חדשות עיצוב

חדשות עיצוב

מאת: אביטל מאור
Designer סגנון חיים

תיק יד "Queendom", עיצוב: Mary Frances, Tassen Museum

The Bead Goes On

היכן: אמסטרדם, הולנד – Museum of Bags and Purses
מתי: עד 18 בספטמבר 2016
אתר: www.tassenmuseum.nl

מוזיאון התיקים באמסטרדם מביא לקדמת הבמה את החרוזים, בתערוכה המציגה תיקים ופריטים נלווים בהם מככב אביזר זה החל מהמאה ה-18. למרות שהחרוזים משולבים באופנה כבר מאות בשנים, הם עדיין אופנתיים ופופולריים גם באופנה העכשווית. מחרוזי הזכוכית הקטנטנים של המאה ה-18 ועד לחרוזים המנצנצים המודבקים לנעליים של Tomas Kroes – השימוש באלמנט זה משנה צורה.

בעבר החרוזים היו עשויים בעיקר מזכוכית, בגודל שלעיתים לא עלה על גרגר חול, ואכן סוג זה של חרוזים כונה sable – בהקשר של המילה "חולי" בצרפתית. באלו השתמשו לקישוט תיקים יוקרתיים, נעליים, חגורות, ארנקים ושאר אביזרי

תיק יד מחרוזי פלסטיק, אליזבט ארדן, Tassen Museum לחצו להגדלה)

אופנה שנועדו לאליטה הצרפתית. במאה ה-19 החרוזים בעיקר נתפרו לארנקים ולפאוצ'ים לטבק, ואילו במאה ה-20, שהייתה תור הזהב של החרוזים, שולבו החרוזים בכל פריט אופנה אפשרי: בגדים, תיקים, כובעים, נעליים, מניפות ועוד, כשמעצבים פריזאים רבים בחרו לעשות בהם שימוש נרחב. מותגי אופנת עילית, כמו ולנטינו, אלכסנדר מקווין ועוד, בחרו לשלב אותם בעיצוביהם באורח שנתפס מודרני יותר. הפעם מאפשר המוזיאון גם לגעת ולנחש: האם מדובר בחרוזי זכוכית, מתכת, פלסטיק או עץ?


מימין: Isabella Blow (צילום: Donald McPherson contour by Getty images)
משמאל: מתוך התערוכה Isabella Blow: A Fashionable Life, במוזיאון MAAS

Isabella Blow: A Fashionable Life

היכן: סידני, אוסטרליה – MAAS – Museum of Applied Arts and Sciences
מתי: עד 28 באוגוסט 2016
אתר: www.maas.museum

למרחיקים עד אוסטרליה מזומנת חוויית עיצוב אופנה במוזיאון לאמנות שימושית שבסידני. איזבלה בלואו (1958-2007) – הייתה למעלה מ-25 שנים אייקון אופנה בבריטניה. היא עצמה הייתה עורכת בתחום האופנה, אך גם אספנית של פריטי הוט קוטור. בלואו נודעה בזכות מלתחותיה האקסטרווגנטיות ואוספי הכובעים אותם חבשה, שהפכו לסימן ההיכר של האקסצנטריות שלה, אך גם של טעמה הייחודי. לאחר התאבדותה רכשה חברתה הקרובה, הפטרונית הנדבנית דפני גינס, את כל האוסף שלה, שכ-100 פריטים ממנו מוצגים בתערוכה זו. בלואו זיהתה וטיפחה מעצבי אופנה, צלמים ודוגמניות, וחלקם הפכו בעצמם לאייקוניים לאורך השנים. בתערוכה מוצגים פריטי מעצבים, כמו אלכסנדר מקווין, פיליפ טריסי, חוסיין שלאיין ועוד, כמו גם נעליים של מנולו בלניק, ג'ון גליאנו, ג'רמי סקוט ועוד, וכן כובעים, תכשיטים ואביזרים. ממתק אופנתי, שהוא מחווה לאישה שהייתה גדולה מהחיים.


