האחת והאחרת

האחת והאחרת

היא מעצבת רב-תחומית ומנהלת אמנותית של חברות נחשבות בעולם, שבעבודותיה מצליחה להפתיע בכל פעם מחדש. אלכס פרובה, מהמעצבים הצעירים המבטיחים בעולם, על קריירה מזהירה, הצלחה גדולה וחדוות היצירה

מאת: מיכל אסף (צילומים: יח"צ)
Designer סגנון חיים

משהו יוצא דופן, מרתק ואחר יש בעבודות של המעצבת אלכס פרובה (Alex Proba). מעין קונספט סוריאליסטי של עולמות ייחודיים המתנגשים ומתקיימים זה לצד זה על גבי משטח אחד. פרובה, מעצבת רב-תחומית ומנהלת אמנותית, מצליחה להפתיע בכל פעם מחדש, ובהחלט מוכיחה כי היא ראויה למקום המכובד שקיבלה ברשימת המגזין Print, כאחת מעשרים המעצבים הבינלאומיים המבטיחים מתחת לגיל 30. הרזומה שלה עשיר ומכובד: ארט דירקטור ב-NIKE, מנהלת עיצוב של המותג Mother New York, גוגל ועוד רבים אחרים וטובים. כשהיא נשאלת לאיזו קטגוריה ניתן לשייך את פעילותה המגוונת, היא מעדיפה להימנע מההגדרות.

"אנשים תמיד מנסים להכניס את העבודה שלי לקטגוריה מסוימת", היא אומרת בראיון מיוחד, "אבל אני אוהבת להיות אמנית, מעצבת גרפית, מעצבת מוצר ומעצבת תעשייתית. אני אוהבת לחבוש את כל הכובעים האלה. בעיקר זה תלוי בפרויקט והאם אני רואה אותו כפרויקט אמנותי, או יותר כמשימה של עיצוב גרפי או עיצוב רהיט. אני אוהבת לחקור ולחיות את החיים בחיפוש וחקירה מתמדת, ולהיות מופתעת מהעתיד".

Alex Proba

המעצבת אלכס פרובה

ניו יורק כאתגר

פרובה, ילידת גרמניה, עברה לפני שבע שנים לניו יורק, שם פתחה את הסטודיו המצליח שלה, למרות החיבה שיש לה לשווקים באירופה. "הייתי במקום שונה בחיי האישיים והמקצועיים – צעירה שסיימה את לימודיה, וההזדמנויות בניו יורק נראו לי אינסופיות. ראיתי את ניו יורק כהרפתקה קטנה, שבמסגרתה אני יכולה למצוא את עצמי, את הקול והאישיות שלי, כיוצרת וכאמנית.

"זו לא הייתה מההחלטות הקלות שקיבלתי. השנים הראשונות היו קשות, הן מבחינה כלכלית והן רגשית, ובין היתר נחלתי גם הרבה כישלונות, אבל אלה דחפו אותי קדימה ואיפשרו לי לצמוח כאדם. זה לקח קצת זמן, אבל מצאתי את דרכי ועכשיו אני מאוד אוהבת לחיות פה. אני בטוחה שביום מן הימים, מוקדם או מאוחר, אחזור למקום ממנו הגעתי".

כיצד היית מתארת את השפה העיצובית שלך?

"הייתי אומרת שכאשר אנשים רואים את העבודות שלי, הם יכולים לחוש שאני נהנית מעבודתי. העבודות שלי הן מאוד אקספרסיביות, צבעוניות, לעתים חזקות וגיאומטריות, ולעתים אורגניות ושובבות. אני רוצה שאנשים ירגישו משהו כשהם באינטראקציה עם עבודה שלי, ושהתחושות האלה יהיו טובות ונעימות".

