מעצבים נבחרת

מעצבים נבחרת

עולם העיצוב משפיע על מצב רוחנו, כל הזמן, והיותו כה דומיננטי בחיינו דורשת כישרונות שיוציאו לפועל רעיונות וסגנונות שינעמו לאחרים ואף יגשימו להם חלומות. מגזין Designer הזמין דמויות מובילות בתחומי העיצוב לבחור את ההבטחות הבאות ומעוררות ההשראה שלהם. יש למה לחכות

מאת: מערכת Designer (צילומים: בנימין אדם)
Designer סגנון חיים

אקדמיה

אפרת (מימין) – חולצה: סטורי, ז'קט: רונן חן, שרשרת: סטורי, מכנסיים: ענת מיקולנסקי, נעליים: יוניידט ניוד
כרמלה – חולצה: Cos, עליונית פליסה: דורין פרנקפורט, מכנסיים: מאיה נגרי, שרשרת: Cos, נעליים: יוניידט ניוד

פרופ' כרמלה יעקובי וולק, סגנית נשיא לחדשנות, המסלול האקדמי המכללה למנהל. יזמית אקדמית המקדמת, מפתחת ומנהלת תכניות אקדמיות חדשניות, מעבדות מחקר יישומיות ופלטפורמות בין הפרקטיקה לאקדמיה. יעקובי וולק מובילה מהלכים חדשניים מול המל"ג, ומזהה תארים אקדמיים מתוך גישה של אקדמיה יישומית בהקשר של בעיות מורכבות הבאות מהעולם האמיתי. דוגמה לכך היא התכנית המצליחה לתואר שני בעיצוב חדשנות ויזמות, העוסקת בנושאי לימוד חדשנות עירונית, עיצוב אינפורמציה וטכנולוגיית ייצור, בשיטות הוראה המערבות בעיות מהעולם האמיתי, דרך שיתופי פעולה של ארגונים דוגמת משטרת ישראל, או מהלכים מוסדיים כמו תכנית אסטרטגית למקווה ישראל.

פרופ' כרמלה יעקובי וולק בחרה את אפרת ידיד בן עזרא, ראש ההתמחות בתקשורת חזותית במרחב, ביה"ס לעיצוב וחדשנות, המכללה למנהל

אפרת ידיד בן עזרא, בוגרת תואר ראשון בעיצוב מהמסלול האקדמי, המכללה למנהל, בעלת תואר שני בעיצוב סביבות מידע אינטראקטיביות מאקדמיית דומוס (Domus Academy) במילאנו. עוסקת בעיצוב, טכנולוגיה, מידע וחוויית משתמש. מפתחת ויועצת קריאייטיב לחוויות תוכן אינטראקטיביות במרחב – מיצבים אינטראקטיביים, תערוכות חווייתיות, מרכזי מבקרים, מתחמי תרבות וסביבות למידה חדשניות.

"האקדמיה של עולם העיצוב צריכה להתאים את עצמה לאתגרים החדשים העומדים בפני מעצבים היום", היא אומרת. "ההגדרות המסורתיות שעל פיהן מחולקים תחומי העיצוב הופכות להיות לא רלוונטיות אל מול סוגי הבעיות והאתגרים שניצבים בפני המעצבים של היום. לכל פרויקט עיצוב היום, בין אם הוא ציבורי או מסחרי, בין אם מדובר במוצר, אירוע או שירות, יש קיום במספר ערוצים במקביל – חלל פיזי, מרחב דיגיטלי, אריזה, אפליקציה, מיתוג ועוד. כדי לתת מענה לדרישות השוק המעצבים של היום, חייבים להיות בינתחומיים ובעלי הבנה רחבה של שדה העיצוב".

יעקובי וולק על הבחירה: "במקורות נאמר: 'הרבה תורה למדתי מרבותי, ומחברי יותר מהם, ומתלמידי יותר מכולן'. אפרת היא תלמידתי הנצחית, זו שממנה אני לומדת יותר מכל. היא שחקנית נשמה, אין קיר גבוה מדי, אין דרך תלולה מדי, היא שם כדי לחנך את הסטודנטים ולהעביר אליהם את הידע, הקשרים וסודות ההצלחה. היא מלווה אותם אחרי שסיימו את התואר, ויודעת להפוך אותם לקולגות מכובדים. היא מתחדשת, מתעדכנת ויודעת לחבר בין עולמות הפרקטיקה והאקדמיה.

