תיק עבודות

תיק עבודות

מאת: מערכת Designer
Designer סגנון חיים

הכל פוליטי

המחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו חיפה היא מחלקה ייחודית בתפישתה בארץ ובעולם: ייחודית בתפישתה את המדיה, תפישה אבולוציונית הנותנת מקום ל-Stills ול-Motion; ייחודית בתפישתה בדבר ההשפעה ההדדית של עולם התרבות והאמנות על העולמות הפרקטיים; ייחודית בדרך בה היא מורה סדנאות מעשיות המשולבות בלימודים אקדמיים תיאורטיים, בארץ ובחו״ל, ובאינטראקציה עם מוסדות אחרים; ייחודית ביחסה לסטודנט, בהוראה בגובה העיניים מבלי להתפשר על איכות של שתי המיומנויות המקנות יכולות פיתוח שפה אישית, זו המעשית וזו התיאורטית.

בוגרי המחלקה מאיישים עמדות משמעותיות ומובילות כאמנים, כאנשי אקדמיה וכראשי מחלקות אקדמיות, וכאנשי מדיה מסחרית מצליחים.

העולם נשקף אל האדם יותר דרך המדיה על פניה השונים מאשר הוא נשקף אליו בצורה ישירה דרך עיניו. לכן, תפישתו את העולם תלויה כולה במתווך, בעיוות אותו מייצרת המדיה כאשר עובר דרכה העולם. תפישתנו את העולם תלויה בצלם ובמצלמה יותר מאשר היא תלויה בעין.

כמחלקה אשר תשתיתה תרבות ואמנות, אנו בוחנים ודנים בקשת נושאים רחבה, המחדדת את השנוי במחלקות, את הדרוש תיקון, את המותר והשגור אל מול האסור והנדיר. את הייצרי, היצירתי והייחודי.

מתוך קשת נושאים זו בחרתי את השדה הפוליטי, או כפי שהוא מוגדר במחלקה: השדה בו מתנגשות הכיתות השונות הבונות את החברה בה אנו חיים. הרוב אל מול המיעוט, המקום ההוא שכולו הבדל דת, גזע ומין, אך שואף אל אידאה אחרת.

עמית זולר, ראש המחלקה לצילום, המרכז האקדמי ויצו חיפה

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

דור העתיד

מתוך הכרה בחשיבות הרבה של תהליך הלימוד והיצירה של הסטודנטים בהווה – המעצבים של המחר, מחדש מגזין דיזיינר את שיתוף הפעולה עם המכללות האקדמאיות המובילות לעיצוב ברחבי הארץ. בכל גיליון נעניק במה לעבודות סטודנטים, במטרה להכיר מקרוב את הטמעת תהליך הלימוד ויישומו בתוצרים שונים.

השנה בחרנו לצרף לאתגר היצירתי את המרכז האקדמי ויצו חיפה, המיוצג בעמודים הבאים עם המחלקות לצילום ולארכיטקטורה. בעבודות הסטודנטים תוכלו להתרשם כיצד מתורגמים תהליכים חברתיים וסיטואציות שעל סדר היום ליצירות מרתקות ומעוררות מחשבה.

[רחל נחמה-עבדי, עורכת דיזיינר]

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

 

ALTER | בילאל קרמאן

דימוי מתוך סרט הגמר בו דן קרמאן במשתף הפעולה. משת״פ, כיצור המתגלגל אל תוך משתף הפעולה הבא וחוזר חלילה. משת״פ… ״מגייס״… משת״פ… ״מגייס״… משת״פ.


מרים | מריה קול יעקב

דימוי מתוך וידיאו ארט המביא לידי ביטוי קונפליקט דתי בין נצרות, יהדות וחילוניות בו שרויה מריה קול יעקב, שעלתה לישראל בגפה והתגיירה.


דימוי מפרויקט גמר | דורית שבת

שימוש בספרה של Mary Ellen Mark, צלמת ״אגדית״ אשר פרסמה את הספר (Falkland Road) העוסק בחיי הזונות בעיר מומבאי, הודו, בשנות ה-70 וה80-. בפרויקט מסירה דורית את הנוכחות הגברית מתוך הספר ובכך מייצרת חלל בתוך חלל בתוך חלל בעולם נטול גברים.


   לחצו להגדלה

דימוי מתוך סרט גמר | ניירוז עוקלא

ניירוז, בת העדה הבדואית בגליל, מטפלת בתוצאות העגומות של נישואים בגיל צעיר בקרב ערביי הגליל.


דימוי מפרויקט גמר | איתי רודן

רודן, בן קיבוץ יגור, מתעד את עובדי ענפי המשק השונים בקיבוצו, גם הקלאסיים שבהם. כולם, ערבים בני הכפרים הגליליים השכנים לקיבוץ.


