נקודות הארה

נקודות הארה

המעצב ניר מאירי מושפע מהקסם שבין האור לבין החושך, ומהאתגר שבהוצאת מוצרים שימושיים מחוץ להקשרם. מהסטודיו הלונדוני שלו הוא מפיץ את עבודותיו לכל רחבי העולם, אבל ממשיך לשאוב השראה בסביבת הסטודיו הישראלי, שבו הוא מפתח עיצובים חדשים באזור בית ינאי

מאת: אורנה גטניו (צילומים: שי בן אפרים)
סגנון חיים שמנת

ביקור בסטודיו של ניר מאירי בלונדון מזכיר סצנה מספרי צ'ארלס דיקנס. זה ממוקם בבניין מסתורי מהמאה ה-19, שבו שוכנת כנסייה עתיקה ואשר מיועד להפוך למרכז מחול ותיאטרון אקספרימנטלי, וגם בר ומסעדה, שמאירי נקרא על ידי בעלי הנכס להאיר ולעצב עבורו את כל התאורה.

מאירי, המתגורר בלונדון מזה מספר שנים, מרגיש שהגיע למקום הנכון. בקומה השלישית של המבנה נמצא הסטודיו שלו, ובו מבחר מהמוצרים שעיצב במשך השנים ואשר היוו חלק מתהליך התפתחותו כמעצב מוצר המתמחה בתאורה. את לימודיו סיים מאירי במגמה לעיצוב תעשייתי בבצלאל בשנת 2007, ומאז הוא לא מפסיק לעצב במגוון חומרים. "אני אוהב לחקור חומרים שונים ומבחינתי כל חומר רלוונטי", הוא אומר. במסגרת חילופי סטודנטים במהלך לימודיו נשלח ניר לסמסטר אחד בבית הספר המפורסם לעיצוב "הפוליטכניקו דה מילאנו", ושם נחשף למגוון תחומי העיצוב השונים.

בסיום לימודיו עבד במשך שנתיים בתוכנית d-vision מבית "כתר פלסטיק", תקופה שלדבריו הוא זוכר כחשובה במיוחד, במהלכה נחשף לעולם העיצוב המקצועי. "עבדנו עם חברות פלסטיק מובילות, כשהדגש היה על חדשנות. זו הייתה סביבה מפרה מאוד, אך בתום השנתיים החלטתי לצאת לעצמאות". בשנת 2010 פתח סטודיו עצמאי לעיצוב באזור בית ינאי.

ניר מאירי (צילום: יח"צ)

השראה ימית

מיקומו של הסטודיו באזור בית ינאי לא היה מקרי. אהבתו לים והקירבה אליו היוותה ועודנה מהווה מקור השראה לגופי התאורה שמאירי מפתח ומעצב. כך גם היה במנורות חול שעיצב – אחד מהפרויקטים הראשונים שלו. "מדובר בפיתוח טכנולוגי של התקשות חול. הצלחתי לייצר חומר דק מאוד שהאור יכול לעבור דרכו בצורה עדינה", הוא מספר.

גוף תאורה נוסף היה עשוי מאצות, שבטכניקה מיוחדת התקשו והפכו לאהיל חזק, המסוגל להעביר את קרני האור בצורה ייחודית. המנורות הללו הוצגו במילנו וזכו להתעניינות של אנשי גלריה רוזנה אורלנדי הנחשבת, בה הוזמן מאירי להציגן. "אני מגלה את תכונות החומר תוך כדי עבודה", הוא אומר, "ואז נוצר חיבור שגדל בסופו של דבר להיות מוצר".

