מסובבים את הראש

מסובבים את הראש

כשהעיצוב מתחיל מהראש הוא מגיע למחוזות בלתי שגרתיים, מצחיקים, מסקרנים ובעיקר מלאי הבעה ועניין. מקבץ עבודות מעוצבות של אמנים שונים, במרכזן עומדים ראשים, פנים ופרצופים, מעניק לנו סיבה טובה לתפוס ראש בסימן השנה החדשה

מאת: יעל אמיר
Designer סגנון חיים

פנים מסקרנות, פרצופים מוזרים וראשים בכלל, היוו מוקד ועניין בכל תחומי העיצוב והאמנות. העוצמה הניבטת ממהות הפנים מושכת את תשומת לבנו, ובהתאם להבעה ניתן אף להזדהות עם הדמות או להירתע ממנה כליל. מאחר שהאדם מורגל בחקירה מתמדת אחר סביבתו, זו פעולה טבעית עבורו לתור אחר המוכר והידוע, הגורמת לו להרגיש בטוח ונעים במרחב. זו גם הסיבה שפרצופים הם חלק מהמטען העשיר המופיע בציורי ילדים ובהמשך גם בקרב מבוגרים, תהיה הבעת הפנים אשר תהיה. כשראש עם פנים מעורב ביצירה, הסקרנות כבר בפנים.

  עיצוב וצילום: עידית מתן

ניבטים מכל עבר

"פנים הם חלק מרכזי בתקשורת שלנו", אומרת המעצבת עידית מתן, המציירת פרצופים על בלוקים של עץ גושני, על דיקטים ועל בדי קנבס, ובאמצעות הבעות הפנים מעבירה תחושות, רגשות ואנרגיות. "מבט חטוף בפרצוף שנגלה לעינינו, ומיד אנו מנסים לקרוא אותו ולהבין מה מסתתר מאחוריו", אומרת מתן המציירת ומאיירת שנים רבות, במהלכן איירה עבור מגזינים ניו-יורקים בתקופת שהותה שם.

"דמויות תפסו מקום חשוב בהעברת המסר, והיו תמיד סביב הדמויות ששידרו שלווה ואופטימיות, ללא דאגה". עם הזמן התמקדה בדמות, סגננה את הפרצוף באופן מינימליסטי עם קווים פשוטים ונקיים, נטולי פרטים.

אצל "מיקלולה" מציגות הפנים הבעה וחושפות את הרגש, למשל בשולחנות הקפה, המשמשים גם ככיסאות-שרפרף בשעת הצורך. שרון הורוביץ חורש, בעלת המותג, הציבה בסלון ביתה את הכיסאות, שעשויים יציקות מתכת מפוסלת בצורות פנים שונות. בדומה למונה ליזה, הן מביטות בה לכל כיוון אליו היא הולכת: "הן מחייכות אליי כששמח לי, עצובות כשעצוב וגם חושבות, מתפלאות וכועסות".

גם המעצבת שרון ברקת שילבה דמויות וראשים בחלל הביתי של מעצבת התחפושות ענבל כרמי בכרכור. בחדרה של הבת הותאם לקיר ראש הברבור, שהוא חלק מתחפושת בעיצובה, ובפינת האוכל נתלה ראש אריה מפלסטיק וסביבו תמונות ופריטים נוספים, ביניהם ראשים ודמויות אחרות.

עיצוב וצילום: פוגי נעים

משחקים בבובות

איורי פנים מפתיעים מופיעים גם בסדרת הצלחות המאוירות של האמן הבריטי Rory Dobner. האוסף הייחודי, שמיובא על-ידי "האוס אין מודה", משלב זהב 22 קאראט ומיועד לתלייה דקורטיבית על הקיר, המוסיפה לחלל אופי מסקרן ויוצא דופן.