"אפרת מובילה התמחות חדשנית – תקשורת חזותית במרחב. הגישה של עיצוב בינתחומי, אותה מובילה אפרת בתכנית זו, הינה גישה מאתגרת לכל דיסציפלינות העיצוב. גישה זו אינה פועלת בעולם העיצובי בתוך הדיסציפלינה אלא כא-דיסציפלינה, בתנועה חופשית מהעולם הממשי לדיגיטלי, מהתערבות במרחב לאפליקציות ומציאות רבודה. לגישתה, הטכנולוגיה היא המאפשרת, אך לא המנהלת. היא מאמנת את הסטודנטים בתוך מרחב ביקורתי, המאפשר להם לגדול ולצמוח. אפרת לימדה אותי שהשיח בינינו הינו מגשר בין דורות, פערים וטכנולוגיות, וכך כולנו נישאר ערניים וצעירים לנצח".


אדריכלות

גבריאל (מימין) – חולצה, מכנסיים ונעליים: זארה
פיצו – מכנסיים: גס, חולצה: זניה, ז'קט: מילאנו, נעליים: קמפר

פיצו קדם, בוגר ה-Architectural Association שבלונדון, אדריכל ישראלי מוביל, שיצר שפה אדריכלית מינימליסטית הנשענת על עקרונות השפה המודרניסטית. משרדו, אותו הקים לפני כ-15 שנה, עוסק בתמהיל פרויקטים מגוון, הכולל בתים פרטיים, בית מלון, בנייני דירות, מפעלים, מסעדות ופרויקטים מסחריים שונים. בשנה האחרונה המשרד הרחיב את תחום פעילותו לפרויקטים בעלי נוכחות גדולה במרחב הציבורי. קדם מתכנן מסעדות שונות בתל אביב, ביניהן עיצב גם את המסעדות טאיזו, בינדלה ושילה. בעבר הנחה פרויקט גמר בטכניון, וכיום הוא מרצה אורח בפקולטות השונות לאדריכלות בארץ ובעולם.

פיצו קדם בחר את האדריכלית גבריאל טולדנו

גבריאל טולדנו, ילידת בואנוס איירס, התגוררה בפריז עד שעלתה לארץ לפני שלוש שנים. לאחר שהתחילה בלימודי פילוסופיה וספרות, השלימה את לימודי התואר הראשון והשני שלה באדריכלות בבית הספר המרכזי לארכיטקטורה (l’Ecole Speciale d’architecture) בפריז. בנוסף, למדה במשך סמסטר אחד בבצלאל, תקופה בה התגבשה החלטתה לעלות לישראל ולחיות בה. במשרד שהקימה, עובד הצוות עם מגוון שותפים, בעיקר על פרויקטים למגורים בתל אביב ובסביבותיה וכן בפריז. בקרוב היא מתכננת לפתח תחומי תכנון משרדים, שטחים מסחריים ושטחים ציבוריים.

"את כישוריי פיתחתי במספר משרדי אדריכלים בפריז, בואנוס איירס, ניו יורק ותל אביב. עבדתי על תכניות בקני מידה רבים, ואני מאמינה שעבודה זו הקנתה לי מידה של מורכבות ועומק בגישתי לפרויקטים", היא מספרת.

בין עבודותיה של גבריאל: תכנון מספר דירות ובניינים בפריז, תכנון דופלקס פנטהאוז בתל אביב ושיפוץ והרחבת מלון particulier בפריז.

קדם על הבחירה: "נתבקשתי לבחור את ההבטחה הבאה בתחום האדריכלות בארץ. זאת לא הייתה בחירה קלה. יש לא מעט אדריכלים צעירים שפעילים היום בשוק, שמייצרים אדריכלות מצוינת. רמת התכנון בארץ מאוד השתפרה, וזה ניכר באיכות הדור הבא של האדריכלים והמעצבים. בחרתי בגבריאל טולדנו, אדריכלית צעירה, אותה אני לא מכיר אישית, אבל את הפרויקט הראשון שלה אני זוכר היטב. נתקלתי בו בעודי משוטט באתרי אינטרנט בינלאומיים. זאת דירת דופלקס תל אביבית שתוכננה מחדש על ידי גבריאל. איכות התכנון של הפרויקט מאוד נדירה, והופתעתי מאוד לגלות שהוא תוכנן על ידי אדריכלית צעירה. השפה העשירה, החשיבה מחוץ לקופסא, השימוש הייחודי בחומרים, והפרטים הכל כך רעננים ומקורים, כמו גרם מדרגות ומעקה שנתפר כמעשה אמן במיוחד לדירה. הבנת החלל הבוגרת והשלמה, משחקי הקומפוזיציה – כל אלה בוצעו בצורה מושלמת. זהו אחד הפרויקטים השלמים והמהודקים ביותר שראיתי בעיצוב פנים בארץ, ועם זאת, רענן ומקורי עם קריצה וחיוך. גבריאל למדה בפריז והקימה משרד עצמאי בתל אביב. אין לי כלל ספק שנכון לה עתיד מבטיח, ואני סקרן מאוד לראות את השפה האדריכלית הזאת, שמשתקפת כבר בפרויקט הראשון שלה, הולכת ופורצת בעוד פרויקטים רבים".


