מהאופנתי לאישי

מהאופנתי לאישי

העיסוק בעולמות היופי והאופנה, והחושים הטבעיים לסגנון ולאסתטיקה, מובילים נשים רבות להתחבר לעולמות העיצוב. שלוש נשים שפצחו בקריירה חדשה, מספרות על החלום שהתגשם ועל התשוקה להטביע חותם גם בבתי אחרים

מאת: מאיה גז
Designer סגנון חיים

לפני זמן מה התפרסם שהדוגמנית הבריטית קייט מוס פצחה בקריירה חדשה. מוס, מי שהכתירה והחריבה אופנות בינלאומיות, הפכה למעצבת פנים. כך הצטרפה לטרנד הבינלאומי בו גם חברות קוטור מעולם האופנה, דוגמת קנזו וארמני, בולטות בעיסוקן גם בתחום עיצוב הפנים.

   מעצבת הפנים סבטלנה
   קריחלי (צילום: עדי אדר)

גם ישראל היא חלק מהמגמה, כאשר עם השנים אנו מבחינים באושיות מקומיות מעולם האופנה, שחצו את הקווים ואחרי שנים של עיסוק בעולם היופי, הדוגמנות וצילום האופנה – הפכו למעצבות פנים.

אחת מהן היא אושיית האיפור סבטלנה קריחלי, שב-13 השנים האחרונות איפרה בהזדמנויות שונות פוליטיקאים (ביניהם ביל קלינטון ושמעון פרס ז"ל), אנשי עסקים בכירים, שחקניות ודוגמניות. לפני חמש שנים למדה עיצוב פנים במכללה פרטית, ומזה שלוש שנים היא עובדת בתחום עיצוב הפנים.

"המעבר מעבודה בתחום האופנה לעבודה בתחום עיצוב הפנים היה טבעי מבחינתי", מספרת קריחלי. "בעבודתי כמאפרת אני נכנסת לבית של מצולם, והדבר הראשון שאני והצלם עושים זה לסדר את הסט. המטרה היא להפוך את הרקע של המצולם למאוזן, כדי שהצילום יהיה מושלם. כלומר, יש מאחוריי ניסיון של יותר מעשור בשימור האסתטיקה של העין".

   לסדר את הסט כרקע מאוזן
   (צילום: עדי אדר)

באיזה אופן משיגים את האיזון הזה – בצילום ובחיים?

"צילום דורש את הפריטים של הבית, אותם פריטים שהאדם חי איתם ואוהב אותם, אבל משנים להם את המקום. יש משהו בצילום ובעדשה שזקוק לזה. כנראה שזה מאוד השפיע עליי כי התחלתי להבין את המרחב, בין אם רציתי ובין אם לא.

"היום אני רואה את המרחב כבר בעין, עוד לפני שהצלם הציץ בעדשת המצלמה. זה עובד אותו דבר באיפור. אני יודעת לדייק את העבודה ואת המראה הסופי של התמונה, עוד לפני שנלחץ כפתור המצלמה. אצלי זה מגיע משם. אני מזיזה פריטים על הסט ויודעת איך זה ייראה בסוף".

הבנת המרחב בעיסוקה הקודם מיושמת גם בתהליך העבודה שלה בעיסוקה החדש.

"הקונספקט שלי הוא את, הלקוחה שלי. אני חוקרת מה הכיוון של הלקוח ושל האנשים האחרים שחיים בבית או עובדים במשרד. לעתים אני נפגשת עם זוגות שהם שמן ומים ואני צריכה למצוא את האיזון. אני שומעת מה הלקוחות רוצים ומוצאת את הדרך העיצובית הנכונה שתשביע את דעתם".

ומהו הסגנון העיצובי שלך?

"אני נוטה פחות לבתים קרים, בצבעי שחור ולבן. אין בהם נשמה. אם לקוח רוצה, אזרום איתו, אבל ההעדפה שלי היא לצבעוניות עדינה שמסמלת חיות וחום ושואבת השראה מעולם האופנה. לטעמי השילוב בין ישן עם חדש הוא שילוב מנצח, מאחר שבישן יש את האופי. אני מחפשת את מה שאת אוהבת, את הדברים שלך, שלא תיפרדי מהם. בפריטים שלך יש את האופי שלך ואני רוצה לשמור בעיצוב על האופי שלך, לא על זה שלי. אבל אשלב גם פריטים חדשים שיחדשו לך".

שילוב הישן עם החדש נגזר מתחום האופנה.

"נכון, ושאוב מתחום האדריכלות. לדוגמה, כשבנו את מתחם שרונה בתל אביב, והמקום היה חדש לחלוטין, נכנסתי לסטודיו ואמרתי שאני לא מתחברת למקום הזה כי הוא חדש מדי. יצרו שם אירופה חדשה, לא משופשפת, לא עם אופי. גם את הטמפלרים הצליחו לחדש. אבל עכשיו, אחרי שהכל התחבר אחד עם השני כמו מייק-אפ על פנים של אדם, זה התחיל להסתדר מבחינה עיצובית".

עולם האופנה הוא עולם אכזרי שבו ההחלטות מונחתות מלמעלה. אבל עיצוב בית הוא תהליך אישי. אם לקוח טועה, לדעתך, תגידי לו?

