"מרלו"ג הוא לא רק מחסן"

"מרלו"ג הוא לא רק מחסן"

צחי סופרין, מנכ"ל קבוצת סופרין, מסביר כיצד קבוצות רכישה יכולות לאפשר גם לעסקים קטנים ולמשקיעים ליהנות מהפריחה של מרכזי הלוגיסטיקה

מאת: אלעד צור
מרכזים לוגיסטיים נדל"ן

תחום הלוגיסטיקה עבר אבולוציה משמעותית בשנים האחרונות. עליית המסחר המקוון והצורך התמידי בהעברת סחורות מגוונות יותר למרכזי אוכלוסייה, הפך את השילוח והלוגיסטיקה בעולם בכלל ובישראל בפרט לענף בנסיקה. צחי סופרין מנכ"ל קבוצת סופרין העוסקת בייזום, ניהול והקמה של פרויקטים נדל"ניים למגורים, משרדים ומסחר מסביר: "את התפתחות ענף המרלו"גים הניעו שני כוחות עיקריים. ראשית ההתפתחות הטכנולוגית של הבנייה שאפשרה להקים מחסנים תוך ניצול טוב יותר של הקרקע כך שניתן יהיה לאחסן מסה גדולה יותר של סחורות על פני תא שטח קטן יותר באופן מהותי".

"הכוח השני הוא הצמיחה הכלכלית והעלייה במסחר המכוון. לפתע נולד צורך במרלו"גים משניים למרלו"ג המרכזי של החברה הנמצא סמוך לאתר השינוע, למשל נמל או שדה תעופה. בשל הרצון של לקוחות שהזמינו מוצרים באינטרנט לראות כמה שיותר מהר את המוצר עליו שילמו ברשת, מונח ליד הדלת שלהם או נמצא במקום איסוף קרוב, הבינו חברות רבות שהן צריכות מחסנים ואף להקים את חלקם סמוך יותר למרכזי אוכלוסייה. הכוונה למשל לחברות בתחום הביגוד וההנעלה, הקוסמטיקה והטואלטיקה אך לא רק", הוא מוסיף.

צחי סופרין (צילום: אסף פינצוק)

מה מניע את הביקושים בתחום?

סופרין: "הביקוש בתחום התעשייה והלוגיסטיקה מתחלק כיום לשלושה סוגי לקוחות עיקריים. הסוג הראשון הוא החברות הגדולות, שיכולות להרשות לעצמן בזכות תזרים מזומנים גבוה, הקמת מרכז לוגיסטי גדול בסמוך לשדה התעופה או הנמל או לדאוג לכך שיקימו עבורם מרכז כזה המתאים בדיוק לצרכים הייחודיים של החברה, של סוג המוצרים שלה ודרך אחסנתם".

"הסוג השני, של הלקוחות הוא העסקים הבינוניים, אשר נשענים גם הם על שיווק מקוון בנפחים גדלים והולכים. במקרים רבים צריכים להתפשר על נכס שהוא כבר קיים ונמצא במקום מסוים ומיועד להשכרה או קנייה. הוא לא תמיד יתאים להם במאה אחוז, לא מבחינת התכנון שלו או המיקום שלו".

לדבריו, יש גם סוג שלישי: העסקים הקטנים יותר, בעלי מלאכה קלאסיים למשל כמו זגג, פחח או מסגר, או אפילו חברת סטארט אפ בתחום החומרה הנמצאת בחיתוליה שזקוקה ליבוא מוצרים טכנולוגיים מחו"ל. "להם אין כוח או השפעה כמו לחברות הגדולות או מבחר של נכסים שעשוי להתאים להם. לרוב, בעלי העסקים האלה רוצים בעיקר לעבור קרוב לבית או בתוך מרכזי אוכלוסייה, סמוך לצבר הלקוחות שלהם והקהל שלהם. הם אינם יכולים להרשות לעצמם לעבוד ממרכז לוגיסטי מחוץ למודיעין על כביש 431, או אי שם בדרום על כביש 6, כיוון שאף אחד לא יגיע אליהם עד לשם".

עסקים אלה, קובע סופרין, נמצאים בבעיה כפולה, שכן כיום הרשויות המקומיות דוחקות בעלי מלאכה ממרכזי הערים הוותיקים, בכוונה לחדש את מרכז העיר, לנצל זכויות בנייה ולבנות לגובה, להפוך אותו למתחם תעסוקה ומשרדים חדש, נקי יותר, עם מתחמי בילוי ודרך הארנונה מרקיעה לשחקים.

מה הפתרון שיכול להתאים להם?

