בשורת המסחר העתידי מגיעה מחריש

בשורת המסחר העתידי מגיעה מחריש

תפיסת העיר החכמה מתרחבת וכוללת לא רק תשתיות ושירותים טכנולוגיים, אלא גם מסחר חכם, כפי שמדגימה העיר החדשה חריש. אבי מאור, מנכ"ל קבוצת חנן מור, המקימה שטחי מסחר בעיר, מסביר כיצד בשורת המסחר העתידי תצא מחריש

מאת: אסף צור
טכנולוגיה והייטק ערים חכמות

בימים אלה הולכת ומוקמת עיר חדשה בישראל – חריש שמה, השוכנת בצפון השרון, בסמוך למחלף עירון של כביש 6. בהתחשב בכך שהעיר האחרונה שנבנתה בארץ היתה מודיעין, לפני כ-25 שנה, חריש מייצרת ציפיות. לא רק כמי שתספק פתרונות מגורים, אלא גם תשובות חדשות בתחומי העירוניות והקיימות. ואכן, חריש – שעברה גלגולים רבים עד מיצובה הנוכחי, כעיר המיועדת לזוגות צעירים מהמעמד הבינוני, המחפשים פתרונות דיור, בעידן שלאחר המחאה החברתית – מתחילה לממש את הציפיות שנתלו בה.

העיר, שממוקמת באזור פסטורלי על גבעות ירוקות, נבנית על בסיס עקרונות הקיימות ומיועדת להיות עיר ירוקה וחכמה לכל דבר ועניין. החיבור בין "ירוק" ל"חכם" איננו מקרי. בשני המקרים מושם דגש על חיסכון אנרגטי, ייעול תפעולי ושיפור השירות לתושב.

אבי מאור (צילום: יח"צ)

אבי מאור (צילום: יח"צ)

"חריש צפויה להיות העיר החכמה הראשונה הנבנית מהיסוד בישראל וזה עומד לקבל ביטוי מוחשי בשטח ולא רק להישאר בגדר סיסמא שיווקית", מבטיח אבי מאור, מנכ"ל קבוצת חנן מור, הבונה מאות יחידות דיור בעיר ומובילה גם את התשתית המסחרית שלה באמצעות בניית שטחי מסחר נרחבים. "מדובר בעיר שקמה בעשור השני של המאה ה-21 על בסיס הידע שהצטבר לאורך השנים בנושאי סביבה, קיימות ושימור".

לדבריו, אחד המאפיינים שיבדלו את חריש מערים אחרות הוא מערך המסחר והעסקים החכם. "המודל המסחרי החכם בעיר מציע חדשנות רבה, שטרם נראתה בישראל, ועסקים שיידעו לזהות את הפוטנציאל העסקי-כלכלי הטמון בעיר ייהנו ממנוע צמיחה לעסק שלהם", מדגיש מאור המציג הערכות לפיהן העיר תאכלס תוך שבע שנים כ-100 אלף תושבים שיהוו כוח קניה עצום.

מסחר ועסקים בשדרה מרכזית

בסיס המסחר של העיר, מסביר מאור, צפוי להתנהל בשדרה המרכזית של חריש, שתכיל לכל אורכה מגוון חנויות רחוב, בתי עסק ומרכזי קניות פתוחים. "לאורך השנים מתכנני הערים גיבשו עקרונות לבניית עיר חדשה וחכמה ולמדו מה כדאי לשפר ולייעל. המסקנה המרכזית שעלתה הייתה, שנדרש מקום מרכזי שבו יתרכז אורח החיים העירוני. תפיסת מודל זאת באה לידי ביטוי באופן מיטבי באמצעות שדרה מרכזית, שרוחבה ינוע בין 60-70 מטרים (לשם השוואה, כפול מרוחב שדרות רוטשילד בתל-אביב) והיא תהווה את ציר התנועה הראשי של חריש.

"מימין ומשמאל לשדרה, במפלס הקרקע, תמוקמנה חנויות ומעליהן דירות המגורים", מפרט מאור. "השדרה המרכזית תאפשר לאנשים לנוע לאורך שדרה מוצלת. עוברי אורח ילכו לאיטם מתחת לקולונדות מוצלות, או ישוטטו בכיכרות עירוניות, והרחוב יהיה שוקק חיים. מבוגרים וילדים יוכלו לרדת מהבית למטה, לבצע קניות בחנות המכולת, לשתות קפה בבית קפה ולקחת טייק-וואי מהמסעדה הסמוכה. כולם ירוויחו מכך, הן הצרכנים והן בעלי העסקים הקטנים".

