עיצוב על-זמני

עיצוב על-זמני

הוא מפענח ומפשט את הסמלים המוכרים לכולנו, מפיח בהם טוויסט חדשני ופורץ דרך, ומקפיד על עיצוב על-זמני יצירתי במיוחד. המעצב הצרפתי אורה איטו מטביע חותם בעיצוב רב-תחומי ומפתיע אפילו בעיצוב מוצרים למטבח אלגנטי ומואר

מאת: יעל אמיר (צילומים: יח"צ גורניה)
Designer סגנון חיים

צילום: יח"צ גורניה

      מעצב-העל אורה איטו

מה עושה מעצב צעיר שחושק בכל ליבו לעצב בליגה של הגדולים?

מתחיל להמציא ולשרבט מוצרים פרי דמיונו, לעורר את הרשת ולגרום לאותן חברות לפנות אליו כדי שיוציאו לפועל את המוצרים הווירטואליים שהצרכנים החלו להתעניין בהם. זה בדיוק מה שעשה אורה איטו ((Ora-Ïto, ממעצבי- העל הנודעים בזירת העיצוב העולמית, כשהחל לבנות את קריירת העיצוב שלו לפני כ-20 שנה.

מה שהחל במשחק של סקיצות לתיקים של לואי ויטון ולאפל, עבר לעיצוב מוצר ומסעדות, רהיטים, בתי מלון וארכיטקטורה, חצה את הגבולות והעמיד אותו בשורה אחת עם המעצבים המבוקשים והיצירתיים, שחברות כמו Cassina, Cappellini או Zanotta מבקשות להטביע את חותמו החדשני על מוצריהן. רשימה חלקית ויוצאת דופן של עבודותיו זיכתה אותו בפרסום עולמי, החל מעיצוב בקבוק בירה מאלומיניום ל"הייניקן", או בושם ל"גרלן", ועד עיצוב מכונית עתידנית לסיטרואן, אולם תצוגה לטויוטה בשאנז אליזה, ומלון "O" באזור האל שבפריז.

צילום: יח"צ גורניה

תחכום עיצובי עם רציונליות חושנית. תנור ומיקרוגל משולב בעיצוב אורה איטו

מראה הרמוני ואחיד

דרכו של המעצב הצרפתי הצעיר אורה איטו (41), היא לשקוד בכל פעם על פענוח ופישוט סמלים של ימינו, כדי להופכם לצורות של העתיד, תוך שהוא מותיר את השחקנים בזירה פעורי פה. "המטרה היא לספק למשתמש אובייקט נטול כל סיבוך", מאמין המעצב, "ככל שהאובייקטים פשוטים יותר לשימוש, כך גישת המשתמש הופכת לאינטואיטיבית, קלה וטבעית יותר".

כדי לא לסבך את חיי היומיום יתר על המידה, פיתח את פילוסופיית ה-Simplex שלו, חיבור שתי מילים שמסבירות הכול: Simple יחד עם Complex. מצד אחד – לא להעיק על החיים; מצד שני – למצוא את הפתרונות הטובים ביותר כדי להקל עלינו להשתלב בהם. לשיטתו, מוצר יכול להיות פרקטי ולשמש אותנו בשלמות וביסודיות, אבל איננו צריכים לראות מה עומד מאחורי העיצוב והייצור שלו או כמה שנים עמלו עליו, ובמילותיו של אורה איטו: "אני מנסה לשלב טכנולוגיה מסובכת יחד עם אפשרויות טכניות, חומרים ותהליכי ייצור חדשניים במעטפת מאוזנת ללקוח". ובמילים אחרות – תעשה את זה חכם אבל פשוט.

מקרר אינטגרלי חבוי בארון, לאוהבי העיצוב הנקי והמוקפד (עיצוב: צביה קזיוף, צילום: אלעד גונן)

כזו היא הקולקציה שעיצב אורה איטו למותג מוצרי החשמל היוקרתי למטבח gorenje. בהמשך לקולקציה השחורה שעיצב עבורו, יצר גם קולקציה מהודקת על טהרת הצבע הלבן, שמאיר את המטבח, משקף את האור ומותיר אותו בעל מראה מינימליסטי, אלגנטי ומעודן, כמעט נצחי. למוצרים – ביניהם מקרר ברוחב 120 ס"מ, תנור בנוי מרובה פונקציות עם שליטה אלקטרונית, כיריים אינדוקציה, כיריים גז, קולט אדים אלגנטי, מדיח כלים אינטגרלי בעל חזית תואמת לקולקציה ומיקרוגל אינטגרלי שמשולב עם תנור – מראה הרמוני ואחיד הודות ללוחות הקדמיים שלהם, אשר מכוסים זכוכית לבנה, וידיות עשויות אלומיניום. כולם בעלי פונקציות שימוש מודרניות, בעלי דרגת האנרגיה הגבוהה ביותר "A" והם לא מוותרים על לוק אמנותי, בדיוק כמו שמוצר שנוצר בידי אומן צריך להיראות.