"לזגג שצריך בסך הכול בית מלאכה בשטח של 200 מ"ר אין לאן ללכת. לעסקים הקטנים בסביבה החדשה אין הרבה אלטרנטיבות ומה שקבוצות הרכישה שמובילה ומארגנת קבוצת סופרין עושות, זה בדיוק לדאוג למשתמשי קצה אלה, לפתרון מתאים. אנו מנגישים את המרכז הלוגיסטי ללקוחות הקטנים וקרוב לסביבה שלהם.

"אנחנו יודעים לייצר מרכז לוגיסטי המתאים לתעשייה ולוגיסטיקה עבור עסקים קטנים ובינוניים. מבנה שלא בנוי בקומה אחת עם תקרה גבוהה מאוד כמו המרכזים הלוגיסטיים המסורתיים הרוצים לאחסן כמה שיותר מוצרים על כמה שפחות שטח. אלא מבנה פונקציונלי בין מספר קומות המתאים לעסקים קטנים. היתרונות שלו הם: המיקום המרכזי, מבנה עדכני וחדש, עם כל המערכות שבעלי העסק צריכים לשינוע ואחסון יעיל".

זה כבר פועל בשטח?

סופרין: "בהחלט. כך למשל יזמנו, יחד עם קבוצת וייס, קבוצת רכישה אשר רכשה קרקע מחברת רסקו באזור התעשייה של חולון". סופרין מסביר כי אזור התעשייה והעסקים של חולון הוא מהמרכזיים בישראל בלב מטרופולין דן המרכז סביבו אוכלוסייה המונה למעלה ממיליון איש. ממוקם בסמוך לצירי תנועה ארציים מרכזיים (כביש 4, כביש 44, נתיבי איילון, כביש 431 וכביש 1) ובסמוך לתוואי העתידי של "הקו הירוק" של הרכבת הקלה.

"בעשר השנים האחרונות עובר אזור התעשייה שינוי משמעותי במטרה לפתח היצע משמעותי של משרדים לתעשייה המתקדמת, לפתח מרכזים מסחריים מתקדמים ולשדרג תשתיות אל אזור התעשייה ובתוכו. התוכנית המרכזית של עיריית חולון, היא להגיע לכעשרים מוקדים מחוללי שינוי שישפיעו על אזור התעשייה והעסקים חולון בסטנדרטים חדשים של בנייה ואכלוס תעשייתי ומסחרי, ביניהם – מרכז העסקים עזריאלי חולון המתפרס על פני יותר מ-200 דונם ומתחם "אלישרא".

כעת, הוא מסביר, זו בעצם בפעם הראשונה שבחולון מוצעת למשתמשי קצה ומשקיעים פרטיים הזדמנות להשקיע בנדל"ן מניב בחולון, שהוא לא רק מסחר או משרדים אלא גם שטחי אחסנה, בתי מלאכה זעירים ומבנים לוגיסטיים.

"זוהי מגמה שהולכת ומתפתחת בארצות הברית ובעולם בשנים האחרונות ולהערכתנו תצליח גם כאן. שאיפתנו שהמתחם החדש ייתן מענה לבעלי עסקים של תעשייה קלה וכן ליבואנים ויצואנים הזקוקים לשטחי לוגיסטיקה במרכזי הערים. בשל הצלחת הפרויקט הראשון והנסיקה, הנסיקה של תחום המרלו"גים וכאמור הצורך המשווע של יצרנים קטנים למקומות עבודה ייעודיים עבורם במרכז, אנו נמצאים בהליכים לאיתור מתחמים נוספים להקמת מרלו"גים על פי שיטה דומה".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

על קבוצת סופרין

קבוצת סופרין עוסקת בייזום, ניהול והקמה של פרויקטים נדל"ניים למגורים, משרדים ומסחר במסגרת קבוצות רכישה. בראש הקבוצה עומד קלמן סופרין, מייסד קבוצת ב.ס.ר ובעל ניסיון עשיר בן חמישה עשורים בתחום הנדל"ן בישראל כמו גם מעבר לים.

לצידו, שלושת בניו, קובי ליאון וצחי, המתמחים בתכנון הנדסי, פיננסים, שיווק ופתוח עסקי. נכון להיום הקבוצה מנהלת פרויקטים באזורי הביקוש של גוש דן, בעיקר בתל אביב וגבעתיים בהיקף של למעלה מ-1.5 מיליארד שקלים. בין הפרויקטים – מגדל השחר בגבעתיים ומגדל CU ברמת החייל, בשותפות עם חברת תדהר, מגדל WE מגדל 'הכשרת היישוב' בבני ברק וכן פרויקטים למגורים בגני צהלה ובאזורי חן.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

 

תגובות