לדבריו, התכנון המפורט ירד עד לפרטים הקטנים ביותר כך שלצד טיילת המסחר יותקנו שבילי ריצה ומסלולי הליכה, גינות ירוקות ופינות ישיבה מוצלות, מתקני כושר וברזיות ושורה של כסאות וספסלי רחוב לטובת עוברי האורח. "יש כאן חזרה לערכים הקהילתיים-צרכניים של פעם, שגם הם חלק מהמכלול הרחב של 'קיימות'", הוא מבהיר. "במקום קניון זולל אנרגיה קטלני בשולי העיר, ייבנו חנויות רחוב שבהן עושים קניות של חומרי גלם טריים בדרך הביתה ממקום העבודה. השדרה תהווה את הלב הפועם של פעילות מסחר עירונית ותוססת לכלל תושבי העיר והסביבה".

לדברי מאור, השדרה המרכזית נתפסת כשינוי תפיסה אורבני: "בעידן בו המסחר מתנהל בקניונים סגורים וממוזגים כמו בועה בפאתי הערים, בחריש מציבים את המסחר בקידמת הבמה ובמרכז העיר, באוויר הפתוח, והיא צפויה להוות את מרכז החיים של העיר והלב הפועם שלה".

גם המרכזים המסחריים האחרים שיבנו בעיר יהיו תחת הקונספט הירוק ועל בסיס ערכי הקיימות והקהילה. קבוצת חנן מור אחראית גם היא להקמת המרכזים המסחריים הללו, כאשר מדובר במרכזים פתוחים עם עסקים בתמהיל מגוון המציעים שירותים מוניציפליים, קופות חולים, בנקים ועוד ובליבם שטחים המיועדים לפעילות קהילתית.

תרבות מסחר חדשנית

מעבר לכך, מספר מאור, בכוונת החברה להטמיע חדשנות טכנולוגית במערך המסחר העירוני, כמו למשל שילוט דיגיטלי מתקדם על גבי החנויות והרשתות בעיר והכנסת טכנולוגיות חכמות, שיקלו על ציבור הקונים בעיר וישפרו את הפעילות המסחרית של העסקים. עוד בתכנון – כרטיס מסחר חכם ואפליקציה, שתרכז תחתיה את כלל העסקים ותספק חוויית קניות שטרם נראתה כמותה. בעיר גם ייפעל מוקד עירוני דיגיטלי, שישרת גם את צרכני החנויות. כך למשל, הסלולר יוכל להתחבר ישירות לחנויות ספיצפיות ודרכו ניתן יהיה להזמין מוצרים.

"המסחר בחריש יהיה חדשני מכמה היבטים", מבהיר מנכ"ל קבוצת חנן מור. "קודם כל, מדובר בתשתית שנבנתה מאפס, תוך כדי חשיבה ותכנון שכל כולו לרווחת התושבים ולא בפעילות טלאי על טלאי, כפי שמקובל בערים קיימות שנאלצות להתחשב באילוצים היסטוריים. מעבר לכך, ערכי הקיימות של העיר צפויים לחדור גם למסחר במטרה להפוך אותו לנגיש להולכי רגיל ובכך לשנות מהיסוד את התפיסה שכדי להגיע לקניון, או למרכז מסחרי, צריך להתניע את המכונית שזוללת דלקים מזהמים.

"אנו מחזירים את המסחר העירוני למוקד החיים העירוניים, כאשר המטרה הסופית שלנו היא להוביל תרבות מסחרית חדשה, שתתחיל בחריש ותמשיך לכלל הארץ והיא כוללת בתוכה שילוב של עולמות און-ליין ואוף-ליין על מנת ליצור את המסחר העתידי".

בימים אלה נמצאת הקבוצה בעיצומם של תהליכי מו"מ מול הרשתות והחנויות הראשונות שיאכלסו את המסחר בחריש, בשדרה ובמרכזי המסחר הפתוחים. יש כבר מספר רשתות שהצטרפו מתוך הבנה שמדובר בעיר חדשה עם קהל יעד אטרקטיבי במיוחד. בעלי עסקים, מציין מאור, רואים ומזהים את ההזדמנות העסקית ותוקעים יתד בעיר. העובדה כי כבר החודש החלו ראשוני הדיירים בעיר להתאכלס יוצרת צורך משמעותי למרכזי קניות וחנויות למסחר בעיר. "בנייה ירוקה זו לא רק דירה שחוסכת אנרגיה ואפילו לא רק מרחבים ירוקים, אלא תפיסת חיים כוללת – תחבורה נגישה, קירבה לבתי ספר, צירי תנועה בטוחים תוך תעדוף להולכי רגל, שדרות רחבות לתנועת עוברים ושבים, כלכלה מקומית, עירוב שימושים, ביטחון קהילתי ויישומים של עיר חכמה. כל אלה באים לידי ביטוי בחריש ואני מקווה שהמודל הזה יחלחל למקומות נוספים", מסכם אבי מאור.

תגובות