האוניברסיטה הפתוחה בשבילי היא…

האוניברסיטה הפתוחה בשבילי היא…

נשיאי האוניברסיטה לדורותיהם, חברי הסגל הבכיר, מרכזי הוראה, מנחים ואנשי מנהלה בעבר ובהווה זוכרים חסד נעורים, חוויות וציוני-דרך מכוננים. תבנית נוף פרטית

מאת: מערכת 'על הזמן'
אקדמיה וחברה על הזמן

נשיאים

מנחם יערי, פרופ' אמריטוס האוניברסיטה העברית, נשיא האו"פ ב-1997-1992

מנחם יערי, פרופ' אמריטוס האוניברסיטה העברית, נשיא האו"פ 1997-1992

בשבילי, האוניברסיטה הפתוחה היא שמורת טבע, היא מוקד של חדשנות, והיא שער-כניסה מפואר ופתוח לרווחה אל עולם ההשכלה הגבוהה.

 

 

 

 

 

אליהו נסים, פרופ' אמריטוס טכניון, נשיא האו"פ ב-2003-1997

אליהו נסים, פרופ' אמריטוס טכניון, נשיא האו"פ 2003-1997

האוניברסיטה הפתוחה עבורי היא בראש ובראשונה אוניברסיטה של הגשמת חזון – חזון של אוניברסיטה ללא גבולות גיאוגרפיים וללא שערי כניסה, המציעה שוויון הזדמנויות מלא לכל החפצים לרכוש השכלה גבוהה ואיכותית. זה נשמע כחלום לצדק חברתי בתחום ההשכלה הגבוהה, אולם בניגוד לחלומות רבים אחרים – זהו חלום שהתגשם במלואו.

 

 

 

גרשון בן-שחר, פרופ' אמריטוס האוניברסיטה העברית, נשיא האו"פ ב-2008-2003

גרשון בן-שחר, פרופ' אמריטוס האוניברסיטה העברית, נשיא האו"פ 2008-2003

אחת הבעיות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל היא הומוגניות מוגזמת. כל המוסדות להשכלה גבוהה מחקים זה את זה. לפיכך, הקמת האו"פ היוותה מפנה חשוב: זהו מוסד ייחודי שפתח את שערי ההשכלה הגבוהה בפני רבבות אנשים (כגון בני מיעוטים, חרדים, אנשים עובדים) שאינם יכולים להשתלב במוסדות המסורתיים, וחשף אותם – באמצעות שיטות לימודים חדשניות – לתוכניות אקדמיות ברמה הגבוהה ביותר.  אני שמח על הזכות שנפלה בחלקי לכהן כנשיא האוניברסיטה הפתוחה במשך חמש שנים ולהיות יום-יום, שעה-שעה, חלק מתרומתה האדירה לחברה הישראלית ולכלכלתה. כל זאת, באווירה חדורת מוטיבציה ושליחות מצד אנשים שהיה תענוג גדול לעבוד במחיצתם. אני מאחל לאוניברסיטה שגשוג ופריחה גם בהמשך דרכה.

 

פרופ' חגית מסר ירון, אוניברסיטת תל-אביב, נשיאת האו"פ 2013-2008 (צילום: גדעון מרקוביץ')

פרופ' חגית מסר ירון, אוניברסיטת תל-אביב, נשיאת האו"פ 2013-2008 (צילום: גדעון מרקוביץ')

האוניברסיטה הפתוחה בשבילי היא טקסי הענקת התארים. למרות שהאו"פ נועדה לפתוח שער להשכלה הגבוהה, לא בהכרח כולם מגיעים לטקסי הסיום – בגלל שלא לכך התכוונו מלכתחילה או מסיבות אחרות. עם זאת, בטקסים אלו באה לידי ביטוי ייחודיות האו"פ והצלחתה. מבחינתי, ההתבוננות בקהל הבוגרים המגוון – מכל הגילאים, מגזרי החברה והמקומות; הידיעה שכולם למדו אותם חומרים ונבחנו באותן בחינות, ללא התאמות או הקלות; והצפייה באושרם, בתחושת ההישג שלהם ובהכרת תודתם – הייתה חוויה מיוחדת, ואני נושאת טעמה המיוחד עימי. בימים אלו של בידול ומגזריות, חשוב במיוחד לכבד את דרכה המיוחדת של האו"פ המצליחה להנגיש השכלה לכל, ללא ויתורים על רמה אקדמית גבוהה ועל עקרונות של שוויון ופלורליזם.

