פותחים דלת לתעשייה

פותחים דלת לתעשייה

התמחויות בחברות מובילות במשק, האקתונים ופרויקטים בשיתוף פעולה עם התעשייה - כך מאפשרת המכללה למינהל לסטודנטים שלה להתחיל את הקריירה עוד בזמן הלימודים

מאת: מערכת אקדמיה
אקדמיה אקדמיה וחברה

מדי שנה מצטרפים למעגל מחפשי העבודה בישראל עשרות אלפי בוגרי תואר ראשון. ההשכלה שרכשו, כך הם מגלים, היא תנאי הכרחי עבור מרבית המשרות, אך לצדה קיימת דרישה נוספת – ניסיון. וכך, בשלב מאוד מוקדם הם נתקלים ב"מלכוד העבודה הראשונה" – ללא ניסיון לא יוכלו למצוא עבודה, אך ללא עבודה – לא יוכלו לצבור ניסיון.

עבור מרבית הסטודנטים האפשרות לצבור ניסיון רלוונטי, עוד במהלך התואר, כמעט ולא קיימת. מי שמסוגלים לעבוד במקביל ללימודים מסתפקים בעבודות סטודנטיאליות, ולכן רבים מסיימים את הלימודים ונאלצים לחפש עבודה במשך תקופה לא קצרה.

סוזי דהן, סטודנטית שנה ג' בבית הספר למדעי ההתנהגות של המסלול האקדמי המכללה למינהל, מכירה היטב את הקושי – בעיקר בתחום לימודיה. "בתחום משאבי האנוש – השוק מוצף", היא אומרת. דהן, לשמחתה, הצליחה להשתלב בפרויקט היוקרתי של המכללה – The Leaders, במסגרתו סטודנטים נבחרים מתמחים בחברות מובילות במשק. ההשתתפות בפרויקט מאפשרת לצבור ניסיון מקצועי עוד במהלך הלימודים ולייצר קשרים שעשויים לסייע בהמשך.

דהן השתלבה במחלקת משאבי האנוש של חברת סונול. "במסגרת ההתמחות אני מתנסה כמעט בכל התחומים שהמחלקה פועלת בהם – גיוס, השמה, פיתוח ארגוני. זו הזדמנות מטורפת עבורי להית מסוגלת כבר בשנה ג' לצבור ניסיון בתוך ארגון כל כך גדול".

לצד צבירת הניסיון דהן רואה בהתמחות הזדמנות לבחון מה בתוך התחום הרחב של משאבי האנוש באמת מעניין אותה. "הפרקטיקום שהמכללה מציעה בפרויקט הוא נהדר, כיוון שהרבה סטודנטים נכנסים לתואר בלי מחשבה מעמיקה האם התחום אותו בחרו באמת מתאים להם. ההתמחות הזו מדגימה כיצד דברים נראים בשטח".

צוברים ניסיון מעשי יקר ערך

פרויקט The Leaders של המכללה למינהל הוא חלק ממגוון רחב של תכניות ופרויקטים המאפיינים את תפיסת העולם של המוסד המאמין בחיבור הדוק לתעשייה. חיבור זה מטרתו לייצר לסטודנטים הזדמנויות מגוונות לצבירת התנסות מעשית, אך גם לאפשר לתעשייה לקחת חלק בהתאמת תכניות הלימוד ולהשתתף בעיצוב עובדי העתיד.

במסגרת תכניות אלו קיים שיתוף פעולה ייחודי בין בית הספר לכלכלה ונציבות שירות המדינה המאפשר לסטודנטים להתמחות במשרדי ממשלה שונים ולצבור ניסיון מעשי יקר ערך. מי שהשתתפה בתכנית זו היא ניקול פרנסה, שהתמחתה במשרד האוצר – אגף החשב הכללי מינהל הרכש. "אחת מעבודות המחקר שעשינו במהלך ההתמחות בדקה את החסמים הקיימים בפני עסקים קטנים בישראל המעוניינים להשתתף במכרזים ממשלתיים, בהשוואה למצב באוסטרליה, ארה"ב וקנדה", היא אומרת. את העבודה הציגו הסטודנטים בפני בכירי המשרד, וזכו לביקורת חיוביות.

פרנסה מאמינה כי ההתמחות במשרד האוצר תעניק לה יתרון בעתיד. "משרד האוצר זה מקום שכמעט כל סטודנט לכלכלה רוצה להשתלב בו. הוא נקודת פתיחה מצוינת לקריירה בתחום. ההתנסות שצברתי שם היא התנסות תעסוקתית לכל דבר שנותנת לי המון נקודות זכות".

תכנית ייחודית נוספת הקיימת במכללה למינהל היא תכנית ה-EXTERNSHIP של בית הספר למשפטים, המאפשרת לסטודנטים להיחשף לעשייה המשפטית בשטח. במסגרת התכנית משתלבים הסטודנטים במחלקות משפטיות במגוון רחב של גופים במגזר הציבורי והפרטי, ביניהם: היועץ המשפטי למבקר המדינה; פרקליטות המדינה – פלילי; רשות הפטנטים; פרקליטות מחוז תל אביב – אזרחי; הסנגוריה הציבורית; נס טכנולוגיות; תנובה; בנק דיסקונט ועוד.