Apples & Grapes | מרווה טרביה

מרווה טרביה, בת העדה הדרוזית ברמת הגולן, נישאת לחלל מלחמה סורי בתוך מטע הזיתים המשפחתי, בטקס משפחתי שהוא ספק טקס אשכבה, ספק חתונה, ספק טרגדיה יוונית.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

אדריכלות מעורבת

אדריכלות הראווה של ראשית העשור וראשית המילניום – זו שהתפעמה מהיכולות להוציא אל הפועל את מה שנראה עד אז בלתי אפשרי – מפנה בהדרגה את מקומה לאדריכלות מודעת לסוגיות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות העומדות על הפרק. כיום ארכיטקטורה נדרשת למציאת פתרונות והתמודדות עם הסוגיות הללו, מבלי לוותר על יצירתיות, כושר המצאה ואיכות העיצוב, ובשאיפה לאזן בין שני הגורמים הללו לכדי תוצאה איכותית ושלמה.

משבר הדיור על היבטיו השונים הוא הנושא הבוער ביותר בחשיבה ובמעשה האדריכלי והעירוני בארץ, וכמובן באקדמיה. משבר הדיור הוא משבר כלכלי, חברתי, סביבתי ומרחבי. המשבר נוגע ביסודות המקצוע ומחייב מיומנויות, כלים, תפישה מקורית של הנושא ופתרונות חדשים, תוך התמודדות עם האתגרים שמציבה לנו הסביבה הטבעית והבנויה.

במחלקה לארכיטקטורה שלנו, מעודדים את הסטודנט לסקרנות אינטלקטואלית, לחקור מעבר לקיים ולאפשרי, לבנות על גוף הידע ולהתנסות ברב-תחומיות של המקצוע, תוך עידוד לפתיחות, ביקורת והבעת עמדה וביטוי אישיים. ללא אלה, אני מאמינה כי האדריכלות תהא טכנית ועקרה.

התשתית האידאולוגית הנה של אדריכלות מעורבת: אדריכלות שלא פועלת במגדל שן מנותק מהעולם אלא פועלת בתוכו, רלוונטית, שייכת למקום ולזמן. יוצרת מתוך צרכים ממשיים ומתוך קונפליקטים בוערים, מחויבת לשאלות חברתיות, פוליטיות, כלכליות וסביבתיות.

היכולת להעמיד חזון אלטרנטיבי למצב קיים אינה מספיקה. על מנת לממשו יש צורך ללכת נגד המוכר והידוע, לצאת מאזור הנוחות ולהתבונן במציאות הקיימת בראייה עתידית מרחיקת לכת, שתרתום סביבה תמיכה ורצון לשינוי. המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי ויצו חיפה מניחה, ללא הרף, על סדר היום הציבורי מגוון פרויקטים שהם מקבץ של חזונות שכאלה.

אדר' אירית צרף נתניהו, ראש המחלקה לארכיטקטורה, המרכז האקדמי ויצו חיפה

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

הדרך אל המכתש | אורי אופיר

מדרחוב מדברי במצפה רמון המגדיר, מחדש את היחסים בין קצה | עיר | מדבר

מכתש רמון הינו פלא טבע, הגדול מסוגו בעולם, שהעיירה מצפה רמון מפנה אליו כיום את גבה ואינה מתייחסת אליו כחלק מזהות המקום. העיירה עומדת בפני גידול צפוי, עידוד התיירות ותוכניות להגדלת היישוב מ-5,000 תושבים ל-10,000 הכוללות הוספת רצועת בתי מלון ומע"ר תיירותי גדול. קצה העיר, הנושק למכתש ממזרח, פרום, לא ברור, ואיננו מתייחס למכתש. העיירה ברובה מאוכלסת שיכונים הבנויים ללא קשר לאקלים המדברי, אינם צופים למכתש וממוקמים באופן שרירותי על טופוגרפיה הררית שמסתירה את המכתש.

מטרת הפרויקט היא להציע אלטרנטיבה לתוכנית האב המאושרת לפיתוח היישוב, אשר עלולה לחסום את נוף המכתש לתושבים ולנכס את משאבי המקום לתיירים בלבד. התכנון מבקש ליצור מקום נגיש ומונגש, לתיירים ולתושבים כאחד, המחבר את מרכזה של העיירה עם שפת המכתש בנקיק של תנועה ופעילות, מגדיר את גבולותיה, תוך גילוי הדרגתי של נוף המכתש. נקיק זה בעל אופי שונה בשני צדדיו – האחד מעבה את רקמת הבינוי הקיימת היום, ואילו השני חפור ומנסה להתחבר לנוף המדברי המקומי. פרוגרמת הפרויקט מציעה מגורים, מסחר ומבני ציבור, על מנת לאפשר למקסימום משתמשים ליהנות מנוף המכתש העוצמתי הפתוח לרווחה.

תגובות

Comments are closed