העמידות לאינסולין והקשר לירידה בתפקודים הקוגניטיביים

העמידות לאינסולין והקשר לירידה בתפקודים הקוגניטיביים

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב מצאו כי הקפדה על אורח חיים בריא וטיפול תרופתי מונע בקבוצת הסיכון עשויים לדחות את הירידה הקוגניטיבית לעת זקנה

מאת: מערכת אקדמיה
אקדמיה אקדמיה וחברה

עמידות לאינסולין (או תנגודת לאינסולין) נגרמת, בנוסף לנטייה גנטית, על ידי השמנת יתר, תזונה לא נכונה והיעדר פעילות גופנית. אינסולין הוא הורמון המיוצר בגופנו על ידי הלבלב ותפקידו לווסת את רמות הסוכר בדם. בעמידות לאינסולין, תאי הגוף מפתחים עמידות להורמון אינסולין, כך שנדרשת כמות הולכת וגדלה שלו כדי לשמור על תפקוד תקין. תופעה זו עלולה להוביל להתפתחות טרום-סוכרת, ובהמשך לסוכרת גלויה ולסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי. פעילות גופנית וירידה במשקל עשויים לשפר את התגובתיות לאינסולין.

כעת, גילו חוקרים מאוניברסיטת תל אביב שעמידות לאינסולין תורמת גם לירידה קוגניטיבית מואצת כעבור 20 שנה. המחקר פורץ הדרך הוא חלק מעבודת הדוקטורט של מירי לוצקי, בהנחייתם של פרופ' אורי גולדבורט ופרופ' דוד טנה מבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב. תוצאות המחקר התפרסמו בחודש שעבר בכתב העת Journal of Alzheimer’s Disease.

"מצאנו שאנשים עם עמידות לאינסולין, עם או בלי סוכרת, נמצאים בסיכון מוגבר לדעיכה קוגניטיבית מואצת כעבור שני עשורים", אומר פרופ' טנה מצוות החוקרים. "הפגיעה הקוגניטיבית היא בעיקר בתחום הזיכרון ובתחום התפקודים הניהוליים. מדובר בממצאים חשובים מאוד, המהווים פתח לאפשרות של טיפול התנהגותי ותרופתי מונע כדי לשמר את התפקוד הקוגניטיבי ולמנוע התפתחות של דמנציה".

לפריצת הדרך הגיעו החוקרים לאחר שעקבו אחר קבוצה של כ-500 חולים במחלות לב, והעריכו את עמידותם לאינסולין בעזרת מדד שנקרא Homeostasis Model Assessment, או HOMA, שמודד את רמות האינסולין והגלוקוז בדם בזמן צום. בשורה של מבחנים ממוחשבים העריכו החוקרים את רמת התפקודים הקוגניטיביים של החולים, ומצאו שהנבדקים ברבעון העליון במדד HOMA נמצאו בסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית מואצת – 20 שנה אחר כך.

"התוצאות הללו מחזקות את הצורך להעמיק ולחקור את ההשפעה של פעילות גופנית, דיאטה ותרופות שמפחיתות את ההתנגדות לאינסולין על דמנציה", מסביר פרופ' טנה. "במקביל לכך, אנחנו ממשיכים לחקור את המנגנונים הביולוגיים השונים, הווסקולאריים והלא-וסקולאריים, שדרכם העמידות לאינסולין פוגעת בקוגניציה".

"אם ברצונך למנוע עמידות לאינסולין ולהגן על המוח שלך לעת זקנה", הוסיף פרופ' טנה, "התעמל, שמור על דיאטה מאוזנת ובריאה והקפד על משקל הגוף שלך. ואם אתה כבר לוקה בטרום-סוכרת – כלומר רמות גלוקוז בדם שלך גבוהות מהרגיל, מבלי שייחשבו עדיין לסוכרת – העצות הללו חשובות לך במיוחד".

תגובות