הנחת עבודה

הנחת עבודה

הפסקת קפה בפינת רביצה, צהריים במרפסת אורבנית מוקפת צמחייה או מפגש סיעור מוחות בפינת ישיבה מעוצבת. סביבת עבודה תוססת ומעוררת השראה – שלוש דוגמאות

מאת: יעל אמיר
Designer סגנון חיים

אווירה נכונה בסביבת העבודה משפיעה רבות על היצירתיות והפרודוקטיביות של העובדים. זו הסיבה שעיצוב משרדים עבר בשנים האחרונות מהפך, ומסביבה אפורה, שגרתית וחפה מקוריוזים, התלהטו חללי העבודה, נצבעו בצבעים דומיננטיים והתמלאו בממתקים דקורטיביים שגורמים לעומד מולם לעצור, לקרוא, לחשוב ולא פעם לחייך. יש שיקראו לכך "שיגעונות" או יגדירו זאת כאובר-עיצוב, אבל דבר אחד בטוח – המשרדים של היום הם סביבה תוססת וחיה, המובילה את הנוכחים למיצוי האנרגיות שלהם, אפילו אם הם נראים ספונים מול המחשב ויוצאים להתאוורר רק מקץ שעה.

בעצם, הרבה תלוי בהתאווררות הזאת. היא מתחילה עם הגעה למשרד חיוני ומלא אופי, בו אזורי התכנסות שונים וצורות ישיבה ייחודיות ומגוונות, ממשיכה עם סביבת עבודה קריאטיבית, הניצבת מול העיניים, וממשיכה בהזמנה לצאת להתרעננות בקפיטריה, בית קפה פנימי-מקומי, מדרגות ישיבה נרחבות, טרסות עם כריות, נישות מרופדות לשניים-שלושה אנשים או מיני משחקים להפוגות. כל האפשרויות בהישג יד, והעובדים רק צריכים לבחור במתאימה להם כשיקומו מהכיסא ללגימה, נשנוש או סיעור מוחות.

צורה, סיפור ואווירה

ארגון סביבת העבודה כרוך, מן הסתם, בהרבה יותר מסידור מוקפד של שולחן, כיסא, מנורה ומגירת אחסון, שהרי סביבה נוחה ומזמינה משפיעה גם על מצב הרוח ואופן העבודה. העיצוב והאסתטיקה עוטפים את כל אלה יחד, מעניקים אווירה ומשמעות חדשה למתרחש בין הקירות, אפילו עד כדי השפעה על הצלחתו של מקום העבודה, התלויה לא מעט ביצירתיות שלו. וזה לא מפתיע. צבעים חזקים ונועזים הם הרי חלק מהילדות של כל אחד מאיתנו, שמלווה באופן טבעי ביצירתיות בלתי מוגבלת.

מתחמי עבודה, שהושקו רק לאחרונה ומדברים בשפה חזותית כגון זו, הם משרדי ה-CoWorking של BE ALL בתל אביב, הפרוסים על שבע קומות. 2,300 עמדות עבודה מחכות לנמלים החרוצות לצד בית קפה של רשת Arcaffe, מרפסת אירועים נרחבת בהשראת ה-High Line בניו יורק, המשקיפה לנוף העירוני ומשובצת בצמחייה טבעית ופינות ישיבה מזמינות. חוץ מהמובן מאליו, שכולל עמדות אופן ספייס, חדרי ישיבות, משרדים בגדלים שונים, מטבחים ושירותי משרד, הוקמו בקונגלומרט השיתופי חללי לאונג', אודיטוריום, סדנאות עבודה והדרכה וכן מעבדות מאובזרות לבני נוער עם זיקה לתחומים כמו יזמות, סייבר, תכנות ורובוטיקה.

משרדי BE ALL (צילומים כאן ולמעלה: אביב אברג'ל)

"הרעיון העיצובי התבסס על חומרים גולמיים, על צבעוניות ברורה, על הומור וקשר לעולם הפנטזיה", מסבירה מעצבת הפנים של BE ALL, ורד גינדי. "בחללים שולבו בולי עץ גדולים, בטון, ברזל, זכוכיות מעניינות, ציורי קיר של האמן אדגר רפאל, המשלבים את המוכר והיומיומי עם האבסורד והמופרך, וכן אלמנטים גרפיים מלאי תעוזה של סטודיו לוקה. כולם מייצגים חשיבה מחוץ לקופסה, שילוב בין דמויות מפתח ועיצוב עם קריצה שיאפשר לרעיונות גדולים להתממש.

"בחרנו אסתטיקה של פנטזיה וקומיקס משנות ה-50 כדי להביא משהו נוסטלגי. לצד דמות אישה שנוחתת על הירח או חיות מוזרות ופריטים מודרניים, העמדנו ספות עור, זכוכיות סבתא ודברים של פעם כדי ליצור אקלקטיות הרמונית. יש בחלל המון צורניות עם סיפור ואווירה שיחווה כל מי שעובד במקום או מבקר בו". זאת למעשה הדרך שגינדי ביקשה לגרום לאנשים להתחבר. "הבריף הראשוני דיבר על חיבור בין אנשים וחללים שישדרו חברתיות, ולכן סוג העיצוב תואם לכך בחום שלו. הוא מודרני, תעשייתי ולופטי, אבל גם חם והומוריסטי".

