בחירות אישיות: ה-10 של אתי מאירוביץ

בחירות אישיות: ה-10 של אתי מאירוביץ

היא לא מרבה להתראיין, עסוקה תדיר בשימור השפה של הביטאט – רשת רהיטי המותגים שאותה היה מנהלת ביד רמה עם בעלה ושני בניה. סגנונה נטול מניירות, וכך גם המוזיאון בבזל שהיא אוהבת לפקוד, המעצב וה'הבלחה' לעתיד שאחריה היא עוקבת

מאת: זיו שחר
Designer סגנון חיים

בשנות ה-70 רמי מאירוביץ, בעלה של אתי, החליט בצעד אמיץ לפתוח בתל אביב חנות למטבחים מיובאים. אחר כך המשיך לאולם תצוגה (לימים "הביטאט"), שבו הציע מותגי יוקרה של מעצבים בינלאומיים, כמו צ'ארלס וריי איימס, ג'ורג' נלסון, אנטוניו צ'יטריו ועוד. באותן שנים היו אלה שמות שקראו עליהם רק בספרי עיצוב ופתאום הם היו זמינים. לא לכולם אמנם, אך נוכחותם בארץ הייתה הישג. מאז הביטאט הפך למוסד. היום הוא נחשב לאחד השמות האהובים על הפיינשמייקרים, המבינים בעיצוב, ומושך אליו את אלה שעבורם עיצוב הוא תרבות ולא עוד כיסא או שולחן.

   אתי מאירוביץ
   (צילום: תמר קרוון)

מי שתרמה רבות למהלך הזה בארץ היא אתי מאירוביץ, המנהלת את הסניפים השונים של הרשת, הקניינית, האוצרת והיבואנית. בין שלל תערוכות העיצוב שהיא פוקדת, מאירוביץ מקפידה להגיע כבר יותר משלושים שנה לשבוע העיצוב במילאנו. משם, כמו גם ממקומות אחרים, היא מצליחה לחדש ולהביא איתה ניחוחות מרעננים עם אינטרפרטציות אישיות. חשוב לציין שלא מדובר בעוד קניינית, כי אם באישה עם סגנון ייחודי שמצליחה להפוך בתים של ישראלים לכאלה שמופיעים תדיר במגזינים נחשבים כבר למעלה מארבעה עשורים.

ספר מומלץ

כריכת הספר

"'בגן חיות הטרף' ספר מצוין מאת אריק לארסון, המשלב בין תיעוד היסטורי לבין דרמה משפחתית. לארסון מתאר את סיפורם של השגריר האמריקאי ומשפחתו בברלין, בשנים הראשונות של השלטון הנאצי. מדובר בסיפור אמיתי הכתוב באופן מרתק, בסגנון של רומן מתח המלא בתהפוכות, ובנוסף – מבוסס על תחקיר היסטורי מעמיק המצרף עובדות ופרטים לכדי סיפור סוחף. השאלה הנוקבת והמטרידה שעולה מקריאת הספר היא: האם אפשר היה לדעת? שאלה כה חשובה ורלוונטית גם לתקופתנו".

יחידת אחסון וארגון בעיצוב פיירו ליסוני (צילום: יח"צ)

סגנון עיצוב הבית

"עיצוב מודרניסטי. 'בית לדוגמה' עבורי הוא ביתם של בני הזוג המעצבים צ'ארלס וריי איימס, שנבנה בקליפורניה במחצית המאה ה-20. למרות השימוש בחומרים תעשייתיים, מתכת וזכוכית, האווירה המיוחדת שנוצרה בבית היא תוצאה של מה שכינו בני הזוג "הקישורים", "It’s all about connections". הקישורים בין החפצים, החומרים, הפנים והחוץ, החדש והישן, הטכנולוגי ומלאכת היד, בין המודרניסטי לאתני והבוהמייני. אלה קישורים המשקפים תרבות, שיוצרים רבדים ואווירה, ובכך בא לידי ביטוי 'סגנון'".

חזית חנות מוזיאון MOMA בניו יורק (צילום: יח"צ)

חנות אהובה

"MoMA DESIGN STORE, חנות העיצוב של MOMA, המוזיאון לאמנות מודרנית, בניו יורק. בחנות יש מגוון גדול, מוקפד ומייצג של פריטי עיצוב, רהיטים, ספרי עיצוב ואמנות, אבזרי אופנה, פרטי לבוש, צעצועים, תכשיטים ועוד. לחנות אוצרות מדויקת שמשקפת נאמנה את העיצוב המודרני של המאה ה-20 ועד היום. קלאסיקה לצד חדשנות, חפצים של מוג'י (מותג יפני), איקאה, ויוניקלו, לצד רהיטים של ויטרה. יש בחנות גם חפצים המיוצרים בלעדית עבור חנות המוזיאון, למשל המטרייה המפורסמת שאני מאוד אוהבת, Sky Umbrella, שעוצבה בשנת 1992 על-ידי המעצב האגדי טיבור קלמן ועמנואלה פרטיני".

