על 7 מיני בשמים

על 7 מיני בשמים

"בושם הוא כמו מנורת אלדין: ברגע שפתחת אותו, הוא אמור לחולל קסם מסוים", אומר ז'ק קוואלייה בלטרוד, הבשם הראשי מבית לואי ויטון. הוא נסע ב-5 יבשות, הכיר רכיבים אקזוטיים וחווה 7 ריגושים שהעניקו לו השראה ליצור 7 בשמים לנשים

מאת: דרור לב (צילום: יח"צ)
סגנון חיים שמנת

מאז ימי המזוודה הראשונה שיצר לואי ויטון, שהפכה לסמל איקוני, נדר ויטון ללוות את סקרנותם של הנוסעים לכל מקום אליו ייסעו. לדידו, נסיעה איננה יעד, היא יכולה להיות אינטימית, מופשטת ומטאפורית, בגדר תחושה. נסיעה היא חוויה כוללת של מראות, חושים, רגעים, טעמים, צבעים וניחוחות.

כל אלה נרקמו יחד בהרמוניה והפכו להשראה שחווה ז'ק קוואלייה בלטרוד, הבשם הראשי של בית לואי ויטון. השראה שליוותה אותו במלאכת האומן החדשה של הבית: הבשמים של לואי ויטון.

קוואלייה הוא יליד העיר גראס שבפרובנס, מולדת תעשיית הבשמים ועיבוד העור. הוא הקדיש חודשים ארוכים למסעות ב-5 יבשות, בחיפוש אחר רגשות בלתי צפויים, מהסוג שאנו חשים כאשר אנו נושמים ניחוח של חומרים אקזוטיים ונדירים, או הרגשות השואבים השראה מתחושת החופש הפראית הרחק מהבית. לאחר מכן הוא העלה בדמיונו 7 מסעות של ריח. 7 יצירות הנמשחות על העור העירום בחיפוש אחר מהות האני. 7 תרחישים העניקו לו השראה במלאכתו, ו-7 בשמים עם ניחוחות נשיים נוצרו כפרי עבודתו.

האם העבודה בו-זמנית על 7 בשמים חיבלה בתהליך היצירתי?

"התענגתי מאוד על תהליך הפיתוח של 7 הבשמים. העבודה בו-זמנית אפשרה לי ליצור שיח בין הקומפוזיציות. כל אחד מהבשמים סיפק לי מפלט מהשני כאשר הספק תקף אותי. הבו-זמניות גם העניקה לי חופש רב, משום שיכולתי לספר 7 סיפורים שונים מבלי לנסות לשלב את כל הנשים יחדיו בבושם אחד. ההרפתקה הזו חידדה עוד את כושר ההמצאה שלי, ואפשרה לי לדחוק את גבולות היצירתיות בגישתי לבשמים".

למרות השיח על בשמי יוניסקס, בחרת להקדיש את 7 היצירות הראשונות לנשים. מדוע?

"ללא נשים תעשיית הבשמים לא הייתה קיימת. תמיד אפשר לחשוב שריחות הם חסרי מגדר וכי הכל הוא יוניסקס. אך אני נהניתי מאוד לדמיין כל אחת מהיצירות הללו על עורה של אישה. אני מאמין גדול בנשיות, אם כי לא מהסוג שנהוג לבטא בקלישאות הרגילות. רציתי להעניק לנשים קולקציה המוקדשת להן ברגש חזק, בשבילן בלבד. בדקתי את כל היצירות שלי על רעייתי ועל בתי הבכורה".

כמה זמן הקדשת ליצירת הבשמים?

"התחלתי כאשר הצטרפתי ללואי ויטון ב-2012. בזמן שבחנתי את בית האופנה ולמדתי להכיר את האנשים העובדים בו, את המעצבים, את פריטי העור והאומנויות, כבר התחלתי לשרבט נוסחאות ראשונות. לא רציתי מרכיבים שגורים מדי. רציתי לספר סיפור אמיתי על העור. תסריטים של פרחים רעננים רצו בראשי. רציתי שהעדינות תתגלם בכל קומפוזיציה, וחיפשתי תנועה של ריח, רעננות ושקיפות. בושם הוא כמו מנורת אלדין: ברגע שפתחת אותו, הוא אמור לחולל קסם מסוים".

יש לך גישה לחומרי גלם נדירים ביותר. כיצד בחרת אותם?

"יצאתי לחפש אחר מרכיבים שיעזרו לי לספר את הסיפורים שרציתי לספר. בסין גיליתי את המגנוליה, האוסמנתוס ויסמין סמבק מדהים ביותר. בגראס ביצעתי מיצויים באמצעות דו-תחמוצת הפחמן על יסמין וורדי מאי מקומיים. זו הפעם הראשונה שמיצויים כאלה נעשים בתעשיית הבשמים. באשר לחליטות העור שבהן השתמשתי בקומפוזיציות מסוימות, הן ייוצרו לפי הזמנה מהעור הטבעי המשמש את בתי המלאכה של לואי ויטון, או כזה שעובד כמו תכשיט יקר. בכל מקרה, העובדה שעמדו לרשותי חומרי הגלם הטובים ביותר אינה מבטיחה יצירה נהדרת. מה שרציתי במיוחד היה להשתמש ביופיים של החומרים כדי להפתיע, לא כדי לבלבל, וכדי לעורר רגשות נדירים".

