שנת יופי

שנת יופי

הצורך להיות מלוטשים לצילום סלפי מושלם, מותגי יופי בריאים שמקפידים על חומרי הגלם ותופעות היופי הקוריאני והיפני - כל אלה מובילים לשינוי שגרת הטיפוח. גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית לענף הביוטי, מנתחת את שנת הטיפוח החולפת ומציירת קווים לדמותה של 2019

מאת: גליה תורן חן
סגנון חיים שמנת

גליה תורן חן
(צילום: בן אומנסקי)

קמעונאות היופי המסורתית משנה את פרצופה ועוברת מתיחת פנים מואצת בזכות התנהגות צרכנית אופיינית לדור המילניום, כזו שיודעת יותר, מתווכחת, בודקת ומשווה כל הצעה.

לנוכח המצוקה הגואה בענפים שונים על רצפת המכירה הקלאסית, בולטת תופעה צרכנית יוצאת דופן שזכתה לשם המבטיח "ביוטי בום", במסגרתה נרשם גידול של כ-30% בענף היופי והאסתטיקה הבינלאומי, הן בחנויות והן באתרי סחר מקוונים.

אם בשנת 2018 עדיין לא בדקתם "סוואטצ'ים" (בדיקת פיגמנט איפור על העור שלכם), חיפשתם "דיופים" (גוני איפור תואמים ממותגים שונים), צילמתם "סטוריז" (לא יודעים מה זה סטורי? אתם ב-2015!) והתאפרתם במותגי "אינדי" (מותגי איפור וטיפוח עצמאיים ובועטים) – כנראה שעדיין לא נסחפתם לגל הביוטי בום שהולך ומתעצם גם בישראל.

הסיבה לשגשוג בתחום טמונה עמוק בנבכי הרשתות החברתיות: הרדיפה אחרי הסלפי המושלם והצורך להיות "מלוטשים לצילום" בכל רגע נתון ביממה, הם אלה שמרחיבים את גיל ופרופיל המשתמשים במוצרי יופי, וגורמים לנו, גברים ונשים, לרכוש תכשירי טיפוח בתדירות ובכמות גבוהות יותר מאשר בעבר.

מחוץ לקופסה

2018 עמדה בסימן התפתחות מואצת עד כדי הצפה של ענף היופי הבינלאומי והמקומי. רשתות איפור בינלאומיות נחשקות, כמו "קיקו" מילאנו, הכריזו על כוונתן להיכנס לשוק הישראלי, ענקית המרכולים שופרסל רכשה את רשת הפארם והקוסמטיקה "ניו פארם" ומיתגה אותה מחדש במהלך שהסעיר את השוק המקומי, רשתות קמעונאיות "מונו ברנד", המציעות לצרכן חוויית מותג עוטפת ומפנקת, המשיכו להעמיק את אחיזתן בקניונים, ואתרי אינטרנט מקומיים ובינלאומיים נאבקו על כרטיס האשראי שלנו עם שלל הצעות ותכנים.

אם בעבר נאלצנו להסתפק ברשתות השיווק המקומיות, הרי שעידן האינטרנט פתח בפנינו את העולם כולו בהקשת מקלדת קלילה. חסמים מסורתיים, כמו החשש לרכוש מוצר איפור, קרם או בושם און-ליין, מבלי לנסות אותם קודם, התפוגגו לבלי שוב. נוחות הקנייה, המחירים הנמוכים והשירות המהיר המאפיין את אתרי הביוטי המקומיים והבינלאומיים, הצליחו להתגבר על החסמים ולהביא שלל מותגים נחשקים, גדולים כקטנים, עד לפתח ביתה של כל חובבת יופי באשר היא.

את הריגוש שבחוויית השופינג הפיזי החליף טקס ה"אנבוקסינג", פתיחת הקופסאות המצולמת שזוכה לאינספור גרסאות ברשת. יצרני הקוסמטיקה הגיבו במהירות לצורך והם מספקים שלל קופסאות ומארזים מעוצבים שיהפכו כל פיד אינסטגרמי לצבעוני ומפתה יותר.

