מכובדים

מכובדים

כוהנת הטרנדים הבינלאומית, לי אדלקורט, סבורה שמורשת הטקסטיל נמצאת על פרשת דרכים, והיא מבקשת לחדש את השיח בנושא בעולמות העיצוב והאמנות. כחלק מכך, היא תנצח על חגיגות חודש הטקסטיל, שיתקיימו בחודש הבא ברחבי ניו יורק

מאת: אודית לורן בלקין
Designer סגנון חיים
מטרופוליטן, יד ומכונה

מטרופוליטן, יד ומכונה (צילום: יח"צ)

הרגלי השגרה שלנו, החוזרים שוב ושוב במהלך היום – הופכים, מבלי שנשים לב, לאוסף של פעולות אוטומטיות, הגורמות לנו לשכוח, ובטח שלא להעריך מספיק, את הדברים הקטנים שסביבנו כל הזמן. נסו, למשל, לבחור באקראי בוקר אחד בו תעשו לעצמכם סימן קטן בכל פעם שתבואו במגע עם מוצר טקסטיל – כרית השינה שלכם, מצעי המיטה, הפיג'מה, המגבת שאחרי המקלחת, שטיחון חדר הרחצה, הלבוש שבחרתם לאותו יום, מושב הרכב ועוד. ככל שתשימו לב לפריטים השכיחים כל כך הנמצאים סביבכם כל הזמן, תיווכחו לגלות שלטקסטיל יש תפקיד חשוב ביותר, כמעט בכל רגע בחיי היומיום.

לי אדלקורט (צילום: תרצה שאפ)

זוהי בדיוק המטרה של חודש הטקסטיל, שייערך לראשונה בניו יורק בחודש הבא. לי אדלקורט, כוהנת הטרנדים הבינלאומית, שהתמנתה לא מזמן לשמש כדיקנית בית הספר החדש ללימודי עיצוב היברידי (היושב בבית הספר לעיצוב פרסונס בניו יורק ופריז), היא זו שתנצח על האירועים, בשיתוף מוזיאון העיצוב קופר היואיט. "עולם האמנות והעיצוב היום מתעמת עם ידע שהולך ומצטמצם בנושא טקסטיל", אומרת אדלקורט. "אדריכלים, מעצבים תעשייתיים ואמנים, כמו גם מעצבי אופנה, כבר לא מכירים לעומק את החומרים איתם הם עובדים מדי יום במהלך הקריירה שלהם. בעת בה מורשת הטקסטיל נמצאת על פרשת דרכים, ומאות שנים של מסורת נמצאות בסכנת הכחדה, זהו בדיוק הזמן להגן על התעשייה ולחדש, באופן בהול, את השיח בנושא טקסטיל".

למעשה, בהכרזה על חודש הטקסטיל (שמתוכנן להפוך לאירוע שנתי), לקחה על עצמה אדלקורט לעורר ולהגביר את המודעות לאמנות ייצור הטקסטיל בארה"ב. חשיבותו של הצעד נובעת בעיקר מהעובדה שחברות אמריקאיות מעדיפות להעביר את ייצור הטקסטיל למדינות בהן כוח העבודה זול בהרבה. באמצעות התגייסותם ונכונותם להשתתף באירועים של מוזיאונים, גלריות, סטודיו'ז לעיצוב וחנויות הפרושים ברחבי העיר, מקווה אדלקורט להראות לאנשי המקצוע, למעצבים, לקניינים ומתעניינים, וכמובן לקהל הרחב – מה יש לתעשיית הטקסטיל להציע לעולם.

טקסטיל – מסורת וקידמה

תכניית חודש הטקסטיל בניו יורק עמוסה באינספור פעילויות, שמטרתן לחבר את הקהל הרחב לנושא באמצעות תערוכות, חלונות ראווה שיוקדשו לנושא, סטודיו'ז פתוחים ומפגשים עם אמנים ומעצבים. מוסדות גדולים וקטנים בעיר יציגו במהלך החודש אמנות טקסטיל, תהליכי עיצוב וייצור, וכן פריטים מסורתיים נדירים, לצד פריטים חדשניים ומעוררי השתאות.

