המרכזים הלוגיסטיים כאן – כדי להישאר

המרכזים הלוגיסטיים כאן – כדי להישאר

הסקר המקיף של חברת נת"מ שירותי נדל"ן מלמד על גידול בביקושים לשטחי לוגיסטיקה ואחסנה. עו"ד אור בן צבי, סמנכ"ל שירותי נדלן, מסביר כי ניתוח הנתונים מלמד שלא מדובר באופנה חולפת

מאת: נעם גל
מרכזים לוגיסטיים נדל"ן

חברת נת"מ שירותי נדל"ן, מרשתות התיווך הגדולות בישראל המתמחות בנדל"ן מניב, מטפלת בעסקות רבות בתחום המרכזים הלוגיסטיים בשנים האחרונות. התחום, מסבירים במחלקת התעשייה והלוגיסטיקה של החברה, הפך לחלק מרכזי בענף המבנים התעשייתיים.

הסקר החצי שנתי הגדול של החברה, הכולל ניתוח של מחירים ושל מגמות, מלמד כי בשנה החולפת הביקושים למרלו"גים, או למגרשים להקמתם, רק גדלו. עו"ד אור בן צבי מחברת נת"מ מסביר כי ניתוח הנתונים של החברה מלמד על המשך של עלייה גורפת במחירי המבנים והמגרשים המבוקשים בשל היצע נמוך של שטחים להשכרה. "לאור כך אנו צופים את המשך המחירים הגבוהים יחסית של דמי השכירות הנגזרים מעלייה נמשכת במחירי מבנים בנויים ומגרשים לאחסנה ולוגיסטיקה", הוא קובע.

סקר מחירי שכירות מבוקשים ממוצעים למ"ר – בניינים לתעשייה/לוגיסטיקה
(מקור: סקר שוק חברת נתם. לחצו להגדלה)

מה משקלו של המסחר המקוון – קניות האונליין, כחלק מהצמיחה בשוק האחסנה?

בן צבי: "מגמת הגידול המהיר במסחר המקוון ממשיכה וניתן לראות זאת בביקושים שנרשמים בתחום מבני האחסנה והלוגיסטיקה ומובילה לעלייה במחירי הקרקעות ודמי השכירות עבור שטחים אלו".

לדבריו, "אנו מזהים מגמה של עלייה בדרישה למבני לוגיסטיקה ותעשייה מודרניים מתקדמים -CLASS A הנבנים ומתואמים לצרכי הלקוח ( TAILOR MADE). לדוגמה, פארק צרעה בבית שמש – פארק לוגיסטיקה המשתרע על 250 דונם עם היקף מבנים צפוי של כ 120,000 מ"ר. בנייני הלוגיסטיקה מתוכננים ונבנים בהתאמה אישית לחברות מובילות מהארץ ומהעולם“.

האם זה מייקר משמעותית את עלויות ההקמה? ואם כן, מדוע מתעקשים על כך בכל זאת?

"לא בהכרח. תכנון מבנה יעיל וייעודי ללקוח חוסך בשטח ובעלויות התפעול לטווח ארוך. סקר נת"מ מלמד כי ביקושים משמעותיים למגרשים ושטחי לוגיסטיקה מתקדמים לאורך צירי התנועה הראשיים ובסמוך לנמלי התעופה והים מצביעים על מגמת התייעלות החברות בהובלה ובשינוע תוך מתן מענה לדרישות לקוחות הקצה שלהן".

האם צירי התחבורה והנמלים הם מנבאים לביקושים ולמחירים? כלומר, האם הקמת מרלו"ג לאורך ציר מרכזי היא השקעה טובה לטעמכם?

   סקר מחירי מכירה מבוקשים ממוצעים לדונם
   עבור מגרשים לתעשייה ולוגיסטיקה 
   (מקור: סקר שוק חברת נתם. לחצו להגדלה)

"בסבירות גבוהה. שם המשחק בענף הלוגיסטיקה הינו "On Time, On Demand”. הצרכים הלוגיסטיים הפנים-ארגוניים בחברות והחוץ ארגוניים ללקוחות מהווים שיקול מכריע במיקום המרלו"גים. אזורי הביקושים מצד חברות הלוגיסטיקה מתרכזים בעיקר בסמוך לנמלים ובקירבה לכביש 6.אזור מאוד חם מצד חברות לוגיסטיקה זה חבל מודיעין בשל הגישה לצירים הראשיים והקרבה היחסית למרכז”.

דוגמה נוספת של פארק הלוגיסטיקה צרעה בבית שמש, הממוקם על צירי תנועה ראשיים – כביש 1 כביש 6 כביש 38 צירים המחברים את הפארק עם ירושלים, נמל תעופה בן גוריון, תל אביב ונמל אשדוד. במחלקת התעשייה והלוגיסטיקה של נת”מ מסבירים כי חלק משמעותי בביקושים לשטחי המרכזים הלוגיסטיים מגיע מצד חברות שילוח והפצה.

"חברות רבות היום מעבירות את פעילות "שילוח והפצה" הפנים ארצית של החברה לקבלני משנה אשר מספקים להם פתרונות יעילים וזולים יותר מאשר אחזקה של ציי הפצה IN HOUSE", מסביר בן צבי. לדבריו, העלייה בשימוש בקבלני המשנה יוצרת צורך לקבלני המשנה להגדיל את שטחי הלוגיסטיקה שלהם ואף לעיתים להתאים עצמם למיקום הלקוחות.

מכל אותן סיבות, מעריכים במחלקת התעשייה והלוגיסטיקה של נת"מ, כי הביקושים למרלו"גים צפויים להמשיך ולגדול והשוק צפוי עוד להתפתח לפתרונות לוגיסטיקה מתמחה כגון "Last Mile" – מיקרו-מרלו"גים בפריים לוקיישן, אשר ייתנו מענה למרכזי אוכלוסייה גדולים. עם זאת, מסייגים בחברה, הקמת מרלו"ג, או השכרת השטחים, מחייב ביצוע עבודת הכנה, כדי לוודא שהמתחם אכן מתאים לחברה ולצרכיה ולכן חשוב מאוד להיעזר בגוף מקצועי, רצוי כזה שמחזיק במאגר נתונים וניתוח ביקושים, על-מנת לספק ללקוח את הפתרון המקיף והנכון ביותר עבורו, שיבטיח את הצלחת העסק.

תגובות