בחירות אישיות: ה-10 של לירון שוורץ

בחירות אישיות: ה-10 של לירון שוורץ

היא נולדה לתוך עולם העיצוב; למרות החשיפה למעצבים בינלאומיים היא מוצאת עניין רב בעיצוב המקומי; העבודה לצד אביה תורמת המון להתפתחותה בתחום: לירון שוורץ, הדור הצעיר של טולמנ'ס, עמלה על הפתעות משמחות לשנה הקרובה

מאת: זיו שחר (צילומים: יח"צ)
Designer סגנון חיים

    לירון שוורץ,
    מבעלי טולמנ'ס
    (צילום: יניב ברנס)

בגיל 20 ביקרה לירון שוורץ בהונג קונג. חברים לקחו אותה לבקר ב"פליקס", מסעדה שעיצב פיליפ סטארק, שנמצאת במלון פנינסולה. שוורץ מספרת שהביקור במקום גרם לכל חושיה לעבוד והיא הוקסמה מהמעמד. "זה היה הרגע שבו החלטתי סופית ללמוד עיצוב פנים".

שוורץ (38), בתו של שוקי שוורץ, שחקן מכבי תל אביב בדימוס ומבעלי טולמנ'ס הנוכחיים, הצטרפה לעסק לפני 12 שנה. החיבור למקום של אבא היה עבורה אך טבעי. היא גדלה בבית שבו אביה כבר את תלה את הנעליים וירד מהפרקט, אך הוביל עסק משפחתי לעיצוב וייצור של ריהוט משרדי. וכך, הסביבה כולה כמו היוותה עבורה קרקע פורייה לצמוח ולגדול בתוכה.

היום היא מובילה את צוות העיצוב והמכירות של מותגי היוקרה של החברה וביחד עם אחותה שירלי מפתחת מיתוג מחדש של רשת האאוטלטים תחת הסיסמה Tolman's Dot. "אני רואה בעיקר יתרונות בעבודה המשותפת עם אבא, יש לי מנטור צמוד עם הרבה ניסיון וראש פתוח לשינויים. החיסרון היחיד הוא שהוא תמיד עסוק כשהנכדים חולים".

ספר מומלץ

הספר 'מה עושים עם רעיון?'

"'מה עושים עם רעיון' של קוֹבִּי יָמָאדָה (תירגם מאנגלית: יהודה אטלס). כאימא לארבעה ילדים צעירים, יצא לי לקרוא בשנים האחרונות בעיקר ספרות ילדים. לאחרונה, הבת שלי קיבלה את הספר הזה במתנה והתמכרנו כולנו. הספר מתאר ילד המוטרד מרעיון שמנקר בראשו. הוא מנסה להתחמק ממנו, אבל הרעיון אינו מרפה והופך להיות חלק ממנו, הסביבה אינה רואה בעין יפה את הרעיון, אך הילד ממשיך לטפח אותו. מתפתחת מערכת יחסים בין הילד לרעיון ובסופו של הסיפור לומד הקורא שהליכה עם הזרם אינה ערובה להצלחה, ואם רוצים לפרוץ ולהביא את החדש, מותר ורצוי לחרוג מן המסגרת ומכלליה הקובלים; מותר להיות אחר ואפילו קצת מוזר, רק כך יוכל הרעיון לפרוש כנפיים ולהיות של כולם".

חנות אהובה

"חנויות Muji ברחבי העולם. מדובר במותג יפני המציע פריטים חכמים ואסתטיים, עשויים מחומרי גלם בסיסיים, שמצליח למגנט אותי בכל פעם מחדש. שם החברה הוא קיצור של צמד המילים היפניות Mujirushi Ryohin, שפירושן 'מוצרים איכותיים שאינם ממותגים'. וזה מה שאני כל כך אוהבת בו: צניעות החומרים, פלטת צבעים מצומצמת, ושימת דגש על ההיבט האקולוגי. מעצבים ידועי שם, כמו ג'ספר מוריסון ויוז'י יממוטו, אמנם אחראים לעיצובם של פריטים נבחרים, אך שמותיהם אינם זוכים לפרסום. ובשל כך, כל מוצרי החברה הופכים את האנונימיות וצניעות המוצרים לאסתטיקה גבוהה".