כרזה למכבייה בעיצוב דן ריזינגר, מתוך תערוכה המוצגת במוזיאון ישראל (צילום: באדיבות המוזיאון)

תערוכה מומלצת

"'סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר', תערוכה שמוצגת במוזיאון ישראל, מוקדשת לריזינגר, חתן פרס ישראל לעיצוב, שהיה מראשוני המעצבים בארץ. כשמבקרים בתערוכה מבינים עד כמה עצומה השפעתו של ריזינגר על התפתחות העיצוב בישראל ועל הזהות החזותית הישראלית. בנוסף להיותה תיעוד ההיסטוריה של העיצוב בארץ, התערוכה היא מעין תיעוד היסטורי של התקופה בה יצר ויוצר ריזינגר. סימני הדרך, ביניהם כרזות, לוגואים שאנחנו פוגשים בכל מקום – דלק, אל על, הבימה, טמבור, לילי ואפילו בארון התרופות שלנו – אריזות התרופות שעוצבו לחברת טבע – הם חלק מתבנית הנוף והזיכרון הקולקטיבי שלנו.

"הביקור בתערוכה מרתק ומומלץ. ואני מסכימה עם מי שאמר שהעבודות שלו אינן רק עבודות מיתוג, הן עבודות אמנות לכל דבר. התערוכה מוצגת במוזיאון ישראל עד ה-28 באוקטובר, 2017".

החומר המוביל היום בעולם העיצוב

"לדעתי אין חומר מוביל בעולם העיצוב, כמו שאין צבע, או אורך שמלה מובילים. הכללה מצמצמת את העיצוב לתבנית אחת ומצביעה על אופנה וטרנד ולא על מהות. העיצוב מתקדם לאן שהטכנולוגיה מובילה אותו, וזה נכון לגבי החומרים השונים: מתכת, עץ, פלסטיק, זכוכית טקסטיל וכדומה. הפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים היום עיצובים ועבודות בחומרים שלא התאפשר לעבוד איתם וליצור מהם בעבר".

שולחנות בעיצוב David Lopez Quincoces עבור ליבינג דיבאני (צילום: יח"צ)

הבטחה בתחום העיצוב

"המילה 'הבטחה' מאוד מחייבת, לפעמים היא הופכת ל'הבלחה' בלבד, שכן, תחום העיצוב קשה במיוחד והכוחות הפועלים בו מאוד חזקים וריכוזיים. יש הרבה מעצבים צעירים ומוכשרים שמתקשים לפרוץ את הדרך. אחד מהמוכשרים שהצליח הוא David Lopez Quincoces, שעבד בעבר עם המעצב פיירו ליסוני. מדובר במעצב מקורי שהעבודות שלו מאופיינות בקווים מינימליסטיים ובשימוש ייחודי בחומרים".

מתחם העיצוב וחנות הקונספט מרסי בפריז (צילום: יח"צ)

אולמות תצוגה מרשימים

"ויטרה – VitraHaus – מלבד ייחודו של הבניין, שנבנה על-ידי האדריכלים הרצוג ודה מרון, אופן הצגת הרהיטים היא מלאכת מחשבת שנעשית על-ידי צוות מעצבים, אוצרים, וחוקרי תרבות בניצוח המעצבת הלה יונגריוס, הארט דירקטורית של ויטרה. מכלול רהיטים, חפצים מתקופות שונות, אמנות, ספרות וגרפיקה, שיחד יוצרים בית עם אווירה קסומה ומיוחדת, שנעים לבקר בו, לשהות בו ולחיות בו. התצוגה מתחלפת ובכל פעם המבקר עומד נפעם ונרגש מחדש מול היצירתיות, הדיוק, החיוניות והשלמות שצוות המקום מצליח ליצור.

