בחירות אישיות: ה-10 של אמיר נבון

בחירות אישיות: ה-10 של אמיר נבון

מלבד הגנים בדמו, האדריכל אמיר נבון חי ונושם אדריכלות. לפני 17 שנה הקים ביחד עם שותפו את אחד מבתי הספר המובילים ללימודי עיצוב, ומאז הוא מטפח עוד ועוד דורות של מעצבים. נבון בטוח שהברזל יכבוש את הזירה בקרוב וחדרי התצוגה ישנו את תפקידם בגלל הרכישה ברשת

מאת: זיו שחר
Designer סגנון חיים

    האדריכל אמיר נבון
    (צילום: אביחי תדמור)

הוא התחיל ללמוד כלכלה אבל הרגיש שעולם האדריכלות קורא לו, ולא רק בגלל שהוריו אדריכלים, אלא בגלל שהוא פשוט טוב בזה. בסיום לימודי האדריכלות, לפני 17 שנה, פתח האדריכל אמיר נבון, יחד עם האדריכל מיקי בן גן, את סטודיו 6b – אז מכינה קטנה ללימודי עיצוב ואדריכלות, והיום אחד מבתי הספר הגדולים לעיצוב בארץ. היום הוא משמש כראש תוכנית המנטורינג לבוגרים מצטיינים בסטודיו, שבו הוא מלווה באופן צמוד שני בוגרים בפרויקט של עיצוב פנים וכך הלקוח זוכה למחיר משתלם והבוגר זוכה להתנסות אמיתית בשטח. נבון מקפיד להגיד לסטודנטים שלו שאין דבר כזה "עבודה קטנה", היות ש"אפילו לתכנן דלפק זה עולם שלם של יצירה".

ספר מומלץ

כריכת הספר חלל וכו': מבחר מרחבים (סריקה)

 

"'חלל וכו': מבחר מרחבים', מאת ז'ורז' פרק, בהוצאת בבל. מדובר בספר מכונן בעיניי, ולכן אני מפנה רבים מתלמידיי לקרוא בו. מעבר לנושאים המובנים של עיסוק במרחב שעוטף אותנו, זמן ותנועה הקשורים למקצוע האדריכלות קשר ישיר, יש בספר קריאת תיגר על המרחב של הספר עצמו. אני נהנה מאוד לראות מה כל תלמיד לוקח ממנו, ובמה הוא בוחר להתמקד כשאני מבקש ממנו להגיב לספר".

עבודה של אילת דר במסגרת פרויקט המנטורינג של STUDIO 6B (צילום: גדעון לוין)

סגנון עיצוב הבית שאתה אוהב

"אני אוהב סגנון המתאים עצמו לסיטואציה בה הבית נמצא ולהזדמנויות שלבית אחד יש ולשני אין. ככלל, אני חושב שהתכנון של הבית חשוב מהסגנון. חלוקת החלל, ניצול השטח, הקשרים בין חלקי הבית, חשיבות התאורה טבעית שתגיע לכל חלקי הבית. כל אלה יכולים לקבל השלמה וחיזוק בסגנון כזה או אחר, אבל אם התכנון לא טוב – אף סגנון לא יציל את המצב.

"אם נניח לרגע את הנושא התכנוני בצד, אבחר ברוב המקרים בסגנון נקי יחסית, שלא כופה את עצמו על הדיירים אלא יוצר להם רקע עם שפה ברורה, על מנת שיוכלו לשלב פריטים עתידיים שיבחרו. מתוקף עבודתי כמנהל תוכנית המצטיינים של הסטודיו שממוקם בלב תל אביב, אני מתכנן בעיקר במרכז העיר ומנסה למצוא מינונים מדויקים וחיבורים של שפה מינימליסטית, אורבנית, תעשייתית ואקלקטית".

חנות Space Ninety 8, ברוקלין (צילום: יח"צ)

חנות אהובה

"Space Ninety 8 – Williamsburg, כמעט כל חנות של 'אורבן אאוטפיטרס' מייצרת משהו מעניין בחלל שבו היא נמצאת, אבל החנות האמורה הגדילה לעשות. לאחרונה לקחתי לשם קבוצה (במסגרת סיורי העיצוב לחו"ל שאנו עורכים בסטודיו 6b הנקרא DeTour), מפני שהיא מייצרת אירוע של ממש בשכונה, כמתחם שקורה בו הכל, מאירוח סדנאות של יצרנים מקומיים, ועד לארועים גדולים בעלי אג'נדה ספציפית שהתושבים בסביבה יוזמים.

