ידה בכל

ידה בכל

אילזה קרופורד, מעצבת הפנים הבריטית, שתוכרז כזוכה בתואר 'מעצבת השנה' מטעם יריד העיצוב Maison&Objet, מאמינה בעיצוב נוח והגיוני הממסגר את חוויותיו של האדם בכל רגע נתון

מאת: אודית לורן בלקין
Designer סגנון חיים

M&O_S16_CREATEUR_ILSE_CRAWFORD_©_TOBIAS_REGELL

אילזה קרופורד (צילום: טוביאס רג'ל)

מדי שנה, יריד העיצוב Maison&Objet מאיר באור זרקורים את שמותיהם של המעצבים המובילים בסצנה הבינלאומית בתחום העיצוב והדקורציה. ביריד שייערך בספטמבר הקרוב, תוכרז מעצבת הפנים הבריטית אילזה קרופורד (Ilse Crawford) כמעצבת השנה, וזו כבר לא הפעם הראשונה שקברניטי היריד מחליטים להעניק את הפרס היוקרתי למי שמדבר פחות ועושה יותר.

קרופורד, שנחשבת לאחת ממעצבי הפנים המובילים בבריטניה, אינה זרה אומנם לאנשי המקצוע המתמצאים בעיצוב, אך שמה פחות מוכר לקהל הרחב, וזה למרות שהיא עובדת עם חברות ומותגים גדולים ומגוונים ברחבי העולם. כמעצבת, מנהלת אמנותית, אוצרת, מרצה ומחברת שלושה ספרי עיצוב, כבר אספה לעצמה קרופורד תארים חשובים. כך, בשנת 2014, זכתה להתקבל כחברה במסדר האימפריה הבריטית, ובשנת 2015 קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה לאמנויות בלונדון.

 Maison&Objet (איור: אילזה קרופורד)

סטודיו המעצבים ביריד Maison&Objet (איור: אילזה קרופורד)

חיבור לקרקע

במסגרת זכייתה כמעצבת השנה, ולראשונה בתולדות היריד, תקבל קרופורד הזדמנות לעצב את תפאורת מתחם "סטודיו המעצבים" – טרקלין המשמש אנשי מקצוע ועיתונאים כמקום מפגש, עבודה ומנוחה. "קשרים בין-אישיים – הם אלו שעמדו לנגד עיניי בעת כשבחנתי לעומק את תפקידם של ירידים מסוג Maison&Objet בעידן הדיגיטלי של ימינו", מספרת קרופורד על האופן בו התכוננה לקראת עיצוב הסטודיו. "מכיוון שמבחינתי יש לקשרים הללו חשיבות עליונה, החלטתי שבטרקלין שאעצב, אנשים יוכלו למצוא את החיבור שלהם לקרקע בתוך ההקשר העמוס והכאוטי של סביבת היריד. חשבתי על מקום שיקנה הרגשה תומכת ונינוחה, שבו ניתן יהיה להיפגש עם קולגות, לקיים שיחת טלפון שקטה, לענות למיילים, לקרוא, לעבוד, לעיין בחומר מקצועי, או פשוט לנוח ולמלא מצברים לפני שחוזרים אל ההמולה".

בר במלון גראנד בשטוקהולם (צילום: ליסה כהן)

בר במלון גראנד בשטוקהולם (צילום: ליסה כהן)

קרופורד החליטה ליישם את רעיונותיה באמצעות חלוקת השטח לאזורים, בהם יקובצו יחד משפחות של רהיטים וגופי תאורה המתאימים לפעילויות מסוגים שונים. כך, בחלל אחד יוצבו שולחנות וספסלים המותאמים לעבודה אישית ולמפגשים אינטימיים. במרכז, יוצב שולחן ארוך שישמש קבוצות אנשים וייצור מפגשים חברתיים. באזור אחר, שמקושט בצמחייה, יוצבו ספות, כורסאות וספסלים המיועדים למנוחה. אזור אחר, שבו שולחנות עמידה ושרפרפים, יהיה מיועד להפסקות קצרות, ואזור נוסף יהיה גמיש באופן כזה שניתן יהיה לגרור בקלות רהיטים ממקום למקום ולייצר נקודות מפגש ספונטניות לדיונים. על מנת לחזק את החוויה במקום, בחרה קרופורד בריהוט ואביזרים קלילים שעוצבו על ידי הסטודיו שלה ויוצרו על ידי חברות שונות. כמו כן, מכיוון שמדובר בביתן שישמש לחמישה ימים בלבד, דאגה קרופורד לתכנן אותו כך שניתן יהיה לפרקו, לאחסנו ולעשות בו שימוש לצרכים עתידיים.

ארונית פליז, StudioIlse (צילום: יח"צ)

בכפוף לצרכים

את הקריירה שלה החלה קרופורד דווקא כעיתונאית, והייתה העורכת הראשית המייסדת של מגזין Elle Decoration הבריטי. לאחר יותר מעשור בעיתונות, כשהחליטה לקחת על עצמה את המשימה להעמיד את ההתחשבות בצורכי האדם במרכז העשייה העיצובית, הקימה בשנת 2001 את הסטודיו הרב-תחומי Studioisle, שבראשו היא עומדת עד היום. הפילוסופיה שמנחה את קרופורד ומאומצת על ידה, הן בתכנון מבני ציבור, הן בבתים פרטיים והן בעיצוב מוצרים – נשענת על סביבה נוחה והגיונית, הממסגרת את חוויותיו של האדם בכל רגע נתון.

