הבגד כיצירת אומנות

הבגד כיצירת אומנות

מאת: גילי סיוון-כהן
סגנון חיים שמנת

Mews

   גל שנפלד
   (צילום: הילה עידו)

כבר בכניסה לסטודיו של גל שנפלד בלב שכונת נווה צדק, מבינים שהיא מייצרת תרבות ולא רק אופנה. כתב ידה הייחודי ניכר מכל עבר: "הכל אצלי שחור. אופנה נוצרת ומתהווה כשהיא בשחור, צבע חזק ומתוחכם, נונשלנטי והכי לא מתאמץ. אין מישהו שאני מכירה שלא יכול למצוא את עצמו בשחור".

שנפלד, בוגרת שנקר בהצטיינות דיקן הפקולטה לעיצוב לשנת 2011, וזוכת תחרות "מיטלמודה" האיטלקית באותה השנה, זכתה בפרס מפעל הפיס למעצבים צעירים בשבוע האופנה גינדי, בשנת 2015. לאחר שיתופי פעולה עם מעצבים כמו יוסף ושרון טל ממשכית, הקימה שנפלד לפני ארבע שנים את Mews.

כילדה, חלמה להיות פסנתרנית ורקדנית בלט, בצבא שירתה ביחידת מחשבים בחיל הקשר, וגם כשלמדה בשנקר לא הבינה בדיוק מה הכיוון המועדף עליה. "כשביקשו ממני סקיצות, הבאתי סקיצות של שולחנות כי זה נראה לי מתאים. האסימון נפל לי רק אחרי שסיימתי ללמוד וראיתי דברים של יוסף, שהוא המעצב הכי מדהים שיצא לי לעבוד איתו. פניתי אליו, הוא ענה לי, וככה יצאה לדרך הקולקציה שלו לשבוע האופנה הראשון שהיה בתל אביב, אז גם נפל לי האסימון שזה מה שאני רוצה ואוהבת לעשות".

התחנה הבאה הייתה עם שרון טל, איתה עבדה על הקולקציה הראשונה לבית האופנה משכית. "זה היה תפור עליי להתעסק עם מפות, ציורים ביד, חרוזים. במקביל התחלתי לעבוד על קולקציה משל עצמי למותג 'MOI MOI' – שהוא בעצם היסוד למותג שלי היום".

   צילום: גיא נחום לוי

במרץ השנה הציגה בשבוע האופנה קולקציה שנוצרה תוך התבוננות ומחשבה על עולם האופנה והאופן בו הוא מתנהל כיום, כשברקע מהדהדת היסטוריית האופנה במאה השנים האחרונות.

הסגנון העכשווי – הנובע ומניע מעגל אופנה וצריכה אינסופי – הוא משחק של מהירות ופרסום אשר יוצר רמיקס של סגנונות וזרמים באופן שוטף ומציע מנעד מראות וזהויות רחב ואקלקטי.

בקולקציה יש פריטים מעולמות שונים וסיפורים שונים משולבים שיוצרים מראות מתוחכמים, זוהרים אך בלתי מתאמצים, המעלים את השאלה מהי אופנה, היכן היא מתקיימת?

הפריטים עוצבו מנקודת מבט נוקבת לגבי מקומו של מעצב האופנה בתרבות הנוכחית, והם נעים בין פריטי לבוש ייחודיים עשויים בעבודת יד עמלנית ודקדקנית, לבין פריטי לבוש קלאסיים דוגמת טישרט, חולצה מכופתרת ומכנסיים מחויטים.

אופנה, על פי שנפלד, היא הלך הרוח הרחב, הנוכח בתרבות על ממדיה השונים. אופנה היא רוח הדברים ולא הדברים עצמם.

"בשבוע האופנה יצרתי פריטים מלורקס ולא האמנתי שאנשים ירכשו אותם, אבל לא רק שקנו אלא הלכו איתם למסיבות ולפתיחות. 'וויז'ר', הקולקציה שיצרתי לחורף, היא המשך ישיר של הקולקציה הזו ושזורים בה מראות המשלבים עולמות שונים שהחיבור הבלתי הרמוני ביניהם יוצר שפה חדשה. לדוגמה, מערכת לבוש המורכבת מגופיית חרוזי זכוכית עשויה בעבודת יד, שמסמלת חלום רחוק על אופנה אטית וייחודית המשווה מראה זוהר. הגופייה נלבשת עם מכנסי פופר בגיזרה עשירה, שנתפרו מבד פרשוט, והמערכת משלבת צעיף מודפס אותיות פלקס ענקיות, שקורץ לתרבות הלוגואים ברחבי הרשת.

"עוד בקולקציה טישרט בצללית דרמטית עשויה פויילים נוצצים, המשווים תנועה וגלאם, אשר שולבה עם מכנסי אימון קצרים וטיץ מודפס פלקס הנושא את הכיתוב Fame Over – פרפרזה על Game Over, ומשמש ככותרת רעיונית לשדה הדיגיטלי בו האופנה מתקיימת ומקבלת היום חיים; שמלות אריג בצלליות עשירות המשלבות אלמנטים ספורטיביים בניחוח רך אך מחוספס; מכנסי אורגנזה-משי שקופים – מחויטים בגזרה גבוהה ותפורים באופן מסורתי – קיבלו וריאציית רחוב ושולבו עם בגד ים וז'קט בומבר עשיר משי עם קפושון".

צילומים: גיא נחום לוי (לחצו להגדלה)

תגובות