גונב את ההצגה

גונב את ההצגה

אולם מופעים אפרורי וישן בקיבוץ יגור זכה לטביעת ידה של מעצבת הפנים מימי נורי, שהפיחה בו צבעוניות שמחה עם מוטיבים מעולם הבידור – והכל בזיקה לגאווה ישראלית, בסימן 70 שנות עצמאות

מאת: מיכל אסף (צילומים: ניצן הפנר)
Designer סגנון חיים

חגיגות ה-70 למדינת ישראל, והתאטרון הישראלי לדורותיו, היו הבסיס וההשראה לעיצוב פרויקט תאטרון יד למגינים בקיבוץ יגור. מה שהחל בכוונה להעניק לאנשי התאטרון ולשחקניו תנאים ראויים בעבודתם, הפך בסופו של התהליך למפגן גדול של הערכה לקריירה הבימתית של שחקני תאטרון מוכשרים שהציגו ומציגים באולם יגור, וגם כאלה הרשומים בדברי הימים של התרבות הישראלית.

מי שקיבלה לידיה את האתגר היא מעצבת הפנים מימי נורי, שזומנה על ידי הלן בוטנסקי, מנהלת מחלקת התרבות בקיבוץ, לאחר שהשתיים התנסו בפרויקטים משותפים אחרים. נורי נקראה לעצב את קומת הגלריה במבנה הוותיק של אולם המופעים ביגור, מתוך מטרה לספק תנאים הולמים לשחקני התיאטרון, להוקיר את פועלם לתת מקום של כבוד לתיאטרון הישראלי וגם כמובן לשדרג את חוויית הבילוי של האורחים המגיעים לצפות בהופעות השונות. התוצאה, כפי שיפורט בהמשך, מוכיחה שעם עיצוב כזה ההצגה בהחלט חייבת להימשך.

צילום: ניצן הפנר

קירות בכחול לבן

כבר בכניסה מורגשת אווירת התיאטרון עם קירות עליהם שובצו צילומי ענק של הצגות ושחקנים ידועים, מהעבר ומההווה (ראו תמונה בראש העמוד). לצד הצילומים נצבעו הקירות בפסי כחול לבן, מוטיב הגולש גם לחדרי ההלבשה של השחקנים, הרהיטים, החפצים ופרטי הנגרות שנבחרו לקישוט. העיצוב חם ומזמין להפליג אל העבר ולהתרפק על זיכרונות ואבני דרך בתיאטרון הישראלי.

קומת הגלריה של האולם מחולקת לכמה חללים: אגף השחקנים, הכולל חדרי איפור, מטבח וחדר התכנסות, שירותים ומקלחת; וכן מעברים לעלייה לבמה ולאולם המופעים, ושירותים ציבוריים לגברים ולנשים. המסדרון המוביל לחדרי השחקנים שינה פניו והפך ממסדרון צר ואפלולי לגולת הכותרת של המרחב השמור לשחקנים, שהפך רחב ומהודר. הוא הורחב, רוצף, הותקנו בו גופי תאורה בגבהים שונים, מצדו האחד נצבעו פסים בכחול לבן ובצדו המקביל הודבקו טפטים עם צילומים בגודל טבעי של שחקנים נבחרים, בדיוק מול הכניסות לחדרים.

התחושה כאילו השחקנים המצולמים נוגעים במבקרים משרה אווירה אינטימית ומזמינה להיכנס לחדר האיפור שבו בחרה המעצבת להציב ספת קטיפה כחולה. המראות בשולחנות האיפור שובצו במספר מנורות וצמחייה רעננה וירוקה משלימה את המראה החמים.

צילום: ניצן הפנר

הומור ונוסטלגיה

תשומת לב רבה הוענקה גם לחללים הנוספים שבמתחם התיאטרון. כך לדוגמה עוצב מטבח מרווח, המשמש גם כחדר חזרות לקבוצות קטנות. בחלל הפתוח והמאוורר הותקנו ארונות צהובים בהשראת השמש הישראלית המאירה, אחד הקירות נצבע בכחול, וקיר אחר חופה בטפט צבעוני של צילום מההצגה פולישוק, בו בולט השחקן ששון גבאי האוחז בידו דגל ישראל. את עיצוב החלל משלימה פינת ישיבה נוחה ומפנקת, עליה פוזרו כריות בגוני אדום וצהוב בוהקים.

חדרי השירותים הישנים שודרגו באמצעות חלוקתם מחדש, ריצופם וחיפוי הקירות בטקסטורות ובגוונים שונים של אפור, והותקנו בהם כיורים מעוצבים ומראות אישיות. את האווירה בחלל הזה משלימים גופי תאורה בדגמים שונים שהוצבו במספר נקודות, וקומיקס הומוריסטי על גבי מדבקות קיר. גם העלייה המובילה לאולם נסגרה על פי בקשה מיוחדת שקיבלה המעצבת נורי, שבחרה לעשות שימוש בדלתות עץ שעיצבה במיוחד, כדי למנוע מעבר אור ורעש בזמן ההופעות. במעבר הצר בחרה לשלב וילון אדום כרקע לדמות של נגנית החצוצרה המתנוססת על טפט מותאם, אלמנט שגם הוא הקנה לקטע האמור אשליה של מרחב מפואר וגדול יותר.

אולם יד למגינים בקיבוץ יגור נבנה בשנת 1959. הקמתו התקבלה עם ההחלטה באסיפת הקיבוץ לעשות שימוש בכספי השילומים מגרמניה לטובת הקמת אולם שינציח את בני הנופלים בהגנה על הארץ. במשך השנים שימש המבנה כאולם קיבוצי להתכנסויות, הקרנת סרטים והצגת מופעים שונים, וכיום הוא משמש כמרכז תרבות ואמנות של המועצה האזורית זבולון ומיועד לכאלף איש ואשה.


עיצוב ותכנון פנים מימי נורי, מימי נורי - f ריהוט ואבזרים ביתילי סניף חיפה תאורה תומס תאורה ריצופים וכלים סניטרים טופולסקי טפטים walli וילונות דומוס

תגובות

Comments are closed