"עדכנו את הטכנולוגיה של המוצרים והוספנו שינויים עדינים", מעיד אורה איטו על התוקף הנצחי של הקולקציה, "למשל בגודל הידית, המשפיעה על הנראות של המוצר אבל גם מהווה את נקודת המגע היחידה של המשתמש איתו, כשמדובר למשל במקרר". מבחינתו, העיצוב מדבר בעד עצמו ומספק את כל הפונקציות הדרושות.

בעבודתו על עיצוב מכשירים ביתיים מרכזיים כמו מקרר, חופש הפעולה מוגבל יותר בשל צורת הקובייה המכתיבה את המסגרת העיצובית, אולם בעבודה על מוצרי חשמל קטנים יותר הפליא ביד החופשית והיצירתית שלו, והרשה לעצמו לשלב יותר תחכום עיצובי עם רציונליות חושנית: "ארגונומיה חיונית בסוג מוצרי המגע האלה וחייבת להיות מותאמת לשימוש הידיים והגוף. בסופו של דבר הניראות שלהם מושכת יותר עם שכבת מגע אחידה, רכה ונעימה למגע".

צילום: יח"צ גורניה

מקרר שקוע ב"קו אפס", לניראות אלגנטית והרמונית

נוכחות דומיננטית

מקרר הוא העוגן של מכשירי החשמל במטבח, ואי אפשר להתעלם מנוכחותו רחבת הממדים בחלל. הפיכתו לפחות עמוק ממקרר סטנדרטי ובעל צירים אשר נפתחים ב"קו אפס" עם קו המקרר, איפשרו לו להיכנס לארונות המטבח וליצור קו אחיד ומעוצב. בכך הופכת הניראות הדומיננטית של המקרר לאלגנטית יותר בחלל, כפי שנעשה עם מוצרי חשמל כמו תנור אפייה, מיקרוגל או מדיח כלים, שמוצגים כפריטי אומנות בתוך הארונות.

לצד המקררים המרשימים האלו, עיצבו אורה איטו וחבריו, מעצבי-העל פיליפ סטארק וקארים ראשיד, גם מקררים אינטגרליים מלאים אשר ניתן להסוותם על ידי דלת המטבח, לאוהבי העיצוב הנקי והמוקפד בו לא ניתן לראות את המקרר כלל אלא למצוא אותו חבוי בארון עצמו. רוחבם של המקררים הוא 1.20 מטר במקום הרוחב הסטנדרטי של 90 ס"מ, כך שמקום האחסון גדול יותר ומנוצל בצורה יעילה יותר. בשל עומקו הצר של המקרר, 64 ס"מ, הוא נמצא ב"קו אפס" עם ארון המטבח, אינו בולט מחוץ לקו הארונות ויוצר מראה נקי וקוהרנטי. צירי הדלתות פנימיים, כך שאין צורך להשאיר רווחים מהצדדים, והמראה נקי יותר.

מעבר למראה היוקרתי והנחשק, המותג gorenje מאפשר כיום לצפות את חזית המקרר בכל צבע, ואף את הידיות לפי טעמו האישי של הקונה. כך למעשה, כל אחד יכול לא רק ליהנות מעיצוב עוצר נשימה של מעצב בינלאומי, אלא גם להכניס את טעמו האישי ולקבל טוויסט מעניין וייחודי על מוצרי החשמל בביתו. המקררים הרחבים פועלים בשיטת no-frost עם מספר פונקציות טכנולוגיות מתקדמות, למשל Adapt Tech- מערכת חיישנים חכמה שתוכננה ללמוד את התנהגות בני הבית כדי לשמור על הטמפרטורה האופטימלית במקרר.

על שיתוף הפעולה עם gorenje, שנמשך כבר עשור, אומר אורה איטו כי הוא סימן את הדרך לשיתופי פעולה עם מעצבים בינלאומיים. "לעמוד לצד מעצב כמו פיליפ סטארק בעבודה מול אותו יצרן זו התגשמות של חלום, וזה מה שאני אוהב בשיתוף הפעולה עם המותג – את האיזון בין הנאמנות והאמביציה", הוא מודה.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

פונקציונליות פורצת דרך

Gorenje הינו המותג המוביל באירופה במוצרי חשמל יוקרתיים ופורצי דרך למטבח, כבר למעלה מ-60 שנה. המוצרים מעוצבים על ידי מיטב המעצבים הידועים בעולם, החתומים על קו מוצרים שלם המדבר באותה שפה, לצד תכנון ופיתוח בטכנולוגיה מתקדמת ובפונקציונליות רבה. מי שמחפש את השיק העיצובי, יכול תמיד לבחור לעצמו מקרר מליין מוצרי החשמל של אחד ממעצבי- העל המובילים בעולם – פיליפ סטארק, אורה איטו, קארים ראשיד ואחרים, ולהרגיש מעודכן. המותג משווק בארץ על ידי קבוצת ח.י, מהמובילות בישראל לייבוא ושיווק מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ותקשורת. חנויות הקונספט נמצאות במדינת יהודים 60, הרצליה פיתוח (09-7670100); וביד חרוצים 10, ירושלים (02-5666727).

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====


[email protected]

תגובות

Comments are closed