בפריטי הפורצלן והזכוכית של Vista Alegre, המותג הפורטוגזי, משלבים בצורה הרמונית בין מסורת לבין מודרניות, ונשארים קשובים למגמות תרבותיות ולטרנדים עולמיים. הקולקציה Folkifunki, שעיצב עבור המותג המעצב המוביל חיימה חיון ומיובאת על-ידי "האוס אין מודה", בוחנת את הגבולות בין התרבות הפורטוגזית העממית לבין עולם דמיונו של המעצב, ואחת התוצאות היא אגרטל דקורטיבי המציג שילוב עדכני בין פולקלור לפאנק ויוצר מראה צבעוני ומשוגע המדמה פנים אנושיות.

קולקציית בובות העץ Wooden dolls, של המעצב האמריקאי Alexander Girard, כוללת מוטיבים גיאומטריים-סימטריים וצבעוניות תמה לצד הבעות שאינן בהכרח עליזות עם אלמנטים הלקוחים ממסיכות דתיות עתיקות. הבובות, המוצגות במוזיאון העיצוב Vitra ומוצעות ב"הביטאט", שואבות השראה משעשוע פרטי שהכין המעצב למשפחתו אי אז בשנות ה-60. ג'ירארד, אדריכל ומעצב טקסטיל שהיה ממובילי סצנת העיצוב האמריקאית בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, פעל בין השאר בשיתוף עם הזוג צ'ארלס וריי איימס, ושאב את השראתו מהאמנויות העממיות והמסורתיות של דרום אמריקה, אסיה ומזרח אירופה. הבובות בקולקציה עשויות עץ גושני, נצבעות בעבודות יד ובחלקן משלבות אלמנטים כמו נוצות ופיסות חבלים.

Manafka Mina (צילום: הדר קפלן)

עניין של הבעה

את ראשי האייל, הנתלים על קירות הבתים באירופה, אין אחד שלא מכיר, במיוחד מאז שאומצו בחום על-ידי מעצבים בארץ. מתוך רצון להימנע מראשי הפוחלץ המקוריים ולהתאים את הדקורציה לסביבה תומכת-טבע וחיות, החלו אמנים שונים ליצור מחוות מחומרים שונים, החל מקרטון גלי ועד חוטי תיל. עבודה של שי וקרן גרינשטיין מסטודיו yugoaRt היא חלק מסדרה שנוצרה עבור מלון הסוויטות "גורדוניה" במעלה החמישה, בטכניקה מעורבת של קולאז' צילום, עיבוד מחשב ואיור דיגיטלי. "התמרור 'זהירות, צבאים באזור', שפגש אותנו במעלה הגבעה, סגר סופית את הקונספט והפך את הצבי למוטיב המוביל, המזוהה כל כך עם הנוף הפסטורלי", משחזרת גרינשטיין. בכל אחת מהעבודות קיבל הצבי אופי משלו וחיים מתובלים במעט הומור, שהוא חלק בלתי נפרד מעבודותיהם.

את הגרסה המרוככת יותר, של הטקסטיל, מעניקים, למשל, המעצבים של Softhead, חברה ספרדית שחרתה על דגלה הומור ונועם המנוגד לציד. החברה עובדת ברחבי העולם ומייצרת את ראשי הבובות כליין שלם בעבודת יד או לפי דרישה.

קו הטקסטיל מיוצג בארץ, בין היתר, על-ידי הדר קפלן, אמנית קרושה, שתחת המותג Manafka Mina מעצבת וסורגת ראשי חיות – צבאים, זברות, קרנפים, חזירים, חדי קרן, חתולים, כלבים ועוד – כולם מחומרים סינתטיים ומתוך אהבה וכבוד לחיות. "אני משקיעה הרבה בבחירת הצבעים ואוהבת צבעוניות חזקה ושילובי צבעים לא שגרתיים", מספרת קפלן, שהחלה לאחרונה למכור גם הוראות סריגה לעיצובים שלה, כדי שכל מי שיש לו ידע בסיסי בקרושה, יוכל לסרוג לעצמו ראש חיה.