שם העבודה: La Mamma, Donna, עיצוב: Gaetano Pesce, 1969 (צילום: Klaus Zauugg)

Radical Design

היכן: ווייל, על הריין, גרמניה – Vitra Design Museum
מתי: עד 17 בנובמבר 2016
אתר: www.design-museum.de

מתוך התערוכה: Radical Design, במוזיאון ויטרה (צילום: Mark Niedermann) (לחצו להגדלה)

תערוכה זו מתמקדת בפריטים מייצגים, ראיונות, צילומים ועוד, המתקשרים לתנועת העיצוב, ה-Radical Design, שהגיעה לשיאה בסוף שנות ה-60, תחילת שנות ה-70 באיטליה. זו הייתה אחת מתנועת העיצוב האוונגרדיות והחשובות ביותר בהיסטוריית העיצוב של המאה ה-20. כמחאה על הפונקציונליזם והטעם המתגבש בעולם העיצוב והאדריכלות, כתבו חברי הקבוצה מניפסטים, פיתחו שפת עיצוב יוצאת דופן, פעלו בשיטות עבודה בינתחומיות וביססו רעיונות עיצוב אוטופיים. לשיטתם, מעצבים ואדריכלים אינם צריכים להיות רק ספקי שירות בשדה המסחרי, אלא צריכים לעסוק באופן אקטיבי בנושאים חברתיים ופוליטיים. Superstudio, לדוגמה, עם השולחן Quaderna וספת La Mamma, בעיצובGaetano Pesce, סיפקו ביקורת על דפוס החברה הצרכנית ועל מעמד האישה. בנוסף, באמצעות שימוש בחומרים חדשים לאותה העת, כגון קצף פוליאורתאן וגומי לטקס בעיצוב רהיטים, הושגה פריצת דרך שאפשרה לשלב פופ-ארט בתחום זה. טשטוש הגבולות, אליו חתרה תנועה זו, בין עיצוב לבין דיסציפלינות אחרות, כמו בעבודות של אלסנדרו מנדיני, שהיה אדריכל, מעצב, אמן וכותב גם יחד – נתן פתח לעבודות בינתחומיות. השפעתה הביקורתית של תנועה זו באה לידי ביטוי עד ימינו. רבות ממגמות העיצוב העכשוויות, כגון עיצוב ביקורתי, עיצוב חברתי ועוד, מתייחסות בעצם למהות תנועה זו.


אגרטל Olaf, סדרת riente" 1952, עיצוב וייצור: Dino Martens עבור Aureliano Toso, ביאנלה ונציה, 1952 (צילום: Anna Seibel)

אגרטל Olaf, סדרת riente" 1952, עיצוב וייצור: Dino Martens עבור Aureliano Toso, ביאנלה ונציה, 1952 (צילום: Anna Seibel)

Murano. Milano. Venezia. Glass

היכן: מינכן, גרמניה – Die Neue Sammlung
מתי: עד 16 באוקטובר 2016
אתר: www.dei-neue-sammlung.de

אגרטל Contrappunto 1959, עיצוב וייצור: Antonio Da Ros עבור Gino Cenedese, ביאנלה ונציה, 1960 (לחצו להגדלה)

עובדה ידועה היא שהטריאנלה של מילאנו והביאנלה של ונציה – שתי תערוכות בינלאומיות במאה ה-20 – שימשו כברומטר לעיצוב ואמנות עכשוויים. עובדה פחות ידועה היא שגם זכוכית מורנו הייתה מיוצגת בתערוכות אלה. מפעלים, כגון A.Ve.M, Archimede Seguso, Barovier & Toso ו-Venini, הציגו את עולם הזכוכית המסורתי, על הטכניקות השונות שהוא מציע, אך הציגו גם השראות חדשות בעיצוב בזכוכית. הפריטים יוצאי הדופן שיוצרו, בשילוב מיומנויות של מאסטרים בזכוכית ומעצבים בעלי רעיונות אמנותיים, יצרו התעניינות מחודשת ורעננה בעולם העיצוב בזכוכית באירופה. בתערוכה מוצגים כ-200 פריטים ואיורים מאוסף Holz מברלין – אחד האוספים הפרטיים הגדולים בעולם של זכוכית מורנו. בין אלה, פריטים נדירים ויוצאי דופן מבחינת עיצובית/אמנותית ומבחינת יכולות טכניות. החל משנות ה-20 עיצוב הפריטים לא היה נתון בדרך כלל בידי מאסטר הזכוכית, אלא נוצר בשיתוף פעולה בין מעצבים לבין מאסטרים – שיתוף אשר איתגר את גבולות החומר והיצירה. רוב המעצבים והאמנים הם איטלקיים, אך יוצאים מן הכלל הם האמנית השוודית Tyra Lundgren, הפסל האמריקאי Ove Stearns ושני המעצבים השוודיים Birgitta Karlsson ו-Ove Thorssen – שכולם יחד עבדו עם Venini, מיצרני זכוכית מורנו הידועים בעולם.