 

פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, דיקן פיתוח וטכנולוגיות למידה והמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה

פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, דיקן פיתוח וטכנולוגיות למידה והמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה

האו"פ היא עבורי בית אקדמי חם ומחבק, מאז שהצטרפתי לשורותיה ב-1976 כמרכזת פיתוח של הקורס הראשון בחינוך, ועד היום. התמזל מזלי להיות בין מעצבי דרכה, כשהייתה עדיין מפעל ניסיוני חדשני, ולעקוב בהשתאות אחר התפתחותה כמוסד אקדמי פורץ-דרך בהשכלה הגבוהה בישראל, שפתח את שערי האקדמיה לכל מי שמסוגל להתמודד עם לימודים אקדמיים ללא תנאים מוקדמים – תוך שמירה על איכות גבוהה ויחס אישי חם ותומך לעשרות אלפי הסטודנטים שלה.

 

 

בני נויברגר, פרופ' אמריטוס במדע המדינה

בני נויברגר, פרופ' אמריטוס במדע המדינה

כשהגעתי לאו"פ ב-1978, היא הייתה בשבילי אוניברסיטה 'אחרת' – פחות בירוקרטית והיררכית; יותר פתוחה, אנושית ונגישה לקהלים חדשים, ומיוחדת בכך שנכתבו בה ספרי לימוד אקדמיים בעברית. ב-1990 התפתיתי להצעה מאוניברסיטת תל-אביב לעבור לאוניברסיטה 'גדולה', עם פרופסורה וקביעות, אך תוך כמה חודשים היה ברור לי שאני חוזר למקום בו כולם הכירו את כולם. חזרתי, ועד לצאתי לגמלאות ב-2012 לא הצטערתי על כך.

 

 

יהודית גל-עזר, פרופ' למדעי המחשב, יועצת הנשיא לקידום שוויון מגדרי, סגן נשיא לעניינים אקדמיים ב-2005-1999, 2012-2009

יהודית גל-עזר, פרופ' למדעי המחשב, יועצת הנשיא לקידום שוויון מגדרי, סגן נשיא לעניינים אקדמיים ב-2005-1999, 2012-2009

האו"פ בשבילי היא משפחה. היא אוניברסיטה שעל דגלה שליחות חברתית, תוך חתירה למצוינות במחקר, בהוראה ובפיתוח ספרי לימוד; היא מכתבי בוגרים הכותבים ש"בעזרת האו"פ הצלחתי לממש את עצמי…הלימודים שינו את חיי"; והיא טקסי בוגרים הבאים מכל קבוצות האוכלוסייה. האו"פ בשבילי היא גם הסביבה המחקרית שאפשרה לי לממש את שליחותי, לקידום המחקר בהוראת מדעי המחשב בארץ ובעולם.

 

 

 

אורה לימור, פרופ' אמריטה בהיסטוריה, סגן נשיא לעניינים אקדמיים ב-2009-2005

אורה לימור, פרופ' אמריטה בהיסטוריה, סגן נשיא לעניינים אקדמיים ב-2009-2005

בשבילי האו"פ היא מקום האפשרויות הבלתי-מוגבלות ללומדים ולעובדים בה, ובתוכם הסגל האקדמי. מקום צעיר, חופשי ממגבלות תחומיות ומהיררכיות דוריות, שמאפשר לאנשים בעלי רצון, רעיונות ויוזמה – תלמידים ומורים – לפרוח. העונג בפגישות מקריות עם אלפי סטודנטים שעשו חיל כנגד כל הסיכויים, לאחר ש'הפתוחה' פתחה להם שער; והגאווה על מפעל התרבות-האקדמית-בעברית שנבנה בתבונה ובעמל – ולא יכול היה להתאפשר אלא בה.

 

 

 

 

פרופ' רות בייט-מרום, המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה, סגן נשיא לעניינים אקדמיים ב-1999-1996

פרופ' רות בייט-מרום, המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה, סגן נשיא לעניינים אקדמיים ב-1999-1996

האו"פ בשבילי היא איכות של חומרי הלימוד, ההוראה, הסגל והשירות לסטודנט; גמישות בשיטות הלימוד; נחישות בהפקת חומרי לימוד איכותיים ובעמידה בדרישות הלימוד; פתיחות לסטודנטים ולרעיונות; רגישות לצורכי הסטודנט ולקשייו; רב-גוניות של הלומדים – מרכז ופריפריה; צעירים, בוגרים וקשישים, וקבוצות מיעוט; ומסירות לסטודנטים, לעבודה, למחקר ולמוסד. כל אלו מניבים גאוות יחידה אותה אני חשה כבר 34 שנים.

