כשהחיים נכנסים לעיצוב

כשהחיים נכנסים לעיצוב

מארי-פראנס כהן, המוח שמאחורי מקדש העיצוב הפריזאי 'מרסי', משיקה בעשור השמיני לחייה את Demodé – מיזם עיצוב חדש, נוטף שיק וטעם משובח

מאת: אודית לורן בלקין (צילומים: Marie Pierre Morel)
Designer סגנון חיים

ממש לאחרונה, השיקה מארי-פראנס כהן (Marie-France Cohen) מיזם חדש ומרתק בתחום עיצוב הבית, לו בחרה להצמיד דווקא את הכינוי המסקרן "ישן נושן" (Demode). "דברים יפהפיים לעולם לא יוצאים מהאופנה", אמרה היזמית כהן, כשגבות הורמו בהקשר לבחירת השם, ונראה שהיא בהחלט יודעת על מה היא מדברת. מי שהצליחה להפיק ממוחה הקודח לפחות שני מיזמים צרפתיים משובחים בעלי מוניטין בינלאומי, עושה זאת שוב, ועל פי מה שנחשף עד כה, נראה שההצלחה מובטחת.

אם שמה של כהן לא נשמע לכם מוכר, אולי תזהו אותה בזכות מותג אופנת הילדים המצליח Bonpoint (נקודה טובה) אותו הקימה עם בעלה, ברנארד כהן, בשנת 1975, ושאותו מכרו ברווח עצום בשנת 2007. ואם לא, אז בזכות מקדש העיצוב הקונספטואלי Merci (תודה) שהקימו השניים בשנת 2009, שללא ספק השפיע על סצנת העיצוב בפריז בפרט, ובעולם בכלל, ולבטח מוכר לכל חובב עיצוב באשר הוא. בזמנו, חשו השניים באינטואיציה שחסר בפריז מקום שמאגד את המיטב מתחום האופנה, העיצוב והחפצים לבית, והחליטו לפתוח אחד כזה הכולל, בנוסף לתצוגת מכירה, גם שתי גינות מטופחות, בית קפה ומסעדה.

למרבה הצער, שנה לאחר פתיחתו של מרסי חלה כהן במחלה קשה ונפטר ולאחר עוד שלוש שנים, כשהיא מתקשה להתמודד עם הניהול העסקי של המקום, החליטה כהן למכור את הנכס המשגשג. במהלך השנים, עוד בטרם עזיבתה וגם אחרי, מוצגים במקום בנוסף לקולקציות המתחלפות, גם מיני כישרונות צעירים, וכן הוא משמש פלטפורמה להשקות מוצרים של מעצבים, אנונימיים בעיקר, המוזמנים לנצל את הבמה המוכרת ולפרוץ כך אל העולם.

"מרסי הייתה ללא ספק הצלחה גדולה וכסף גדול", אומרת כהן, "אבל אני טובה בלהביא רעיונות ולייצר קונספטים והרבה פחות בניהול עסקי של דברים. אחרי שמכרתי עסק בשטח 2,000 מ"ר המעסיק כ-80 עובדים, היום אני מחפשת להתמקד במשהו ביתי וקטן הרבה יותר".

גן עדן בביסטרו פריזאי

כזה בדיוק הוא Demodé, אותו השיקה כהן יחד עם כלתה סטפני כהן, ושותפה נוספת, עליזה מצליח. יחד, על פי עדותן, חווה השלישייה תשוקה אדירה לעיצוב אותה הן רוצות לחלוק עם אחרים ביופי, באיזון, במקוריות ובאלגנטיות מסוגננת ומלאת שיק. סיפור המותג החדש סובב למעשה סביב רעיון של נשיות רכה, ענוגה ואסתטית מחד, ומאידך משדר גם עזות מצח, מקוריות וייחודיות. "אנחנו בהחלט מעדיפות סטייל על פני אופנה, ויצירת עולם פואטי ואווירה הרמונית ועוטפת על פני עיצוב פנים", מעידות מארי-פראנס, סטפני ועליזה באתר המותג שאך זה הושק. "את זה אנחנו עושות באמצעות רהיטים ביתיים ורכים, פתרונות נוחים, איזון והתאמות בין גוונים עזים, איכות ופשטות".

"הבנתי שהמיזם החדש חייב להיות בלתי קונבנציונלי, אקלקטי ומדויק", אומרת מארי-פראנס כהן, "כזה שידבר ללב של כולם, יהיה זול ויקר, מעניין ומרתק ומתאים לכל הגילים, בדיוק כמו 'מרסי'. כרגע, יחד עם שותפותיי, אני עדיין מחפשת את הכתובת החלומית, המדויקת והנכונה שתשמש לנו כבית-קבע עם גינה קטנה וחלל נעים, שיוכל להוות גם כבית קפה מלא אווירה. בינתיים, ננוע בין מקומות שונים שנבחר בזכות היותם יוצאי דפן ושובי לב".