מוזיאונים רבים בעיר משתתפים באירוע, באמצעות תערוכות מיוחדות או סיורים הממוקדים בנושא טקסטיל. כך למשל, מוזיאון העיצוב קופר היואיט יציג את התערוכה "פסולת: אופנה, טקסטיל ושימוש מחדש", שבה שלושה מעצבים מתייחסים אל נושא הקיימות כאל מרכז יצירתם. מוזיאון העיצוב MAD יציג את פרויקט "ריף האלמוגים העשוי קרושה"' של האחיות מרגרט וקריסטין ורטהיים. במוזיאון לאמנות מודרנית MOMA תוצג התערוכה "כיצד עלינו לחיות?", העוסקת בהגדרת עיצוב הפנים המודרניסטי במאה הקודמת. במוזיאון מטרופוליטן יתקיימו ביקורים באחורי הקלעים של מרכז ראטי לטקסטיל, המחזיק באוסף נדיר של פריטי טקסטיל שמתוארכים בין 3,000 לפני הספירה ועד ימינו. במוזיאון ברוקלין יערכו סיורים בתערוכות השונות בדגש על מוצגי טקסטיל.

בנוסף, סטודיו'ז מקומיים לעיצוב וייצור טקסטיל יקיימו מפגשים בלתי אמצעיים עם אמנים ומעצבים. בין היתר, יוכל הציבור לשמוע על מקורות השראה והליכי ייצור, לצפות בהדגמות של צביעה, סריגה ואריגה, למשש מוצרי טקסטיל ולשמוע על מסורת וקידמה בתחום. מיצגי טקסטיל יוצבו במתחמים וגינות ציבוריים, תצוגות של עבודות סטודנטים יוצגו בבתי הספר ברחבי העיר, וב-30 בספטמבר יתקיים בבית הספר החדש בפרסונס סמינר בתשלום בנושא טקסטיל.

Studio Four

Studio Four לעיצוב טקסטיל (צילום: יח"צ)

עידן של חומריות חדשה

למרות שחודש הטקסטיל הינו תולדה של אי תשומת הלב למסורת ולחדשנות בייצור טקסטיל לסוגיו, מסתבר שכבר יש אור בקצה המנהרה. "העיתונות שכחה לעסוק בטקסטיל בשלושים השנים האחרונות, ונראה לי שעכשיו יש דווקא ניסיון לייצר שוב אחרי הפסקה ממושכת", מציינת אדלקורט. "לאחרונה, מורגשת איזו מגמת עלייה מבוישת והתעוררות ההתעניינות בתחום הטקסטיל, אחרי תקופה ארוכה שהנושא נעדר מסדר היום הציבורי".

לשמחתה של אדלקורט, גם סטודנטים ומעצבים בתחילת דרכם מתעניינים ומתמקדים יותר ויותר בחומרים עצמם. "זה מובן מאליו שאנחנו נמצאים בעידן של חומריות חדשה, שבו ייצור החומרים בא לפני הצורה, הצבע והתפקוד של המוצר", קובעת אדלקורט, "וכך יותר ויותר סטודנטים לעיצוב אופנה ויזמי עיצוב צעירים מתעניינים בייצור חומרי טקסטיל משל עצמם, מנסים להפוך טקסטילים קיימים למשהו חדש או ליצור סוגים של סריגה מקורית".

ובנוסף, למרות שהמחשבה על טקסטיל גורמת לנו מיד לחשוב על אופנה, ניכר שהתחום נמצא בפריחה ונחשב לחומר חדשני ומוביל טכנולוגית בתעשיות המתקדמות והחשובות ביותר. כך מסתבר שלטקסטיל יש שימושים רבים בתחומים מגוונים ומפתיעים. מעבר לשימוש בו באופנה ובעיצוב הבית, הטקסטיל לא פחות חשוב, למשל, ברפואה ובתעשיות הביטחוניות. לדוגמה – עורקים מלאכותיים עשויים טקסטיל אלקטרוני, הבנוי באופן שעשוי גם להגיב לסביבה וגם להשתנות בהתבסס על חישת נגיעה או פולסים אלקטרוניים. דוגמה אחרת – מערכות לבוש העשויות סיבים קלי משקל, שמגנים על חיילים בעת מילוי תפקידם.

למעשה, אנחנו עדים להליך דו-כיווני, שבו מחד, ישנה התדרדרות וזילות של התעשייה והפנייתה למדינות עולם שלישי, ומאידך, ישנה התעניינות מחודשת בטקסטיל ובמה שיש לו להציע לעולם. לאט לאט, ובזכות אירועים כגון חודש הטקסטיל בניו יורק, הטקסטיל מחזיר לעצמו את תהילתו האבודה – המשלבת בין אריגת הערב של המסורת, יחד עם השתי של החדשנות.

בית ספר פרסונס לעיצוב, גו זניואן

בית ספר פרסונס לעיצוב, גו זניואן (צילום: יח"צ)


לפרטים על האירוע: www.textilemonth.nyc

[email protected]

תגובות