החלום לעסוק בעיצוב, על תחומיו השונים, התעורר אצל פרובה בגיל הנעורים. כמי שגדלה במשפחה של רופאים, לא ידעה אפילו שזו בכלל אפשרות. "הבחנתי בזה כשהייתי בת 15, כשנסעתי לשנה לאוהיו במסגרת חילופי תלמידים", היא מספרת. "המשפחה המארחת שלי הייתה יצירתית מאוד, ובית הספר היה מצוין. לקחתי הרבה מאוד קורסים של אמנות ועיצוב והבחנתי שזה משהו שאני אוהבת לעסוק בו. יכולתי להעביר סופשבוע שלם בחקירות, ניסויים ויצירה. כשחזרתי הביתה, התשוקה הזו לא עזבה אותי וכך הפכתי למי שאני היום. הפכתי את זה לקריירה שלי".

מימין: The Other. שטיח בעיצוב פרובה עבור המותג CC Tapis המשווק בישראל בלעדית בטולמנ'ס
משמאל: Suspended Sculpture. מיצג תלוי מהתקרה

ייצוג אבסטרקטי

אחד הפרויקטים היותר מסקרנים של פרובה, אליו יכולים גם הישראלים להתוודע, הוא קולקציית השטיחים “The One & The Other” שיצרה עבור המותג cc-tapis. השטיחים, הנמכרים ברשת טולמנ'ס, נולדו מתוך התבוננות בטקסטורות ובחומרים סביבתיים. חומרים שתורגמו להדפסים, שלרוב נמצאים במצב צבירה מוצק ויש להם מאפיינים מנוגדים לסיבים או לטקסטיל שאליהם הם מוצמדים. שטיחי הקולקציה בעיצוב פרובה חורגים מכל מה שהורגלנו לראות עד היום בתחום. לצד הצבעוניות השובה יש בהם הדפסים מסקרנים וצבעוניות ייחודית.

"המטרה שלי בעיצוב הקולקציה הזו הייתה ליצור ייצוג אבסטרקטי לקונספט של עולמות ייחודיים המתנגשים ומתקיימים זה לצד זה על גבי משטח אחד. בנוסף, השטיחים מבטאים חגיגה של צבעוניות והדפסים היוצרת גירוי חיובי של החושים. שיתוף הפעולה עם צוות cc-tapis היה יוצא דופן, עם הרבה מאוד השקעה וירידה לפרטים, שאיפשרו להוציא את הרעיונות והתכנון לפועל. כל מטר מרובע בשטיח כולל כ-250,000 קשרים. מדהים כמה עבודת קראפט ואנרגיה אנושית מושקעות בקולקציית השטיחים הזו".

העבודה הזו עם המותג cc-tapis היא עוד שיתוף פעולה, מיני רבים, שרשמה פרובה בקריירה שלה, ועליהם היא מברכת. "כל אחד מהמותגים איתו עבדתי היה מיוחד ומעורר השראה בדרכו שלו. התוצאה של שיתוף הפעולה היא פעמים רבות משמעותית יותר מזו שהייתי יכולה להגיע אליה בכוחות עצמי, והרווח שבהעברת הידע הוא רווח עצום לשני הצדדים. אני רק יכולה לומר שאני ממליצה לכל מעצב לעבוד בשיתוף פעולה עם מותגים גדולים".

יש מותגים שהיית רוצה לעבוד איתם בעתיד?

"כמובן, יש כל כך הרבה חברות עיצוב חלומיות ומותגים שהייתי מאוד רוצה לעבוד איתם: Nendo, Olafur Eliasson, Tom Ford, Dimores Studios – וזו רשימה חלקית בלבד. הרשימה שלי ארוכה מאוד וחוצה דיסציפלינות שונות".

ופרויקט חלומות?

"יש עוד כל כך הרבה דברים שהייתי רוצה לעשות וליצור, אבל אם אני צריכה לבחור אחד עכשיו הייתי אומרת שהייתי מאוד רוצה לתכנן גשר. בגדול, הכי חשוב לי להישאר רלוונטית ולהמשיך ליצור".

תגובות

Comments are closed