רפואת המחר בבית חולים חכם

רפואת המחר בבית חולים חכם

המרכז הרפואי סורוקה מציג שורת מערכות מידע מתקדמות שפותחו על-ידו לשיפור ולשדרוג סביבת העבודה לצוות הרפואי ואיכות השירות למטופלים. לפניכם כמה מהשירותים המשלבים בין עולמות השירות והחדשנות, ותורמים לחוויית מטופל חיובית ולחיזוק תחושת הביטחון

מאת: אלון שפירא
SilicoNegev טכנולוגיה והייטק

כמרכז רפואי מוביל בישראל, סורוקה שם לנגד עיניו לא רק את איכות הטיפול הרפואי ובטיחות המטופל אלא גם את ערכי השירות והחדשנות. מערכות רבות שפותחו בסורוקה על-ידי יחידת המחשוב ומערכות המידע, משפרות את סביבת העבודה לצוות ומשדרגות את איכות השירות למטופלים. לפניכם כמה מהשירותים המתקדמים הללו, המשלבים באופן אופטימלי בין עולמות השירות והחדשנות ותורמים ליצירת חוויית מטופל חיובית ולחיזוק תחושת הביטחון. המהפכה הדיגיטלית כבר כאן!

שירות SMS למטופל במיון

סורוקה הוא ה"שיאן הישראלי" מבחינת מספר הפניות למיון, עם כ-230,000 ביקורים במחלקה לרפואה דחופה (בשנת 2015), יותר מכל בית חולים אחר בארץ. כחלק ממאמץ מתמשך לשיפור השירות ושקיפות התהליך, הופעל במלר"ד (מחלקה לרפואה חופה) בסורוקה שירות SMS לעדכון המטופלים. המערכת זכתה לאחרונה במקום השני בפרס המצוינות בלוגיסטיקה בתחרות ארצית מטעם משרד הבריאות.

המערכת משלבת בין מספר מקורות ממערכות המידע השונות ודוגמת מהם נתונים, כדי לעדכן את המטופל ישירות למכשיר הנייד שלו לאורך שלבי הטיפול וההמתנה במיון. בחלוף כעשר דקות מהקבלה למיון מקבל המטופל הודעה ראשונה, ולאחריה עוד ארבעה דיווחים על התקדמות מצב הטיפול בו: שיוך לרופא, שיוך לאחות, הגעת בדיקות דם והחלטת הרופא לגבי שחרור לביתו, או אשפוז להמשך טיפול.

מערכת SMS נוספת, המותאמת לאפיונים הייחודיים של מיון ילדים, פותחה לאחרונה במטרה להקל על ההורים הממתינים במיון עם ילדיהם. המערכת מיידעת אותם לגבי זמן ההמתנה המשוער, הן לבדיקת אחות

בטריאז' והן לבדיקת רופא, מתריעה במקרה של עיכוב, ובנוסף, מאפשרת להם לשלוח משוב על השירות. כבר מהתגובות הראשונות ניתן להצביע על שביעות רצון גבוהה של ההורים, חיזוק תחושת השליטה במצב וצמצום אי הוודאות.

אפליקציית סורוקה: הכול בנייד

סורוקה הוא בית החולים הראשון במדינת ישראל, שהשיק אפליקציה ייחודית וחדשנית לשירות הציבור, הכוללת עולמות תוכן מגוונים ועשירים מתחום הבריאות בצד מידע חיוני ושימושי למטופלים.

האפליקציה מבוססת על מערכת מתקדמת לניהול תוכן וכוללת ערוצי מידע ושירותים חדשניים, כמו ניווט ברחבי בית החולים באמצעות מפה וקוד QR לסריקה (המופיע גם על שלטי ההכוונה ברחבי בית החולים), חיוג ישיר למחלקות השונות מספר טלפונים דיגיטלי, ערוץ וידיאו עם שלל סרטוני הדרכה לקראת ניתוחים ופעולות רפואיות, ערוץ חדשות סורוקה, ומידע מפורט על שירותים רפואיים מיוחדים כמו מרפאת מטיילים, בדיקות סקר תקופתיות וסדנאות תזונה ודיאטה.

בנוסף, כוללת האפליקציה אזור מיוחד לעובדי בית החולים ובו מידע חשוב על זכויות, פנסיה, רווחה והטבות.

להורדת האפליקציה חפשו "סורוקה" בחנות האפליקציות בסמארטפון והורידו אותה לאנדרואיד או לאייפון.

קוד QR – סורקים בסורוקה

כדי לשפר את ההתמצאות בשטח בית החולים ואת השירות למבקרים, ביצענו פרויקט של מספור הבניינים והצבת שילוט הכולל קוד QR. טכנולוגיית ה-QR קלה, ידידותית ופשוטה ליישום, ובה בעת מאפשרת שימושים בתחומים רבים. סריקת הקוד באמצעות הסמארטפון מספקת למבקר בסורוקה הוראות ניווט פשוטות וקצרות, כיצד להגיע מהנקודה שבה הוא נמצא ליעד הרצוי לו בשטח המרכז הרפואי.

