על למידה מבוססת פרויקטים ותוכן דיגיטלי

על למידה מבוססת פרויקטים ותוכן דיגיטלי

בריינפופ המציעה לתלמידים עולמות תוכן מבוססי אנימציה, מאפשרת למידה מבוססת פרויקטים - אחת מגישות הלמידה המובילות כיום - באמצעות הכוונת תהליך הלמידה לתוצרים מוחשיים: תסריט, סרטונים, מאגר שאלות ותשובות ועוד, המעוררים את סקרנותם של התלמידים

מאת: ד"ר חגית ירדן
אקדמיה וחברה חינוך.COM

הלמידה החדשנית במאה ה-21 מנסה לתת מענה לצרכים מגוונים בחייו של הלומד העכשווי: חשיפה יום-יומית להיבטים רב-תחומיים, למידה מכל מקום ובכל זמן, שילוב אמצעי קצה ניידים כגון טאבלטים וסמארטפונים, ומעל לכל – למידה הממוקדת בלומד ומותאמת לתחומי עניין אישיים, לקצב למידה אישי ולפיתוח מיומנויות.

למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning – PBL) היא אחת מגישות הלמידה המובילות כיום. זו גישה הבנייתית ללמידה של מושגים ועקרונות במגוון תחומי דעת, תוך פתרון בעיות ויצירת תוצרים. למידה זו זוכה בשנים האחרונות ליותר ויותר ביטויים מעשיים במערכות החינוך בארץ ובעולם. מחקרים מראים, כי בהשוואה לתלמידים הלומדים בגישה המסורתית, תלמידים בלמידה מבוססת פרויקטים מפתחים חשיבה ביקורתית, זוכרים לטווח ארוך את הנלמד והישגיהם גבוהים יותר, הן ברמת הידע המוצהר והן ברמת ידע הליכי.

בלמידה מבוססת פרויקטים מארגנים את תהליך הלמידה סביב פרויקט, או תוצר מוחשי, המניע את פעילות התלמידים, כגון דגם, ציור, מסמך מדיניות, הצגה, שיר וכדומה. למידה משמעותית זו כוללת גם חיזוק מיומנויות יסוד כמו קריאה וכתיבה, מיומנויות תקשורת וכן איסוף מידע ועיבודו, מיומנויות חקר ועבודה בצוות. בכתבה זו נדון בהיבטים מרכזיים הכרוכים בלמידה מבוססת פרויקטים – משאבי התוכן, תוצרי הלמידה, פיתוח מיומנויות ובחינה מחודשת של תפקידו של המורה – ובמענה שאפשר למצוא להם בסביבת תוכן דיגיטלי ייחודי: בריינפופ.

המשאבים ללמידה מבוססת פרויקטים

למידה מבוססת פרויקטים מזמנת חיבור בין תכנים פורמליים מתוכניות הלימודים לבין סוגיות רב-תחומיות ברמה הקהילתית והגלובלית. לצורך כך נדרשים משאבי למידה המקיפים קשת רחבה של תחומי עניין של תלמידים ומתווכים לתלמידים באופן מרתק סוגיות הדורשות פתרון. כיאה למאה ה-21, התכנים נדרשים להיות נגישים, אינטראקטיביים וחזותיים.

כאלה הם התכנים של בריינפופ, חברת תוכן חינוכי דיגיטלי בין-לאומית, המציעה לתלמידים עולמות תוכן מבוססי אנימציה. באמצעות שפת האנימציה מוסברים תופעות מורכבות ומושגים מופשטים בבהירות ובתמציתיות תוך הקשר סיפורי, הומוריסטי, וכן דיאלוג המעורר את סקרנותם של הילדים.

אתר בריינפופ ישראל (www.brainpop.co.il) כולל יותר מ-850 סרטוני אנימציה במגוון תחומי דעת. היקף התכנים הרחב מאפשר עיסוק בפרויקטים לימודיים בהיבטים חברתיים, מדעיים וטכנולוגים שונים ובממשק שביניהם בגישה רב תחומית. את סרטוני האנימציה מלווים משאבים פדגוגיים אינטראקטיביים מגוונים, המקדמים למידה פעילה ממוקדת תוצרים. למרבית הסרטונים מצורף גם מערך שיעור יישומי ומפורט. רוב המשאבים נגישים גם באפליקציות במכשירים הניידים – טאבלטים וסמארטפונים.

