שרשרת אספקה, לוגיסטיקה וקריאטיביות

שרשרת אספקה, לוגיסטיקה וקריאטיביות

'רוזנשטוק – שיפור הנדסה ולוגיסטיקה' מתכננת ומלווה הקמה של מרלו"גים רבים. בעלי החברה עוזי שפיגל וירון לוקר, מסבירים מדוע המרכזים הלוגיסטיים כאן כדי להישאר ומדוע חיוני להיעזר בחברות מתמחות להקמתם

מאת: נעם גל (הדמיות: יח"צ)
מרכזים לוגיסטיים נדל"ן

ענף המרכזים הלוגיסטיים חווה בשנים האחרונות תנופה אדירה, אותה ניתן לראות בנוף ארצנו, המשופע במרכזים לוגיסטיים רבים של חברות מכל תחומי המסחר והתעשייה. התנופה הינה תולדה של אתגרים המאפיינים חברות בעידן הנוכחי כאשר אחד המשמעותיים שבהם הינו התגברות היבוא, כתוצאה מהקושי למצוא עובדי ייצור ועלות העבודה הגבוהה, ששוחקת באופן הולך וגובר את הרווחיות בייצור המקומי. חשוב להבין, כי מרכיב החידושים הטכנולוגיים מהווה לעיתים שינוי לא קל להטמעה, אולם הוא הינו כורח המציאות ולא רק שיאפשר לחברות לחסוך משאבים של זמן וכסף, אלא בעיקר יבטיח לאותם ארגונים להמשיך לייצר ולהתקיים.

מי שנמצאים בעמדה ייחודית, והכרה אינטימית ממש עם ענף המרלו"גים, הם ירון לוקר ועוזי שפיגל – בעלים משותפים בחברת רוזנשטוק – שיפור הנדסה ולוגיסטיקה. החברה הינה חברת ייעוץ ותכנון ותיקה ומובילה בעולם שרשרת האספקה בכלל ובעולם הלוגיסטיקה והתכנון הפונקציונלי של מרכזים לוגיסטיים בפרט.

שפיגל, מנכ"ל משותף, מהנדס מכונות בהכשרתו ומנהל את תחום ההנדסה בחברה, מפרט כי החברה פועלת ב-4 תחומים: תכנון וניהול שרשרת האספקה, תכנון פונקציונלי ותפעולי של מרכזים לוגיסטיים, מחסנים ומערכות הפצה, תכנון מערכי מפעלים – כולל מערכי שינוע וייצור ומערכות מידע לניהול לוגיסטי, הכולל אפיון תהליכי עבודה בהתאם לצרכי הלקוח ותכנון המרכז הלוגיסטי. מכלול התחומים מספק ללקוחותיה פתרון כולל ומענה הולם לכל צורכיהם התפעוליים והלוגיסטיים.

לדבריו, החברה בוחנת את התפעול לאורך כל שרשרת האספקה של הלקוח ובונה אסטרטגיה תפעולית יעילה המותאמת לצרכיו הקיימים והעתידיים של הלקוח ומנתבת אותו אל ההצלחה העסקית. תכנון שרשרת האספקה של הלקוח תורם למציאת הפתרון האופטימלי בין מתן שירות משביע רצון ללקוחותיו לבין רצונו לגידול בהכנסות, התייעלות בהוצאות וניצול מיטבי של הנכסים והמשאבים, כאשר אחד הפתרונות הינו תכנון פונקציונלי של מרכזים לוגיסטיים או מחסנים ובתחום המפעלים – תכנון מערכי מפעלים הכולל מערכי שינוע וייצור.

מה הופך אתכם למומחים בתחום המרלו"גים?

"החברה ליוותה בשנים האחרונות מעל 600 לקוחות וביצעה מעל ל-2,000 פרויקטים, קטנים כגדולים, פשוטים כמורכבים, בחברות מכל תחומי המסחר והתעשייה לרבות פרמצבטיקה, כימיה, רכב, מזון, אופנה, מתכות, תקשורת, שילוח והפצה, היי טק, e-commerce, קמעונאות, שירותים, חברות לוגיסטיקה, מפעלי תעשייה במגוון תחומים, מערכות ותעשיות ביטחוניות ועוד. חלק גדול מהפרויקטים הם של הקמת מרלו"גים, או שילוב מרכזים לוגיסטיים כחלק מהפרויקט".