האדריכלית והמעצבת שרלוט פרייאן

מעצב/ת שעושה לך את זה

"שרלוט פרייאן (1903-1999) מעצבת ואדריכלית פורצת דרך, מהדמויות המשפיעות בתנועה המודרנית של המאה ה-20. לה קורבוזיה, שסירב בתחילה להעסיקה בסטודיו שלו (עם הציטוט ההיסטורי "כאן לא רוקמים כריות"), קיבל אותה לבסוף לעבודה במחלקת הרהיטים שלו. למרות שהייתה מעורבת במספר עיצובים שנכנסו לפנתיאון העיצוב, אלה נרשמו בזיכרון הקולקטיבי לזכותו של לה קורבוזיה.

"התשוקה שחשה שרלוט לעיצוב הייתה כה גדולה, שהיא ויתרה על הקרדיט הכה גדול שהגיע לה – רק כדי שתוכל לעצב ולהשתלב בעולם של גברים. חברת קסינה חילצה לאחרונה את פריאן מחסות הצל של שותפיה והשיקה מהדורה מוגבלת של פריטים אייקוניים שעיצבה. בעיניי היא לעולם תהיה החלוצה".

מוזיאון העיצוב בחולון

מוזיאון עיצוב

"יש בי סקרנות וכבוד למוזיאונים בתחום העיצוב, ועל כן אני מרבה לבקר בהרבה מוזיאונים ברחבי העולם. למרות כל השפע והאג'נדה התרבותית, אני בוחרת במוזיאון העיצוב בחולון, שלנו, כאן בישראל. מעבר למבנה האייקוני, שתכנן רון ארד, לאדריכלות המיוחדת ולסיפור הבנייה המיוחד שלו – הוא בעיקר מרגיש לי 'בגובה העיניים': נגיש, אינטימי, משאיר טעם של עוד כנגד תחושת הפספוס שאני חווה לפעמים במוזיאונים גדולים מרובי מסדרונות, חללים וקומות. בנוסף, הוא נפלא לבילוי משפחתי בסופי שבוע – בדיוק מה שצריך בשביל להכניס את הדור הצעיר לאווירה".

סגנון עיצוב הבית

"באופן טבעי, בדומה למותגים שאנו מייצגים בישראל, אני נמשכת לקו המודרני העכשווי, אדריכלות נקייה עם עושר פנימי של חומרים וצבעים. אני אוהבת בתים שמספרים על האנשים שגרים בהם, שמייצרים סיפור אישי, ולא מנציחים גחמות אדריכליות או טרנד שיחלוף בעוד רגע. יש לי אהבה גדולה לפריטים אייקוניים, על-זמניים, שהיו וימשיכו להיות רלוונטיים בעוד שנים רבות".

עושר של פריטים שונים לכל פינה בבית, מתוך תצוגה של המותג הדני HAY

תערוכת עיצוב

"תערוכת העיצוב הסקנדינבי, days of design 3, המתקיימת מדי שנה בדנמרק, סוחפת אליה שוחרי עיצוב סקנדינבי מרחבי העולם. במהלך התערוכה כל בתי העיצוב הדניים פותחים את הדלתות למבקרים. קופנהגן מרגשת כשלעצמה, שכן העיר חוגגת עם שלל אירועים, מפגשים, מיצגים ותערוכות שמתקיימות ברחבי העיר. בשנה שעברה היוותה התערוכה נקודת ציון משמעותית מבחינתנו כ'טולמנ'ס', כי קידמנו מספר שיתופי פעולה עם מותגים דניים בולטים, בהם GUBI ו-ferm LIVING ובעיקר עם מותג העיצוב הלוהט HAY, שמעכשיו יהיה אפשר לפגוש את הקולקציה שלהם אצלנו בשתי חנויות Shop in Shop – בגן העיר ובבית יהושע".

