מגייס את העובדים למען מטרה משותפת

מגייס את העובדים למען מטרה משותפת

המחסור במשאבים, המגבלות על תגמול הצלחה והצורך להתאים את מסלולי הקריירה למתמחים בני דור ה-Y. פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל כללית, מדבר על האתגרים בניהול הקופה הגדולה במדינה ועל השילוב בין ניהול פורמלי ובלתי-פורמלי, תוך גיוס הצוותים לטיפול רפואי מיטבי

מאת: יואל צפריר | עינת פרידמן יחסי ציבור
מנהלים סחר ועסקים

"במשך כל שנות עבודתי אני עוסק בניהול מערכות בריאות. במערכת הבריאות, יותר מכל, אתה מנהל אנשים. אנשים ברמה אישית ואקדמית גבוהה מאוד. צוותים משולבים מכל מקצועות הבריאות, הבקיאים מאוד בתחום התמחותם, שהשקיעו שנים רבות של למידה, התמקצעות והתנסות, כאשר לכולם מטרה משותפת והיא – הענקת טיפול רפואי מיטבי ושיפור בריאותו של המטופל", כך אומר פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל שירותי בריאות כללית, בראיון למגזין "מנהלים" כדברי רקע לתיאור האתגר הניהולי עימו הוא מתמודד.

לדבריו, "לעיתים קרובות הצוותים עובדים במצב של מחסור במשאבים, בכוח אדם ותשתיות. כמנהל של 45.000 אישה ואיש במערכת ציבורית, האפשרויות שלי לתגמל על הצלחות הן מוגבלות. כדי להשיג הישגים משמעותיים בתחום של איכות רפואית ושירות אני צריך לשכנע את הצוותים להתגייס למען מטרה משותפת, להציג בפניהם חזון המבוסס על אמונות וערכים, שהם יכולים להתחבר אליהם, ולפרוס בפניהם את הדרך, שמביאה אותם להגשמת המטרות האלה, תוך שאני נותן להם תנאים מאפשרים וסביבת עבודה נעימה הוגנת ומאתגרת".

איך עושים זאת?

"באמצעות שילוב בין ניהול פורמלי, המבוסס על מדידה של המדדים המרכזיים להצלחה, עם ניהול בלתי-פורמלי, שפירושו להיות בשטח עם המנהלים והצוותים בשעות חירום ורגיעה, לנהל איתם דו-שיח פתוח וכנה, לחגוג הצלחות, לתת גב לכישלונות ולהבין לעומק את ההתמודדות האמיתית של הרופאה במרפאה, האח במיון והפיזיותרפיסטים במכון השיקום, ובעיקר לייצר דיאלוג עם המטופלים הזקוקים למערכת ברגעים הקשים ביותר בחייהם".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

  פרופסור אהוד דודסון
  (צילום: יח"צ)

שם ומשפחה: אהוד דודסון.

מצב משפחתי: נשוי ואב לשלושה.

תפקיד: מנכ"ל שירותי בריאות כללית.

השכלה: מומחה ברפואה פנימית, פרופסור חבר בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

תפקידים קודמים: מנהל ביה"ח סורוקה, מנהל בי"ח מאיר, סמנכ"ל וראש חטיבת בתי חולים של הכללית, מנהל מחוז צפון בכללית.

שירות צבאי: קצין רפואה חטיבתי, אוגדתי וסגן מפקד הרפואה בפיקוד הצפון.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

מענה להזדקנות האוכלוסייה

מהם האתגרים המרכזיים איתם מתמודדת הקופה כיום?

"למרות הדירוג העולמי הגבוה של איכות מערכת הבריאות הציבורית הישראלית, אין חולק על כך שההתמודדות המרכזית היום של כללית ומערכת הבריאות כולה היא המחסור במשאבים. במשך שנים המערכת כולה מורעבת תקציבית באופן שאינו תואם את הצרכים, את ההתפתחות הטכנולוגית, את ההתייקרות חסרת התקדים במחירי התרופות ובמיוחד את ההזדקנות המואצת של האוכלוסייה.

"הצפי הוא כי עד שנת 2034, כ-15% אחוז מהאוכלוסייה, שהם כ-1.6 מיליון ישראלים, יהיו זכאים לקצבת זקנה של הביטוח הלאומי. ללא תקציבים מתאימים, תוספת מיטות גריאטריות וגיוס כוח אדם מקצועי, המערכת לא תוכל לתת מענה למה שכבר היום מכנים בעולם – 'הצונאמי האפור'.

