כניסה בלתי נשכחת

כניסה בלתי נשכחת

יכולתו הנדירה לשלב בעבודותיו מדיות עיצוב מגוונות ושליטתו בתחומים בעלי אוריינטציה אמנותית - אדריכלות פנים, אמנות פלסטית, עיצוב מוצר, תדמית וגרפיקה - ממצבות כיום את האמן הרב-תחומי, צביקה חורש, בקדמת סצנת העיצוב הישראלית והבינלאומית

מאת: מיכל אסף (צילומים: צילומים: סשה איידלמן)
Designer סגנון חיים

 

דלת רשפים, דגם סהרה (לחצו להגדלה)

האמן צביקה חורש ידוע כמי שמביא אל תהליך העבודה אג'נדה עיצובית מגובשת, כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט. הקווים המודרניים המינימליסטיים עימם הוא כה מזוהה והיכולת ליצור בתוכם תרחישים אקלקטיים – הינם חותם בעבודותיו. מאחורי חורש מגוון רחב של פרויקטים מוערכים במגזר הפרטי והציבורי. לתפיסתו, בית אמור, לפני הכל, לשקף את אורחות חייהם של הדרים בו ולענות על צרכיהם הממשיים,

דלת רשפים, דגם קדם (לחצו להגדלה)

וכך גם בפרויקטים מסחריים, בהם ניתוח הפרוגרמה והירידה לפרטים הקטנים ולדקויות הם המפתח להצלחת הפרויקט בהיבטים הפרקטיים ובהתייחס לחוויה של העושים בו שימוש.

עבודותיו של חורש מוצגות במסגרת תערוכות וירידים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. ממש השנה הציג מספר עבודות ביריד האמנות השני בחשיבותו בעולם במונטרו בשוויץ. בארץ פתח את התערוכה החשובה "רוכבים ברוח", עם האמן הבינלאומי דוד גרשטיין. עבודותיו מוצגות ברבים מהפרויקטים אותם הוא מלווה. בימים אלה הוא מציג גם בגלריה ARTIST WAY בז'נבה.

להנחיל חוויה

יכולתו של חורש ללהטט, לשלוט ולשלב בין המדיה השונות, מובילה אותו ליצור פרויקטים הנאמנים לתפיסת עולמו – המגדירה את אדריכלות הפנים כחוויה בעלת רגש ותבונה, ולא כביטוי צעקני פומפוזי נטול יסודות של כבוד למקום, לסביבה, למשפחה ולתרבות. האמנות לעולם משתלבת כיסוד וכערך תרבותי בחוויית החלל.

"הקו שלי מאוד ברור", אומר חורש, "לקוחות שמגיעים לסטודיו מרגישים כבר בכניסה שהגיעו למקום ייחודי, שנותן הרבה מאוד כבוד לעיצוב, לאמנות, לתרבות ולאסתטיקה. בסטודיו קיימת אווירה של יצירה סוחפת, שלא משאירה ספק לגבי המקום ממנו נובעים הדברים. רוח ורגש, תחת קורת גג אחת. גלריה ואטלייה לאמנות וסטודיו לעיצוב ואדריכלות".

את דרכו המקצועית החל חורש בתחום הפרסום. לדבריו, "העבודה מול משרדי הפרסום, ליווי ופיתוח מודלים קריאייטיביים ובניית הזהות המותגית – הוסיפו נדבך חשוב בעבודה על פרויקטים מגוונים. הידע הנרחב מאפשר יצירת סינרגיה ממשית – בין תהליכי העבודה הקשורים לעיצוב ואדריכלות פנים, לבין הצורך של הלקוח לקבל גם שירות מקביל הקשור בבניית הזהות המותגית של הפרויקטים אותם מלווה הסטודיו עבורו: עיצוב חנויות, משרדים, מלונות בוטיק ופרויקטים מגוונים בתחום הנדל"ן. יזמים רבים יעדיפו תמיד לממש את החזון המותג של הפרויקטים שלהם תחת אותה קורת גג בה נוצרו תכניות העבודה האדריכליות של הפרויקט".

