ענן אחד – מגוון אפשרויות

ענן אחד – מגוון אפשרויות

בהתמודדות עם דרישותיו בעידן הענן, נותנים ללקוח לבחור את האופציה המועדפת להגיע לענן - דרך רשת עסקית פרטית סגורה או דרך האינטרנט בצורה מאובטחת. עופר סבן, מנהל מחלקת פיתוח ופתרונות לעסקים באגף השיווק של בזק, מסביר איך מספקים מענה מודולרי לסוגי העסקים

מאת: גליה היפש (צילומים: באדיבות בזק)
טכנולוגיה והייטק מגזין ענן

אין כמעט ארגון גדול או עסק קטן שלא בודק כיום את אפשרויות המחשוב או התפעול שלו דרך הענן. אנחנו עדים לעלייה מתמדת בשימוש בענן כאשר רוב השירותים, או כמעט כולם, עוברים לענן. אם עד לפני 3-4 שנים היו אלה רק ה-Early Adopters שהסכימו להתנסות ואחרים התמהמהו, כיום זו כבר לא שאלה. גם אם עדיין לא עוברים לענן, כולם בהחלט בודקים מהי האפשרות המתאימה לבית העסק.

השוק כיום מוצף בפתרונות ובאפשרויות, ורק צריך לבחור. דווקא לבזק, המציעה שירותי ענן לעסקים, יש יתרון עצום: כחברה שגם כך מציעה לעסקים תשתיות טלפוניה, תקשורת ואינטרנט, היא מחזיקה כיום שירותי ענן עסקיים מתקדמים שיכולים לכסות את כל צורכי העסק, מא' עד ת', באופן מאובטח ומגובה – ולהציע אותם על גבי רשת עסקית סגורה, ולא רק דרך רשת האינטרנט. הלקוח יכול לבחור אם ברצונו לקבל את כל השירותים כחבילה שלמה המנוהלת על-ידי בזק, או שירותים שונים בנפרד המנוהלים על-ידו ועל-ידי אנשי ה-IT שלו.

אם עד כה חששו עסקים להיכנס לשירותי ענן בגלל שיקולי אבטחת מידע, בזק מוכיחה שהענן שלה כה בטוח שגם את שירותי אבטחת המידע אפשר לקבל דרכו. רק לאחרונה השיקה החברה את שירות ה-Bcyber בענן, השולח התראות ממוקדות והמלצות אודות איומים אפשריים על העסק; ובמקביל, מאפשר קבלת דוחות שוטפים על פגיעות הרשת העסקית. השירות מאפשר השגחה קבועה וחכמה לאכיפת מדיניות האבטחה של החברה, זיהוי מהיר של פרצות ויצירת דוח ממוקד לפעולה, סנכרון קבוע מול מאגרי אבטחת מידע עולמיים ותמיכה 24/7.

בחירת החיבור לענן

לדברי עופר סבן, מנהל מחלקת פיתוח ופתרונות לעסקים באגף השיווק של בזק, "הייחודיות נעוצה בכך שהחברה מציעה כיום שירותים רבים בענן. הקלאסיים ביניהם הם שירותי גיבוי ושרתים וירטואליים, אבל להם נוספו שירותי אבטחה וסייבר, שירותי מרכזיות טלפוניית Voice שיכולים גם הם להיות מנוהלים בענן (IP Centrex), שירותי מצלמות בקרה, שירותי רשתות עסקיות אלחוטיות כמו Business Wifi עם נקודות חמות, ושירותים רבים אחרים הקשורים גם למתגים ונתבים.

"היתרון העצום של בזק הוא בכך שיש לה יכולת לספק שירותי ענן בלי שהלקוח יהיה חייב לצאת לרשת האינטרנט. אנחנו הרי גם מספקים לעולם העסקי רשתות עסקיות פרטיות – IPVPN. זוהי רשת סגורה ומאובטחת שבזק מספקת ללקוחות עסקיים הרוצים לקשר בין סניפיהם, מבלי לעבור על גבי רשת האינטרנט.

"אם, למשל, לקוח רוצה לקנות שירותי שרת וירטואלי, שירות שמוצע הרבה בשוק, ומבחינת אבטחת מידע הוא לא רוצה לגשת לשרת הזה דרך האינטרנט, בזק יכולה לספק לו גישה דרך הרשת העסקית הסגורה של הארגון. רק בזק יכולה לעשות את זה, וכך היא מציעה שירותי ענן הרבה יותר מאובטחים, כי החשש הגדול של הארגונים הוא ממעבר הנתונים דרך רשת האינטרנט. כמובן, הכל נתון לשיקול הלקוח. אם הוא מעדיף חיבור לענן דרך האינטרנט, אנחנו מספקים זאת עם אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר.

"אם ניקח, לדוגמה, את שירות מצלמות הבקרה של בזק שנקרא Bcam – שבו במקום להקליט על מחשב, מצלמות הבקרה מקליטות ישירות על הענן – הלקוח יכול להזמין את השירות על קו אינטרנטי; אבל Stream המצלמה – הצילומים עצמם – לא זורמים דרך האינטרנט לענן, אלא על גבי קישור פנימי עסקי אחר. כך, המידע הרגיש מקבל התייחסות אחרת והוא תמיד מוצפן ומאובטח".

חשוב להבין, שגם אם לקוח בוחר לעבוד מהענן על גבי תשתית אינטרנט – וזה לא משנה אם מדובר במרכזייה או בשרת וירטואלי – הוא יהיה הרבה יותר בטוח כאשר החיבור אל הענן יהיה על גבי תשתית שרידה ועם שירות עסקי מלא, אחרת הוא מסתכן בהפסקות שירות, בחוסר זמינות, בפרצות אבטחה ובשירות פחות טוב ללקוחותיו.

