"נהפוך ל-HUB הימי של המזרח התיכון"

"נהפוך ל-HUB הימי של המזרח התיכון"

לאחר שלא נבחר לראשות עיריית חיפה, חזר מנכ"ל חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן, בכוחות מחודשים לתפקיד והוא משקיע את כל כולו במימוש הרפורמה בנמל, פתיחתו לתחרות והחיפוש אחר משקיע אסטרטגי

מאת: סער ורדי | עינת פרידמן יחסי ציבור
מנהלים סחר ועסקים

שנת 2018 הייתה שנה סוערת למדי בעבור מנדי זלצמן, המנכ"ל הוותיק של חברת נמל חיפה. שלושה חודשים לפני הבחירות המוניציפליות שנערכו ב-30 באוקטובר החליט זלצמן להפשיל שרוולים ולנסות להיכנס לביצה הפוליטית, שעה שהתמודד לראשות העיר חיפה במסגרת רשימה עצמאית שהקים. תקוותו לחזות בהחלפת ראש העיר יונה יהב אמנם התגשמה, ואולם מי שניצחה בבחירות הייתה עינת קליש-רותם ולא הוא.

זלצמן, מצידו, לא קפא על השמרים. בבוקר שלאחר יום הבחירות חזר לעשייה האינטנסיבית, לקראת מימוש החלטת הממשלה להפריט את נמל חיפה ולמכור אותו למשקיע חיצוני. זאת, כהיערכות לתחרות מול נמל המפרץ החדש, שמוקם בימים אלה ממזרח לנמל הישן ואשר צפוי להתחיל לפעול בשנת 2021. "אנחנו נמצאים בימים אלה לקראת סיכום ההתוויה של הרפורמה. ועכשיו צריך לצקת לה תוכן", אומר זלצמן בשיחה שקיימנו עמו ערב תחילתה של השנה האזרחית החדשה.

למה בעצם שקלת לעזוב את כל זה ולהתמודד לראשות העיר?

"זיהיתי בוודאות שיונה יהב לא ייבחר לקדנציה נוספת, בניגוד לרבים אחרים שהיו בטוחים שהוא ייבחר ולכן מראש לא הציגו את מועמדותם. סרקתי את המועמדים, ומשראיתי שכל המועמדים הרשמיים לא מגיעים מרקע ניהולי, או מרקע של מערכות גדולות ומחזורי כספים גדולים מהסוג שאני ניהלתי, הבנתי שהמהלך ההגיוני הוא להציע את עצמי לתפקיד. במקביל סיימתי את המו"מ לקראת הרפורמה. אמרתי שזו הזדמנות טובה בשבילי לעצור ולהעמיד את עצמי לרשות הציבור".

ומה קרה?

"הציבור רצה אחרת, נוצר סחף עצום לכיוונה של עינת קליש רותם, ואני מקבל בהכנעה את החלטתו".

לצאת מאזור הנוחות

בשיחה שקיימנו עמו, נשמע זלצמן כמי שכבר מסתער על היעד הבא, והוא כל כולו חדור מטרה להוציא את הרפורמה לפועל בהקדם. "הישארות במקום הנוח של חברה ממשלתית, מבלי שאנחנו קשורים בטבור לחברת ספנות שיכולה להביא לנו עבודה, או לחלופין לחברה שמתפעלת טרמינלים ויכולה להביא הסכמים, מאוד מקטינה את האפשרות שאניות תגענה, מכל האופציות העתידיות, דווקא לנמל חיפה", הוא מסביר את החשיבות שבביצוע המהלך ההיסטורי. לעומת זאת, "המתווה שנחתם לאחרונה, שבו מגיע שותף אסטרטגי, שגם מביא עבודה וגם מביא נכונות לחפור ולהעמיק ולהעמיד את רציפי הנמל במוכנות לקליטת אניות גדולות, הוא בהחלט בשורה".

מה החזון שאתה רואה לנגד עיניך באשר לעתיד הנמל?

"תראה, בסוף כל מה שיקרה כאן מאוד מותנה באופיו של המשקיע האסטרטגי, בנכונותו להעמיק ולפתח את נמל חיפה כדי לקלוט כאן את האניות הגדולות. אבל אני מאמין שבהחלט יש מקום לבסס את פעילותו של הנמל שלנו כנמל Hub, שיהווה עוגן מרכזי למסחר בכל המזרח התיכון. כמובן כשהכול נעשה ביעילות מירבית, שמיישרת קו עם הטרמינלים המודרניים בעולם".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

   מנדי זלצמן
   (צילום: מיכה בריקמן)

שם ומשפחה: מנדי זלצמן.

גיל ומצב משפחתי: בן 66, רווק.

מקום מגורים: חיפה.