Home Styling

מאיה (מימין)- שמלה: אודרי ביי רלי, יד שנייה, נעליים: אוסף פרטי
גילי – ז'קט: הוגו בוס, חולצה: סליו, ג'ינס: רנואר מן, נעליים: סטורי

גילי אונגר, מלביש בתים ואמן-מעצב, משוטט, מלקט ומייפה חללים. עיצב והלביש עשרות דירות ובתים בארץ, שני משרדים ודירה אחת בחו"ל. אונגר הוא בוגר המחלקה לצילום באקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל, ירושלים (2001). לדידו הלבשת בתים הינה אמנות ולא עיצוב. אם בעולם עיצוב הפנים ה"עשה ואל תעשה" הם מושגי יסוד מנחים בבחירת חומרים וביצירת אסתטיקה לחלל הבית, בעולם האמנות החופש הוא כמעט בלתי מוגבל. לכן הצבעים, החומרים והטקסטורות, כמו גם השפעות תקופתיות ומחוות, פרושים לפניו, ותוך כדי מינון חמקמק ומארג עדין הוא מחבר הכל ליצירה אחת, המייצגת את דיירי הבית ומגשימה עבורם חלום.

"בהפיכתו של חלל לבית מנחים אותי שישה פרמטרים עיקריים: צבע, תאורה, ריהוט, טקסטיל, אמנות ואביזרי נוי", אומר אונגר. "כמו כן, חשוב לי לשלב שפה מקורית חדשה. בעבודתי אני מתמחה ביצירת חיבורים בין שפות עיצוב שונות לכדי שפה מקורית חדשה המשמשת לדיאלוג הספציפי עם הלקוח, שפה המבטיחה תוצאות אחרות ומקוריות ובשונה ממגמת הכפר הגלובלי, שבה סגנונות עיצוב עברו תהליך של האחדה והיעדר ייחודיות.

"גם לשיטוט, לגילוי ולליקוט יש חלק נכבד. לכל פרט ופריט הנבחר לחללי הבית השונים ניתנת תשומת לב מלאה, ואלה נאספים בקפידה באמצעות שיטוט וליקוט בשווקים, במתחמי עיצוב ובחנויות בוטיק נבחרות. במהלך שיטוטיי הרבים כמלקט, אני מבקש לבחור את המיוחד והאחר, את הפריטים אשר יוצרים מפגש ראשוני המעורר ריגוש ודמיון, ועבורם אני מוצא את המיקום המדויק בתמונת החלל בבית".

גילי אונגר בחר את מאיה בירגר יסמין, מלבישת בתים

מאיה בירגר יסמין, נשואה ואם לשניים, בוגרת תואר ראשון בניהול ותקשורת מטעם האוניברסיטה הפתוחה, בוגרת לימודי תקשורת חזותית באורט ובוגרת סדנה ללימודי מלאכת הלבשת הבית. כמי שעובדת כמנהלת רכש בחברת הייטק, היא מתמסרת בכל פעם לפרויקט אחד, במסגרתו היא מלבישה את הבית. יש לה חלום קטן לעתיד הקרוב: לעצב מספרה – מקום שמשלב יופי, אסתטיקה ופרקטיות, בו אפשר לעוף גבוה עם הדמיון ולהתקרב לקצה מבחינה יצירתית.

אונגר על הבחירה: "בירגר יסמין ניגשת לעבודה בחדווה, בחיוך ובטבעיות. ניכר שאת אהבתה ליופי, לאסתטיקה ולמגוון חומרים קיבלה כבר בילדותה, בחצר המשחקים שלה בבית הוריה במושב, שם גדלה עם אם אומנית פסיפס ועם דודה קרמיקאית ותיקה. סגנונה הייחודי מאופיין כספורט-אלגנט, שילוב בין מראה קליל והומוריסטי, עם נגיעות קלאסיות ואלגנטיות, באמצעות רמיזות מארמונות בתי המלוכה האירופאים ופרטי ארט-נובו. בירגר יסמין מייצרת חוויית חלל מיוחדת, המאופיינת בצבעוניות עשירה, נוחות ופינוק".


