לא ISSEY

לא ISSEY

מלבנים ומשולשים בחלל, צבע שולט על רקע מונוכרומטי ודיספליי חד ולא שגרתי לקולקציית הבגדים הפיסולית של מעצב האופנה היפני איסי מיאקי. מעצב העל היפני טוקוג'ין יושיאוקה - המעצב את הבוטיקים של מיאקי - שואף להפתיע את המאסטר בכל פעם מחדש

מאת: ורד חגי (צילומים באדיבות רשת הביטאט)
סגנון חיים סחר ועסקים שמנת

ההצלחה של העיצוב היפני ברחבי העולם טמונה אולי בנטיות התרבותיות המאפיינות כל כך את היפנים: דיוק תכנוני, צמצום וניקיון צורני שמחולל שקט. שקט אשר לקוח ממסורת ארוכת שנים של מדיטציה והתבוננות בטבע המשתנה, ולעומתו דריכות, שליטה וריסון של המזג הפנימי. טוקוג'ין יושיאוקה (Tokoz'in Yoshioka), מעצב על שפרץ בעולם בשנת 2000 ומאז עוסק בעיצוב רב-תחומי, חבר למעצב האופנה איסי מיאקי. וליצירתיות, כמו לדמיון – אין גבולות.
לונדון על רגל אחת

איסי מיאקי

שיתוף הפעולה בין יושיאוקה ומיאקי הוא אחד המסקרנים ביותר. כשעשה יושיאוקה את צעדיו הראשונים בעולם העיצוב בתום לימודיו, זכה לעבוד אצל גורו האופנה. גולת הכותרת של שיתוף הפעולה ביניהם הייתה בתכנון חנות הדגל של המותג בלונדון, שלאחריו הוזמן לעצב עוד שתי חנויות של מיאקי בטוקיו. החנות, שחולשת על שתי קומות בבניין משנת 1950, היא בעלת חזית זכוכית גדולה לרחוב וגרם מדרגות פנימי, שגם הוא מוקף מעקה של זכוכית שקופה, כדי לאפשר לאור היום לחדור פנימה אל הקומה התחתונה. ליושיאוקה רומן מתמשך עם אפקט הפריזמה וקרני האור, כמו שניתן לראות בעבודותיו למותג הזכוכית glas italia. במקום מדפי תצוגה סטנדרטיים, בוחר יושיאוקה לערוך את פריטי הלבוש על גבי שולחנות פלדה שחורים שעיצב למותג Desalto,

טוקוג'ין יושיאוקה

טוקוג'ין יושיאוקה

אשר מיוצג בישראל ע"י רשת הביטאט וכולל שולחנות שזכו בפרסי עיצוב – הודות לשילוב המפתיע בין משטח השולחן העצום והרגל האלכסונית, הנראית כמערערת את חוק הכבידה. מתלים בצורת Z מאותה הסדרה ניצבים בפינות אחרות של החלל, ומהם משתלשל פריט לבוש יחיד התואם את השפה הסגפנית של ארץ המוצא. הבגדים והאביזרים הייחודיים של מעצב האופנה היפני, שנועדו, לדבריו, "לעטוף את הגוף משלושת המימדים, וזאת באריג בד דו-מימדי בעוד שהגוף הזה זז ונושם", מוצגים בתמציתיות אדירה, על רקע קירות ועמודי בטון חשופים ולוחות אלומיניום צבועים בכחול, שיוצרים קו קונטור הרמוני לסירקולציה בחנות. יושיאוקה בחר לייצג את הפילוסופיה של מיאקי בתכנון החלל החדשני בעיניו – כזה שנוצר מאלמנטים שטוחים ודו-מימדיים, שיוצרים יחד סביבה תלת מימדית, אשר מעבירה את מלוא תשומת לב המבקרים ליצירותיו האופנתיות והמוקפדות של מיאקי.

אלומיניום צבוע בורדו, שולחנות Element בגימור חלודה וקירות חשופים, טוקיו

אדום עמוק בטוקיו

בהמשך לעיצוב החלל הלונדוני, יצר יושיאוקה קומפוזיציה לא פחות פוטוריסטית לבוטיק בטוקיו. את הצבע הכחול העמוק החליף המעצב באדום ארגמן. משולשי אלומיניום עצומים תלויים מלמעלה, הן בכניסה והן בתוך החלל, ומעוררים תהייה לגבי יציבותם. יושיאוקה יוצר חלל פנים יוצא דופן, כשהוא עושה שימוש באלמנטים גיאומטריים דו-מימדיים בלבד.

פנים החלל שומר על פן סגפני, עם קירות בטון חשוף, מראות מהרצפה ועד לתקרה ולוחות אלומיניום צבוע, שמסתירים את כל המערכות האופרטיביות של החנות, כך שלמראית עין, רק לפריטי הלבוש והאביזרים יש במה. שלושה משולשים חוצים את החלל הפנימי כשהם ניצבים על הקודקוד – מראה לא טבעי, שהוא המשך סגנוני ישיר לשולחנות התצוגה Element, בגימור פלדה חלוד, כשהם ניצבים גם כן על רגל אלכסונית.

אחוות היפנים

יחסי העיצוב בין השניים אינם מסתפקים בעיצוב החנויות. למשל, יושיאוקה עיצב עבור מותג האופנה גם סדרת שעוני יד בחתימתו. שיתוף הפעולה האחרון של השניים לוקח את הבגדים לתחום המוזיאלי. לרגל מיצג גדול של מיאקי בטוקיו, עיצב יושיאוקה בובות תצוגה יוצאות דופן, שעוררו הדים רבים עם פתיחת התצוגה. מדובר בבובות שקופות, שמורכבות מ-365 חלקים של זכוכית חתוכה בלייזר, אשר יוצרות דמות "רובוטית" עתידנית שקופה, עליה מונחים הבגדים הפיסוליים של מיאקי.

בובות תצוגה מזכוכית חתוכה בלייזר, צילום:National art center, Tokyo ,Masaya Yoshimura

בובות תצוגה מזכוכית חתוכה בלייזר (צילום:National art center, Tokyo ,Masaya Yoshimura)

תגובות