מילון מושגים לענף הלוגיסטיקה

מילון מושגים לענף הלוגיסטיקה

הפריחה של ענף הלוגיסטיקה והקמת המרלו"גים הביאה איתה גם שפה ומונחים חדשים. הכנו עבורכם מילון, בסיוע אנשי חברת רוזנשטוק-שיפור הנדסה ולוגיסטיקה

מאת: נעם גל
מרכזים לוגיסטיים נדל"ן

אם אתם עומדים להיכנס לענף הלוגיסטיקה כלקוחות שרוצים להקים, או לשכור שטחי אחסנה, כיזמים וקבלנים שמבקשים להשתלב בענף שנמצא בצמיחה ואפילו כצרכנים שמקבלים מוצרים ממרכזים לוגיסטיים, הכרת ה"לינגו" של התחום תעזור לכם להתמצא. הכנו כאן עבורכם, בעזרת חברת הייעוץ המתמחה בתחום רוזנשטוק-שיפור הנדסה ולוגיסטיקה, מילון מונחים שיקל עליכם.

לוגיסטיקה

לוגיסטיקה היא ניהול זרימת משאבים ומידע בין נקודת מוצא לנקודת יעד, לשם מילוי דרישות הלקוחות. להשגת מטרה זו נדרשים תכנון, יישום ובקרה של תהליכים הכורכים יחד מידע רלוונטי, אמצעי תחבורה, מלאי, אחסנה, טיפול בחומרים ואריזה.

הלוגיסטיקה, מסביר עוזי שפיגל, בעלים משותפים ברוזנשטוק-שיפור, היא אספקת מגוון מוצרים ושירותים במצב שמיש: להיכן שהם נדרשים, במינון המתאים, בעיתוי הנכון ובעלות הנמוכה ביותר. כאשר במונח מוצרים ושירותים נכללות כל התשומות והתפוקות הדרושות: חומרי גלם, אנרגיה, מוצרים בתהליך, אמצעי תובלה, שינוע, אחסנה, חלוקה והפצה, אחזקה, כוח אדם ומוצרים מוגמרים.

שרשרת אספקה

אחד המונחים הבסיסיים והעיקריים. תכנון וניהול של כל הפעילויות הכרוכות במיקור, רכש, עיבוד וניהול הלוגיסטיקה של ציוד ושירותים הנדרשים לאספקת המוצר ו/או השירות ללקוחות.

מרלו"ג

מרלו"ג הוא למעשה ר"ת של השם המלא – מרכז לוגיסטי. זהו מבנה המיועד לקבלה, אחסנה וליקוט סחורה ללקוחות, על מנת לתמוך ולאפשר את שרשרת האספקה של החברה. בשנים האחרונות, חברות רבות מקימות מרלו"ג שכולל בתוכו גם פונקציות נוספות של החברה, כולל המטה, אולמות תצוגה וכו'.

לוגיסטיקה לסחר אלקטרוני e-commerce

יצירת מנגנון לוגיסטי המתאים לפלטפורמה מסחרית B2C המתבצעת באמצעות האינטרנט או באמצעות מערכת ממוחשבת מקוונת, מבחינת רמת שירות ללקוח ותמהיל פעילות המאופיין בריבוי משלוחים קטנים להפצה למספר רב של נקודות קצה.

שירותי לוגיסטיים צד שלישי TPL או 3PL

TPL הם ר"ת Third Part Logistics. הכוונה היא מתן שירותי לוגיסטיקה לחברות כקבלני משנה.

שירותי לוגיסטיים צד רביעי 4PL

נקרא גם FPL ר"ת Fourth Part Logistics. כאן הכוונה היא למתן מגוון רחב יותר של שירותי לוגיסטיקה לחברות כקבלני משנה, כולל בחוליות שרשרת האספקה, כדוגמת רכש וניהול הקשר מול ספקים וקבלני משנה. מכיוון שכך, מסביר שפיגל, לחברות אלה יש אחריות רחבה יותר, כולל אחריות לסייע ללקוח להגיע למטרות האסטרטגיות שלו.

