מהפכת הדיגיטל בעולם הבריאות

מהפכת הדיגיטל בעולם הבריאות

העולם הדיגיטלי הופך נגיש ושמיש, גם בתחום הבריאות. מהפיכת הביג דאטה, אפליקציות חדשניות והרשתות החברתיות, משנות את עולם הרפואה שהכרנו. תעשו לייק

מאת: קרן מסינג רותם, מנהלת שיווק דיגיטל
במרכז העניינים בריאות ורפואה

עמוד הפייסבוק המצליח של בית החולים

 

קמפיין הרופאים נגד האופניים החשמליים בתל אביב, כנרת שניגנה בזמן ניתוח מוח בערות מלאה, סיפורה של פרופ' תמר ספרא המשתף את הציבור עם תחושותיה על אובדן של מטופלת צעירה ממחלת הסרטן. לכאורה, שלושה אירועים שאין ביניהם מן המשותף. ובכל זאת, יש הרבה משותף. כל אחד מהסיפורים החל בעמוד הפייסבוק של בית החולים שלנו, עמוד שהפך לאחד המשפיעים במדינה. פוסטים שמועלים בעמוד זה הופכים מהר מאוד לאייטם בתקשורת הישראלית, ולעתים גם הבינלאומית. מעל ל-41,000 אוהדים, פוסטים שזכו למאות אלפי חשיפות וסיפורים קטנים שהפכו לשיחת היום במדינה.

עמוד הפייסבוק של בית החולים הוא המיקרוקוסמוס של מה שקורה בבית החולים עצמו. יש אצלנו דרמה עם הרבה גיבורים. הגיבורים שלנו הם המטופלים מצד אחד, ומאידך – הצוות הרפואי, שכולל את הרופאים והאחיות הכי טובים בישראל, שהיומיום שלהם הוא הסיפור הקטן של החיים. אנחנו מזהים את הרגעים האלה, מעבדים את התכנים לסיפור, יחידת הצילום הרפואי מצלמת – ונוצר סיפור אנושי מרתק.

אך עמודי הפייסבוק העסקיים של היום לא נועדו רק לשיתוף תכנים, אלא בעיקר שינו את כל מה שהכרנו בתחום השיווק והפרסום. אם פעם פרסמנו מודעה אחת בעיתון של המדינה, היום קמפיינים שיווקיים בפייסבוק מאפשרים לנו להגיש מודעות לקהל יעד "מטורגט", ברמת דיוק של גיל, מין, אזור גאוגרפי, תחומי עניין ועוד. כך למשל, קמפיין שעלה בבית החולים וניסה להביא לביה"ח תורמי זרע, הגיש את המידע רק לגברים, רווקים, בגילאים הרלוונטיים ומאזור המרכז. לעומת זאת, קמפיינים בפייסבוק למרכז המשולב לאסתטיקה מציגים מודעה אחת לקהל נשי בוגר, יותר ומודעה שנייה לקהל נשי צעיר יותר. התוצאות, אגב, מצוינות.

קשה להתייחס למציאות היומיומית שלנו בלי לחשוב על מהפכת הדיגיטל. אי אפשר להאמין שהסמארטפון, ששינה את חיינו, הושק רק בשנת 2007. כיום השימוש בו משתלט על כל תחום, החל בשיחה עם חברים (על blindspot כבר שמעתם?), דרך פעולות בנקאיות וקניות ברשת, וכמובן, גם בתחום הבריאות. אך לא רק הסמארטפון משנה את חיינו כמטפלים וכמטופלים, גם כל תפיסת השירות והטיפול של בתי החולים הופכת דיגיטלית יותר ויותר.

בית החולים של העתיד

אחת הדוגמאות לבית החולים הדיגיטלי, או מה שמכנים "בית החולים של העתיד", נמצאת, איך לא, קרוב לעמק הסיליקון – בסן פרנסיסקו. המחסור בכוח אדם והעלייה בתוחלת החיים הולידו מספר פיתוחים של רובוטים מטפלים. הרובוטים של היום מגיעים עד למיטת המטופל, עם עמדת ניטור ומסך עליו מופיע הרופא המטפל, שמקבל את המדדים אונליין ומעניק למטופל את הטיפול מרחוק.