אותה גישה מונחית רגישות, שאימצה לעצמה בתחילת פעילותה כמעצבת, ניכרת כבר בעבודותיה הראשונות עבור קבוצת Soho House – מועדון חברים פרטי, המחזיק בבתי מלון, מסעדות, בתי קולנוע, מתחמי עבודה וספא ברחבי העולם. במשך כעשר שנים ליוותה קרופורד את הקבוצה, ובמקביל השלימה מספר לא מבוטל של פרויקטים, ובהם מסעדה, בית קולנוע ומלון בבריטניה ומלון בניו יורק.

 

צילום: רוברט הולדן

ביתו של אספן אמנות בהונג קונג (צילום: רוברט הולדן)

ב-2008, עבור חנות Aesop למוצרי טיפוח, הראשונה בלונדון – החליטה קרופורד להתמקד ביצירת אווירה אינטימית, תוך שימת דגש על המימד ההיסטורי של אדריכלות המבנה, אליו חיברה אלמנטים עכשוויים. בשנת 2012 השתמשה באותם קווים מנחים על מנת להפוך מבנה בסגנון Arts and Crafts למלון המנוהל כבית משפחתי. בשנת 2013, מועדון פרטי בהונג קונג הפך, תחת שרביטה, לביתו הפרטי של אספן אמנות. בשנת 2014, היא עיצבה מחדש את אולמות ענקית הריהוט ויטרה, בהשראת סיפור דמיוני על ביתם וחייהם של זוג מעורב פיני-גרמני. בשנה שלאחר מכן, קיבלה עליה לעצב את טרקלין המחלקה הראשונה של חברת התעופה קתאי פסיפיק בהונג קונג, והוכיחה שהיא יכולה לשלב בין חוויה של יוקרה לבין רווחה ונוחות הנוסעים. באותה שנה, השיקה גם עבור איקאה סדרת רהיטים עשויה חומרים טבעיים, תחת הרעיון של עיצוב דמוקרטי המייעד עצמו להמונים.

צילום: פליקס אודל

בית ויטרה בשווייץ (צילום: פליקס אודל)

אמפתיה לפני הכל

גם בשנה האחרונה מוצאת את עצמה קרופורד עסוקה עד מעל לראש. כמייסדת מחלקת "אדם ורווחתו" באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, אצרה תערוכת עבודות סטודנטים בשבוע העיצוב במילאנו. ביריד העיצוב Salone del Mobile השיקה משפחת שרפרפים, שעוצבה בשיתוף פעולה עם חברת הריהוט ההולנדית Artifort, ובמקביל השלימה חנות נוספת של Aesop בקופנהגן, ואת פרויקט טרקלין המחלקה הראשונה בהונג קונג.

"עיצוב עבורי הוא עניין של תרגול. למעשה, מדובר בתהליך המשלב בין אמפתיה ללקוח, תשאול מעמיק ודמיון, המובילים לבסוף לפתרון הולם ויצירתי", מסבירה קרופורד. "אני תמיד מוקסמת מהאופן שבו הסביבה משפיעה על התנהגות והרגשה, ולכן, ללא קשר לסוג הפרויקט, בין אם מדובר בחברת תעופה, בית מלון או בית פרטי, לפני ההתעסקות ב'איך?' אני תמיד מתחילה בשאלות כמו 'למה?' ו'עבור מה?'. רק אז אני מפתחת יחד עם הלקוח קונספט שמטרתו ליצור מציאות הגיונית חדשה, שתתורגם לאדריכלות פנים ועיצוב. התוצאה היא מסגרת שמתעדפת את החוויה האנושית, שתומכת במשתמשים ומעניקה להם מבניות ומשמעות".

Ett Hem (צילום: מגנוס מרגינג)

מלון Ett Hem בשטוקהולם (צילום: מגנוס מרגינג)

כשקרופורד נשאלת אם יש פרויקט המועדף עליה, לא קל לה לענות. "אני קשורה מאוד לכל הפרויקטים שהסטודיו ביצע עד כה, ולכן קשה לי מאוד להצביע על אחד מהם. כל פרויקט ולקוח מרתקים אותי, כל אחד בדרכו. יחד עם זה, אני במיוחד גאה באלו שהסטודיו ניצח בהם על כל המרכיבים כולם ובכאלה שהפכו לעסקים מצליחים. מתוך אלו אני יכולה להצביע למשל על מלון Ett Hem בשטוקהולם, מסעדת השף Mathias Dahlgren, אף היא בשטוקהולם, וטרקליני חברת התעופה קתאי פסיפיק בהונג קונג. לשמחתי, אנחנו שומרים על קשרים ארוכי טווח עם לקוחותינו, ולעיתים קרובות מתבקשים לחזור שנים לאחר השלמת הפרויקט כדי להכניס בו עדכונים ושדרוגים".

קרופורד לא שוכחת גם את סדרת הרהיטים שעיצבה עבור איקאה. "יש לי, כמובן, גם אהדה עמוקה לסדרת Sinnerlig של איקאה שעיצבנו, שלכל אחד מאנשי הסטודיו שלי יש אותה גם בבית", היא אומרת, "בהקשר זה, ריגש אותי במיוחד שיכולתי להגיע לקהלים גדולים עם אוסף שהוא גם יפהפה וגם בר-קיימא".


לפרטים על היריד:Maison&Objet
[email protected]

תגובות