 

 

 

מוטי ששון, מרכז הוראה, ניהול, עוזר דיקן הלימודים לפניות סטודנטים

מוטי ששון, מרכז הוראה, ניהול, עוזר דיקן הלימודים לפניות סטודנטים

כשהתקבלתי לעבוד כמנחה ועוד לפני שהכרתי את עובדיה המסורים של האו"פ, התחברתי מאוד לחזון המופלא של הנגשת ההשכלה הגבוהה לאנשים שנסיבות החיים לא אפשרו להם ללמוד, ושקבלתם לאוניברסיטאות הרגילות הייתה בלתי אפשרית. בשנים הראשונות התלמידים אכן היו מבוגרים, שהגיעו אחרי יום עבודה וחלקם נלחמו בתנומה המשתלטת, אבל היו צמאי דעת והשכלה והוכיחו לנו שהחזון ניתן למימוש, ושאפשר לחתור ליעדים חדשים.

 

 

יצחק דותן, פרופסור אמריטוס, המחלקה למדעי הטבע והחיים ע"ש אבינעם אדם, דיקן הלימודים האקדמיים ב-1995-1992 וב-2006-2004

יצחק דותן, פרופסור אמריטוס, המחלקה למדעי הטבע והחיים ע"ש אבינעם אדם, דיקן הלימודים האקדמיים ב-1995-1992 וב-2006-2004

מילאתי את תפקיד דיקן הלימודים במשך שתי תקופות כהונה. בדרך הטבע האו"פ עבורי הם האנשים. הסטודנטים המיוחדים הנהדרים אותם פגשתי בכל רחבי הארץ וההשתאות נוכח מאמציהם והישגיהם; מרכזי ההוראה, המנחים ואנשי המנהלה שעבורם כל סטודנט הוא עולם ומלואו, ומקדישים לילות כימים למען הסטודנטים והצלחתם. האו"פ עבורי הוא הפרויקט הייחודי של לימודי האו"פ ברחבי ברית המועצות לשעבר, פרויקט שהביא תרבות יהודית ושם ישראל לאלפי יהודים שהיו מנותקים מחוויה זו במשך למעלה משנות דור.

 

 

 

ד"ר אלה צור, מרכזת הוראה, מדעי המחשב

ד"ר אלה צור, מרכזת הוראה, מדעי המחשב

האו"פ היא בית עבורי ועבור אלפי סטודנטים: עבורי – כי היא אפשרה לי ללמוד לקראת דוקטורט, ולעסוק במחקר ובמגוון תפקידים שמצאתי בהם עניין ואתגר. מצאתי בה עובדים ברמה גבוהה ועם מטרה משותפת – הנגשת ההשכלה הגבוהה לכל סטודנט שמוכן להשקיע. עבור סטודנטים – כי מסגרת הלימודים הייחודית מתאימה להם, מבחינת תנאי קבלה ומבחינת שילוב עבודה ולימודים המתאפשרים גם בזכות הטכנולוגיה.

 

 

ד"ר נורית טייטל-גולדמן, מרכזת הוראה ומנחה, גיאולוגיה

ד"ר נורית טייטל-גולדמן, מרכזת הוראה ומנחה, גיאולוגיה

הוראת מדעי כדור הארץ באו"פ למגוון סטודנטים – בהם בעלי תארים אקדמיים ותלמידי תיכון, בדואים וחרדים – מאפשרת לי להכיר מגוון אוכלוסיות ולפתוח בפניהם צוהר אל התחום. הסטודנטים משתתפים בסיורים בהדרכתי ברחבי הארץ ולומדים להכיר את סביבתם, להבין את התהליכים המעצבים את הנוף סביבנו, ולעקוב אחר השינויים במזג האוויר. האו"פ מאפשרת לי גם לבצע מחקר ולתרום לידע בתחום.

 

 

פנחס שטרן, מרכז הוראה בסוציולוגיה

אני עובד באו"פ 35 שנים. כששואלים אדם שחי בזוגיות שלושה וחצי עשורים, 'מדוע?' – התשובה נעוצה לרוב בתחילת הקשר… בסיום לימודי הסוציולוגיה באוניברסיטה העברית ב-1980, שמעתי שמחפשים אסיסטנט לקורס חדש בסוציולוגיה. כל מאפייני המוסד הלהיבו אותי: צעירים עם ברק בעיניים, תחושת ראשוניות, להט יצירה, רצון לכתוב חומרי למידה אקדמיים בעברית, ושמחה להפיץ ידע באוכלוסיות שעד אז לא נחשפו ללמידה אקדמית. חשבתי לי שאעבוד באו"פ שנתיים ואמשיך הלאה, אך בכל שנה היא צמחה והציעה חידושים – והנה אני כאן, על סף היציאה לגמלאות, במוסד גדול רב-שלוחות וענפים, שצמח מאותו גלעין קטן שאליו הצטרפתי.