מתוך התערוכה Classic Plastics ,©DX Museum Canada

Classic Plastics

היכן: טורונטו, קנדה – DX – Design Exchange – Canada's Design Museum
מתי: עד 30 באוגוסט 2016
אתר: www.dx.org

מהפכת הפלסטיק, שהחלה לאחר מלחמת העולם הראשונה, התייחסה לחומר זה כאל חומר פלא. בתחילה במטבח, שם הוחלפו מדפי המתכת במקררים במדפי פלסטיק, ולאחר מכן במגהצים, שם הוחלפו ידיות העץ בידיות פלסטיק. בשנות ה-60 זלג הפלסטיק גם לתעשיית הרהיטים, שם יצר החומר מהפכה בתחום העיצוב התעשייתי בעולם כולו. הפלסטיק הפך להיות נושא במוקד החשיבה הסביבתית בשנות ה-70, כשהוא גורם למעצבים להתרחק ממנו. טכנולוגיות שפותחו לתעשיית הרכב, ששולבו עם תפיסות סביבתיות, נתנו לחומר זה חיים חדשים בשנות ה-80. אז, פיתוח התרמופלסטיק ופיתוח המחזור ברמה הגלובלית החזירו את הפלסטיק לקדמת הבמה בעולם העיצוב התעשייתי. אלה השתלבו עם טכנולוגיה דיגיטלית, ששיפרה את טכניקת ייצור התבניות והציגה מראה חדש לפוליפרופילן – חומר ממנו יצר קארים ראשיד את כיסא ה-oh לחברת Umbra. בתערוכה מוצגים מעל ל-600 פריטים נדירים עשויי פלסטיק, המעידים על גלגולו של חומר חשוב זה שהשפיע על העיצוב ועל חיינו, החל משנת 1945 ועד לימינו.


תערוכת Transaction Project ,©Design Museum Gent

Unfold. The Transaction Project, blown glass in printed

היכן: גנט, בלגיה – Design Museum Gent
מתי: עד 2 באוקטובר 2016
אתר: www.designmuseumgent.be

פרויקט ה-Transaction בוחן את עולם ה-Craft (אמנות שימושית), באמצעות התייחסות למספר אספקטים: שוליה, מוניטין, המלצה, מיומנות וסטטוס. לאחר חקר של כשנתיים מציג הפרויקט את עבודות הקרמיקאי ג'ונתן קיפ (Jonathan Keep), חוקר האמנות צ'רלס סטרן (Charles Stern) והסטודיו לעיצוב "Unfold". תוך שימוש בטכניקת הדפסה בתלת-מימד ליצירת תבניות קרמיות, הצליחה הקבוצה להתגבר על בעיה פיזיקלית של אי תאימות של חומר ושל זכוכית. התוצאה היא פריטים משולבים של חומר ושל זכוכית בניפוח מסורתי, המייצגים כבוד כלפי עבודת היד המסורתית ומשתלבים עם חדשנות טכנולוגית ומיומנויות דיגיטליות. בסופו של דבר, מטרת הפרויקט היא להעשיר את הידע ולהעביר אותו לרשות ציבור העוסקים באמנות שימושית מסורתית.


[email protected]

 

תגובות