רשת Wi-Fi פתוחה לציבור

ברחבי המרכז הרפואי נפרסה רשת אלחוטית חינמית, יציבה ומהירה עבור ציבור המטופלים ובני משפחותיהם ולרווחת כלל המבקרים בבית החולים.

צגי מידע דיגיטליים במחלקות

בכניסה למחלקות האשפוז ברחבי סורוקה הותקנו מסכים להצגת מידע מחלקתי רלוונטי לציבור המאושפזים ובני משפחותיהם. לאור הצלחת המהלך והמשוב החיובי שהתקבל, תתבצע הרחבה לפרויקט והוא ייושם בקרוב גם בחדר קבלת מטופל במחלקות האשפוז.

פועלים בזמן אמת

במסגרת השימוש במערכת תיק רפואי מצטבר מידע רב של נתונים לגבי ציבור המטופלים והמאושפזים במרכז הרפואי. צוות הפיתוח פיתח סט כלים המאפשר הצפת נתונים בזמן אמת עבור הגורמים הרלוונטיים לטובת שיפור איכות ובטיחות הטיפול הניתן. כך למשל, מתבצעת בקרה בזמן על מתן טיפול מונע בכאב בפרק זמן שנקבע, מעקב אחר סכנה להיווצרות פקקת ורידית (DVT), ניהול מושכל באנטיביוטיקה רחבת טווח, ניתוח שבר בצוואר ירך לחולים מגיל 65 ומעלה תוך 48 שעות ועוד. הנתונים מגיעים לאנשי המקצוע הרלוונטיים ומנהלי המחלקות בצורה מאובטחת ישירות לסמארטפון ולתיבת הדואר האלקטרוני.

מייעצים בשטח

אוכלוסיית המטופלים המגוונת בין כתלי בית החולים דורשת פעמים רבות התערבות של יועצים מקצועיים מתחומים שונים. זאת ועוד, שטחו הגדול של בית החולים וכמות הייעוצים הרבה לאורך שעות היממה, מצריכים פתרון מהיר ויעיל לניהול ותיעוד הייעוצים. לצורך כך פותחה מערכת המתבססת על מידע בזמן אמת ממערכות התיק הרפואי, ובאמצעותה קופצת התראה לסמארטפון ליועץ שמחכה עבורו יעוץ.

מרגישים את הדופק

מערכת סקרים ומשובים המותקנת במרכז הרפואי מאפשרת להנהלה ודרגי הניהול מנהלים מעקב רציף באמצעות קבלת מדדי שביעות רצון בזמן אמת וברמת אמינות גבוהה. טאבלטים המותקנים ברחבי המרכז הרפואי מסייעים בניטור ומדידה של שביעות הרצון מהשירות במיון, רמת הניקיון, מתחמי ההמתנה במרפאות החוץ ועוד. בנוסף, משמשת המערכת את צוות הסוקרים ביחידת איכות לניטור השירות בעמדת הדמים במיון, ביצוע שטיפת ידיים במחלקות ועוד.

===========================================================================

יחידת המחשוב ומערכות המידע בסורוקה מצוינת ומובילה

יחידת המחשוב ומערכות המידע מצעידה את המרכז הרפואי סורוקה אל העולם הדיגיטלי במהירות האור. היחידה מנוהלת על-ידי אביעד ליזרוביץ וכפופה למשה שדה, המשנה למנהל המרכז הרפואי. צוות היחידה כולל תומכים, טכנאי שטח, מנהלי פרויקטים, משנע, עובדי מעבדה, צוות תשתיות, צוות פיתוח ומרכזיה טלפונית.

חזון היחידה נשען על מתן שירות מעולה, חדשני ומוביל טכנולוגית למשתמשי הקצה ולמטופלים. ערכים אלה משלימים את חזון המרכז הרפואי, ששם במרכז את צורכי המטופל בהיבטי הטיפול הרפואי, הבטיחות והשירות.

מערכות רבות שפותחו ביחידה משמשות את משתמשי הקצה והנהלת המרכז הרפואי 24/7 ומסייעות לקיצור תהליכים, לשיפור השירות ללקוחות הפנים והחוץ, לקבלת החלטות בזמן אמת ולחיזוק תחושת הביטחון בקרב המטופלים. על רקע זה, לא מפתיע לגלות שיחידת המחשוב ומערכות המידע זכתה בפעם השנייה ברציפות במקום הראשון במתן שירות איכותי, אדיב ומהיר מבין כל היחידות המקבילות לה בבתי החולים של כללית.

===========================================================================

תגובות

Comments are closed