משרדי GeoEdge, סטודיו יובל סמואלוב (צילום: יואב פלד)

חיוך וקריצה

לסיפור יש תפקיד מרכזי בסביבות העבודה שמעצב יובל סמואלוב, בעל סטודיו המתמחה בעיצוב חללים מסחריים וחללי עבודה. בתהליך עיצוב של שני משרדים שיצאו תחת ידיו, של חברת הטכנולוגיה הישראלית Kaminario ושל חברת ההייטק הבינלאומית GeoEdge, הוא דלה מידע על רוח החברה ואופייה, על תנאי העבודה הרצויים והמצויים, על החיבורים בין המחלקות השונות ועל זרימת המידע בארגון, ומהם בנה סדרת סיפורים שיסופרו בחלל.

"אנחנו לומדים מי האנשים להם אנו מספרים את הסיפור, כלומר העובדים, הספקים והלקוחות הפוטנציאליים שמגיעים לפגישות, ואחר כך בונים אסטרטגיית עיצוב שתבטא את רוח החברה", מספר סמואלוב, "מידת ההצלחה נמדדת על ידי האפקטיביות. אין בעיה לעצב משרד אסתטי ויפה, ויש הרבה כאלה, אבל השאלה היא אם הוא מדויק עבור העובדים ועבור המבנה הארגוני של החברה".

כדי לעודד אינטראקציה בין אנשים ולהעצים את התרבות הארגונית ב-GeoEdge, מאפשרים חלונות גדולים לנצל את האור הטבעי בקומה, ומשדרים מסר של שקיפות ופתיחות. הבחירות החומריות של בטון, חיפויי עץ ולוחות אקריליים צבעוניים מחברים בין הרצינות המתבקשת מחברת סייבר, המתפקדת כ"שוטר הטוב" של האינטרנט, לבין הדינמיות והכיף האופייניים לחברת טכנולוגיה צעירה.

"בחרנו את מוטיב הגילוי וההסתרה כחלק מהותי מהקונספט העיצובי", מסביר סמואלוב, "וכפי שהם מניחים שכבה של פילטרים לסינון תוכן, כך גם אנחנו העמדנו מחיצות צבעוניות שמסמלות את הפילטרים". רעיון הגילוי וההסתרה מתבטא גם בתכנון של חלונות לצד דלתות הפנים, עליהם הולבשו מסגרות וסרגלי נגרות או גרפיקה של סורגים כדי להדהד את העיסוק של החברה.

משרדי Kaminario, סטודיו סמואלוב (צילום: איתי סיקולסקי)

במשרדי Kaminario התמודד משרד העיצוב עם תחום "יבש" של פיתוח פתרונות לאחסון מידע דרך טרנספורמציה לזיכרונות הארגון. "כל הקונספט מבוסס על זיכרונות ילדות, תרבותיות, טלוויזיה, קולנוע", מתאר סמואלוב, ואכן על הרצפה לוח קלאס או שולחן ענק מלגו, סולמות ברזל לצד חומרים ממוחזרים כמו עץ, רצפת בטון שלוטשה וריהוט וינטג' עם היסטוריה – זיכרונות שמעוררים תגובה רגשית ומאפשרים לחבר את העובדים והמבקרים לסיפור. "העיצוב האקלקטי והמגֻוון נועד לייצר אימפקט רגשי חזק, ומבחינת החברה המשמעות היא 'אנחנו פה לא רק כדי לכתוב קוד, אלא גם כדי לאחסן לכם את המידע ולשמר את הזיכרון של החברה'".

כך, מבחינתו, נלחמים ברוטינה של ישיבה במשרד. "אני מאמין בחוויית העובד. יש לתת לו תנאים מגוונים, ולכן פגישה יכולה להיעשות בחדר ישיבות סלוני, סביב שולחן רגיל, על הבר במטבח או על מדרגות רחבות, כדי שאפשר יהיה לעמוד ולדבר ובמקביל גם לעלות ולרדת. תקשורת היא המפתח לחדשנות וליצירתיות בתוך ארגונים, וזה ה'פיגום' שאנחנו נותנים להם".

כדי שהעובדים לא ישקעו לתוך המסך, מנסים המעצבים לייצר סביבה ציבורית מושכת. סמואלוב: "זו הסיבה לשימוש אגרסיבי בגרפיקה ובבחירה אקלקטית, צבעוניות וחיה של פריטי ריהוט משלים. גם התאורה משתנה מתאורה שוטפת לתאורה של ספוטים ממוקדים, צהובה ודרמטית יותר, שכוללת משחקים של אור וצל. המטרה היא לתת לעיניים ולראש קצת לנוח, כשקמים מהשולחן באזור האישי".

אז צבעוניות היא חלק בלתי נפרד מעיצוב משרד?

"סקלת הצבעים תלויה בסופו של דבר בכל חברה לגופה, אבל מה שחשוב הוא להכניס חיוך וקריצה. העובדים שוהים במקום כל כך הרבה שעות, וזה מאפשר להם צורות שונות של עבודה עם ערך מוסף של כיף ויצירתיות".


[email protected]

תגובות

Comments are closed