השכלה: מוסמך מדעים להנדסת תעשייה וניהול (מהנדס) בטכניון.

תפקידים קודמים: מנהל נמל חיפה הסטטוטורי, סמנכ"ל ברשות הנמלים והרכבות, סגן ראש עיריית אילת ומנהל נמל אילת.

תחביבים: דייב-מאסטר בצלילה (3 כוכבים), מגדיר עצמו "תולעת ספרים".

התנדבות: נמל חיפה בהובלתו של זלצמן מאמץ מוסד של נערים בסיכון ומידי שנה מקנה להם כישורי חיים לקראת הצבא והחיים האזרחיים.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

ה-OECD מפרגן

זלצמן, יליד חיפה בן 66, התחיל לעבוד בנמל חיפה עוד בהיותו סטודנט להנדסת תעשייה וניהול בטכניון בשנת 1977. לאחר הפוגה של כעשור וחצי, שבמהלכו כיהן כסגן ראש עיריית אילת וכמנהל נמל אילת, שב לעיר הולדתו, ובשנים 1992-1997 כיהן לראשונה כמנהל נמל חיפה. בשלהי 2002 שב לתפקיד, והחל מ-2008 הוא מכהן כמנכ"ל חברת נמל חיפה, לאחר שהוחלט על הפיכת הנמל לחברה ממשלתית המופרדת מרשות הנמלים, כשלב ראשון לקראת הפרטתו העתידית ופתיחת שוק הנמלים לתחרות.

תחת ניהולו של זלצמן, הגיע נמל חיפה להישגים רבים. כך למשל, בשנת 2017 נשבר השיא הארצי בהובלת ושינוע מטענים, כשבסך הכול הועברו דרך הנמל 26 מיליון טון מכל סוגי הסחורה. ביולי 2018 נשבר השיא הארצי של שינוע מכולות חודשי, והוא עמד על כ-135 אלף, ויש כבר אינדיקציות כי בסיכום 2018 יישברו שיאי המטענים פעם נוספת.

"נמל חיפה כיום הוא נמל מעוטר ומוכר מאוד בעולם", מתגאה זלצמן ומציין כי "ארגון ה-OECD קבע בשנת 2012 שהוא הרביעי בעולם ביעילותו, הודות לטיפול של הנמל במגוון סחורות, מטען כללי, מכולות, מכוניות וגרעינים – והכל תחת הנהלה אחת. ה'טריפ אדווייזור' מעניק לנו 4.5 כוכבים של מצוינות לטרמינל הנוסעים בזכות תיירים מרוצים רבים, שנכנסו לשעריה של ישראל דרך הנמל. לפני כשנתיים השתתפתי בכנס שנתי בסן-פרנסיסקו ומנכ"ל של טרמינל מאוד משמעותי במזרח הרחוק אמר שהוא מאמין בנו והימר עלינו שנצליח לשרוד ולעמוד בגאון בתחרות עתידית מול הנמל הסיני שנבנה מולנו".

כל זה מוביל אותו לאמונה כי "ברגע שנצא לשוק, לא מעט משקיעים פוטנציאליים יגלו בנו עניין רב. זאת בייחוד על רקע המחסור בטרמינלים, בשטחים יבשתיים וברציפים המאפיין כיום את ענף ההובלה הימית העולמי".

לפי שעה נראה שזלצמן, שמדגיש במהלך הריאיון את שיתוף הפעולה והתמיכה של יו"ר הדירקטוריון אשל ארמוני, מתכוון להמשיך וללוות את הנמל גם בתקופה הקרובה ולפקח מקרוב אחר העמידה באתגרים של מימוש הרפורמה, פתיחת הנמל לתחרות והחיפוש אחר משקיע. כשאני שואל אותו לקראת סיום מי מקור ההשראה שלו, בבואו להוביל מהלכים הדורשים היערכות לוגיסטית רחבת היקף, הוא נזכר בנוסטלגיה באחד מוותיקי הנמל:

"דודק'ה (דוד) כהן, עולה מסלוניקי, שלימים הפך לראש מדור הנדסת ייצור בנמל חיפה. דודק'ה שימש השראה להרבה מאוד אנשים, וגם לי אישית, בהבנתו העמוקה את עבודת הנמלים ואת הפסיכולוגיה הנדרשת בבואך להניע עובדי נמל קשוחים". הוא גם מפליג בשבחים לרב החובל יגאל מאור, המשמש כיום כמנהל רשות הספנות והנמלים הארצית. "יגאל הוא רגולטור בחסד, איש ניהול שמבין מאוד בספנות. כשאני מסתכל הלאה, לאתגרים שעוד יבואו, אני רק יכול לקוות שממלאי התפקידים אחריו יהיו של אנשים בעלי רקע חזק בתחום כמוהו".

תגובות

Comments are closed