חורש מוסיף כי "כאשר צוות הסטודיו ניגש לתכנן פרויקט, הוא לומד ומכיר את מכלול הצרכים שישפיעו על נראות המקום והחוויה שהוא ינחיל. בהתאם לכך, מחלקת הקריאייטיב בסטודיו יודעת כיצד לבנות את הזהות התדמיתית, כך שתתמוך בפרוגרמה התכנונית. קיים יתרון של ההיכרות הקרובה של חברי צוות הסטודיו עם הפרויקט מראשיתו. כאשר תכניות האדריכליות ופיתוח קונספט הפרויקט יושבים באותו חלל, הלקוח מצליח לקבל מטריית שירות רחבה ומקצועית, תכנון עיצוב אדריכלי, מיתוג ותדמית, המוזנים האחד מהשני ויוצרים סימביוזה הרמונית.

מבט לחלל הציבורי - פנטהאוז בפרויקט ארגמן (הדמייה: HOUSE CREATIVE)

מבט לחלל הציבורי – פנטהאוז בפרויקט ארגמן (הדמייה: HOUSE CREATIVE)

יצירת זהות מבדלת

אחת הדוגמאות שמביא חורש היא של חנות התבלינים בשרונה מרקט – חנות קונספט שעל הפקתה היה אמון. חורש ליווה את כל התהליך האדריכלי, פיתוח הקונספט והתוויית הערכים המסחריים, כך שיתכתבו עם העיצוב, ובמקביל פיתוח השפה התדמיתית של בית העסק – לוגו, סלוגן, גריד גרפי, אריזות, שילוט וכדומה. "תהליך שלם שצריך להתחבר לחוויה אחת שלמה, של ריח, צבע, חומר ואווירה – חוויה שמביאה אותך קרוב ככל שניתן לחנות תבלינים בת לפחות 150 שנה, בה מתקיימות האותנטיות והאווירה. אנחנו יוצרים עבור היזמים בפרויקטים נדל"ניים קיט מלא ומגובש, הכולל הדמיות, תכניות מכר, תכניות עבודה קטלוג עסקי וכדומה", הוא אומר. "יזמים מבינים כיום היטב את החשיבות ביצירת זהות מבדלת לפרויקט שלהם על מנת למנף את תהליכי המכירה. על כן מקפידים מרביתם לבחור בגורם שהבנתו בתחום רחבה, כזה שיכול לקדם אותם ברעיונות קריאייטיביים, ובמקביל למקד אותם בסוגיות מהותיות בהן חשוב להשקיע, סוגיות שיהוו את הקטרים לשיווק הפרויקט ואותן נכיל בחומרים השיווקיים: דלתות מיוחדות, חומרים חדשניים, לובי מושקע, בית חכם, תכנית חלוקה קריאייטיבית וכדומה".

אחד מפרויקטיי הדגל הנדל"ניים בהם מעורב המעצב כמנטור מלווה הינו פרויקט "מומה" הרצליה, בו המתווה השיווקי הינו שילוב האמנות כערך תרבותי במתחם מגורים. את ההשראה לפרויקט העניק מוזיאון ה-MOMA לאמנות מודרנית במנהטן, וכך נוצרו רעיונות בהשראת תוכן מהאמנות העכשווית. הלובי עוצב כגלריה לאמנות, וחזית הבניינים קיבלה השראה מונדריאנית. גם משרד המכירות עוצב בהשראת חנויות הקונספט המצויות במוזיאונים, המציגות תוכן מעולם האסתטיקה והעיצוב.