 

ד"ר מנחם רצון, יועץ אקדמי, מנחה ומרכז הוראה בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה (צילום: בני עודי)

ד"ר מנחם רצון, יועץ אקדמי, מנחה ומרכז הוראה בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה (צילום: בני עודי)

לאו"פ שליחות חברתית ממדרגה ראשונה. התוודעתי לכך כיועץ במרכז הלימוד רמלה, עת ראיתי איך מתעניינים שהגיעו חסרי-ביטחון לפני שנים ספורות נמצאים כיום בשלבי הסיום של התואר; כמנחה במרכזי לימוד שונים במרכז ובפריפריה, כשנוכחתי לראות איך היא מאפשרת הנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות כמו חילוניים, דתיים וחרדים, ערבים ויהודים יושבים בצוותא בכיתות, בהטרוגניות שיוצרת שיח מקרב, סובלני ודיונים מרתקים.

 

 

 

עינב מינה ליברוס, מנחה, סיפורת ישראלית וקולנוע:
האו"פ היא מקום חם שפותח את שעריו לצמיחה. ב-15 השנים האחרונות לימדתי במרכזי לימוד רבים. הכרתי בה סטודנטים וסטודנטיות נפלאים ומגוונים. רשת הביטחון שפרושה להם מרשימה בכל קנה מידה. אתרי הקורס, חומרי הלימוד ובמיוחד צוות ההוראה, המרכזים, מערך הייעוץ וכישורי הלמידה – כולם עוטפים את הסטודנט בידע, במקצועיות, ברצינות ובהקשבה לצרכיו. השתתפתי כמנחה בקורסים ייעודיים לפיתוח מיומנויות הנחיה, שהשפיעו על ההכרה בי כמרצה מצטיינת. זוהי אוניברסיטה שבה הצוותים מוכנים תמיד לעשות, להמשיך ולתת.

 

 

ד"ר רוני ליבוביץ, מנחה בחינוך (צילום: אביב חגי, סטודיו לצילום)

ד"ר רוני ליבוביץ, מנחה בחינוך (צילום: אביב חגי, סטודיו לצילום)

האו"פ מהווה עבורי לא רק מוסד אקדמי אלא בית חם המכיל בתוכו אנשי צוות מופלאים, עם להט בעיניהם, המקנים את שפע הידע שברשותם במאור פנים, באורך-רוח ובאהבה לציבור הסטודנטים צמא-הדעת. ההתרגשות אוחזת בי בכל מפגש עם הסטודנטים המגיעים מרחבי הארץ לכיתות הלימוד ולמפגשים הווירטואליים – נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, המשקפים את מכלול רובדי החברה הישראלית. רבים נוטלים חלק במפגשים, לאחר יום עבודה מתיש, במבט המבקש בשקיקה ללמוד על-מנת להעשיר את עולמם ולשפר את מעמדם המקצועי.

 

 

גדי און, מנחה בפסיכולוגיה

אינני מכיר הרבה מוסדות להשכלה גבוהה ששולחים את הסגל אל הסטודנט הביתה ופוגשים אותו או אותה בכיתה ליד הבית, ואפילו בתוך הבית על מסך המחשב – היכן שנוח ומתי שנוח – רק תשבו ללמוד. זה מה שאנחנו נותנים לסטודנטים, ובחזרה: אנחנו מבקשים מהם להשקיע בעתידם, לעבוד קשה. אומרים לי שהקורסים ברמה גבוהה. נכון מאוד. אני גאה להיות חלק ממוסד להשכלה שהוא בה-בעת עממי בנגישותו ומובחר בתכניו, ולכן האו"פ היא לא רק מוסד להשכלה גבוהה: היא מכשיר חברתי מחולל שינוי.

 

יוכי ריץ, סגן דיקן הלימודים האקדמיים לעניינים אדמיניסטרטיביים (בגמלאות)

האו"פ היא עבורי הגשמת אתגר ומפעל חברתי וחינוכי ייחודי – ציונות לשמה. אני גאה בזכות שהייתה לי להיות שותפה פעילה בהנגשת ההשכלה הגבוהה, ובמתן הזדמנות שנייה ללא צורך בנתוני כניסה. במשך 37 שנים הייתי שותפה בגיבוש כללי הוראה אקדמית ובהתאמתם לצרכים המשתנים, כמו-גם ביישום טכנולוגיות מתקדמות בהוראה. האו"פ הייתה לי בית שעודד יוזמות אישיות, ואיפשר לי העצמה אישית ומימוש עצמי תוך נתינה ותרומה לאוכלוסיות מגוונות וחלשות. הקשר האישי עם הסגל האקדמי והמנהלי ועם הסטודנטים היה חשוב עבורי, בניסיוני להיענות בחיוב לבקשות אישיות כל עוד לא פגעו ברמה האקדמית הגבוהה, אליה חשתי מחויבת בכל נפשי ומאודי.