פתרון מקצה לקצה

כשמדברים על בידול עסקי, מסביר סבן, "בזק מציעה one point of contact הכוללת תשתית, טלפוניה, אינטרנט, רשת עסקית, שירותים מקומיים או בענן. אנחנו יודעים להגיע מהרצפה לתקרה – מהקווים שמונחים ברצפה ועד לענן. אני לא צריך להגיד ללקוח: 'זו המגבלה של המערכת', כי הכל פתוח לי. בכל המוצרים האלה חייבים מערך תמיכה גדול, כמובן,  ואכן יש לנו מוקדים עסקיים גדולים שיכולים לטפל בלקוחות כל הזמן, עם שליטה מלאה ושירות מלא מטכנאים לכל השירותים של בזק, בזמן תגובה אפסי.

"מכיוון שהשירותים העסקיים, במיוחד שירותי הענן, מפותחים בבזק עצמה ונמצאים בחווה שלה, אנו יכולים לתת מענה המתאים למגוון רחב מאוד של דרישות .בנוסף, אנו פועלים יד ביד עם שותפים עסקיים מהמובילים בשוק בתחום הציוד והאינטגרציה, לטובת יצירת מענה כולל מקצה לקצה והמשכיות עסקית. עבור עסקים גדולים, כמובן, האפשרות לספק שירותי ענן מתוך רשת IPVPN היא חשובה מאוד ומבדלת אותנו משאר השוק.

"בזק תספק פתרון זהה גם עבור לקוחות קטנים יותר שמעדיפים לקבל שירותים שלא דרך האינטרנט. אנחנו נותנים מענה לכל סוגי העסקים – החל ממגזר ה-SOHO, שבו יש אנשים שעובדים מהבית, או אדם פרטי שיש לו צרכים עסקיים כי הוא מנהל עסק קטן מביתו, ועד לחברות הגדולות ביותר במשק הישראלי מכל הסוגים.

"למעשה, כל אדם יכול להיכנס לפורטל שלנו ולהזמין שרת וירטואלי, והשרת מוקם עבורו. הוא יכול לגשת אליו, לנהל אותו, להתקין עליו דברים, להשתמש בו, בין אם זה דרך האינטרנט או דרך רשת IPVPN העסקית שלו – והכל בממשק ברור ונקי בעברית. אבל אם הלקוח צריך עזרה, אנחנו שם כדי לעזור לו בהדרכה או בתכנות".

סנכרון ושיתוף קבצים

עד כמה אתם מוסיפים פיצ'רים חדשים לשירותים וותיקים יותר בענן?

סבן: "זה קורה כל הזמן. למשל, בשירות הגיבוי העסקי שהוא שירות ותיק יותר. חוץ מגיבוי אינקרמנטלי וחיווי שהלקוח מקבל האם הגיבוי הצליח או נכשל, מתי הוא נעשה וכדומה, הוספנו לאחרונה את היכולת והאפשרות לעשות סנכרון תיקיות ושיתוף קבצים לעסקים, המאפשרים עבודה משותפת על קבצים. המערכת מציעה סנכרון תיקיות בין המחשבים בעבודה, לסלולרי ולמחשבים בבית.

"כך, אפשר להתחיל לעבוד על מסמך במשרד, להמשיך בסלולרי ולסיים אותו בבית – כשבכל מקום עובדים על העותק האחרון שנשמר בענן – וכמובן, אפשר לעבוד עליו בשיתוף עם עובדים אחרים. עובדה נוספת חשובה לגבי שירות הגיבוי שלנו, היא שברגע שהמידע יוצא מהמחשב לכיוון מקום הגיבוי בחווה של בזק הוא מוצפן. הוא יוצא מוצפן וכך מגיע אלינו, בין אם זה נעשה על גבי האינטרנט או על רשת ה-IPVPN".

איך מתמודדים עם דרישות שונות של לקוחות שונים?

"יש לקוחות שמפאת שיקולי אבטחה רוצים לנהל בעצמם את המידע בענן. הם רוצים אבטחת מידע וגיבוי לא רק לעסק שלהם, אלא גם לשירותים שנמצאים בענן. אנחנו יכולים לתת להם ממשק רלוונטי ופיירוול על גבי השרת הווירטואלי, כשהלקוח ומחלקת ה-IT שלו מנהלים את הענן שלהם מאחורי הפיירוול כאילו זה ענן פרטי. במקרה זה, הוא שמחליט מה מותר ומה אסור להכניס לשרתים. בגלל שאנחנו רוצים להתאים את עצמנו לכל הלקוחות, מקטן עד גדול, יש אפשרות שבזק תעשה הכל ורוב הלקוחות מעדיפים את האפשרות הזו.

"יש לקוחות שאומרים: 'אני לא רוצה להיות תלוי'. אלה בדרך כלל לקוחות גדולים שיש להם אנשי IT, והם רוצים ויכולים לנהל הכל בעצמם. יש אפשרות לבחור רק חלק מהשירותים, או רק חלק מהפיצ'רים. הכל מאוד מודולרי. זהו אחד היתרונות הגדולים של עבודה בענן. יש לקוחות שאוהבים חבילות סגורות, שמותאמות לאופי של הלקוח, ויש כאלה שרוצים לבחור כל דבר הכי קטן במערכת שלהם – מרמת סוג טלפון שיהיה בכל שלוחה ומה מספר השלוחה. אנחנו מפתחים שירותים שיתאימו גם לאלה וגם לאלה".

תגובות