מבט לחלל הציבורי בפנטהואז הצופה למטרופולין של תל אביב (הדמייה: 3D place)

מבט לחלל הציבורי בפנטהאוז הצופה למטרופולין של תל אביב (הדמיה: 3D place)

בימים אלו מלווים חורש וצוות הסטודיו פרויקט תמ"א ייחודי, שמקורות ההשראה שלו נבעו מתהליכים המתקיימים בכרך העירוני המתחדש, כפי שבאו לידי ביטוי בפרברים של ניו יורק – בניינים ישנים המקבלים משמעות וסטייל, בעיצוב עכשווי ולעתים אף אוונגרדי. "הרעיון הוא להפוך את הפרויקט לאייקון במרחב הציבורי בו הוא חי, על ידי בידולו בהתייחס לחזית המבנה, החוויה הנראית לעין, החומרים וסיפור המעטפת של הפרויקט (תדמית), כאשר לאורך כל התהליך ישנו ליווי קפדני בכל הפרמטרים שיוצרים את הערך המיטבי עבור הרוכשים", הוא אומר. הסטודיו מלווה את תהליך תכנון הדירות, ובמקביל גם את פיתוח הצד התדמיתי של הפרויקט. "יצרנו מודל בו יש 'שבעה קטרים' – מרכזים שמקדמים את הפרויקט בכל הקשור לערכים הנתפסים בעיני הלקוחות הפוטנציאליים. המטרה הייתה לספק לזוגות צעירים חוויית מגורים המושפעת מהסגנון האורבני בו מתהווה ההתחדשות העירונית באזורי סוהו בתפוח הגדול". הדירות בפרויקט מעוצבות בהשראת הלופטים בניו יורק, בהתייחס לחומרים השכיחים, ובהתאם עיצב חורש את דלת הכניסה הראשית לכל דירה בסגנון אמריקאי קלאסי. "ליווינו את תהליך פיתוח הדלת, בשיתוף חברת 'דלתות רשפים'. הדלת יוצרת אווירה אותנטית של העיצוב האמריקאי, ומזמנת ללקוח חוויית כניסה אותה הוא מכיר, כשהוא פוגש את תוכן הסרטים והסדרות האמריקאים. הדלת מהווה את אחד הקטרים המרכזיים בבידולו של הפרויקט. והתוצאה: דלתות המאופיינות בצבעוניות עזה ופרזול בסגנון וינטאג' אמריקאי – משולב בפרט סימבולי של תיבות הדואר האופייניות בז'אנר. ניתן לפגוש את הסגנון האופייני לדלת זו בשדרת בתי הרחוב היוקרתיים ברובע צ'לסי המתחדש בניו יורק", הוא אומר.

מלון בוטיק הקומה ה-21 בירושלים (צילום: איתי סיקולסקי)

ערך האמנות

יכולתו של חורש לספק מוצר שלם ללקוחותיו מובילה אותו לאורך השנים להיות מעורב בפרויקטים רבים בתחום המגורים, מלונות הבוטיק והמסחר, ביניהם: מלונות הבוטיק "הקומה ה-21" ו"קוק 7" בירושלים, מספר פרויקטים למגורים בברוקלין ומספר רב של דירות יוקרה שעיצב. בפרויקט אנדרומדה ביפו ליווה את כלל פיתוח המתחם החדש – דירות בוטיק, דירות קבאנה, פנטהאוזים ודופלקסים. ובנוסף: חנויות בפרויקט שרונה, פרויקט המגורים מומה הרצליה, ליווי פרויקט המגורים היוקרתי נווה מוזיאון בירושלים ועוד.

לצד הסטודיו הרוחש והפעיל, חיבתו של חורש לאמנות עכשווית הובילה אותו לפתיחת גלריית אורבניקס, כאשר רוב העבודות שבה הינן של האמן, וכולן עוסקות בתהליכים הקשורים במרחב הציבורי. העבודות מאופיינות כעבודות פופ-ארט סטריט-ארט וגרפיטי, כשבתוך העבודות ניכר סגנון המושפע ממדיות עבודה נרחבות, מגוונות ומתחדשות.

"באג'נדה המקצועית שלי כאמן וכמעצב, האמנות מהווה ערך תרבותי, אינטלקטואלי ויסודי בפיתוח חוויית השהיה בכל חלל, והיא משפיעה על המבנה ההכרחי של יסודות תרבותיים שלנו, כמו מוזיקה, ספרות, אמנות וכדומה. האמנות, כמו העיצוב, הינה ביטוי מעודן של יצר עז. צריך פשוט לאהוב ופחות להתיימר לפרשן".

תגובות