במלוא המתיקות

במלוא המתיקות

סוכריות, שוקולד, גלידה ועוד מיני מתיקה צבעוניים ומעוררי תיאבון, הפכו למוטיבים מבוקשים בעיצוב דירות ובתי עסק. כמה דוגמאות מתוקות ומשמחות לקראת השנה החדשה

מאת: יעל אמיר
Designer סגנון חיים

אסתטיקה מעודדת אותנו לאכול את המנות הכי פשוטות, אם הן מצולחתות בטוב טעם או במקוריות. עיצוב חלל עוזר לנו לחבב את מה שעינינו רואות ולרצות לעצב לעצמנו כזה בדיוק. לכן, כשמשלבים את השניים – אוכל ועיצוב – ברור שהעניין שלנו בשניהם גובר, כל שכן כשמדובר באוכל מתוק, אז האהבה חוצה גבולות. ואין פלא שאנחנו כה מחבבים את העולם המתוק: אכילת מתוק מעלה את רמת הסרוטונין במוח, דבר שמתורגם אצלנו לא רק לתחושת שובע, אלא גם לאנרגטיות, מצב רוח טוב ותחושות מפנקות ומנחמות.

כשאדריכלים ומעצבי פנים נדרשים לעצב בהשראת מתיקות, מגויסת לצורך כך מלוא הילדותיות, כל האהבות הכמוסות, ושפע היצירתיות הנלווית לכך – כמעט כמו שילוב של סוכר ועיצוב בקינוחים המתוקים הגרוטסקיים שפרצו לחיינו לאחרונה. מקורות ההשראה נמצאים ממש בתוכם ובינינו – עם הוופלים, הסוכריות, השוקולד והגלידה, ואם אפשר לעטוף הכל בעוד קצת סוכריות צבעוניות או גבישי סוכר, כמה טוב וכמה מתוק זה יכול להיות, בפרט כשהחגיגה נטולת קלוריות לגמרי.

חגיגת מתוקים צבעוניים על רקע לבן, Excelsa (צילום: יח"צ חו"ל)

שוקולד שיק

"ההשראה לעיצוב חללים מתוקים מגיעה אצלי ממקום שאוהב צבעוניות ומגוון של אפשרויות", אומרת מעצבת הפנים קרן רוזנר. "כשאני מעצבת מקום, אני מתייחסת אליו כמו סוכרייה, וחשוב לי שיהיה צבעוני, מפתה, וכמובן מתוק". החופש בעיצוב חלל בהשראה כזו הוא עצום ומלא השראה צורנית, צבעונית ומרקמית, שהיא מרשה לעצמה "לעוף" וליצור חלל ייחודי ומקורי. "התגובה הראשונה שלי כשאני נכנסת לחלל מעוצב כזה היא של הילדה הקטנה שבי, שמתרגשת וסוקרת בפליאה ובחיוך את מה שהיא רואה. בכל אחד מאיתנו יש את הילד הזה, ולכן חלל כזה תמיד ישפיע בצורה שתחמם לנו את הלב ואת הנשמה".

שוקולד הוא המנחם הרשמי ונחשב לממתק המועדף על פני כל שאר הממתקים. לכן נמצא אותו בווריאציות שונות בעיצוב. בר-חנות שוקולד, שממוקם בבניין דירות בארוקי בפולין, מכיל מספר פונקציות שמרכזן בצבע השוקולד – דלפק, מטבח, שירותים ואזור שירות.

מעצבי הסטודיו, Bro.Kat studio, תכננו את החלל כך שכאשר יוצאים מלבת השוקולד, מגיעים לחלל בהיר עם תקרה גבוהה, שבו מוקמה גם גלריה לצורך ישיבה, והקירות הבהירים קושטו בשוקולד מריר שנוטף וזולג כלפי מטה. גופי התאורה משחקים אותו משחק עיצובי, כשהם מדמים טיפות חלב קונטרסטיות בצבען.

בוטיק Cioccolato, עיצוב: Savvy studio (צילום באדיבות: Savvy studio)

Cioccolato הוא בוטיק מאפים במקסיקו, שמתמחה בקינוחים בעבודת יד לאירועים ועוצב על ידי Savvy studio. כדי להבדיל אותו מבוטיקים אחרים, פיתחו בו המעצבים זהות של חגיגת מתוקים, מעין פסטיבל של צבעים בהירים ומתוקים, המהולים בזיכרונות בלתי נשכחים המוצגים על הקירות, המדפים והשולחנות.