שיווק

ג'יימי (מימין)- חולצת פולו: פולו ראלף לורן, מכנסיים: קוטרפילד, ז'קט: פול אנד בר, נעליים: אוסף פרטי
מירית – שמלה: סטורי, נעליים: אוסף פרטי

ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק של חברת Hezibank כבר 14 שנה, ידוע כמי שממציא מהלכי שיווק מקוריים, שזכו לא פעם להיות מודל לחיקוי על ידי מתחרים ושינו בעשור החולף את מודל השיווק אותו מיישמים בתחום העיצוב. המוטו השיווקי של הרננדורנה בא לידי ביטוי באספקטים הקשורים לסגנון חיים במובן הרחב: עיצוב, אמנות, היסטוריה ותרבות כמכלול אחד שלם. לדבריו "מערכת היחסים העדינה בין חברות מסחריות ובין קהילת האדריכלים/מעצבים, מחייבת נטוורקינג תמידי, פנים מול פנים, בקבוצות קטנות, אשר מאפשר היכרות מעמיקה ופחות פורמלית".

כחלק מאסטרטגיית השיווק שלו, מציע הרננדורנה לעקוב גם אחר המתרחש ברשתות החברתיות, מכיוון שחוכמת ההמונים היא כלי חשוב בידי אנשי השיווק, להבנה מהן החוויות אותן אנשים רוצים לצרוך.

ג'יימי הרננדורנה בחר במירית שמעוני, מנהלת השיווק של סטודיו 6B

מירית שמעוני, נשואה ואם לשלוש בנות, בוגרת תואר ראשון בתקשורת וניהול ותואר שני במנהל עסקים, עם התמחות בפרסום ושיווק, וגם למדה קואוצ'ינג. החיבור שלה עם סטודיו 6B מרגיש לה טבעי, במיוחד לנוכח העובדה שהסטודיו ידוע בכישרונו לסמן את הטרנד הבא בעולם העיצוב. תפקידה משלב תמהיל שיווקי מגוון, הכולל שיתופי פעולה, סרטים, תשדירים, כנסים, אירועים, פרסום ברשת, רדיו, טלוויזיה ועיתונות. לדבריה, עבודת השיווק בסטודיו 6Bמתקיימת בארגון שתמיד צופה אל הצעד הבא. במסגרת פעילות השיווק בסטודיו חושבים כל הזמן על היעד הבא שאליו צריך להגיע המעצב החדש ועל מגוון העולמות שהוא יפגוש בשנים הבאות, ומתוך ההבנה הזאת נבנים ומתעדכנים כל הזמן הקורסים השונים ונבנים גם עולמות תוכן נוספים, שאינם מסתכמים בלימודים בלבד.

הרננדורנה על הבחירה: "המסר שמתנוסס בכניסה לסטודיו 6B – 'ברוכים הבאים לעוד יום של יצירתיות' – תואם את הגישה של מערך השיווק אותו מנהלת מירית, שנכנסה לתפקיד לא מזמן. היא אחראית על מהלכי שיווק מעניינים ששוברים את השבלונה המוכרת של 'בית ספר לעיצוב'. המטרה של המהלכים היא לספק הכשרות רב-תחומיות ל'מעצב החדש', שמפנים שהעולם כל הזמן משתנה, הן טכנולוגית אך לא רק, ושעליו להתאים את ארגז הכלים שלו לזמן. לצד לימודי עיצוב לתחומיו, מקדמת מירית את מסלול BPRO – לימודי העשרה המיועדים למעצבים פעילים. כך למשל, מעצבי פנים יכולים להשתלם בתחום עיצוב חלל מסחרי, ומעצבים גרפיים יכולים להשתלם בתחומי הווב (web) והמובייל (mobile). על מנת להרחיב את קהל הלקוחות של הסטודיו, יזמה מירית מהלך מעניין נוסף, שנקרא DETOUR – סדרת סיורי אדריכלים ברחבי הגלובוס, שמציעים לחשוף לקהל המקצועי אתרים, אדריכלים מקומיים וסיורים שונים לחלוטין מהחבילה הקיימת ב'טיול מאורגן'. המהלכים השיווקיים של מירית 'יוצאים מהקופסא', כשהיא מחפשת לספק תוכן מקורי ומעניין וגישה דינמית שמתאימה עצמה לשינויים בשוק התחרותי".