תכני בריינפופ יכולים לשמש כמודלים לתוצרי למידה מבוססת פרויקטים (מתוך סרטון גבישים-קריסטלים באתר בריינפופ)

תוצרי למידה מבוססת פרויקטים

למידה מבוססת פרויקטים היא למידה יצרנית, המכוונת את תהליך הלמידה לתוצר מוחשי. במאה ה-21 הולך וגובר המשקל הניתן לתוצרי למידה המבטאים יצירתיות, רב-תחומיות וחשיבה מסדר גבוה. בהקשר זה יכול מגוון התכנים בסביבת התוכן בריינפופ לשמש כמודל לתוצרי למידה מבוססת פרויקטים. דוגמא לתוצר יכולה להיות כתיבת תסריט, יצירת סטוריבורד (תרחיש מצויר) או יצירת סרטון בנושא הפרויקט, על פי המודל של סרטוני בריינפופ באתר. דוגמה אחרת לתוצר בהיקף מצומצם יותר היא יצירת מאגר שאלות ותשובות בנושא הפרויקט, או יצירת ציר זמן לנושא הפרויקט והצגתו לפני הכיתה, על-פי מודל צירי הזמן שמופיעים בבריינפופ. אפשרות נוספת היא פיתוח פעילות התנסותית ברוח הניסויים הפשוטים שמופיעים באתר.

קידום מיומנויות בלמידה מבוססת פרויקטים

למידה מבוססת פרויקטים מקדמת פיתוח מיומנויות איתור מידע ועיבודו, חשיבה רפלקטיבית ועבודת צוות. גם בהקשר זה אפשר למצוא באתר בריינפופ תכנים רלוונטיים למהלך הפרויקט הלימודי, דוגמת סרטונים העוסקים במאפייני החקר המדעי, בחירת נושא וזיהוי הרעיון המרכזי, הכנת ראשי פרקים, תהליך הכתיבה, מיפוי מושגים כמו גם דיבור לפני קהל.

תפקיד המורה בלמידה מבוססת פרויקטים

למידה מבוססת פרויקטים מאפשרת למורה גמישות בעיצוב חוויית למידה רב-גונית ופעילה, בהתאם לעניין התלמידים ולצורכי הקהילה. לצורך כך המורים יכולים לעשות שימוש מושכל במשאבי התוכן הדיגיטליים של בריינפופ. למשל, כדי לקדם פורמט למידה חדשנית בשיטת "הכיתה ההפוכה" – למידה מרחוק עצמאית ומקדימה של תכנים בבית התלמיד, ובהמשך התפנות להתנסות וללמידה פעילה בכיתה. אפשרות אחרת היא צפייה משותפת בכיתה בסרטונים שונים על פי בחירת התלמידים, בהתאם למידת הסקרנות ולמידת העניין שהם מעוררים. דיון בסרטונים אלה יאפשר למורה להציף סוגיות מגוונות, הדורשות פתרון במסגרת הפרויקט הנבחר.


הכותבת היא מנהלת פדגוגית של בריינפופ ישראל.

===========================================================================

בריינפופ. פשוט לדעת יותר

ד"ר אברהם כדר (צילום: יח"צ)

   ד"ר אברהם כדר (צילום: יח"צ)

בריינפופ נוסדה בארה"ב בשנת 1999 על-ידי ד"ר אברהם כדר, רופא ילדים ואימונולוג, שפעל לפיתוח מענה יצירתי לשאלות המעסיקות את עולמם של הילדים. מוצרי החברה זכו בעשרות פרסי חינוך ופרסי אינטרנט מהגופים המובילים בעולם. כיום בריינפופ מציעה את תכניה לתלמידים בכל העולם ויש לה חברות בת בבריטניה, צרפת, סין ומקסיקו והחל בשנת 2005 גם בישראל.

את התכנים בבריינפופ מפתחים מומחי תוכן ואנשי חינוך. הם מותאמים לתוכניות הלימודים הישראליות ועוברים בדיקות פדגוגיות קפדניות. האתר נקי מפרסומות ומתוכן שיווקי ומעניק סביבת גלישה בטוחה למשתמשים. תוכני האתר פונים לילדים בגילאי בית ספר יסודי וחטיבת הביניים. כיום מנויים על האתר בישראל אלפי מוסדות חינוך ומנויים פרטיים.

===========================================================================

תגובות