עיצוב איטלקי: שם נרדף למצוינות

עיצוב איטלקי: שם נרדף למצוינות

מאת: ג׳אנלואיג׳י בנדטי, שגריר איטליה בישראל (צילומים: באדיבות שגריר איטליה בישראל)
Designer סגנון חיים

העיצוב האיטלקי נולד בעשורים שבין שתי מלחמות העולם, וזכה לתנופה משמעותית במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20, בעת שאיטליה הייתה בשלב מעבר מכלכלה חקלאית לתעשייתית. להכרה רחבה יותר בעולם הגיע העיצוב האיטלקי בתחילת שנות ה-70, הודות לתערוכה במוזיאון ה-MOMA בניו יורק, בשנת 1972, שכותרתה הייתה "הנוף הביתי החדש".

כיום נמצא העיצוב האיטלקי בדרגת מצוינות המוכרת לעולם כולו, ומושכת אנשים לחוות אותו באופן בלתי אמצעי כל שנה במהלך תערוכת העיצוב הגדולה במילאנו. למרות שהוא שם נרדף למצוינות, העיצוב האיטלקי היה מורגל תמיד "לעשות הרבה עם מעט": למעשה, איטליה – שאינה משופעת בחומרי גלם – ייבאה, עיבדה וניסתה חומרי גלם מארצות אחרות. מסורת זו, אשר נולדה עם התפתחות המסחר, הועברה מתקופת הרנסאנס ועד היום. יכולתם וגאונותם של אוּמנים, מעצבי דגמי אבות-טיפוס, מעצבי מוצר ויזמים, ממשיכים לתרום ערך מוסף למוצר הסופי במסירות ובתשוקה.

ג׳אנלואיג׳י בנדטי, שגריר איטליה בישראל

אין ספק, קל לנו לזהות את העיצוב הנורדי עם צורות, חומרים וצבעים מסוימים, כמו גם את העיצוב הגרמני הניחן בצורות קומפקטיות ובקווים מסוימים המתעגלים בפינות. אבל קשה לחשוב על תמונה אחת ויחידה המסכמת את העיצוב האיטלקי: הוא משתנה ללא הרף, הוא בלתי ממושמע, קצר רוח ומתפתח באורח קבע.

ביקורת עצמית, התנסות בדברים חדשים וחתירה לשלמות – היו תמיד מאפייניו של העיצוב האיטלקי. תכונות אלה הן שאיפשרו, למשל, את היווסדה של קבוצת ממפיס, אחרי הימים המוקדמים של המאסטרים הגדולים של שנות ה-50. הניגודיות האינטלקטואלית הזו – שבמובנים מסוימים הייתה פוליטית – נתנה חיים וצורות ביטוי שונות אשר סימנו את העשורים שחלפו, החל ברציונליזם, עבור בפוסט-מודרניזם של שנות ה-80, וכלה בעיצוב היצירתי והמשעשע של אָלֶסי, בסוף המאה ה-20.

    מכונת כתיבה Valentina של Ettore Sottsass
    מבית Olivetti, 1969

הפוטוריזם סימן תמיד גישה אירונית ומהפכנית, שכן הוא מתנהל באופן סמוי מן העין ואז נוהג להפציע בנוכחות מורגשת ומודגשת באמצעות התפרצות של צבע (לדוגמה, מכונת הכתיבה "ולנטינה" של אוליבטי) ושל ביקורת חברתית (כיסא "SACCO" של זאנוטה, אשר מהדהד את תפקידיו הקולנועיים של פאולו וילאג'ו, הידוע בדמותו של מנהל החשבונות פַנְטוֹצי).

בשנים האחרונות פגע המשבר הכלכלי באפשרויות החקר. מצד אחד, הוא גרם לעלייה במודעות לחשיבותו של העיצוב, ומן הצד האחר הביא להשטחת ההיצע והבחירות הכרומטיות ולרידוד אסטרטגיות התקשורת. ועדיין, על אף הקשיים האובייקטיביים, מספר יצרנים הצליחו לבדל את עצמם במבחן המקוריות של הבחירות העיצוביות, המוצרים וההשקעה בהם.