"זו חנות חכמה מאוד באופן שבו היא משתמשת בחומר, יש כאן מחקר מאוד מעניין של המעצבים במה ניתן לעשות עם טונות של קורות עץ פשוטות: החל מדלפקים, דרך גופי תאורה, וכלה במייצגים שונים ומשונים בחלל. החנות משאירה במבקר חוויה ומדגימה עיקרון חשוב בעיניי, בתפקידן של חנויות בעת הזו: לייצר תשתית לפעילות אנושית חווייתית וזכירה, למרות שאת הקנייה נעשה אחר כך באינטרנט".

תערוכת עיצוב משפיעה

"בעיניי, אחד הפרמטרים החשובים לתערוכה טובה הוא האם התכנים והמסרים נגישים לקהל הרחב. בחרתי את 'בתים מבפנים', פרויקט שנוסד לפני עשור על ידי זוג אדריכלים: אביבה לוינסון ואלון בן נון, שבו עשרות עד מאות בתים ובניינים בתל אביב ובירושלים נפתחים לקהל הרחב. חלק מהמבנים פרטיים לחלוטין ואין שום סיכוי שהיינו נכנסים לתוכם בשגרה, חלקם מוכרים יותר אך לעולם לא שמענו את הסיפור של האדריכל או הדיירים שגרים בהם. יש משהו מאוד מעניין בחיכוך שנוצר בין היוצרים והמעצבים לבין בעלי הדירות, וכמובן הקהל שמגיע בהמוניו ועומד בתור להיכנס ולחוות בית של מישהו אחר, לשאול כמה עלה השיפוץ ומה שטח הדירה וגם לפתוח ארון ומקרר אם כבר הגענו.

"באופן אישי כבר פתחתי את ביתי מספר פעמים, כמו גם דירות של לקוחות שהתמסרו לרעיון והתלהבו. יש משהו מרתק בלראות את התגובות של האנשים, כשהם למעשה מסתובבים בנונשלנטיות בבית שלך, גם אם לעתים הביקורות צורמות. בנוסף, ומדי שנה, התערוכה של חברת moooi בשבוע העיצוב במילאנו מלהיבה במיוחד. מדובר בתצוגה של אמנות ועיצוב בהאנגר ענק ברובע טורטונה, המשלב בין הדפסי ענק של צילומים לבין קולקציות של ריהוט ותאורה של החברה ההולנדית".

החומר ששולט כיום בעולם העיצוב

"בין החומרים ששולטים כרגע בעיצוב הפנים נמצא את השיש קאררה, טרצו, פליז, נחושת, פרופילי ברזל צבוע בשחור, בשילוב החומרים הקבועים: טיח לבן, בטון ועץ טבעי. אני אוהב את הכניסה של הברזל המסורתי לכל חלל בבית, ולא רק בעיצוב מסחרי. זו ללא ספק שעתם היפה של המסגרים והמעצבים שיכולים לייצר שפה תוך עיצוב רוב האלמנטים באופן עצמאי. אם בעבר המסגרים היו מכינים רק סורגים ומעקות, היום הם מכינים גרמי מדרגות, ספריות, מטבחים, ריהוט חדרי רחצה, מדפים, מראות, כיסאות, שולחנות, גופי תאורה ועוד".

הבטחה בתחום העיצוב: עבודת עיצוב פנים של האדריכל רענן שטרן (צילום: גדעון לוין)

הבטחה בתחום העיצוב

"יכולתי למנות עשרות שמות של בוגרים/ות מצטיינים/ות שלמדו בסטודיו שלנו ומככבים לא רק בזירה המקומית אלא גם בזירה הבינלאומית, אולם לא הייתי רוצה לקפח אף אחד/ת. על כן, בחרתי באדריכל רענן שטרן שאני מאוד אוהב את העבודות של המשרד שלו. יש בהן טביעת אצבע מובחנת, מקוריות, שמחת חיים, עיצוב שיש בו חקירת חומר, שליטה חזקה בממד הגרפי של עולם הפנים והתוצר הכללי מאוד מעודכן – הן בתחום המגורים והן בחללים המסחריים. שווה להתחיל בפרויקט מאוד יצירתי שלו שנקרא 'סטודיו לאמן' – פרויקט זעיר וצנוע בשטח 15 מ"ר שהתפרסם בעשרות מגזינים וספרים בעולם. מה שמראה שלא תמיד צריך פרויקט גדול כדי ליצור משהו משמעותי. המשרד שלו הוא יחסית קטן וצעיר ויש לו הרבה לאן להתפתח, ממליץ בחום לעקוב".