רובוטים נוספים, שכבר פועלים בלא מעט בתי חולים, משמשים בתפקידים שונים של שילוח, עוברים בין קומות, נכנסים למעליות ומבצעים שליחויות, כמו העברת תרופות בתוך בית החולים ושליחת מדים לכביסה. לפי נתונים שמציגה החברה שפיתחה את הרובוטים (TUG Robot), הם נסעו מעל למיליון מייל ומבצעים מעל ל-50,000 שליחויות בשבוע.

ביג דאטה

אם תרצו להבין כיצד ביג דאטה משנה את העולם, אין דוגמה טובה יותר ממה שקורה בתחום הבריאות. כשמדברים על "ביג דאטה", מתכוונים לכל פירורי המידע הדיגיטלי שאנו משאירים אחרי כל פעולה שאנחנו מבצעים כיום. ניתוח המידע העצום הזה מאפשר לנו להגיע לתובנות משמעותיות. פיתוח "חם" בזירה זו: מכשור לביש, שיעביר נתונים גופניים בזמן-אמת למאגר מידע אחד גדול, כך שהמידע הרב שיתקבל בו יסייע לזהות בעיות בריאותיות אפילו עוד לפני שהן קיימות.
גם חברות הענק "אפל" ו-IBM משתפות פעולה בנושא. נתוני משתמשים באפליקציית בריאות על מכשירי אפל מרוכזים על ענן של IBM, במטרה לנתח את הנתונים ולגלות בעיות בזמן-אמת. שימוש זה יסייע, כך מקווים, לחזות מגפות, לרפא מחלות, לשפר את איכות החיים ולמנוע תחלואה.

אפליקציות בתחום הבריאות

עולם אפליקציות הבריאות מפותח מאוד. היום רשומות ב"אפל סטור" לא פחות עשרות אלפי אפליקציות תחת הקטגוריה "בריאות ואיכות חיים". הפיתוחים כיום מותאמים גם ל-apple watch, וכבר עשרות אפליקציות מציעות תזכורות לנטילת תרופות באמצעות השעון וסריקה של מרשמים קיימים לצורך הזמנת תרופות חדשות.

שווה להתעכב על שתי אפליקציות בתחום הבריאות, שפותחו על ידי אוניברסיטת מישיגן. אחת מהן, המשמשת את מטופלות המרכז הרפואי של אוניברסיטת מישיגן בלבד, נקראת breast cancer ally, ומאפשרת להן לנהל את שגרת הטיפול שלהן אונליין – עם תזכורות לתורים, פגישות ועוד, ניהול מעקב אחר תופעות לוואי והתראה אם תופעות הלוואי מצריכות התערבות רפואית.

אפליקציה נוספת נועדה דווקא לסייע במניעת מלנומה (UMskincheck) ואיתור מוקדם של גידולי עור. סדרה של 23 תמונות, מכף רגל ועד ראש, סוקרת את מצב העור שלך. לאחר זמן מוגדר מראש מתקבלת תזכורת לצילום מחדש. הצילום מושווה לצילום הקודם. האפליקציה מאפשרת לך לשלוח את התמונות לרופא עור ולקבל חוות דעת רפואית.

ומה אצלנו?

העתיד כבר כאן. בחדר המיון הרופאים מקבלים נתוני בדיקות של מטופלים אונליין באמצעות אפליקציה ייעודית המותקנת על הנייד שלהם. בימים אלה מתגבש בבית החולים פתרון דיגיטלי שאמור לתת מענה מקיף לכל הצרכים של הלקוח באמצעות הנייד. מהרגע הראשון, בו הוא מחפש מידע באתר בית החולים, דרך יכולת לזמן תור או להתייעץ אונליין עם רופא, וברגע שהוא צריך להגיע – הכוונה נוחה מהבית באמצעות waze. עם ההגעה לביה"ח, המטופל יוכל להוריד אפליקציה מיוחדת, שתסייע לו לנווט בבית החולים, ובמקום להמתין לבדיקות במיון הוא יוכל לקבל הודעה ישירות לנייד שהבדיקות הגיעו. בנוסף, במהלך האשפוז יוכל ליהנות ממסכים אישיים, עם תוכן מותאם אישית בכל מחלקה, ולאחר השחרור ימשיך לקבל מידע אישי אונליין. אז למה נותר לנו לצפות לעתיד? רק להיות בריאים.

תגובות