מותג המטבחים DADA, שיושק על ידי טולמנ'ס בקרוב

החומר ששולט כעת בעולם העיצוב

"קשה מאוד לשים את האצבע על חומר אחד משמעותי, היות שעולם העיצוב נהנה היום משפע של חומרים, זו גם אחת המגמות הבולטות של התקופה, עושר החומרים. לאחרונה יש רלוונטיות מאוד גבוהה לחומרים טבעיים, כמו עצים, אבנים ומתכות למיניהן, אך לעומת זאת התפתחות טכנולוגית מאפשרת יצירת חומרים חדשים המדמים את כל אלה ובאיכות גבוהה, שנותנים מענה איכותי במחיר נגיש. חברת RIVA האיטלקית, המתמחה בעבודות עץ, הציגה לאחרונה שידת מגירות עשויות שכבות של גידי קקטוס מיובש, והמראה מרהיב ויוצא דופן; לעומת זאת, בשבוע העיצוב האחרון במילאנו, הציג מותג המטבחים DADA מטבח שנראה עשוי ממתכת אך למעשה כולו מצופה FENIX – תרכובת של פולימרים".

כיסאות בעיצוב סטודיו בייקרי (צילום: יוסי סודרי)

הבטחה בתחום העיצוב

"אנצל את ההזדמנות לפרגן לעיצוב הישראלי. מבחינתי זו גאווה כאשר אנחנו בטולמנ'ס מציגים פריטים של מותגים בינלאומיים עליהם חתומים מעצבים ישראלים, שהצליחו בזירה הבינלאומית. הבולטים מבניהם רון ארד, רון גלעד, אריק לוי, יעל מר ושי אלקלעי. לרשימה המכובדת הזו הצטרפו לאחרונה סטודיו בייקרי – גילי קוצ'יק ורן אמיתי. זוג מוכשר שזוכה להצלחה בינלאומית מעוררת התפעלות. לאחרונה אף זכו בפרס עיצוב נחשק על כיסא שעיצבו עבור המותג האיטלקי CAPPELLINI, והישג משמעותי גדול נוסף הוא זכייתם בפרס BEST OF THE BEST של תחרות העיצוב הבינלאומית RED Dot שנחשבת לאוסקר של עולם העיצוב. בימים אלה עסוקים השניים בפיתוח מוצרים למגוון חברות, בניהן MAGIS האיטלקית, שאנו מייצגים בישראל".

אולם תצוגה

"המעצבת האיטלקייה פאולה לנטי, שעל שמה מותג ריהוט הפנים והחוץ שהקימה יחד עם אחותה, לא מפסיק להפתיע. בכישרונה יוצא הדופן, בכל שנה במסגרת שבוע העיצוב במילאנו, מצליחה לנטי להציג קולקציית מוצרים ייחודים בהיקף, במגוון ובצבעוניות, ובכל פעם מחדש מצליחה לרגש אותי. הדרך בה היא בוחרת להציג את הקולקציה, החלוקה לחללים, והצבעוניות בה היא מתבלת את אירוע ההשקה כולה, מייצרים אווירה מהפנטת שסוחפת את המבקרים לחוויה חושית לא רגילה ומעלה את נחשקות המותג. זה גאוני בעיניי".

על מה את עובדת בימים אלו?

"כמו תמיד, יש אצלנו הרבה פעילות של צמיחה והתחדשות במגוון ערוצים. רק הרגע השקנו את המותג הסקנדינבי הנחשק HAY, ובעוד כמה שבועות נשיק בישראל את קו המוצרים החדש של מותג המטבחים המוביל DADA, שעיצב האדריכל הבלגי וינסנט ואן דויסן. ובערוץ אחר לגמרי, יחד עם אחותי שירלי, שהצטרפה אלינו לפני כשנתיים, אנו מובילות מהלך מיתוג מחדש של רשת האאוטלטים שלנו, Tolman's Dot. על מנת להטמיע תרבות של עיצוב גם בדור הצעיר, התחלנו לייבא את מותג חדרי הילדים FLEXA, שקולקציות שלו זכו בפרס העיצוב היוקרתי RED Dot; וחברת NIDI לילדים בוגרים יותר, ובימים אלה הקולקציות עושות את דרכן לישראל".


[email protected]

תגובות

Comments are closed