מעוררים רגשות

מעוררים רגשות

איך נוצר דימוי, איך מועבר מסר, וכיצד אלה משפיעים על האופן שבו אנו צורכים מוצרים ומגבשים דימוי עצמי. זגמייסטר&וולש: רטרוספקטיבה, תערוכת הקיץ של מוזיאון העיצוב בחולון

מאת: יעל אפרתי (צילומים: שי בן אפרים)
Designer סגנון חיים

   ג'סיקה וולש וסטפן זגמייסטר

בובה ענקית מתנפחת בצורת קוף לבן המוצגת במוזיאון העיצוב בחולון מדגימה היטב את דרך פעולתם של צמד המעצבים זגמייסטר&וולש: הם נועזים, חצופים לפעמים, וכמעט תמיד בלתי צפויים. המיצב הזה הוא מסוג העבודות שאין דרך לא לראות אותן. הקוף, כמו גם המשפט שנכתב באותיות ענק, נקלט בהרף עין, "כולם תמיד חושבים שהם צודקים", כתוב שם (ראו תמונה בראש העמוד). אז גם עולה חיוך קטן על פני כולנו, שיודעים שזה נכון.

הבובה הגדולה הזו, המשתרעת על חלק נכבד של הגלריה התחתונה של המוזיאון, היא נציגה אחת למיצב הענקי באמת שיצרו סטפן זגמייסטר וג'סיקה וולש ב-2006, וכלל שישה קופים לבנים שהוצבו בשש ערים שונות, במסגרת פסטיבל עיצוב שהתקיים בסקוטלנד. אז יכלו הצופים לראות בכל עיר קוף אחד שלדמותו הוצמדה רק מילה אחת, וכך רק מי שביקר בשש התערוכות יכול היה לקרוא את כל המשפט.

אלינו הגיע, כאמור, המשפט המלא, שמעלה את שאלת היחסים בין טקסט לדימוי, וכאן – השימוש בקוף, לצד משפט שעוסק בידע, מבוסס על תפיסתנו את הקוף כמגוחך וכמי שמחקה התנהגויות שלנו בלי להבינן. לצד הקוף הלבן הגדול ובגלריה העליונה והגדולה של המוזיאון, מוצגות עשרות עבודות חדשות וותיקות, קטנות וגדולות, בשלל טכניקות ודרכי הבעה, באמצעותן מראים לנו זגמייסטר&וולש איך דימוי מוצלח יכול לעורר אצלנו רגש.

מיזם 'סיכות לא יצילו את העולם'

רגשות ונפשות

העבודות ברובן שמחות וצבעוניות, מעוררות מחשבה על הדימויים שאנחנו צורכים וגם מייצרים. הן מעלות שאלות על יופי ונדיבות, על אושר וקבלה עצמית, והכל באופן שמצליח לגעת. "הקסם" הזה הביא לשני המעצבים החשובים האלה – הוא אוסטרי והיא אמריקאית, שפועלים יחד בסטודיו בניו יורק – שורה של לקוחות מסחרים בינלאומיים, דוגמת ליוויי'ס, המגזין רולינג סטון, הניו יורק טיימס ו-BMW, כמו גם חברות מוזיקה, קניונים, ופסטיבלים – והוא "עובד" גם בשמן של השקפות עולם ערכיות וחברתיות.

כדי לעשות סדר במגוון העצום הזה מחולקת התערוכה לשש קטגוריות: פירוק והרכבה שכוללת בין היתר את מיצב הקוף, וגם שני דיוקנאות גדולים ונעים של שני המעצבים, המוצגים בכניסה לתערוכה ומקבלים את פני המבקרים, בוראים עולמות שבמסגרתה מוצג מיצב אינטראקטיבי הבנוי מקורי עכביש וכולל חיישן תנועה המגיב לתנועת הצופה ומשולב בו המשפט "להיות לא נאמן לעצמי, תמיד פועל לרעתי", או עבודה הכוללת שישה פוסטרים שעל כל אחד מהם מופיעה מילה אחת הבנויה מחומרים מעולם החי והצומח, וחיבור ביניהן מרכיב את המשפט "עשיית צדקה היא באופן מפתיע קלה".

בסימן אקטואלי-פוליטי, ובעקבות בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, ועם התגברות מגמות השנאה כלפי נשים, זרים וקהילת הלהט"ב – יזמו בשנה שעברה זיגמייסטר&וולש, יחד עם מעצבים נוספים, את "סיכות לא יצילו את העולם". המיזם כולל אתר אינטרנט שבו נמכרים סיכות ומוצרים נוספים שלא למטרות רווח, וההכנסות מוקדשות לארגונים חברתיים. המיזם מדגים כיצד מוצרים שימושיים מעוצבים מצליחים לבטא מחאה פוליטית וחברתית. בקטגוריית ציטוט והשראה מוצגת למשל "לחיות את האמנות", אריזה תלת-ממדית שיצרו השניים לקטלוג של גלריה דויטש, כמחווה למייסדה רב-הפעלים, המאפשרת לכל הרוכש אותו להפוך בדרך בלתי צפויה לאמן.

מיטאפ מיתוג מחדש 2016 (באדיבות סטודיו זגמייסטר&וולש)

הקטגוריה הרביעית, האות כדימוי, כוללת בין היתר עבודה שנוצרה השנה במיוחד לתערוכה "יופי=אנושיות", המאתגרת את שני המושגים שמשורטטים באמצעות אלפי חרקים, אלא שבמבט מרחוק התמונה נדמית כציור נהדר של תחרה ורקמה, ועל כך אומרים זגמייסטר&וולש שבמקום שאנשים רואים רמשים מעוררי גועל, הם רואים פוטנציאל של יופי. בייצוג של הגוף מראים השניים הקרנה של המשפט "זה בלתי אפשרי לרצות את כולם", המשוך על גופה של אישה מבוגרת, ומעלים מחשבה על הקושי לעמוד בציוויי האסתטיקה הקיימים היום מחד, ועל הביטחון שלך להיות מי שאת/ה מאידך.

הקטגוריה החותמת את התערוכה היא ייצוג של רגשות, ואפשר לראות בה למשל את הבלוג "40 ימים של דייטינג", המתעד כל שלב בחיפוש של וולש והמעצב טימותי גודמן אחר זוגיות, או את אריזת האלבום "רגשות" של דייוויד ביירן, המציגה דימויים של המוזיקאי כבובות פלסטיק המביעות שמחה, כעס, עצב ושביעות רצון. הרבה רגשות כבר אמרנו?


התערוכה תוצג עד 20.10.2018.

תגובות

Comments are closed