חינוך טכנולוגי צריך להתחיל בגני הילדים

חינוך טכנולוגי צריך להתחיל בגני הילדים

כך אומר יזם התעשייה וההיי-טק, דן וילנסקי, שמספר על תרומתו ותרומת חבריו לקידום מהפכת החינוך הטכנולוגי בישראל

מאת: דניאל דותן
אקדמיה וחברה חינוך.COM

לא ניתן לגשת לתחום הטכנולוגיה בחינוך בישראל, מבלי להקשיב לדבריו של היזם המוכשר ודמות המפתח בהיי-טק והתעשייה הישראלית, דן וילנסקי, שבימים אלו לוקח חלק משמעותי במהפכת החינוך הטכנולוגי במדינה.

דן וילנסקי (צילום: יח"צ)

    דן וילנסקי (צילום: יח"צ)

וילנסקי רשם לעצמו הצלחות רבות ומגוונות, ביניהן הקמה וניהול של חברת אפלייד מטיריאלס בישראל (חברת הבת של החברה האמריקאית) וניהול קרן בירד. לפני כן הקים וניהל את KLA במגדל העמק (אף היא חברת בת של KLA בעמק הסיליקון). גאוותו של וילנסקי היא שהחברות שהקים וניהל הצליחו לשמר בהצלחה את הפעילות שלהן בישראל. הן מייצרות בארץ, מייצאות לחו"ל ומספקות עבודה לאלפי עובדים ביניהם מדענים, מהנדסים, הנדסאים וטכנאים. היקף המכירות של כלל החברות, בעיקר לייצוא, יעבור השנה את המיליארד דולר. כיום הוא פועל בהתנדבות, יחד עם מספר יזמים אכפתיים, להקמת בית ספר טכנולוגי בחיפה, שיהווה אבן דרך להקמת בתי ספר טכנולוגיים רבים נוספים.

חינוך מקצועי ותעשייה חזקה

בנוסף לפעילויותיו של וילנסקי בתחום החינוך הטכנולוגי הוא עומד כיום בראש מיזם הננו-טכנולוגיות הלאומי INNI ולדבריו מטרתו העיקרית בחיים כעת היא: "ליהנות ממה שאני עושה ובנוסף ליצור בישראל אווירה יצירתית ולהביא לכך שהילדים, הנכדים והנינים שלי יישארו לגור בארץ". אחד האמצעים לממש חזון הוא, לדבריו, באמצעות חינוך כולל המשלב חינוך מקצועי, חינוך באקדמיה ותעשייה חזקה.

וילנסקי אומר: "כיום אני מעורב במספר רב של חברות היי-טק בתחילת דרכן, כולן מייצרות בישראל ויש להן צורך באנשי טכנולוגיה – בעלי מקצוע, שהם בוגרי בתי ספר מקצועיים". הוא עצמו למד בביה"ס המקצועי "בסמת" בחיפה, שם רכש את מקצוע בניית המכונות, ולמרות הרמת גבה מצד מכריו ובני משפחתו, לא ויתר על החינוך המקצועי, מה שהקנה לו לדבריו מקצוע ייעודי לצבא: "בצבא שימשתי כמכונאי טנקים יחד עם כל המחזור שלי ב'בסמת'. היה לנו ידע מקצועי שהוביל אותנו להצליח יפה בצבא". בהמשך למד וילנסקי בטכניון והוא בוגר תואר בהנדסת מכונות.

מהי החשיבות בשילוב חינוך מקצועי ולימודים באקדמיה?

"יש מקום באקדמיה גם לאנשים שעוסקים בתאוריה במדע בסיסי, אך גם למהנדסים ומדענים שעוסקים במחקר יישומי, בעקבותיו ניתן להקים חברות ולייצר מוצרים. צריך לשמור על איזון בין כל אותם גורמים".

מדוע בעצם צריך חינוך מקצועי?