לוקר, מנכ"ל משותף ומהנדס תעשייה וניהול בהכשרתו אומר, כי עיקר פעולתה של החברה הינה בישראל, אך היא מבצעת גם תכנון של מחסנים ומרכזים לוגיסטיים בסין, רוסיה ובארה"ב. לחברה ניסיון רב בפרויקטים מערכתיים גדולים לצד פרויקטים בינונים וקטנים. "החברה עובדת על פי סטנדרטים בינלאומיים הכוללים מתודולוגיות מובנות ומוכחות. איכות התכנון, רמת השירות והתוצאות מהם נהנים לקוחות החברה לאורך זמן, הפכו לסימן היכר מובהק של החברה בעולם הלוגיסטיקה והתעשייה", הוא קובע.

מרלו"ג קופ"ח כללית

פרויקטים חדשניים

חברת רוזנשטוק-שיפור הנדסה ולוגיסטיקה ליוותה כמה מהפרויקטים הגדולים והחדשניים בתחום המרלו"גים בשנים האחרונות. בין היתר, מדובר בהקמת המרכז הלוגיסטי של אסם בשוהם, הכולל מחסן אוטומטי המשתרע לגובה של 40 מטר ורובוטים לשינוע משטחים (AGV). פרויקט נוסף הוא המרכז הלוגיסטי של טבע בשוהם. לוקר ושפיגל מספרים כי מדובר במרכז שכולל מגוון טכנולוגיות אשר יושמו לראשונה בארץ, כמו גם במרכז ההפצה המרכזי של חברת כץ משלוח בינעירוני מהיר בגבעת ברנר הכולל מערכת מיון אוטומטית לחבילות.

השותפים מסבירים כי בניגוד לעבר, בהם מרכזים לוגיסטיים היו מחסנים פשוטים יחסית, כיום מדובר במבנים ייחודיים ועתירי טכנולוגיה. "אחד המהלכים החדשניים והמשמעותיים שהובלנו לאחרונה מהיבט התכנון הלוגיסטי, הינם תכנון המרכז הלוגיסטי של חברת שסטוביץ בקיסריה (ראו תמונה בראש העמוד), בו מיושמת לראשונה בארץ, טכנולוגיה אוטומטית חדשנית לאחסון משטחים, מסוג מולטי-שאטל", מספר לוקר.

שפיגל מוסיף כי גם במגזר הציבורי, בעיקר בצה"ל, הפנימו גם כן את החשיבות של הקמת מרכזים לוגיסטיים מתקדמים. כך, החברה מייעצת בהקמת תכנון מגה הפרויקט "מרכז ההספקה של צה"ל" – בהיקף של כ-250,000 מ"ר. זהו, הפרויקט הלוגיסטי המורכב והגדול בהיקפו בארץ, הכולל את כל היבטי שרשרת ההספקה. מטרת הפרויקט להקים מרכז אספקה אחוד לבסיסי המזון, הציוד החלפים וציוד תומך הלחימה. הפרויקט ישתרע על מאות דונמים ויכלול עשרות מחסנים לוגיסטיים, החל ממחסנים קטנים עד למחסנים לוגיסטיים אוטומטיים.

מה הדגשים שיש לתת עליהם את הדעת, כשיוצאים לדרך עם פרויקט לוגיסטי?

לוקר: "כל פרויקט לוגיסטי ובמיוחד כאשר מדובר בפרויקטים מורכבים, מצריכים תחילה חשיבה וראיה אסטרטגית אשר תתווה את דרך פעילות החברה בעתיד ותהיה הבסיס לאפיון, התכנון וההקמה של שרשרת האספקה והמרכז הלוגיסטי המתאים לה. מרגע שהתקבלה ההחלטה המתחייבת להקים מרכז לוגיסטי, נדרש להקפיד על התאמת האפיון והתכנון לאופי ולפעילות הלקוח, בחינת כדאיות כלכלית לביצוע הפרויקט, קביעת תקציב, תכנון ועמידה בו, בלי להתפשר על צרכי הארגון ותכנון לוח זמנים ועמידה בו כך שהארגון יוכל לעבור בדיוק בזמן".

תגובות