"אולם תצוגה מרשים אחר, שונה בתכליתו, הוא אולם התצוגה של חנות הקונספט 'מרסי' בפריז. מבנה ובו שלוש קומות, מהמאה ה-19, ששימש בעבר כחנות לבדי ריפוד וטפטים. הוא הפך לחנות קונספט בה אפשר לקנות פרטי עיצוב, כלי בית, רהיטים, בגדי מעצבים – אוסף אקלקטי אמיתי של פריטים מתקופות שונות ובסגנונות שונים. ייחודו של המקום, מלבד התצוגה, האוצרות והאווירה מעוררת ההשראה, הם המייצגים העיצוביים – תערוכות נושא המתחלפות בניצוחו של דניאל רוזנשטוק, המעצב האומנותי של מרסי. אז כל החלל המרכזי הגבוה, בעל כיפת הזכוכית, הופך לגלריה המוקדשת לתערוכת נושא היסטורית וסוציולוגית, לדוגמה, תערוכת כלי עבודה, תערוכת תיקי נסיעות ומזוודות, תערוכת מכשירי שמע מתחילת ימי הרדיו ועד ימינו.

"לאחרונה, לכבוד הקיץ ועונת התיירות, התערוכה מוקדשת ל'מזכרות מפריז'. הקשר והייחוד של שני האולמות שבחרתי הוא, שלמעשה התצוגה בהם מגלמת עבודת איסוף, אוצרות, עיצוב ומחקר, בעלי ערך תרבותי המהווה מעל ומעבר לקניינות ומיתוג גרידא".

המעצב והאדריכל האיטלקי פיירו ליסוני (צילום: יח"צ)

מעצב/ת שעושה לך את זה

"יש לא מעט מעצבים מההווה ומהעבר שעושים לי את זה. היום פיירו ליסוני מוביל אצלי. אדריכל ומעצב איטלקי שמעצב בסגנון מינימליסטי לחברות שונות, livingdivani, Porro, Kartell, Tecno, GlasItalia. הוא מאסטר של חומרים, פרופורציות ואיזון, ויחד עם זאת גם של אווירה. במיוחד אני אוהבת את הלובי של מלון הקונסרבטוריום באמסטרדם שהוא עיצב ומשולבים בו פרטי ריהוט שונים, שטיחים, תאורה וחפצים אתניים, שיוצרים אנרגיה ואווירה נינוחה, שמחה ולא מכופתרת".

מוזיאון Beyeler בבזל (צילום: יח"צ)

מוזיאון מומלץ

"יש מוזיאונים רבים בארץ ובעולם שהייתי ממליצה עליהם אך אתמקד באחד הפעם, במוזיאון שנמצא בבזל, שווייץ. בזל עיר קטנה עם מוזיאונים רבים. אחד מהם הוא מוזיאון Beyeler שנוסד על-ידי קרן Beyeler של הגלריסט ארנסט ביילר. הוא נבנה על-ידי האדריכל האיטלקי רנצו פיאנו, מאדריכלי מוזיאון פומפידו בפריז, וגם מוזיאון וויטני החדש בניו יורק. אם מוזיאון בהגדרתו הראשונה הוא 'היכל המוזות', אז הבניין של רנצו פיאנו מממש זאת לחלוטין.

"בביקורי במוזיאון תמיד אני מרגישה תחושה של התרוממות רוח. מעטפת הבניין, שהיא ברובה זכוכית, יוצרת דיאלוג יוצא דופן בין האמנות והנוף, והאולם בו מוצגת העבודה של קלוד מונה, מסדרת "חבצלות המים", כשרק קיר זכוכית מפריד בין האמנות שעל הקיר ובין הבריכה האמיתית שבחוץ, עם חבצלות המים האמיתיות, שלפרקים נדמה שאחד משתקף בשני ולהפך. מדובר ברגע מדיטטיבי שנוצר על-ידי חזון גאוני של אדריכל מוכשר. בימים אלה מתוכננת הרחבת המוזיאון ובתכנון המבנה החדש זכה האדריכל פטר צומטור (Peter Zumthor), אדריכל שאני מאוד מעריכה ומוקירה. יהיה מעניין".

על מה עובדת בימים אלה?

"העבודה שלי היא עבודה מתמשכת שאינה מתמקדת 'בימים אלה' – עבודה משותפת ובלתי פוסקת עם הצוות המשפחתי – 'מנוע החיפוש' של הביטאט – להתעדכן, להתעניין, להתחדש, לגלות מוצרים וחומרים חדשים וחדשניים, להחליף תצוגות, לעצב תצוגות חדשות, ליצור ולעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם לקוחות ואדריכלים על פרויקטים חדשים. והכל תוך מחויבות ושימור השפה העיצובית הייחודית של הביטאט".


[email protected]

 

תגובות

Comments are closed