עמודי התווך של העיר החכמה

עמודי התווך של העיר החכמה

עמודי התאורה העירוניים הופכים בהדרגה למוקדי ניטור, בקרה ודיווח שיכולים לשמש גם כמנופים כלכליים לרשויות המקומיות, בדרך ליישום מודל העיר החכמה. אמיר כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת "ארכה", המתמחה באספקת תאורת רחוב מתוחכמת, מספר על האפשרויות הגלומות בעמודי התאורה החדשה

מאת: יניב גולן
טכנולוגיה והייטק ערים חכמות

זוכרים את הימים שפנסי רחוב היו משמשים להארת רחובות וכבישים? אלה היו הימים שגוף תאורה שימש לתאורה ורכיב אלקטרוני שימש לאלקטרוניקה. אבל… לא יותר. תאורת רחוב הופכת לא רק להיות דיגיטלית, עם התקדמות הלדים, ומשמשת לא רק לצרכי תאורה, אלא גם כמשאב טכנולוגי לניהול הרחוב. החל מניטור תנועת רכבים ועד ניטור איכות האוויר, הצפיפות ברחוב ורעשים. המידע הזה מסייע לרשויות מקומיות להחליט כיצד לנתב תנועה על מנת לווסת לחצי תנועה, לנטר מקומות חנייה פנויים עבור נהגים הנתונים במצוקת זמן, לנתב מכוניות ומשאיות ועוד ועוד שימושים ויישומים.

האפשרויות הן רבות כיד הדמיון עם אין-סוף יישומים אפשריים. יש אפילו עיר שמתכננת לנטר את אוכלוסיית הציפורים בשטחה. הרעיון בכללותו מאוד פשוט ומבוסס על שילוב חיישן בגוף התאורה, או בעמוד התאורה. ניתן לתכנת את אותם חיישנים לבצע כל מה שנדרש – גילוי פקקי תנועה, איתור מקומות חניה פנויים והפצת המידע ברשת דיגיטלית לקבוצות פרטיות או ציבוריות, שייצרו ערך מהמידע הזה.

במקביל, אותה רשת תשמש כצינור לשליטה מרחוק על גופי תאורת בכל הקשור להדלקה, כיבוי, עמעום, הבהוב ואפילו החלפת צבעים, והכל תוך כדי בקרת חיסכון באנרגיה והתייעלות אנרגטית.

מי שמתמחה באספקת תאורה מתוחכמת זו היא חברת "ארכה", שנוסדה לפני 30 שנה. זו חברה פרטית שנמצאת בשליטה מלאה של משפחות ארז וכהן, והיא נחשבת לאחת החברות המובילות בארץ בתחומי הייבוא, השיווק והסיטונאות של כל מגוון חומרי חשמל ותאורה. על לקוחות החברה נמנים גופי תשתית גדולים ומשרדי ממשלה, כמו משרד הביטחון, רשות שדות התעופה, רכבת ישראל, נמלים ועוד, לצד קבלני חשמל ורשויות מקומיות.

תנופה עסקית

החברה פועלת כיום בפריסה ארצית באמצעות 13 סניפים, מקריית אתא ועד באר-שבע, ונחשבת לרשת ההפצה הגדולה בארץ, עם צי של מעל 30 משאיות שמפיצות מידי יום חומרי חשמל לכל רוחבה וארכה של המדינה. ארכה גם חברה בארגון אירופאי יוקרתי FEGIME, שמאגד 230 סיטונאי חשמל מ- 18 מדינות.

בעקבות תנופת הבנייה, הקמת פרויקטים אסטרטגיים לאומיים והרחבת פריסת הסניפים, החברה נמצאת בתנופה עסקית, מבהיר אמיר כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ואחד מחברי ההנהלה. לדבריו, החברה מתבססת על שלושה מנועי צמיחה מרכזיים: סניפים, מחלקת פרויקטים וייבוא ישיר. ב-2019 החברה אף מתעתדת לעבור למתחם חדש, שישתרע על אלפי מטרים רבועים באזור התעשייה במודיעין וישמש כמרכז לוגיסטי חדש מודרני וכן משרדי ההנהלה.

קבוצות המוצרים העיקריות של החברה כוללות: כבלי כח לחשמל ותקשורת, גופי תאורה לתעשייה, לכבישים ורחובות, לתחבורה, למתקני ספורט, למתקנים לוגיסטיים, לרכבות ותאורת חירום. לצד זה היא מספקת אביזרי קצה של שקעים תקעים ביתי ותעשייה (GEWISS) וכן תעלות ומובילים לכבלים (NIEDAX), וציוד מיתוג.

בעוד פעילות הליבה של הסניפים מופנת לקבלנים קטנים וסיטונאות לקבלנים בינוניים וגדולים, לגורמים פרטיים ולאנשי מקצוע, המחלקה הטכנית – המתבססת על כח אדם הנדסי מיומן ומקצועי – מספקת פתרונות טכניים לפרויקטים. למעשה, "ארכה" מעורבת כיום במספר רב של פרויקטי תשתית, בכל אחד ממקצועות המחלקה הטכנית, כגון: אספקת 3,000 גופי תאורת הלד במנהרת גילון, כבלים לרכבת ישראל, תאורת כר הדשא באצטדיון סמי עופר, מוצרי GEWISS בבניינים חדשים.