"אתגר נוסף הוא המחסור ברופאות וברופאים, באחים ואחיות ובמקצועות הבריאות האחרים. מחסור זה, יחד עם היעדר תקציבים, מביאים לזמינות נמוכה של המערכת ופריחתה של המערכת הפרטית. כבר היום לדוגמה, קופות החולים מתמודדות עם חוסר משמעותי ברופאי ילדים. מניתוחים שערכנו מול המתמחים הצעירים בני דור ה-Y, עולות תובנות מהותיות לגבי העדפות הקריירה שלהם המשפיעות על תחום ההתמחות אותו הם בוחרים.

"זהו דור מתמחים ערכי עם מודעות חברתית גבוהה, שאינו רואה את הקביעות במקום עבודה אחד כמפתח להצלחה. דור השם דגש על איזון בין קריירה לחיי משפחה. כל השינויים האלה מביאים לכך שעלינו, כמערכת, לעשות התאמות מהירות לשוק העבודה המשתנה, לבנות למתמחות ולמתמחים מסלולי קריירה גמישים ומותאמים-אישית על מנת שיישארו לעבוד במערכת הציבורית".

מהי הסביבה התחרותית בה אתם פועלים ומה היתרון היחסי שלכם?

"התחרות ממוקדת בעיקר בגיוס מבוטחים ובגיוס כוח אדם רפואי בכל המקצועות. לכללית יתרונות רבים, אתמקד בשניים מהם. הראשון הינו הפריסה הארצית הרחבה במודל של ONE STOP SHOP , שבו כל השירותים נמצאים תחת קורת גג אחת. יתרון בולט נוסף הינו הבעלות והתפעול של למעלה מ-14 בתי חולים ציבוריים המשרתים את כלל המדינה.

"בתי החולים של כללית, שהם מהמצוינים במערכת, נותנים ערך מוכח למטופל בכללית. חלק מהצוותים הרפואיים עובדים גם במרפאות הקהילה כך שנוצר רצף טיפולי בין הקהילה ובית החולים, שנתמך במערכות מידע משוכללות. שילוב זה מייצר אפשרויות אינסופיות למחקרי BIG DATA שהם היום המפתח לפיתוחים ותגליות רפואיות משמעותיות וגם להתערבות לפני הופעת מחלה בצורה של מניעה וקידום בריאות".

חשיבה חדשנית

כיצד אתם נערכים להגשת שירותים דיגיטליים?

"הזירה הדיגיטלית הפכה להיות בשנים האחרונות שדרה מרכזית של השירות הרפואי, וזוהי זירה אותה מובילה כללית בשנים האחרונות. המטרה שלנו היא לאפשר כמה שיותר מגעים אדמיניסטרטיביים ורפואיים באמצעות הסמארטפון וכל זאת כדי להקל ולשכלל את מסע המטופל. כבר היום, למעלה מ-200,000 מגעים ברפואת משפחה, ילדים ועור מתבצעים בכללית באופן דיגיטלי מדי שנה, לצד מיליוני מגעים מנהלתיים.

"לאחרונה צירפנו לשירותי האון-ליין את מכשיר ה"טייטו" המודד מדדים רפואיים מרכזיים בבית המטופל ומשדר לרופא בזמן אמת ומשפר את יכולת האבחון ומתן הטיפול. שימוש במכשירים כאלה מהווה מעבר מ-IoT (Internet of Things) להתקנים המבוססים על מה שמכונה Internet of Me. בעתיד הקרוב כל מטופל בקהילה ובבית החולים, שירצה (במידה ומצבו הרפואי מאפשר), ייפגש עם רופאו בשיחת וידאו.

"השנה השקנו שירות ייעוץ ראשוני של שיחת וידאו בתחום התפתחות הילד ומידי חודש מצטרפים שירותים נוספים ויישומים חדשים באפליקציה של הכללית. כל הפיתוחים האלה מתרחשים הודות לאקלים ארגוני המאפשר חשיבה חדשנית. המפתח בעיני הוא להוביל כמה שיותר פרויקטים, פיתוחים ופיילוטים במקביל, על מנת שבסוף התהליך מספר יוזמות גדול יחסית יבשילו לכדי שירותים דיגיטליים הנותנים ערך מוכח למטופל".

איך אתה רואה את עתידה של מערכת הבריאות בישראל והכללית בתוכה?

"יש לנו מערכת בריאות מצוינת, שמהווה מודל למדינות רבות בעולם. במידה ומקבלי ההחלטות יחזרו לחזק את המערכת, נוכל להשאיר את מיטב הכוחות ברפואה הציבורית, לתת מענה ראוי וזמין למטופלים שלנו במרפאות, בבתי החולים ודרך הסמארטפון, בכל זמן ובכל מקום. לכן, אני מאמין בעתיד של כללית כארגון הבריאות המוביל בישראל".

תגובות

Comments are closed