עיצוב פנים

דויד (מימין)- מכנסיים: פור אבר 21, חולצה שחורה וחולצה משובצת: H&M, נעליים: זארה
אורון – טי-שירט: ניל בארט, מכנסיים: איסובי, ז'קט עור: SCM, נעליים: ג'יבנשי

אורון מילשטיין, מעצב פנים בעל תואר ראשון בתחום עיצוב פנים, B.design מטעם המסלול האקדמי של המכללה למנהל. החל משנת 2009 – מנהל משרד עצמאי לתכנון ועיצוב פנים, ואחראי על פרויקטים בינלאומיים שזכו לשבחים רבים וחשיפה תקשורתית. התמחותו היא בתכנון חנויות בוטיק ובתי אופנה, ובנוסף – מגורי יוקרה. חותמו האישי ידוע כסגנון צעיר, חצוף ומתוחכם, המשלב הרמוניה ודיוק. המינימליזם בעיצוביו נשבר באמצעות שימוש נועז בצבע, טקסטורה ושילוב מתוחכם של אלמנטים המובאים מעולמות התוכן של אופנת העילית הבינלאומית. מילשטיין זוכה לחשיפה בינלאומית, ונחשב לאוטוריטה מקצועית בארץ ובחו"ל. גישתו הייחודית, הדיוק ושימת הלב לפרטים הן הסיבות להצלחתו. פרויקטים מסחריים ופרטיים שעיצב באירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק מככבים בערים המרכזיות.

אחד הפרויקטים הבולטים שראו אור לאחרונה הוא חנות הדגל של iStore – apple reseller, שמילשטיין נבחר לעצב מבין מספר מעצבים שהגישו מועמדותם. בחנות החדשנית, יצר אינטרפרטציה משלו לתפיסה המינימליסטית המאפיינת את חנויות APPLE ברחבי העולם – אולם התצוגה עוצב בצבעי השחור והלבן, וזאת מבלי להאפיל על המוצרים עצמם.

אורון מילשטיין בחר בדויד רם, מעצב פנים

דויד רם, בוגר HIT, נמשך מגיל צעיר לתחום העיצוב, אליו נחשף בעיקר בגלל אימו, שהייתה מציירת בצבעי שמן והייתה לה נגיעה לתחום האמנות. כבר במהלך לימודיו התחיל לתכנן ולעצב, בעיקר בתחום המסחר. עבודה משותפת עם חבר, האדריכל אביעד פניו, חשפה אותו לתחומים נוספים, הרחיבה את אופקיו ונטעה בו את הצורך להתפתח וליצור. "אני מאמין שתפקידי בעולם הוא קודם כל לרגש אנשים, בתחושה ובחוויה הכללית, אך תמיד בהיבט של פרקטיקה", הוא אומר. "אנחנו לא אמנים אלא מעצבים. אני שואף למקצוענות וחדשנות שנדמה שנעלמו קצת מהתחום היום, שהפך לפרוץ". את פרס משרד החינוך קיבל על פרויקט שידע לנצל את החלל תחת גרם המדרגות הראשי של רחבת בית ספר, תוך מילויו באובייקטים שהציעו במצב פתיחה פעילויות לילדים ברחבה. כיום עובד במשרד "דנה אוברזון אדריכלים", ובמקביל גם באופן עצמאי.

מילשטיין על הבחירה: "עקבתי אחר עבודותיו בפייסבוק, והתחברתי אליהן. הרגשתי שיש בהן משהו אחר מהנוף המקומי, תעוזה, חשיבה מחוץ לקופסא. התרשמתי במיוחד מפרויקט הגמר שלו, 'קירוי שוק הכרמל' – פרויקט מרגש שמתחבר לסביבה הקיימת. אני מאמין שהוא קורץ מחומר שונה בעולם העיצוב המקומי, ואין לי ספק שהולכים לשמוע ממנו בשנים הקרובות בעולם העיצוב".



סגנון והפקה: גילי סיוון-כהן הפקה בפועל: ענת כהנא-ברששת איפור: בן קדר שיער: עומרי לוי

צולם ב-ARCO, גלריית אירועים יוקרתית - אירוח בשאר הרוח, המנור 14, תל אביב, טל' 052-3117888, arco-tlv.co.il

תגובות

Comments are closed