יושב על המזוודות

יושב על המזוודות

מעצב העל מארק ניוסון עיצב קו מזוודות מתגלגלות חדשניות וצבעוניות למותג היוקרה Louis Vuitton. ראיון עם האיש שנוהג לארוז הכל במזוודה ונמנע מלשלוח אותה אל בטן המטוס

מאת: דרורי לב (צילום: פטריק דמרשלייה)
סגנון חיים שמנת

צילום: פטריק דמרשלייהמעצב העל מארק ניוסון האוסטרלי (53) הופיע כבר בשנת 2005 ברשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של המגזין "טיים". למרות שמעולם לא למד עיצוב תעשייתי, אלא עיצוב תכשיטים ופיסול, פרויקט הגמר שלו בבית הספר לאמנות היה כיסא, ומאותו הרגע החל לעצב חפצים. עד היום, עבודותיו הוצגו במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, במרכז פומפידו ובמוזיאון העיצוב של לונדון, והן כלולות באוספים הקבועים של מוזיאונים אלה. ניוסון מעצב יאכטות, מטוסים, כיסאות ונעליים, ואף היה בצוות העיצוב של האפל ווטש. ברשימת החברות שניוסון עיצב עבורן ניתן למצוא את אפל, פורד, נייק, חברת התעופה קוואנטס, קפליני, ג׳י סטאר, אלסי ועוד.

במשך 18 חודשים עבד מארק ניוסון על פיתוח קו המזוודות עבור מותג היוקרה Louis Vuitton בדובר. מדובר בקו מזוודות חדשניות המתאימות לצרכים של נוסעי העידן החדש. הייחודיות היא בחדשנות החומרים: קלילי משקל ועמידים – עניין המסייע בספיגת זעזועים. הן בעלות מוט נשיאה נשלף, ויש שיפור משמעותי בנפח המזוודות.

חידושים מהפכניים אשר נוספו למזוודות של ניוסון כוללים צירי צד משוכללים, המבנה של תא המטען עצמו, המכיל נפח גדול יותר, ועיצוב מערכת נעילה דקה במיוחד העשויה אלומיניום בשילוב רוכסן, שנועדה להפחית משקל ולהימנע מנקודות לחץ שיש בדרך כלל לרוכסנים. למזוודות ארבעה גלגלים זעירים, המאפשרים תנועה של 360 מעלות ומבטיחים תמרון חלק ויציב. העיצוב שומר בנאמנות על ערכי בית האופנה הוותיק, ושם דגש על האלמנטים העיצוביים שמקורם בתיבות המסע המיתולוגיות של לואי ויטון. המזוודות מגיעות בכ-12 דגמים וצבעים, ביניהם: צהוב, כתום, כחול, בורדו, שחור, כחול גינס, אפור, עור טבעי, בדגם המונוגרם ובדגמי הדמייה גרפית (משבצות אפורות) וטייגה של המותג.

מה בפרויקט הזה גרם לך לשתף פעולה עם לואי ויטון?

"אני מניח שמה שריתק ופיתה אותי לשתף פעולה עם לואי ויטון היה האתגר של עיצוב פריט נהדר, ובסופו של דבר קו של פריטים, אך בעיקר ההזדמנות לעצב מזוודה אחת נהדרת. כמו הרבה אנשים, גם אני נוהג לנסוע הרבה, ואני סבור שמבחינות רבות, אני בעמדה ייחודית לעצב את המזוודה כצרכן, למעשה אפילו יותר מאשר כמעצב", משיב ניוסון.

כיצד המומחיות שלך בעיצוב משתלבת בעבודת האומן של לואי ויטון?"אני מודע כל העת לעובדה שמדובר במוצר של לואי ויטון. כאשר רואים מזוודה או תיק של לואי ויטון בצדו השני של החדר או בשדה התעופה, אתה יודע מיד שזהו מוצר של לואי ויטון, אך לא בהכרח שזהו מוצר שאני עיצבתי. בנוסף, להערכתי, אפשר לומר בביטחון שאנו שואפים להשיג פריצת דרך עם מוצר שהוא אחד הקלים בשוק, ומנקודת מבט טכנית – מהפריטים בעלי העיצוב והתכנון ההנדסיים הקפדניים ביותר".

כיצד ההיסטוריה והמוצרים של לואי ויטון השפיעו עליך?

"שאבתי השראה רבה מלואי ויטון באופן כללי, משום שהפרויקט הזה עוסק בעיצוב פריט של מטען, וכפי שכולנו יודעים – לואי ויטון הוא בראש ובראשונה, ולבטח מבחינה היסטורית, יצרן מזוודות".

האם תוכל לתאר כמה מהחומרים החדשניים ששאלת מתעשיית האווירונאוטיקה לטובת עיצוב המזוודות?

"השתמשנו בכמה חומרים חדשניים על מנת להשיג את היעדים שהצבנו לעצמנו. בקו המוצרים העיקרי השתמשנו בפוליפרופילן מרוכב (קומפוזיט), אשר למעשה מעניק את המבנה לצורה. יצקנו אותו באופן מוגן, אבל הוא איפשר לנו לקחת את אריג המונוגרמה, למשל, או העור, וליצור מבנה גמיש, עמיד ביותר ובה בעת וחשוב מכל – קל ביותר. הצלחנו להשתמש בחומר בצורה שאיש לא השתמש בה לפנינו. לכן אני יכול לומר בכנות שהוא חדשני מאוד והביא ליצירת מוצר הממלא את כל הקריטריונים שקבענו. השתמשנו גם בטיטניום מרוכב חדשני ביותר: מדובר בטיטניום המודבק לפוליפרופילן מרוכב, שהוא חומר נוסף שמעולם לא נעשה בו שימוש כפי שאנו עשינו וגם לא למזוודה. זהו פריט שאיש לא ראה ולא עשה מעולם. אני לא חושב שמישהו אחר יצליח לעשות זאת עוד זמן רב אחרינו".

כיצד אתה נוהג לנסוע כיום?

"אני משער שכמו כולם. בדרך כלל אני מנסה להכניס הכל למזוודה אחת שאפשר לקחת למטוס, כי אני שונא למסור מזוודות לבטן המטוס. אני מאבד תיקים כל הזמן ואובססיבי לגבי אריזת כל החפצים בתיק אחד בגודל מסוים. לכן היה כל כך חשוב לי לעצב מוצר שיהווה את התיק המושלם לאחרים שנוסעים רק עם מה שבאמת חייבים לקחת".

מהי ההגדרה שלך למותרות?

"קשה להגדיר מותרות אמיתיים. הרבה אנשים ניסו לעשות זאת והנושא הזה חם במיוחד. מבחינתי מותרות הם איכות ותוחלת חיים. אני אוהב לעצב מוצר באופן הטוב ביותר – כזה שיחזיק מעמד עוד זמן רב".

צילום: פטריק דמרשלייה

תגובות