 

אורי ברדה, מנהל מחלקת מערכות מידע

האו"פ בשבילי היא כרטיס הביקור שלי, ביתי המקצועי, מפעל ציוני להגברת הנגישות להשכלה הגבוהה עבור מגוון קהלים בארץ, מכל המגזרים ובכל גיל. ב-30 שנות פעילותי בה התאהבתי, התחתנתי, הקמתי משפחה ונולדו לי ילדים – לצד משפחה גדולה ענקית, מלטפת ומחבקת: משפחת האוניברסיטה הפתוחה. משפחה בה חברים סגל אקדמי ומנהלי עם DNA אוניברסיטאי הכולל ניצוץ של שליחות חברתית, אנשי מקצוע איכותיים בעלי מסירות, גמישות מחשבתית ושירותיות, שמלמדים בשיטות הוראה ייחודיות המשולבות באמצעים טכנולוגיים מודרניים.

 

נעמי חדש, מנהלת מרכז ההישגים הלימודיים

האו"פ בשבילי הייתה ועודנה ביתי המקצועי הראשון, ויותר מכך: היא הפכה להיות גם הבית שאיפשר לי את הרחבת המשפחה, הרחבת ההשכלה וצבירת ניסיון חיים ועבודה. הגעתי אליה צעירה, לעבודה זמנית כממלאת מקום, והמשכתי ללמוד ולהתקדם מקצועית, לטפס בסולם ההיררכיה ולהתנסות בשלל תפקידים מגוון ביותר. גם בתחום המשפחתי התרחבתי, וילדתי שלושה ילדים, ובתחום ההשכלה קיבלתי כר נרחב של הזדמנויות ללמידה בקורסים בעלי אופי אקדמי ומעשי.

 

ריבה נדם, מנהלת מחלקת שרותי המחשוב

האו"פ בשבילי היא מקום ובית לגדול בו. מקום שהשרה את אווירתו הייחודית על העובדים, ויצר בהם מחויבות ומסירות מתוך אהבה אמיתית. הרוח המיוחדת והקסומה של האו"פ, שבפי ותיקי העובדים כונתה כבר בתחילתה 'רוח האו"פ', כבשה בקסמה, בכוחה ובעוצמתה עובדים רבים וחיברה אותם אליה בעבותות לאורך שנים, מתוך הזדהות אמיתית עם דרכה ושליחותה. העובדים, עם אותה רוח, הם ההרכב המנצח להקמת מפעל מפואר ומצליח כמו האו"פ.

 

עדנה טל, מנהלת המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק

אני שמחה להיות שותפה לאתגרים שבקידום החדשנות בהוראה מרחוק באו"פ. הרומן שלי עם מרכז שה"ם החל ב-1996 בפרויקט זמני – פיתוח קורס מקוון בסטטיסטיקה – שבסיומו נשארתי, לשמחתי. היינו אז גוף קטן ששידר מאולפן לכיתות ברחבי הארץ, באמצעות לוויין, קורסים ספורים שעבורם בנינו אתרי אינטרנט, ידנית ובהתאמה אישית. מאז ועד היום, חוויתי את כל שלבי ההתפתחות של טכנולוגיות הלמידה באו"פ, וצמחתי עם המחלקה ועובדיה המוכשרים והמקצועיים.

 

 

דוד קליבנסקי, ראש מנהל שירותי הוראה ומנכ"ל (לשעבר):
שני תפקידים בכירים באו"פ, על-פני 14 שנים, זיכו אותי בחוויה מרגשת ומאלפת בתקופה מאתגרת בה האו"פ שינתה את פניה, גזרתה ומחלצותיה, אך שמרה בקנאות על רוחה, אופיה ושליחותה, בהניפה בהתמדה את שלושת דגליה – איכות, פתיחות, גמישות ועצמאות כלכלית – ובכך אפשרה השכלה אקדמית לכל. האו"פ הייתה עבורי בית, תרפיה אדירה, במה נפלאה להישגים כלליים ואישיים, וחשוב מכך – חברה אנושית מצוינת, בעיקר בזכות אוסף נדיר באיכותו ובמסירותו של סגל אקדמי, עובדים ומנהלים מעולים.

תגובות