אחד הפרויקטים אשר הביאו לו פרסום רב בתחילת הדרך, היה שנדליר העשוי מ-19 כוסיות שתילה שזיכה אותו בפרס בתחרות בנושא מיחזור. "ערימה של שאריות טפטפות, ספלי פלסטיק חד-פעמיים המיועדים לשתילים קטנים וחלקים של צינוריות השקיה – עוררו בי אסוציאציה של גוף תאורה" הוא נזכר. "מצא חן בעיניי רעיון המיחזור והעובדה שהוצאתי את זה מהמקום הבנאלי ביותר – מהזבל. גוף תאורה נוסף העשוי משלושה מכלים לבנים המיועדים לשתילים וצינוריות השקיה דרכן עוברים חוטי החשמל, מלמד גם הוא איך ניתן לעצב מוצר שונה בתכלית מייעודו המקורי".

לפני כארבע שנים העתיק מאירי את מקום מגוריו ללונדון. "לפני שעברתי הצגתי לא מעט בלונדון ובמילאנו", הוא מספר, "ונוכחתי לדעת שעיקר הפלטפורמות לתצוגה ופריצה לעולם נמצאות בחו"ל. קשה יותר לעשות זאת מישראל". השנה הראשונה בלונדון הוקדשה להתאקלמות, ולאחריה הגיעה הפנייה לעצב את תאורת אולם התיאטרון העתידי. "מה שיפה בלונדון הוא, שכל אחד יכול להיות בה מה שהוא רוצה. ושלא תהיה אי הבנה, מדובר בעיר נוקשה ותחרותית שלא עושה לך שום הנחות אלא שבד בבד מאפשרת לך חופש להיות מי שאתה רוצה".

מימין: Shell Lights Pendant. מנורות תלויות | Black Swan Floor. מנורה עומדת | FLORENCE. ואזות
(לחצו להגדלה)

מלונדון לכל העולם

המבנה של אולם התיאטרון שלהארתו נקרא מאירי הוא מבנה היסטורי לשימור משנת 1888, אשר שימש בעבר גם ככנסייה. "בתהליך העבודה אני מגיב למבנה עצמו ולאדריכלות הייחודית שלו. עיצוב הפנים שנבחר מעניק הרבה כבוד למבנה, ומהמקום הזה עיצבתי את גופי התאורה אשר יוצבו בכל החללים".

המגורים בלונדון לא מנתקים את ניר מהארץ, ובעיקר לא מהים שהוא כל כך אוהב. "בחודשי החורף אני מגיע לעתים לסטודיו בארץ ומשם אני ממשיך לשאוב השראה מהים ומסביבתו". אחד הפיתוחים האחרונים שלו קשור למלח ולקשקשי דגים. מאירי עיצב מנורות עשויות ממלח ים אשר התקשה בתהליך מיוחד בתבנית יחד עם רסין, ויצר מעברי אור ייחודיים. לאחרונה החל ניר לעצב גם בעזרת קשקשי דגים ועורות דגים, שגם אותם הוא יוצק לתבניות יחד עם רסין ויוצר מהם מעין יריעות דקות וחזקות, איתן עיצב פלטות של שולחנות וגופי תאורה המחוברים לקונסטרוקציה עשויה מעור דג.

לאחר שנים בתחום העיצוב סבור מאירי שהצליח למצוא את האיזון בין החלק המסחרי בתחום עיסוקו לבין החלק האמנותי והעיסוק בקראפט, אליו הוא מחובר במיוחד. שהותו בלונדון מהווה ללא ספק קרש קפיצה ויתרון עצום בקשרים שהוא יוצר עם צמרת עולם העיצוב, ויכולתו להתפרנס מעבודותיו – רק מחזקות את ההחלטה לגור שם. ייתכן שדווקא מהמקום הזה הוא שואף עדיין להמשיך ולהיפתח לעולם, שכן כבר עכשיו מגיעים לקוחותיו לא רק מאירופה אלא גם ממדינות המפרץ וערב הסעודית.

"משהו בקסם של האור והחושך מושך אותי", הוא אומר. "בעיניי, האור משפיע בצורה רבה על כל אספקט של חיינו, אני מרגיש שהאור הוא גורם מאוד משמעותי בעיצוב ובתחושתנו כלפי החלל, וכנראה ששם המשפחה שלי, מאירי – אינו מקרי", הוא מסכם.

תגובות