בלוגריות היופי ויוטיובריות האיפור המובילות זוכות להערצה ולממון רב בעבור כל פוסט שהן משתפות, ויושבות בשורה הראשונה של כל השקה. גם אצלנו בישראל הקטנה התפתחה לה תעשיה שמגלגלת מיליונים ומצליחה להעביר את תקציבי הפרסום של חברות הקוסמטיקה מהמדיה המסורתית לאסטרטגיית משפיענים ומובילי דעה ברשתות החברתיות.

דור ה-Z

החדשות הטובות? גם קטנים יכולים להתבטא ולשנות את מודל היופי הדיקטטורי: אם בעבר נשלט התחום על ידי תאגידים גדולים שהכתיבו עבורנו מה הוא המודל הנחשק, הרי ששלטונם מתערער והם ממהרים לרכוש מותגים עצמאיים, המכונים בענף "מותגי אינדי". אלה גמישים יותר בערכים שהם מציעים ודוגלים ביופי נגיש, שפוי ובריא יותר. יופי שמגיע בכל מידה, מאקסטרה סמול ועד פלוס סייז ובכל צבע עור, כהה כבהיר. יופי אותנטי יותר שאינו זקוק לעריכת פוטושופ מסיבית.

דור ה-Z הדעתן, זה שגדל עם הטלפון הנייד ביד, לא יניח לנו לחזור לאחור: ב-2019 הוא ידרוש ויקבל עבור כולנו לא רק מודלים בריאים, אלא גם מותגי יופי בריאים יותר שמקפידים על בטיחות חומרי הגלם ומייצרים נוסחאות נטולות רכיבים שנויים במחלוקת, כמו פרבנים (חומרי שימור סינתטיים), סולפטים (מלחים מגרים ומייבשים), טלק וסיליקונים.

מהפכת היופי ניכרת גם ברמת המחירים שצונחת בארץ ובעולם. צרכני היופי העכשוויים ניחנו בחשיבה ביקורתית, הם כבר לא מוכנים לשלם רק עבור האריזה המפוארת והפרזנטורית המפורסמת. גישת היופי החדשה הביאה לירידת מחירים בענף ולהשוואה של מחירי הקוסמטיקה בישראל לאלה של אירופה וארצות הברית.

יופי אסייתי

השפעות בינלאומיות נוספות שימשיכו להשפיע עלינו בשנים הקרובות הן תופעות ה-K ביוטי (יופי קוריאני) וה-J ביוטי (יופי מיפן), עם ריטואלים יומיומיים שמשנים את שגרת הטיפוח ומכניסים לרשימת הקניות שלנו מוצרים כמו "ביבי קרים", "סיסי קרים" ומסיכות בד שמטפלות בכל עוולות אורח החיים המודרני – מסטרס ועייפות ועד לזיהום אוויר, על ידי נטרול רעלים בעטיפה צבעונית מרשרשת.

ואם כבר עסקינן באסיה, ממלכת האוטומציה והדיגיטציה, הרי שאחת המגמות שיתעצמו אצלנו השנה ויחלחלו לכל סניף פארם שכונתי, היא מגמת הדיגיטציה של נקודות המכירה: מסכים ידידותיים למשתמש יתאימו לנו בושם יוקרתי בעודנו עונים על שאלון קצר שיציע לנו את הקרם האידיאלי למצב העור. מסכי לד ועמדות איפור מצוידות במראות "מדברות" שמקרינות סרטוני הדרכת איפור יקרצו לנו בעודנו מחפשות את המסקרה הבאה, ועמדות המכירה ישלחו לנו קופון הטבה היישר למייל.

נשמע עתידני? הביוטי בום הישראלי כבר כאן והוא לא נשאר חייב לבירות האופנה האירופאיות. רשתות הביוטי מתכוננות לקרב על תיק האיפור של הצרכנית ואנחנו הולכות להרוויח יופי נגיש, מגוון ומעניין הרבה יותר. אז, תעשו פרצוף שמח, הנה בא הסלפי!


גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית לענף הביוטי, מומחית לניתוח מגמות בתחום הקוסמטיקה, ומגישת "מילון היופי" בערוץ 10.

תגובות