אולם תצוגה של מותג הסאונד והמדיה SONOS בניו יורק

אולם תצוגה מרשים

"העולם המסחרי עובר שינויים גדולים וכיום יש מותגים עם מחזורי מכירות גדולים שאין להם ולו אולם תצוגה אחד. התפקיד המוכר של חלל, שנועד למכור לנו מוצרים, השתנה ממכירת המוצרים פיזית להענקת חוויה, את הרכישה נבצע כבר ברשת המקוונת, כשניזכר בחלל או שנעלה את התמונות מהביקור בו. אהבתי את חלל הקונספט של המותג סונוס (SONOS) מדובר במתחם סאונד ומדיה הנמצא בלב הסוהו בניו יורק.

"החלל מורכב ממספר תיבות עם סילואטה לבנה המזכירה צורה של בית/ חדר ובכל אחד מהם סאונד אחר. התיבות ניצבות בזווית מזמינה לשביל ההליכה והמבקר מוזמן לשוטט על השביל ולהיכנס לכל אחד מהחדרים ופשוט להאזין. אף אחד לא מנסה למכור לך מוצר. בעיניי זה שינוי תפיסה מעניין שאנחנו כבר חווים וצפוי להשתלט יותר ויותר על המרחב המסחרי הפיזי שלנו".

עבודה של אמן רחוב. Aakash Nihalani (צילום: יח"צ)

מעצב/ת שעושה לך את זה

"אבחר אמן רחוב שאני עוקב אחריו כבר כמה שנים AAKASH NIHALANI. הוא נולד בהודו ומתגורר בניו יורק, ויוצר עבודות גיאומטריות מנייר דבק בצבעים חזקים. עבודותיו משלבות דו-ממד ותלת-ממד באופן מרשים, ובו-זמנית מחברות בין התרחשויות רחוב מנוכרות עם עולמות גרפיים פנטסטיים. אני מאוד אוהב אמנים ומעצבים שמתמקדים בטכניקה ומביאים אותה לשיא, למרות הבעייתיות שקשה להשתחרר אחר כך מהטכניקה שאתה מזוהה עמה ולהגיע למקומות חדשים".

ABC MUSEO Gallegos+Aranguren – מוזיאון לאילוסטרציה ועיצוב גרפי במדריד (צילום: יח"צ)

מוזיאון עיצוב מומלץ

"Aranguren+Gallegos MUSEO ABC – מוזיאון קטן ומפתיע לאילוסטרציה ועיצוב גרפי במדריד, שגיליתי במקרה דרך סיורי העיצוב שאנחנו מארגנים בחו"ל. המוזיאון חדש יחסית ובנייתו הסתיימה לפני כשש שנים. חזית המבנה צנועה ופונה לרחוב השכונתי בו הוא ממוקם, אך כשנכנסים לחצר הפנימית מתגלה וירטואוזיות דרך חיפוי מעניין המורכב מפטרן גיאומטרי עשוי פלדה וחלונות זכוכית, המתחיל מרצפת החצר (שהיא למעשה התקרה של חלל התצוגה המרכזי) ומטפס לחזית המוזיאון. כשנכנסים למוזיאון האדריכלות שוקטת שוב והחוץ מתגלה באמצעות חרכים משולשים המחדירים אור טבעי לחלל. החלל הופך לנקי יותר ונותן כבוד ליצירות המוצגות בו. יש גם חנות קטנה של ספרי אמנות בכניסה. מומלץ בחום גם לטייל ברחובות הקטנים שמסביב".

על מה אתה עובד בימים אלו?

"אני מחלק את זמני בין הוראה, פגישות ייעוץ ועיצוב בשטח. בנוסף, בימים אלה אני מתכנן את יעדי ותוכני DeTour – סיורי העיצוב לחו"ל הבאים לשנת 2018. כמו כן, אנחנו לקראת סיום תוכנית מורכבת יחסית במסגרת פרויקט המנטורינג בסטודיו – חיבור של שתי דירות החולקות קיר משותף אך נמצאות בגבהים שונים, שכן הבניין בנוי בחצאי מפלסים. במיוחד עניין אותי פתרון החיבור בין שתי הדירות, יצרנו מעין 'מחבר' מרחף עשוי מסגרת ברזל בעובי 10 מ"מ, המשמש למעשה כגרם מדרגות הנעוץ בקיר שחיבר בין שתי הדירות. מצד אחד רצינו לשמור על החלוקה המקורית של הבית (שהתאימה לדיירים) ומצד שני לתת תחושה של חלל אחד המשכי ואינטגרלי".


[email protected]

 

תגובות

Comments are closed