שילוח, תובלה והפצה

זהו תחום התמחות בלוגיסטיקה הקשור בתנועת הטובין בים, יבשה ואוויר.

מיקור חוץ (Outsourcing)

שיטת ניהול שבבסיסה עומד הרעיון להוציא מהארגון את תפעול הפעילויות שאינן נמצאות בבסיסו ולהעבירן לקבלן, ולהותיר בתפעול ובניהול ישיר רק את פעילויות הליבה. שיטה זו מאפשרת לארגון להתמקד בתחום התמחותו, להשקיע את מירב המשאבים בכך, ולקיים מוטת שליטה יעילה על האגפים היצרניים בו.

ניהול המלאי

FIFO

ר"ת First In First Out. מונח מתחום הנהלת החשבונות. זו שיטה לניהול וצריכת המלאי בהתאם לסדר ההגעה למרלו"ג. בשיטה זו, המוצרים שנכנסים ראשונים, גם יוצאים ראשונים וכך נמנעים מפני התיישנות המלאי.

LIFO

ר"ת Last In First Out. כמו פיפו, רק הפוך. בשיטת ליפו – הפריט האחרון שהגיע למלאי המרלו"ג נצרך ראשון, כפועל יוצא של יעילות תפעולית.

FEFO

ר"ת First Expired First Out. שיטת ניהול מלאי לפיה הפריט בעל תאריך התפוגה הקרוב ביותר נצרך ראשון.

לוגיסטיקה הפוכה

Reverse Logistics – פעילות לוגיסטית בשרשרת האספקה הרגילה, כגון איסוף והחזרת מוצרים מלקוח, חידוש אריזות, השמדות מלאי ועוד.

מלאי בטחון

בניגוד למלאי השוטף, זהו מלאי שמחזיקים – בכמות יחידות מפריטים מוגדרים, לשם מתן מענה והמשך האספקה ללקוחות בזמני צריכת שיא, או עבור זמני חירום.

חיי מדף

משך הזמן בו ניתן להחזיק פריט במלאי, באחסנה או למכירה, בעודו שמיש.

זמן אספקה – Lead Time

הזמן הנדרש לאספקת פריט ללקוח, החל מהמועד בו הוזמן ועד שהפריט התקבל וזמין לשימוש אצל הלקוח (מרלו"ג או לקוח סופי).

תחזית – Forecast

צפי וחיזוי של ביקושים עתידיים לגבי פריט, קבוצת פריטים, קולקציה, מותג.

שירות לקוחות – Customer Support

היחידה הממונה לעמוד בקשר עם לקוחות החברה ואחראית על מתן שירות, מענה ללקוחות, אי שביעות רצון לקוחות, טיפול במוצרים פגומים, איסופים והחזרות ועוד.

שילוח והפצה

תחום ספציפי בעולם הלוגיסטיקה העוסק בהעברת חבילות, מטענים וסחורות בין השולח לנמען. הפופולריות שלו עלתה כמובן בשנים האחרונות גם בישראל, עם העליה בפעילות של רכישות מאתרי קניות בארץ ובחו"ל.

מערכת WMS

ר"ת Wearhouse Management System. מערכת ה-WMS מאפשרת לנהל ולבקר בזמן אמת את כל הפעילות המתרחשת ברצפת המרלו"ג, במטרה להגביר את פרודוקטיביות העובדים, לשפר את אמינות המלאי ולהגביר את רמת השירות ללקוח.

מחסן ממוחשב

מחסן המנוהל באמצעות מערכת WMS, מערכת מסופונים ואמצעי קצה נוספים.

