עידן אינטימי

מאת: ד"ר עידן מיליצ'ר
סגנון חיים שמנת

ד"ר עידן מיליצ'ר

"את האישה היפה ביותר שפגשתי, וזה לא אומר עלייך הרבה"

[האחים מרקס]

 

על פי "המשתה", של אפלטון – "אהבה ליופי, כמו אהבה לטוב, לא צריכה הסבר". היא נתון ראשוני, כמו התודעה העצמית. יופי הוא תכונה של אובייקט שבשל תצורתו (ולא רק) גורם לאדם אחר לחוויה של נעימות ומשיכה. על פי רוב, יופי מוגדר כשמתקיימים באובייקט איזון, סימטריה, פרופורציה והרמוניה בין מרכיביו השונים. במחקר שבדק 2,200 גזרי דין שניתנו במשפטים על עבירות שונות, התגלה כי בעבירות הקלות אנשים יפים יותר קיבלו עונשים קלים יותר.

ההגדרה של היופי מתחילה בעולם הטבע, בו קיימת נטייה להתארגנות בצורה סימטרית ויפה. לא אנחנו המצאנו את זה, ומבלי לפגוע בזכויות, יש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהטבע! בטבע קיימות תצורות של גלקסיות וכוכבים מרהיבות, ופרחים פורחים כדי למשוך חרקים שיאבקו אותם ויפיצו על פני האדמה. חוקרים משערים שהצמחים, המשקיעים לא מעט משאבים ביצירת מבנים גיאומטריים וצבעים, מוסרים בעצם מידע לחרקים על כמות הצוף ואיכותו. אצל בעלי החיים חלק ניכר מהזכרים מתייפים, ובמיוחד בתקופת הרבייה, כדי שהנקבות ירצו להמשיך את הגנים שלהם.

בניגוד לחברת החיות, שבה היופי הוא של הזכר המחזר, בחברה האנושית היופי הנשי הוא הדומיננטי. מקובל לחשוב שבעוד שיופי גברי מייצג חוסן ועוצמה, שיכולה להגן על הנקבה, היופי הנשי מייצג פוריות, שחשובה לזכרים להמשך הגנטיקה שלהם. משיכה ליופי מתחילה כבר בגיל הגן. מחקרים מצביעים על כך שילדים נמשכים ומעדיפים להתחבר לילדים יפים, בנים ובנות.

בתרבויות אנושיות רבות מודל היופי הועלה על נס. במעשה הניאוף של דוד, שתחילתו בחמדתה של בת שבע, מתואר כך: "והאישה טובת מראה מאוד" (שמואל ב', י"א). במיתולוגיה היוונית מסופר על מלחמת טרויה, שהייתה עקובה מדם ופרצה בשל יופייה האגדי של אישה נחשקת בשם הלנה. גם הרומאים נתנו משקל רב ליופי ואימצו את חזות הגוף היפה מהיוונים. תקופה מרכזית באנושות שבה היופי זכה לעדנה מחודשת הייתה בתקופת הרנסאנס ובמאות שאחריה באירופה. בתקופה זו היופי הובע בפיסול, במוזיקה קלאסית ובספרות פיוטית.

בתקופה המודרנית, שמתאפיינת בחברה פתוחה, חשופה ובעלת יכולת שינוי והשפעה עצמית, קיים דגש מיוחד על היופי. כיום יש חשיפה גדולה לאובייקטים יפים כמעט בכל מקום. בחברה הצרכנית של ימינו, נעשה שימוש רב ביופי לקידום מכירות. חשיפה מרובה למודלים אסתטיים בונה ציפיות אסתטיות גבוהות, ומביאה לחוליים רבים בחברה המודרנית, כגון רגשי נחיתות, תסכול, אנורקסיה ובולימיה וסיכון פיזי בדיאטות בלתי מאוזנות, שעלולות לסכן חיים.
ואם באהבה עסקינן, הרי שלא נלך שולל אחרי "שקר החן והבל היופי", אלא נאהב את היופי הפנימי, את האופי הרגיש, החם, המתחשב והמכיל, ובעיקר את האהבה לאורך שנים. כי גם אלף נוצות, לא עושות את האדם ציפור!

תגובות