זוהר בלקין, סטודנט שנה ב', מתמחה במסגרת התכנית במחלקה המשפטית הגלובלית של חברת "טבע". "במסגרת ההתמחות התנסיתי בניסוח טיוטות של זיכרון דברים, של חוזים קטנים, כתיבת מכתבים רשמיים, התבקשתי לעבור על חוזים ולמצוא פרצות שעשויות להפריע לחברה, להציע נוסחים מתוקנים ועוד".

בלקין מציין כי ההחלטה להשתלב בתכנית נבעה מהרצון לראות איך נראית בפועל עבודת עריכת הדין בחברה מסחרית. "ההתמחות מאפשרת לראות כיצד מתבצעת העבודה במחלקה משפטית של חברה בינלאומית אדירה וכיצד השיקולים העסקיים משפיעים על עבודתה".

נחשפים לבכירי התעשייה

ההתנסות בעבודה מעשית באה לידי ביטוי גם בפרויקטים קצרי טווח, בהם משתפת המכללה פעולה עם מגוון חברות בתעשייה. כך, לדוגמה, במסגרת קורס במסלול תקשורת חזותית במרחב בבית הספר לעיצוב וחדשנות, התקיים שיתוף פעולה עם חברת הוודקה ואן גוך. הסטודנטים התבקשו לעצב מראה חדש למהדורה מוגבלת שהחברה מייצרת. העיצוב הזוכה יודפס על כ-50,000 בקבוקים, והצוות הזוכה מלווה את החברה בתהליך הייצור.

חלק בלתי נפרד מכל אותן ההתנסויות המעשיות הוא חשיפה לבכירי התעשייה, המאפשרת יצירת קשרים רלוונטיים. חשיפה זו מתאפשרת לסטודנטים של המכללה במגוון רחב של שיתופי פעולה נוספים. כך, למשל, מקיימת המכללה פרויקט מנטורים ייחודי במסגרתו סטודנטים מבתי הספר השונים זוכים לליווי צמוד של בכירי התעשייה, ביניהם מנכ"ל נס טכנולוגיות; מנכ"ל סודה סטרים; מנכ"ל Nespresso ישראל; מנכ"לית HOT ועוד. במסגרת פרויקט זה הסטודנטים נפגשים עם המנטורים שלהם לפגישות אישיות ומקבלים הצצה נדירה לפעילות העסקית של חברות מובילות.

דוגמה נוספת הינה מועדון השיווק של בית הספר למינהל עסקים שהוקם על ידי סטודנטים, המקיים כנסים ואירועים שונים בהם מתארחים בכירי התעשייה. בין היתר אירח המועדון את אופיר יוסף מנכ"ל easy, תמר גרזון מנכ"לית אתר ואפליקציית travelist, תומר צוקר מנהל השיווק של חטיבת הסייבר ב-IBM ועוד.

המפגש עם מקבלי החלטות בחברות מתאפשר גם במסגרת האקתונים שמקיימת המכללה לאורך כל השנה, בה חווים הסטודנטים עבודה מול לקוח אמיתי. בשנים האחרונות התקיימו מספר האקתונים במכללה בין השאר עם בנק הפועלים, Wix, יוניליוור ועוד.

שחר פלג, סטודנטית מבית הספר לתקשורת, השתתפה באחרונה בספיד האקתון שהתקיים לקראת יום המעשים הטובים. פלג ושותפותיה, יצרו קמפיין שמטרתו להעלות את המודעות לעמותת "גוונים", הפועלת לקידום אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. "תהליך העבודה על הקמפיין היה מרתק", אומרת פלג, "לאחר שקיבלנו את הבריף מבכירי העמותה, התחלנו לעבוד על הקמפיין כאשר בתהליך כולו ליוותה אותנו צעירה המטופלת דרך העמותה, הסובלת ממאניה דיפרסיה". הקמפיין נבחר על ידי הנהלת "גוונים", וכעת פועלת העמותה על מנת להוציאו לפועל.

"ההתנסות הזו נתנה לי המון. עמידה מול קהל, לדעת למפת מה רלוונטי ולהיות יצירתי – אלו דברים שיידרשו מאיתנו בחוץ. בנוסף, זו הייתה הזדמנות להיחשף לאוכלוסייה אחרת, ולהכיר את הקשיים שלה", היא מסכמת.

ההתנסויות המעשיות המגוונות האלו הן רק חלק מהדרכים בהן פועלת המכללה למינהל על מנת לקדם את הקריירה של הסטודנטים שלה – עוד במהלך התואר, ולספק להם כלים שיסייעו להם להשתלב באופן מוצלח בשוק העבודה.

תגובות