"יש לנו תעשיית היי-טק מפוארת ותעשייה מסורתית מפוארת לא פחות. העניין הוא שרבים סבורים, כי אפשר להעביר את הייצור לסין או למדינות אחרות, כיוון שלא ניתן לבנות מוצרים ברי-קיימא בישראל וצריך לייצר את המוצרים, ברוב המקרים, במקומות בהן עלות הייצור נמוכה יותר. עם זאת, כאשר מעבירים את הייצור לארצות רחוקות כגון למזרח, הייצור מתרחק מהפיתוח. ישנה חשיבות באנשים שיוכלו לייצר קרוב לפיתוח. דבר נוסף, אם לא יהיו לנו פה בעלי מקצוע, כל השירותים שאנו נסמכים עליהם כגון: אינסטלציה, בנייה, מכונאות וכדומה, ייעלמו. לא נוכל לבנות כלכלה בריאה.

"בנוסף לכל אלו, יש לנו בעיה כרגע של גיל 50 פלוס, לדוגמה מכונאים מצוינים שמתקשים לתקן מכוניות שכיום עוברות לאלקטרוניות. מדובר באנשי מקצוע טובים מאוד שקשה להם להשתלב כיוון שאין להם הכשרה מתקדמת מתאימה למוצרים שמשתנים ומתפתחים. עלינו לקיים עבורם הסבה מקצועית, שתאפשר להם להמשיך לעבוד במקצועות שלהם ולהתפרנס יפה עד גיל הפנסיה. לכן יש צורך בבתי ספר מקצועיים להסבה מקצועית לגילאי 50 פלוס".

כיצד מקנים טכנולוגיה בגיל הגן?

"ילדים בגן צריכים להיחשף למדע, לדעת מושגים בסיסיים של משקל ונפח ולא לפחד מטכנולוגיה. אני פעיל מאוד ב'מדעטק' בחיפה ומשקיע מזמני ומרצי שם. אני מאמין שחשיפה מסוג זה מקטינה את הפחד מטכנולוגיה, עבור אותם 250 אלף ילדים ויותר שמגיעים לשם מדי שנה ומתנסים בטכנולוגיה ומדע. פעילויות מסוג זה יביאו לכך שיהיו בישראל יותר מהנדסים, טכנאים הנדסאים ומדענים".

משתפים פעולה עם צה"ל

מה אתם עושים כיום לקידום החינוך הטכנולוגי בישראל?

"אני פועל בהתנדבות בתחום יחד עם אנשים חשובים וטובים כמו גיורא שלגי, מנכ"ל רפאל לשעבר, ואילנה טורק, שאחראית על החינוך בעיריית חיפה. כיום אנו מקדמים את פתיחת ביה"ס 'בסמת' מחדש, אשר ישמש כמודל להקמת בתי ספר מקצועיים נוספים במדינת ישראל. 'בסמת' ישמש כאבן הדרך שבעקבותיו יקומו בתי ספר מקצועיים נוספים בארץ. הטכניון הסכים לתמוך בפעילות שלנו להקמת ביה"ס מקצועי וכן משרד החינוך וראש העיר, יונה יהב, שהוא תומך נלהב בחינוך הטכנולוגי. כבר הוקצה שטח בכניסה לחיפה להקמת בניין מודרני, שיאכלס את התלמידים, שילמדו חינוך מקצועי בהתאם למקצועות האהובים עליהם, עם אפשרות לבגרות מלאה.

"החזון שלנו הוא שהדבר ישמש כמענה לשאיפות של נוער סקרן ואיכותי, שייקח חלק ביצירה מאתגרת. בנוסף, אנו מנסים לעבוד בשיתוף פעולה עם צה"ל. הציוד בצה"ל הופך להיות כל כך חדשני שללא אנשים בעלי הכשרה טכנולוגית מדעית לא ניתן יהיה לתפעל ולתחזק אותו. אנחנו מכוונים לכך שבית הספר יתמקד בדרישות השוק המודרני וילמד סייבר, רובוטיקה, אלקטרוניקה, מיקרו-אלקטרוניקה ועוד, בשילוב מודל של עבודה מעשית בזמן הלימודים. לסיכום, הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על ראש פתוח ויצירתי, להפסיק את תעשיית הקיטורים ולטעון שנושא זה או אחר לא יעבוד, ולהמיר את אנרגית הקיטור לעשייה בונה ויצירתית״.

תגובות