החיבור לעולם הבובות הוא מעיין נובע לאמנים ומאיירים, שהפכו את הדמויות לחלק העיקרי של עבודתם. אמנית הקרמיקה פוגי נעים אוספת בובות מכל העולם, וממשיכה לשחק בהן על-ידי יצירה של בובות קרמיקה, המבוססות על בובות ישנות שאינן מיוצרות עוד. היא נפעמת מהעניין ומהיצירתיות הכרוכים בעבודה על ראשי הבובות, כפי שיצרה בסדרה של ראשים שקיבלו גוף חדש בדמות מכלי נוי ואחסון. "בראש הנפרד מהגוף יש אנרגיות רבות, המספרות את הסיפור של הבובה גם ללא הפרטים החסרים", מסבירה נעים, המייצרת את הבובות בעבודת יד ובסדרות קטנות.

את הצד המִחזורי של הדמויות מייצגים קרן ודניאל סינגר, מעצבת ואדריכל המתגוררים ויוצרים בסטודיו שלהם בירוחם, ומרכיבים יחד פרטי אומנות ועיצוב מחומרים ומקורות קיימים. מכמה גרוטאות מתכת, דיסקיות ליטוש שחוקות ושאריות של מחברי עץ יצרו ינשוף, שחלקיו מחוברים באמצעות מגנטים המאפשרים תנועה משחקית.

פלייסמט ויניל פרוע, עם משב רוח של גותיקה אסתטית, הוא חלק מקולקציית wonderland של המעצבת קרן דניס, שבה מופיעה דמות עם ראש גדול וכובע קטן מדי בהשראת "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", ספרו של לואיס קרול (ראו תמונה בראש העמוד). באמצעותה שואפת דניס לקחת אותנו לעולם אחר, ללא הקלישאות המוכרות והמתוקות. דניס: "היצירה של הקולקציה היא בסגנון ובמראה גרוטסקי, ובדיוק כמו הנפילה של אליס לתוך בור הארנב, מצאתי את עצמי נמשכת ומעצבת עוד מוצרים בהשראת הספר".

איור: תמר נהיר ינאי

המאיירת תמר נהיר ינאי משלבת באיוריה דמויות וטבע עם ירידה לפרטים ולטקסטורות, המאופיינות בפשטות, ברגש ובתום. באיורי הדמויות הנשיות שלה חיפשה את ההבעה שתבטא את אופי הדמות עם חיבור לאלמנט מהטבע, דוגמת עלה או פרח. "החיפוש המתמיד הוא חלק מהיצירה שלי", אומרת נהיר ינאי, "והפעם הוא גרם לי לנתק את הדמות מסביבה, מרקע או מסיטואציה. המינימליזם והחיבור עם האלמנט מהטבע חייב אותי לדייק ולהתרכז בהבעה, ובכך לחזק את אופי הדמות".

הראש, ובמיוחד הבעת הפנים שהוא משדר, הוא החלק החשוב גם בעבודותיה של המאיירת אנה גויכמן בעלת המותג Mishka. "באמצעות הבעת פנים אפשר להעביר את כל התחושות, הרגשות והמחשבות, וכשאני מתמקדת ברגשות, אין לי צורך בשום דבר אחר חוץ מפנים", היא מסבירה, "זה סוג של אימוג'י, אבל הרבה יותר מורכב ומסוגנן וקרוב למציאות, כך שהרבה אנשים גם מוצאים את הדמיון בין הדמות לבין עצמם". גויכמן עובדת בטכניקה ידנית עם צבעי מים ודיו צבעונית, ורוב עבודותיה מתארות דמיון, חלומות, שמחה וקסם: "חשוב לי שהעבודות לא יהיו מתוחכמות מדי, ושהצופה ירגיש מה רציתי להגיד. כשאני מציירת ילדות שמחות, פרצופים מחייכים או ראש מלא פרחים ופרפרים, אני רוצה לקחת אותו אחורה בזמן, לחוויות ילדות, שלרובנו הייתה תקופה שמחה, חסרת דאגות ומאושרת".


[email protected]

תגובות

Comments are closed