נותנים EDvantage ליזמים

נותנים EDvantage ליזמים

הכירו את EDvantage - גוף השקעות ייחודי מקבוצת עורק השם לו למטרה לסייע ליזמים בתחומי הלמידה, ולתרגם חדשנות ויצירתיות להצלחות עסקיות המשנות את האופן שבו אנשים לומדים

מאת: אלון שפירא
אקדמיה וחברה חינוך.COM

ישראל ידועה כמעצמה של חדשנות וכבית-גידול של אינסוף סטארט-אפים ששינו את פני החברה. אולם דווקא אחד התחומים המשמעותיים ביותר ליצירת שינוי אמיתי – חינוך ולמידה, הוא מהפחות פעילים באקו-סיסטם הישראלי, זאת על אף ההכרה בחשיבות העצומה של הנושא לכלכלה הגלובלית ולשוויון בהזדמנויות, ולמרות ההזדמנויות העסקיות הגלומות בתרבות הרשת ובטכנולוגיה לשינוי דפוסי הלמידה בכל גיל, בכל מקום ובכל עת.

את הפער הזה זיהתה קבוצת עורק, שאחראית להקמת חברות ענק משנות שוק המבוססות על טכנולוגיה (שהידועה והגדולה שבהם היא "אמדוקס"). כבר לפני כעשור הקימה הקבוצה את חברת הטכנולוגיה הגלובלית בחינוך "עת הדעת" (Time To Know). לפני כשנתיים, עשתה הקבוצה מהלך נוסף, והקימה את EDvantage, קרן השקעות המתמחה בהשקעות בתחום הלמידה. EDvantage מעניקה לחברות בשלבים מוקדמים (Seed) השקעה ותמיכה עסקית. המיקוד והיתרון היחסי של EDvantage הוא בבניית חברות והיא אינה מסתפקת בבניית מוצר.

פוטנציאל עסקי גלובלי

ייחודה של הקרן בנוף הקיים בארץ, הוא בהיותה ממוקדת בתחום הלמידה ובתמיכה המותאמת לכל סטארט-אפ בהתאם לשלב בו הוא נמצא ולאתגרים איתם הוא מתמודד: פיננסי, מוצרי, עסקי וטכנולוגי.

EDvantage, המנוהלת במשותף ע"י יאיר ברוש, עמליה בריל ושחר וילנר, משקיעה במיזמים ורעיונות חדשניים הנוגעים לתהליכי למידה באשר הם (ואינם מוגבלים למערכת החינוך) שלהם פוטנציאל עסקי גלובלי ברור. כל אחד מהמנהלים מביא לשותפות ניסיון אישי מגוון ומשלים, החל בטכנולוגיה, יזמות, בנית מוצר, פיתוח מודלים עסקיים, בניית ארגונים ומכירות בשווקים גלובליים.

"בחרנו להתמקד בתמיכה והשקעה בשלבי ה- Seed, לא רק בשל הפער בשוק באזורים אלה, אלא גם מתוך הבנה שזהו המקום בו כצוות נוכל לתרום באופן המרבי", אומרת עמליה בריל. "בשלב ה- Seed, יש מוצר ראשוני עובד ((MVP ומפגש ראשוני עם משתמשים, מה שמאפשר לקבל אינדקציות על הצורך בשוק ויכולת הביצוע של הצוות. סכומי ההשקעה מאפשרים לסטארט-אפ לרוץ כשנה-שנה וחצי, מתוך הבנה שזהו פרק הזמן שבו ניתן להגיע להתנסות עסקית בשוק הגלובלי (Product Market Fit), שמהווה תנאי לגיוס המשך. אנחנו מעורבים מאוד בחיבור לקוחות ומשקיעים לשלבי ההשקעה הבאים".

מימין לשמאל: יאיר ברוש, עמליה בריל, שחר וילנר (צילום: שלושה צלמים בע"מ)

מימין לשמאל: יאיר ברוש, עמליה בריל, שחר וילנר (צילום: שלושה צלמים בע"מ)

מהפך בתפיסה הלמידה

EDvantage ממוקדת בהשקעות בלמידה ובחרה להגדיר למידה במובן מאד רחב, ולא בכדי. מסביר יאיר ברוש: "כיום, הדרך בה אנשים וילדים לומדים משתנה כל הזמן, ובאופן מהותי. בעבר אנשים למדו מקצוע ששירת אותם לאורך כל הקריירה המקצועית. היום, ללא למידה מתמשכת רבים מהמועסקים יהפכו ללא רלוונטיים לשוק העבודה. מקצועות חדשים לגמרי נוצרים ואחרים נכחדים. לדוגמא, Data Scientist, מקצוע שנולד בשנים האחרונות, לא נלמד כמקצוע אקדמי באוניברסיטאות וכיום הוא אחד המקצועות המבוקשים בשוק. EDvantage מאמינה מאד בלמידה הלא-פורמלית כמובילת שינוי, ולכן משקיעה במיזמים שמשנים את הלמידה של הלומד התמידי (Lifelong Lerner) – בין אם הלומד הוא ילד ובין אם הוא מבוגר, בין אם הלמידה היא בין כתלי בית הספר ובין אם היא במסגרת הארגון בו הוא עובד, או בשעות הפנאי שלו. לתפיסתנו זהו צורך הישרדותי במאה ה-21".