מתאורה חכמה לערים חכמות

גוף תאורה דגם NXT (צילום: Led roadway lighting)

 

כאמור, "ארכה" מתמחה בתאורת לדים לרחובות הערים, זאת כחלק מהתייעלות אנרגטית שמיישמות העיריות על מנת לחסוך בחשמל. בתחום זה "ארכה" היא נציגה רשמית ובלעדית של החברה הקנדית LED ROADWAY LIGHTING, שמייצרת גופי תאורת לד הניתנים לשליטה ובקרה באופן אלחוטי, עם מערכות בקרה ושליטה חכמות. המוצרים של LRL כבר מותקנים בשלוש ערים – אשדוד, קריית גת וקריית אונו – ובסך הכל מדובר כיום על כ-2,000 פנסי לד. במקביל, קריית אונו מצויה בתהליך יישום של פרויקט התייעלות אנרגטית עם שליטה ובקרה באמצעות מערכות חכמות תוצרת LRL מסוג LUMEN IQ. בנוסף, "ארכה" נבחרה לספק גופי תאורת לד עם הכנה לבקרה חכמה בשדה התעופה הבינ"ל השני של ישראל – שדה התעופה רמון, עם כ-700 יחידות להארת כבישים פנימיים ורחבות חנייה.

"באמצעות טכנולוגיה שמוטמעת בגופי תאורת LED של LRL אנו בעצם יכולים לעבור מתאורה חכמה (SMART LIGHTING) לערים חכמות (SMART CITIES)", אומר אמיר כהן. "זה כולל תאורה, מעקב וידאו, קריאת מונים מרחוק (מים, גז, חשמל, חנייה), הכוונה של נהגים למקומות חניה פנויים, באמצעות יישום האינטרנט של הדברים (INTERNET OF THINGS (IoT, ניטור רמות קרינה מייננת מרשת החשמל, בקרה חכמה לעומסי תנועה, תשתית טעינת כלי רכב חשמליים ודיווח על צריכת החשמל ברחוב.

"למעשה, המשאב הזמין להנחת תשתית זו הוא העמוד החשמל שקיים בכל רחוב וגוף תאורת הלד על העמוד", מדגיש כהן. "עיריות ורשויות מקומיות שמעוניינות להקים מערך רשת חכמה יכולות לממן זאת באמצעות גביית תשלום עבור שירותים אלה של קריאת מונים, דיווח פקקים, מכירת מאגר הנתונים לחברות פרטיות ובודדים".

========================================================================================================================================================

פנסי תאורה כעמוד השדרה של מערכות מידע אורבניות

על-פי חזון הערים החכמות, כפי שמצוין בכתב העת LUX REVIEW, פנסי הרחוב יהיו עמוד השדרה, או הליבה, של מערכות מידע אורבניות. הרעיון עדיין בחיתוליו, אבל הוא צובר תאוצה וערים רבות ברחבי העולם בהחלט בוחנות אותו. מטרופוליטנים מסין ועד החוף המערבי בארה"ב, כולל לוס אנג'לס וסאן דייגו, וכן בואנוס איירס, מילאנו, קופנהגן, פאריס, ובריסטול באנגליה, כולן בתמונה.

לדבריו, באמצעות שימוש בגופי תאורת רחוב לד ויישומי בקרה חברת ארכה וחברת LRL מבצעות חישוב החזר השקעה (ROI) לעיריות, תוך בחינת מצב קיים מול מצב עתידי של שיפור תשתיות התאורה. רק בתאורה לבדה ניתן להביא לחיסכון של עד 60% בצריכת החשמל ועם שליטה ובקרה עוד 10% בצריכה שנתית', חיסכון שמגיע לקופת העירייה.

לרשת חכמה, מסביר אמיר כהן, יש מספר לא קטן של יתרונות, כמו חלוקות עומסים, בקרת מונים מרחוק, איפשור וחסימת שירותים מרחוק, תגובה מהירה וטיפול באירועים (כמו מפגעי ריחות, רעשים, פריצת ביוב או נזילת מים, תאונות, הפסקות חשמל) ואפילו פינוי אשפה. "באוסטרליה, למשל, יישמו פרויקט של קריאת חיישנים המתריעים על מיכל אשפה מלא ובדרך זו הצליחו לווסת את תנועת המשאיות ולהוריד לחצי תנועה בשעות העומס. נראה כי תאורת רחוב כבר נעשית הרבה יותר מורכבת ולא מדובר רק בהארת רחובות. היא מאגדת בתוכה כבר מספר רב של יישומים לניהול הרחוב אשר הופכים את העיר לחכמה. ברוכים הבאים לעידן הבא של הארה".

תגובות