ואכן, זו בדיוק התחושה שמתקבלת בחנות הפופ-אפ הראשונה שפתחו במקום קטנטן בלב הרובע השביעי. למעשה, מדובר בחנות קטנה, שכל שטחה 34 מ"ר, הממוקמת בביסטרו המיתולוגי בשם Tourrette, שכבר נסגר בינתיים, בלבו של הרובע הפריזאי. בחנות יצרו השותפות תצוגה אותה הן מכנות "בית האמן", פרי שיתוף פעולה עם הצייר הצרפתי Gael Davrinche. הצייר, שגם אחראי על חלק מהתפאורה במקום, יצר יחד איתן עולם קסום, תיאטרלי ופואטי, המהווה פלטפורמה לקולקציות של חפצים שימושיים ודקורטיביים, ניחוחות לבית, בגדים, מוצרי טיפוח והפתעות מתחלפות. ציוריו של האמן לא רק מוצגים במקום, אלא בחלקם גם מודפסים על חלק מהפריטים הנמכרים בו, למשל כריות, כלים ומוצרי נייר.

על פי כהן, השפה של המותג החדש מדברת על קנה מידה, על איזון, על חומרים ועל גוונים נכונים, על הומור וגם על שיבושים וחוסר שלמות. "העיצוב מעניין רק כשהוא מאפשר לחיים להיכנס לתוכו, ובחיים, כמו בחיים, לא הכל מדויק. אני בהחלט מסוגלת להעריך את עבודתם של המעצבים המודרניים, המשובחים והידועים, אבל מבחינתי העיצוב שלהם לא עונה על המושג 'בית'".

בית לכל החיים

מארי-פראנס כהן היא ללא ספק אישה מרשימה מאוד. ממרום 73 שנותיה, ניכרים עליה הניסיון, חוכמת החיים וגיבושם של טעם וסגנון משובחים ונדירים. "גדלתי במרכז צרפת, במשפחה אוהבת ויחד עם זה צנועה ופשוטה", היא מספרת.

"הוריי היו בוהמיינים אינטלקטואלים שהקיפו את עצמם באמנים וחיו חיים נטולי דאגות, בסביבה עוטפת ויפהפייה. את השם כהן קיבלתי מבעלי, ברנארד, שהגיע במקור מתוניסיה ומשום מה לא רצה לבקר בישראל. למרות זה, אני בהחלט עוקבת אחר סצנת העיצוב המשובחת בישראל ומתכננת להגיע לביקור יחד עם חברי הוותיק והטוב, המעצב רפאל נבות. בנוסף, אחת האחייניות שלי נשואה למעצב הישראלי דן יפת, שחי ועובד בפריז, כך שאני בהחלט בעניינים".

למרות שמכירת שני המותגים המוצלחים איפשרה לכהן ולבעלה לרכוש בית מידות נאה ביותר בלב לבה של פריז, כהן מעידה על עצמה כעל מי שלא נוח לה עם יוקרה. "יש לי מזל שיש לי בית נפלא עם תקרות גבוהות, אלמנטים רבים שחידשתי עם השנים, חצר שהפכתי עם הזמן לגינה פורחת, חלונות שפונים לגינה והמון חום שיצקתי פנימה", היא מסבירה. "אבל יחד עם זה, בקלות רבה הייתי יכולה לראות את עצמי מנהלת חיים פשוטים בבית קטן, כל עוד הוא יפה והרמוני, מואר ומלא ילדים וחברים, כל עוד יש בו צמחייה וכל עוד יש בו סיר עם תבשיל ריחני שמתבשל במטבח.

"הפרויקטים האלה, דוגמת 'מרסי' ו'דמודה', הם החיים והאושר שלי", מוסיפה כהן. "את ההשראה אני שואבת בעיקר מבית הוריי, שלימדו אותי כמה חשוב להתבונן בדברים. מרוב אהבתי לתחום העיצוב, אני כל הזמן חושבת מה ואיך אפשר לעשות, ואיזה רעיונות חדשים אני יכולה לחלוק עם אחרים. כל עוד זה עובד ויש לי כמיהה לעשייה וליצירה, אני ממשיכה להסתכל ולחשוב קדימה והלאה. הרעיון של Demodé נחשב נועז, כי למעשה הוא ההפך הגמור לכל מה שקשור באופנה, בטרנדים, בדימויים ובדוגמניות. במיזם החדש אנחנו מדברות בעצם על היופי האבסולוטי והנצחי שבפשטות ובאיכות".


[email protected]

תגובות

Comments are closed