חדשות המרכז הרפואי: התאמות הנגישות החדשות

חדשות המרכז הרפואי: התאמות הנגישות החדשות

מאת: מערכת 'במרכז העניינים'
במרכז העניינים בריאות ורפואה

 

המרכז הרפואי רואה את הזכות לנגישות כזכות בסיסית, המעוגנת במדיניות הארגון ויעדיו. החוק אוסר להפלות אדם עם מוגבלות במתן שירות. לכן המשמעות העקרונית היא החובה לתת שירות וטיפול באותה איכות ורמה ובאותם תנאים כמו לכלל הציבור. קיימות משמעויות מעשיות לעבודתנו היומיומית, כגון: אסור לסרב לתת שירות לאדם עם מוגבלות בביה"ח, גם אם הוא מלווה ע"י כלב נחייה. אסור לקבוע תנאים שיגבילו את השימוש במקום, בשירות או במוצר בשל מוגבלות. בהמתנה למתן שירות, יש לקבל במהירות המרבית אדם עם מוגבלות הנושא ומציג תג נכה עם ההגדרה "פטור מתור". בכל שיחה – יש לפנות ישירות לאדם עם מוגבלות ולא למלווה. החוק מחייב, אך הזכות היא שלנו לתת שירות. ההנהלה ועובדי המרכז הרפואי מחויבים לעשות כל הנדרש כדי לספק שירות זמין ונגיש לכלל האנשים הפונים לביה"ח, לרבות אנשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, חושית או שפתית.
חשוב שכל עובדי בית החולים, על כל המשרות והתפקידים, יכירו את כל הפונקציות והעזרים לסיוע לאנשים עם מוגבלות. בשנים האחרונות מושקעים משאבים רבים על מנת להנגיש את המרכז הרפואי ת"א, הן ברמה של מבנים ותשתיות והן ברמה של שירות. מפורטות כאן ההתאמות שעליכם להכיר ולהיעזר בהן כדי לסייע לאדם עם מוגבלות.

התניידות

1. השאלת כיסאות גלגלים – אדם עם קושי בניידות או במצב בריאותי ירוד, שאינו יכול ללכת מרחקים ארוכים, ואשר מגיע עם מלווה לביה"ח, יכול לקחת בהשאלה כיסא גלגלים (שיופעל על ידי המלווה) על מנת להתנייד בביה"ח.
כיסא הגלגלים ניתן להשאלה מעמדת המודיעין הראשית.
2. סיוע של מלווה לאדם מוגבל בניידות – אדם עם מוגבלות בניידות המגיע לביה"ח לבדו וזקוק לסיוע בניידות כדי להגיע למקום הטיפול וחזרה, יכול לבקש סיוע של מלווה מעמדות המודיעין.
3. הנמכה של מעברי חצייה במתחם המרכז הרפואי – התאמות אלו מאפשרות מעבר נגיש ובטיחותי לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים.
4. פינות ישיבה מותאמות – פינות הישיבה במבואות הותאמו כדי לאפשר ישיבה וקימה נוחה במעברים ובניידות.
5. מיטות עולות ויורדות – מרבית מיטות הטיפול במחלקות האשפוז עולות ויורדות ומאפשרות לאדם המתנייד בכיסא גלגלים לעבור אליהן ומהן באופן עצמאי.

סיוע בהתמצאות

1. תיבות קוליות step-hear – ברחבי בית החולים הוצבו תיבות קוליות המאפשרות לאנשים עם מוגבלות בראייה, בעלי צמיד ייעודי (המסופק ע"י המוסד לביטוח לאומי לעיוורים או כבדי ראייה), להתמצא במרחב של ביה"ח. כאשר האדם מתקרב לתיבה קולית, הצמיד מצפצף, ובלחיצה עליו משמיעה התיבה הקולית מידע היכן עומד האדם.
2. סימון מעברי חצייה – המדרכות לפני מעברי החצייה בשטח ביה"ח מסומנות בפס התרעה ופס הובלה אל מעבר החצייה.
3. מעליות מונגשות – מרבית המעליות הונגשו בכתב ברייל ו/או עם הודעות קוליות בכל קומה.

תקשורת עם אנשי הצוות

1. מערכת שמע – loop hear – בדלפקי השירות של כל המרפאות הותקנה לולאת השראה – מכשיר המאפשר לאדם לשמוע בצורה מבודדת ומוגברת את נותן השירות שמולו (ללא רעשי רקע).
2. הנגשת דלפקי השירות והקבלה – בחלק גדול מדלפקי הקבלה והשירות של ביה"ח קיים דלפק מונמך לאנשים המתניידים בכיסא גלגלים, המאפשר להם תקשורת "בגובה העיניים" עם נותן השירות. בדלפקים אלו ממוקמת גם מערכת שמע loop hear.
3. זימון תור – ניתן לפנות למרכז מידע לקביעת תור בפקס 03-6973740 ודרך אתר האינטרנט של ביה"ח.

תגובות