צילום: יח"צ

צילום: יח"צ

הבשמים שקוואלייה רקח לוויטון

Rose de Vents – באמצעות ריח זה, לקוח אותנו ז'ק קוואלייה לגראס לאמצע שדה של ורדי סנטיפוליה. הבשם השתמש בשלישיית הורדים יוצאת הדופן: אבסולוט של ורדי סנטיפוליה, שמוצו באמצעות דו-תחמוצת הפחמן (CO2), הוא חומר גלם מעודן ובלעדי לבית לואי ויטון.

Turbulences – קוואלייה לוכד את ריח הטוברוזה לעת דמדומים ומוהל אותו באופן מפתה בפירות אקזוטיים, אך מבלי להפריז במינון. בפלטה הזו הייתה הטוברוזה, כמובן, אך גם יסמין גרנדיפורום מגראס, אבסולוט של יסמין סמבק, אשר הסינים מגדלים בכדי לתבל את זני התה הנדירים ביותר שלהם, מגנוליה סינית, ורד מאי ונגיעה קלה של עור, בשביל האופי החייתי.

Dans la Peau – קוואלייה הגה עירוי בלעדי של עור טבעי מבתי המלאכה של לואי ויטון. בתוך העור המשובח הזה יש דגשים של משמש, מיצוי בדו-תחמוצת הפחמן של יסמין מגראס, בלעדי לבית לואי ויטון, ויסמין סמבק מסין. פרח האבסולוט ייחודי ומעורר את ריח הטבק ואת הירוק של גבעולים שנקטמו זה עתה. זהו ניחוח אירוטי באופן נועז מאוד.

Apogée – מאחורי השקיפות, החותם המימי של חבצלת העמקים הירוקה, עדיין מתגלה בסיס פועם המאריך את האפקט הפרחוני. שרף מעושן קלות של עץ גוואייק ותמצית סנדלווד תומכים בזר הפרחים כמו גבעולים ענוגים. הטבע מתחדש, שוב ולתמיד.

CONTRE MOI – ניחוח הנושא את הווניל לארץ בלתי מוכרת: רעננות. לריגוש המענג הזה מתווסף מפל של עלי כותרת ענוגים. פריחת תפוז, ורד סנטיפוליה מגראס, תמצית מגנוליה. נגיעה מעודנת של קקאו מריר מאשרת את מזגו המרדני של הבשם לפני שהיא מותירה את השדה פתוח עבור זרעי האמברט, מרכיב ממכר המדמה את הנוכחות של ליקר האגסים לפני שהוא מתגלגל בדמותו של מוסק רך.

MATIÈRE NOIRE – קוואלייה בחר בעץ היקר ביותר בתעשיית הבשמים: עץ האגאר מלאוס, המוכר גם בשם אוד – ניחוח שהוא בקיא בכל היבטיו כבר שנים. כדי להעצים את העומקים החייתיים של העץ, הוא משלב אותו עם ענבי שועל ומתמודד עם החשיכה בעזרת אור הנובע מנרקיס לבן ויסמין סמבק.

MILLE FEUX – הבשם עיצב את הקומפוזיציה שלו עם חליטה בלעדית של העור של לואי ויטון בשילוב עם אוסמנתוס סיני, פרח לבן בעל ניחוח חייתי וניחוח משמש. נגיעה של תערובת איריס וזעפרן מעצימה את אצילות העור, בה בשעה שהאקורד הכמעט מתוק של התות משתלב במשחק.

על התיבה והבקבוק

תיבת הבשמים פותחה בבתי המלאכה של לואי ויטון. מצופה בדוגמת המונוגרמה, יש בה מקום בטוח לשלושה בקבוקי בושם מהקולקציה. זהו מחווה לתיקי האיפור שהנוסעות נהגו לקחת עמן בשנות ה-20 של המאה ה-20.

בקבוק הזכוכית הנצחי שוחרר מאילוצי העבר על ידי בית לואי ויטון, למרות שיש מי שמאמינים עדיין שיוקרה היא פונקציה של משקל הזכוכית. הבקבוקים של בשמי לואי ויטון, שעוצבו בידי מארק ניוסון, אשף הפשטות, מגלמים טוהר מוחלט.

אותיות שחורות על רקע זכוכית שקופה. שם המותג החרוט בזכוכית נותר דיסקרטי, וחושף את עצמו רק במגע האצבעות או כאשר קרן אור חודרת דרכו.

מכסה שחור שקוף בראשו של הבקבוק האוורירי מעלה בזיכרון יצירות של אמרי מהמאה שעברה. ועם זאת, כאשר מסירים את המכסה החתום בראשי התיבות LV המוקפות בפליז, מופיע ראש ההתזה. באמצעות ניסיון לכאורה להתקשר למחווה ישנה, המותג של לואי ויטון מקרין את הבקבוק שלו לעתיד.

תגובות

Comments are closed