גם לצורה של השוקולד נמצא מענה, ולאו דווקא לצבע המשכר שלו, כשלפינת האירוח בחדרי הנוער צירפו ב"רהיטי דורון" ספת קטיפה מתכווננת וצבעונית בהשראת טבלת השוקולד. הספה מגיעה בצבעים של אדום, סגול, ורוד וירוק, והיא מונחת על הרצפה ומיועדת לישיבה חווייתית, בדיוק כמו מה שמרגישים כשטועמים את הממתק.

טאץ' מתוק

      ארטיקים מעץ, TakaTomo.de
      (צילום: יח"צ חו"ל)

פריטים מתוקים המשתלבים בבית מעלים גם חיוך על פניהם של המשתמשים והמזדמנים. מעין כרמל, מבעלי סטודיו PASNORMAL, רואה בשילובם חלק מתפיסה עיצובית של בית. "גם בבית מעוצב ומוקפד למשעי, אלמנטים מתוקים יכולים ליצור מידה של תחכום, אם ישולבו במינון הנכון".

ואיך יודעים מהו המינון הנכון?

"הרכב עיצובי נכון תלוי בשלושה אספקטים: קומפוזיציה, חומר ופרופורציה. בהיבט של קומפוזיציה, הכוונה היא לשילוב של אלמנטים הומוריסטיים יחד עם אלמנטים רציניים; בהיבט של חומר, מדובר ביצירת הרמוניה עם יתר החומרים בחלל, תוך התייחסות נכונה לחומרים שיקפיצו את ההומור באלמנט; פרופורציה היא מרכיב מהותי ומכריע, שכן איזון בין גודל ונפח יוצר קריצה מעניינת ומתוחכמת בלי להפוך את ההומור לגיחוך".

שאלת המינונים נוגעת כמובן לבתים, אולם ככל שזה נוגע לעסקים ומרחבים מסחריים, החגיגות המתוקות שואפות למקסימום. קחו למשל את Tickets, לכאורה עוד מסעדה סטנדרטית באחד מרחובותיה של ברצלונה. כשנכנסים פנימה, לאחד החללים שלה, מתגלה חדר המיועד כולו לקינוחים. השולחנות מעוצבים כמו מפיות תחרה לבנות היוצרות משחקי אור וצל, הכיסאות בצבעי פסטל-גלידה, והתקרה עוצרת נשימה: כולה עשויה תותים, פירות יער ופרחים ענקיים התלויים זה לצד זה בערבוביה שיוצרת טופינג – בדיוק כמו זה המוכר לנו מעוגות גבינה שמעוררות את בלוטות הטעם.

האדריכלים, El Equipo creative, עיצבו את המסעדה כולה ואחר כך נקראו להשלמה של נישת הקינוחים הייחודית הזו. הפעם הם פרטו על כל חושי הטעם, תוך שהם מובילים את הסועדים למחוזות פנטסטיים ומופלאים של ילדות, בה למתוקים שמור מקום מיוחד. גם חנות של ופל מתוק במרכז מסחרי בקולומביה שמה דגש מתוק על הסירופים שלה, והעיצוב שנעשה על ידי Blaster נתן לכך מקום ברור בבחירת הצבעים, האלמנטים הגרפיים, טקסטורת החומר, והרהיטים שמבטאים את ייחודו של הנוזל וטעמי הסירופ (ראו תמונות בראש העמוד).

אמנות נייר של מירב פלג
(צילום: מירב פלג)

ממתקים הם חלק מאג'נדה משוחררת וכיפית, שלא תופסת את עצמה ברצינות מדי, או לחלופין מבקשת לשדר קלילות, כפי שעשתה המעצבת ורד גינדי במשרדי BE ALL, כשהשתמשה בטפט ענקי עם דמות בחורה המלקקת סוכרייה.

"ביקשנו להכניס לחדר הישיבות הומור וכיף ולתת תחושה של יצירתיות יחד עם חשיבה מחוץ לקופסה", היא מסבירה. את הטפט, כמו אחרים במשרד, יצרו סטודיו לוקה מתוך רצון להתחבר לעולמות תוכן חדשים של ברנד, עיצוב גרפי וחדשנות, תוך ערבוב גבולות במשרדים. אותו ערבוב הוא גם מה שהופך את העיצוב בהשראת המתוקים למתוק, חווייתי ומרתק כל כך.


[email protected]

תגובות

Comments are closed