גן בתוך קופסה

גן בתוך קופסה

עם השקת קולקציית הבדים החדשה של בית העיצוב הוותיק 'שכטר' מתל אביב, שלוקחת אותנו למחוזות טרופיים וארצישראליים, מספר מעצב הבית שים אדרי על אתגרי האריגה ועל החיפוש המתמיד אחר עיצוב הפטרן הבא, ומסביר למה הוא לא מתעדכן בטרנדים

מאת: שרון דובקין (צילום: איליה מלניקוב)
Designer סגנון חיים

כשנחשפים לראשונה לבדי הריפוד שמעצב שים אדרי עולה תחושה של עליזות. השילובים תמיד מפתיעים, והדוגמאות מלאות בפטרנים עדינים ואמנותיים, הסוחפים את עינו של המתבונן לעולמות האמנות והטבע. בקולקציה החדשה, Garden in a box שאדרי מציג במסגרת בית העיצוב שכטר לבדים והלבשת הבית בתל אביב, יש משהו נאיבי, שחוזר לארצישראליות של פעם, מביא לנו מנה גדושה של טבע טרופי ומתעכב גם על הנוף האורבני, עם משחקי השתקפויות בהשראת האמן יעקב אגם.

כך, ניתן לאתר את דגם פלוריאן הטרופי שמציג מראה מודרני עם משבצות שחור לבן על אריג שמזכיר את אמנות הסריגה. לצדו תבחינו בדגם סאקורה שצויר על-ידי אדרי בהשראת פריחת הדובדבן ביפן, עם מעברי צבע המתכתבים עם הדוגמה החושנית, ומחווה אורבנית זוהרת במיוחד של גולסטון, המשלב בטון וזהב.

בד פלוריאן

השתקפות גורדי השחקים

מטאפורה נוספת ממנה שואב אדרי השראה היא השתקפות גורדי השחקים – נושא שהעסיק גם את האמן יעקב אגם, שאדרי הושפע ממנו ישירות. "אגם הוא האמן האהוב עליי בישראל ושאבתי ממנו הרבה השראה", מעיד אדרי. "הוא קוסם לי במעברי הצבע ומעודד לדיאלוג עם פטרנים משלי. ההשפעה העמוקה התפתחה לכדי קולקציה שלמה בהשראת גורדי שחקים, כמו בדגם אגם אמפריאר המשלב גוני ברנדי עם צהוב וכתום. על תהליך העיצוב מעיד אדרי: "האתגר הגדול שלי כמעצב בדים הוא, לשלב באריגה את מעברי הצבעים. בדגם זה בחרתי בשילוב של שחור, לבן וצהוב, עם הדגשה עדינה מאוד של המעברים, כשמקרוב ניתן לראות את כל מעברי הצבע משחור עד לבן וצהוב".

כשאני מתעניינת לגבי מקורות השראה נוספים של אדרי, הוא מספר לי שאת ההשראה הוא שואב מעולמות היצירה השונים, כמו עולם האופנה, מוזיקה וקליפים. ולא בכדי, בנוסף לפועלו כמעצב וכמנהל הקריאייטיבי, הוא גם אמן מצליח שחתום על שלושה אלבומים. "אצלנו אין חוקים. יש לי ויז'ואל שאני רוצה להכניס לעולם בדי הריפוד והמטרה שלי היא להביא אמירה ובשורה.

"זה בסדר גם אם יש עליה מחלוקת. אני שואב את ההשראה שלי מתחומים רבים, זה יכול להיות שילוב צבעים שראיתי ומעורר אותי לתהליך מסוים, ויכולות להיות השפעות מעולם האופנה. כך, למשל, מודעת פרסום של מעצבי-על יכולה לעורר בי וויז'ן מסוים ולתרום לתהליך העיצוב. אני כמובן עושה את ההתאמות לעולם הבדים, כשכל בד שונה מהשני וצריך לדעת איך הם עובדים ביחד. מבחינתי, הלא מתאים הוא הכי מתאים".

דגם גולד סטון בהשראת בטון זהב וארט דקו

בנעליו של מעצב

פועלו הפורה של אדרי בשנים האחרונות קשור בקשר הדוק עם בית העיצוב שכטר, בית עיצוב לפריטי טקסטיל, המציג היסטוריה מרתקת. החברה נוסד על-ידי שאול שכטר, ניצול שואה, שעלה לארץ בילדותו וגדל כבן לאם חד-הורית. כבר כנער נאלץ שאול לעזור בפרנסת המשפחה, ונהג למכור מזרנים כשהוא רכוב על אופניו. בתקופת הצנע של שנות החמישים עבד בייצור סלונים, ולתחום הטקסטיל הגיע כשראה שכל הסלונים דומים זה לזה, והחליט להתחיל לעצב את הבדים בעצמו.

לצד שיווק מוצרי טקסטיל להלבשת הבית, משלב המותג המשפחתי הוותיק, בניהולם של שאול ובנו עדי, את "שכטר בוטיק", למוצרי עיצוב משלימים. המענה הכולל שמציע בית העיצוב בניהולם של האב ובנו, מבוסס על מסורת ארוכת שנים, המתחדשת ברוח התקופה והדרישות המשתנות של הקהל.

הקשר לעולם העיצוב, במקרה של מעצב הבית שים אדרי, החל במכללת "אסכולה", במגמת עיצוב תעשייתי. אלא שבשנה השנייה כשהשתעמם, ביקש לשלב גם קורסים ממגמות אופנה ועיצוב גרפי. בהמשך עדיין לא רווה נחת והוסיף לתפריט גם מורה פרטי לעיצוב נעליים – מהלך שהתגלה כחשוב לקראת קולקציית הקפסולה Attitude שיצר עם המעצבים שלי ואיילון סתת-קומבור, ממותג CoupleOf. הקולקציה מאופיינת במיזוג תרבויות, מרקמים, צורות וחיבורים, וכוללת סנדלים, נעלי דרבי וכפכפים שיוצרו בעבודת יד. "החיבור בין עולם הנעליים לבדי הריפוד היה כרוך באתגרים רבים. תוך כדי התהליך הבנו שאנחנו זקוקים לאלמנט שלישי בכדי ליצור את הגישה הנכונה, והגענו לאבני חן אוניקס ואלמנטים מעץ שהולבשו על הנעליים", הוא משחזר.

כיום הוא מציג את Garden in a box לקהל האירופאי והישראלי, שלמדו כי דווקא מי שלא מתעדכן בטרנדים יודע ליצור אותם לפני כולם. "אני לא בוחן אותם ולא מסתכל בתחזיות של טרנדים, כי זה משבש לי את כל העבודה. לא מעניין אותי מה אחרים עושים. אז נכון שצילומים יפים תמיד נותנים השראה וגם מעצבי-על מושכים אותי. אבל זה אף פעם לא הבגד שנותן את ההשראה אלא הוויז'ואל כולו", מסכם אדרי.


[email protected]

תגובות

Comments are closed