"הרבה פעמים אני מטילה וטו. אם אני יודעת שיש טעות, לא אאפשר לה לקרות. חייבים ללכת לפי פרופורציות. כל סנטימטר בבית חייב פרופורציות למרחב, לרהיט. זה לא יכול להיות גדול מדי או קטן מדי. זה אחד הדברים הכי חשובים. לכן צריך לדייק ולאזן. אפשר לשלב גדול עם קטן אבל צריך לשלב נכון".

הבנת המרחב העיצובי. למעלה ולמעלה: חללים בעיצוב פנים שרון ברקת (צילום: שירן כרמל, נטע הררי)

לראות את הדבר האחר

   שרון ברקת (צילום:
   שירן כרמל, נטע הררי)

שרון ברקת הייתה צלמת אופנה ואמנות במשך 20 שנה לפני שהפכה למלבישת בתים. היא עבדה עם מגזינים, חברות אופנה ומשרדי פרסום, ותערוכות שלה הוצגו בגלריות בארץ ובחו"ל. את המעבר להלבשת בתים עשתה בעקבות צורך בשינוי.

"חיפשתי להרגיש שוב תשוקה כמו זו שהייתה לי במשך שנים כלפי הצילום, ורציתי להתחיל משהו חדש מהתחלה, לחזור ולהיות בתהליך של למידה והתפתחות".

ברקת לקחה קורס הום סטיילינג בשנקר לפני כארבע שנים. "בעיצוב, כמו בצילום אופנה, מובילים אותי קודם כל חושים טבעיים לסטייל, לצבע, לקומפוזיציה, לתפיסת חלל ורקע באמנות. אני מבינה את רוח תקופה ויודעת לתת לה ביטוי ויזואלי".

חושים טבעיים לסטייל, לצבע, לקומפוזיציה, לתפיסת חלל ורקע באמנות (צילום: שירן כרמל, נטע הררי)

מדוע לדעתך נשים שעסקו בתחום האופנה עוברות לעיצוב בתים?

"תחום האופנה, שעוסק הרבה בדימוי וביצירת פנטזיות, יכול לעייף. לעתים מתחילה תנועה של חיפוש פנימה. הנושא של בית ויצירת בתים קשור ביציבות ובאינטימיות, אך יחד עם זאת עונה על צורך ביצירתיות. לנשים שהגיעו מעולם האופנה יש לרוב צרכים וחושים אסתטיים חדים".

היכולת לחבר בין מותגים לבין קומפוזיציה של הצבעים. עיצוב רונית יודקביץ' (צילום: גלעד רדט)

  רונית יודקביץ' (צילום: גלעד רדט)

רונית יודקביץ', דוגמנית עבר ושחקנית בהווה, נמצאת מגיל 14 בתעשיית היופי. "אני מבינה את עניין הגיל וממציאה את עצמי מחדש", היא צוחקת כשהיא מתבקשת להסביר את ההסבה המקצועית שעשתה.

"יש בנו, הנשים, הרבה מאוד רבדים. אני מגיעה מעולם אסתטי וכשאני מרצה על עיצוב אני מחברת את החיים האישיים שלי עם האופנה והתשוקה שבעיצוב. אני לא ארכיטקטית אלא מתעסקת בהום סטיילינג ומלבישה את הבית. לעתים אני מגיעה בשלב ההתחלתי לבחור צבעים".

יודקביץ' למדה באוניברסיטה הפתוחה ועברה קורס לתולדות האמנות במדרשת בית ברל. "אני קוראת ספרות שקשורה לאמנות ולארכיטקטורה והולכת לתערוכות כדי לפתוח את העין והמחשבה. במשך השנים עיצבתי את ביתי שלי, בתים של חברים, בתים של חברים של חברים. כשאת מתעסקת בחומרים ובצבע, בענייני הרוח, אלה תחומים אפורים שלא בטוח שצריך ללמוד אותם.

"גם במשחק לקחתי קורס אצל השחקנית דינה דורון, שחקנית תיאטרון ותיקה, אחרי ששיחקתי בסרט הראשון שלי. הרגשתי שאני צריכה כלים נוספים כדי להחזיק את המשקל הזה על כתפיי. האם על אותו המשקל, אפשר ללמוד לצייר? אלה דברים שהם בגנטיקה, ב-DNA שלנו. או שיש אותם או שאין אותם".

   שילוב בין ישן לבין חדש מתחום
   האדריכלות (צילום: גלעד רדט)

איך זה קשור לעולם האופנה?

"זה משהו שבגבול השביר והדק של לעסוק בעושר של צבעוניות ולוקיישנים מדהימים של צילומים. זה משהו שגדל ונבנה יחד איתך. היכולת לחבר בין מותגים לקומפוזיציה של הצבעים, לחבר בין עולם האופנה והאסתטיקה ולשחות בחומר.

"אני מקבלת מדליות של אייקון אופנה כי אני מצליחה לראות את הדבר האחר, שצריך אותו כדי לתת את הטאץ' האחרון. ארכיטקטים נותנים את הבסיס ובעלי הבית מגיעים והורסים הכל עם פריטים לא נכונים. אני מגיעה עם הטאץ' שלי, עם הטעם, ומציעה תוך התייעצות. אני בעד ליצור HOME, ולא HOUSE".


[email protected]

תגובות

Comments are closed