משום כך המאמץ שלהם ראוי לתשומת לב כפולה ומכופלת.

****

כך קרה לחברת LAGO, חברה לייצור מערכות ריהוט משלימות, אשר עברה מהפך מחברה שעסקה רק בעיצוב ותכנון מוצרים, לחברה המספקת שירותים: החל בעיצוב LAGO מלא לדירה וכלה במלון ממותג ומרוהט במלואו במוצרי LAGO, הנהנה משיתוף מידע ופרסום עם רשת השיווק והמשתמשים.

מחסן המופעל באוטומציה Fili d’erba של האדריכל Cino Zucchi עבור Pedrali Spa

חברה אחרת הראויה לאיזכור בהקשר זה הינה Pedrali, יצרנית של כיסאות, אשר השקיעה ביעילות ובאיכות, כשהיא לוקחת על עצמה את כל השלבים בשרשרת האספקה. חברה זו התחילה מהלך הפוך למתחרות, שבשנים שעברו הפסיקו לגמרי את הייצור. המפעל של פדראלי שולח מדי יום לכל העולם יותר מ-100 משאיות של מוצרים, והמחסן שלהם – שיש לו איכות אסתטית גבוהה משל עצמו (העיצוב נעשה על ידי האדריכל צ'ינו צוקי) – מאחסן באופן אוטומטי עשרות אלפי רכיבים ומוצרים מוגמרים.

בענף הרכב, סטודיו גדול כ-Italdesign (החברה של ג'וּגָ'ארוֹ שכיום מהווה חלק מפולקסווגן), מתכנן בטורינו בשיתוף עם איירבאס את המכונית החכמה של העתיד, שהודות לתמיכה הטכנולוגית של רחפנים – תהיה מסוגלת גם לטוס. מסורת תעשיית הרכב המקומית מתפתחת באופן הדרגתי ומגיעה לפתרונות חדשניים, המאפשרים סביבת חיים נוחה וקיימוּת בהקשרים עירוניים בני זמננו.

דגם ראשוני של Smart Car מבית Italdesign ו-Airbus

אלא שכיום אי אפשר לדבר על עיצוב איטלקי רק במונחים של ריהוט ורכב; עלינו להרחיב את התייחסותנו ולחשוב במונחים של מערכות, שירותים וניידות. הודות למהפכה הדיגיטלית, קהל המעורבים בעיצוב גדל בצורה משמעותית ביותר – יש בו מקום לא רק ליצרנים, אלא גם לפקידי השלטון המקומי האחראים לחזון ולתכנון של עיר העתיד, וכן לחברה האזרחית.

בהקשר זה ניתן לציין את המוצרים המעוצבים למטרה חברתית, שבאמצעות תהליכים של תקשורת ומעורבות שמים להם ליעד ליצור שינוי בהתנהגות האנשים, למשל פרויקטים של חללי מגורים משותפים, המאפשרים דרכים מגוונות לנצל את מרחבי הדיור. פיתוח חומרים ושימוש בטכניקות ייצור ומיכון מתקדמות, מאפשרים להפסיק את הייצור בשיטת הסרט הנע ולספק לצרכן שירות אישי. ראוי להתעכב בהקשר זה על המוצרים של Listone Giordano בתחום הגימור, או על הייצור המהיר של אבות-טיפוס, המאפשר לעבור מעיצוב לייצור ישיר בתחום המשקפיים (Luxottica).

אפיונים אחרונים אלה הם הבסיס המשותף לעולם העיצוב הבינלאומי, המקפיד יותר ויותר על קיימות ועל צמצום הבזבוז. הקריטריונים המגדירים מצוינות בעיצוב קשורים יותר ויותר לתשומת הלב המוקדשת לעתיד כדור הארץ, כיוון שהכרעות אסטרטגיות רבות בתחום זה נקבעות ברגע פיתוח הקונספט של המוצרים החדשים ואז משפיעות על השימוש שייעשה בהם, על שיווקם ועל מיחזור החומרים.

תגובות

Comments are closed