מוסיפה בריל: "חל מהפך משמעותי בתפיסה של למידה וחינוך. אם בעבר נשענו על מקור ידע ובר-סמכא, שאחראי על האופן הראוי של הליך למידה, היום למידה היא הרבה יותר מורכבת. בעבר הקושי המרכזי היה בהשגה של המידע, היום הכל זמין, אין היררכיה ברורה בין מקורות מידע, והקושי המרכזי הוא סינון היצף המידע. אחד המשאבים המרכזיים החסרים הוא הזמן ותשומת הלב של הלומד, ולכן מיזמים שיפתרו את בעיית ההצפה, באמצעות אוצרות איכותית, סידור המידע, או למידה של יכולות הלומד והמלצות מותאמות יספקו פתרונות שיקדמו למידה בעולם של שפע מידע.

"שינוי תרבותי משמעותי בארגונים הוא הכניסה של דור המילניום לשוק העבודה", מוסיפה בריל. "זה דור שמחפש משמעות ועצמאות ולכן למעשה מכתיב שינוי תפיסתי ביחס של מעבידים ללמידה ארגונית. אם בעבר המעביד החליט מה עובד צריך ללמוד, כיום יש ציפייה מהמעבידים לאפשר למידה לפי בחירה אישית ולאפשר לעובד להתפתח, לפי צרכיו ובמסגרת העבודה. חלק משמעותי מהאחריות על הלמידה עוברת ללומד וניתן לסייע לו באמצעות טכנולוגיה מנגישה ומפשטת".

טכנולוגיות שתומכות בלמידה מהירה

יש שיגידו שהגישה של EDvantage היא פרקטית מדי, ונדמה שהיא מקדשת את צרכי העולם העסקי על פני המטרות האוניברסליות של החינוך, כמו שוויון הזדמנויות ויצירת חברה מוסרית יותר. האמנם? שחר וילנר אינו סבור כך: "להיפך. אנחנו חושבים, שנדרש שינוי מהותי במערכת החינוך. השינוי יחלחל אם נצליח ליישם לימוד של כישורים. בעולם העסקי מקובל מאוד ללמוד תוך כדי עשייה, כיוון שהמטרה היא קונקרטית ותוך כדי השגתה רוכשים כישורים ויכולות כגון: פתרון בעיות, עבודת צוות והתמודדות עם אתגרים. לנו, הישראלים, יש דוגמא מעולה לתפיסה לימודית המיישמת בדיוק את העקרונות הללו: צה"ל הוא במובנים רבים בית הספר הגדול והמוצלח במדינה, ומעניק לרבים מהמשרתים בו כישורי חיים ויכולות שחורגים מהידע הצבאי.

"אנחנו מאמינים שהקטר שיוביל את השינוי בעולם הלמידה הפורמלי יגיע דווקא מעולם הארגונים, בו הצורך בלמידה מתמדת, איכותית ותוך כדי עשייה, הוא קיומי הן לארגון והן לעובד", מוסיף וילנר. "אנחנו מחפשים טכנולוגיות שתומכות בלמידה מהירה, זמינה לצרכי הלומד בכל עת – video, מובייל; למידה הנשענת על data על הלומד וסביבתו; למידה תוך כדי התנסות, יצירה ותיקון טעויות. לישראל יש יתרונות בתחומי משפיעים על למידה כגון big data, חקר המוח ו-machine learning. אנחנו מחפשים באופן פרו-אקטיבי יוזמות שעושות שימוש בידע וניסיון זה וימנפו אותו לשינוי ושיפור למידה. בנוסף, יש לנו גם רעיונות למיזמים שנשמח למצוא יזמים שיוכלו לפתחם".

עד כה הכריזה EDvantage על שלוש השקעות, והיא בתהליכים מתקדמים מול שתי חברות נוספות להשקעה. החברה השקיעה בשתי חברות הפועלות מישראל. הראשונה, Makeree, היוצרת סביבה אינטראקטיבית ההופכת צעצועים פיזיים וקיטים לחוויה לימודית המעודדת למידה תוך כדי עשיה. השנייה, Check123, אנציקלופדית וידיאו ללמידה, בדקה, שתיים, או שלוש דקות. בנוסף השקיעה בחברה הפועלת מאנגליה, Bibblio, המפתחת מנוע המלצות ייעודי ללמידה המבוסס על Machine Learning.

תגובות