כלי שינוע

כלי רכב אשר נועדו להרים ולשנע מטענים במחסנים, במרכזים לוגיסטיים ובשטחים פתוחים. קיימים סוגים שונים של כלי שינוע בעלי מאפייני עבודה המתאימים לשיטות ותהליכי העבודה וכמובן לאופי המטען ולסביבת העבודה, כגון בתוך המבנה (כלי שינוע בעלי הפעלה חשמלית) או בסביבת עבודה עם פוטנציאל דליקה (כלי שינוע בעלי מערכת חשמל והנעה "מוגני התפוצצות"). שפיגל מסביר כי כלי השינוע הינם כלים בסיסיים בתפעול מחסנים. בכלי שינוע נעשה גם שימוש נרחב בתעשיות השונות, כגון מפעלים, אתרי בניה, חנויות גדולות ועוד.

מערכות אחסנה

מערכות מידוף לאחסון המלאי הקיים במרכז הלוגיסטי. קיים מגוון גדול של סוגי מערכות אחסון, אשר מתאים למגוון המטענים ויחידות האחסון הקיימות במחסנים ובמרכזים לוגיסטיים. המערכות מסווגות ונבחרות לשימוש בהתאמה למאפייני יחידות האחסון, כלי השינוע, תהליכי העבודה ומתודולוגיות ניהול המלאי, כגון FIFO ו-LIFO.

מערכות אוטומציה במרלו"גים

מערכות אוטומטיות לאחסנה, ליקוט והכנת משלוחים של פריטים בממדים, משקלים ואריזות שונים. מערכות אלו מנהלות בדיוק רב את המלאי המאוחסן בהן ומבצעות באופן אוטומטי וביעילות ובטיחות מרביים את פעילויות ההכנסה, אחסנה, הוצאה וליקוט. לדברי שפיגל, קיימות מערכות ליקוט אשר יעילותן גבוהה בסדרי גודל מתפוקת עובד.

מרלו"ג אוטומטי

מרכז לוגיסטי בו מותקנות מערכות אחסנה וליקוט אוטומטיות. מנעד זה נע בין מערכת אחת לאחסנה ועד כדי מרכז לוגיסטי אוטומטי ברובו, אשר בו עיקר הפעילות הינה אוטומטית ועם מינימום כוח אדם.

מערכת מיון אוטומטית

מערכת מיון חבילות ומעטפות בגדלים שונים. מערכות המיון האוטומטיות הינן קריטיות לחברות שילוח והפצה ובעיקר לחברות העוסקות בתחום הסחר האלקטרוני – e-commerce

הפצה B2B

ר"ת Business to Business. איסוף, שילוח והפצה של חבילות בין עסקים לעסקים.

הפצה C2B

ר"ת Business to Consumers. איסוף, שילוח והפצה של חבילות בין עסקים שמוכרים סחורות, לצרכנים סופיים. למשל אתרי אינטרנט כדוגמת אמזון, e-bay ואחרים.

Same Day

מונח בעולם הסחר האלקטרוני, המציין שירות אספקת מוצר באותו יום בו הוזמנו הפריטים מהאתר או מחברת הסחר האלקטרוני.

המייל האחרון

המייל האחרון או הקילומטר האחרון, הוא ביטוי השגור בשימוש נרחב בתעשיית התקשורת ללקוחות הקצה, כגון טלפוניה וטלוויזיה בכבלים. הביטוח מביע את האתגר לספק את שירותי התקשורת לריבוי של משתמשי הקצה (לקוחות). לדברי שפיגל, המייל האחרון הוא בדרך כלל צוואר הבקבוק והמקטע המאתגר ביותר. בשנים האחרונות התרחב השימוש במונח "המייל אחרון" והוא השתרש גם לתחום הסחר המקוון ומציין את המקטע האחרון של השרשרת הלוגיסטית – המסירה ללקוחות הקצה.

האתגר, מסכם שפיגל, נובע מריבוי החבילות, עמידה בחלונות הזמן שסוכמו עם הלקוח, אבטחת החבילה מפני נזק וגניבה כאשר הלקוח אינו זמין (מסירה באמצעות תאי אחסון "לוקרים"), או תנועה במרכזי אוכלוסייה צפופים. העמידה באתגרים אלו תתרום לחוויית שירות חיובית של הלקוחות.

תגובות