חדשות עיצוב: תערוכות בעולם

חדשות עיצוב: תערוכות בעולם

מאת: אביטל מאור
Designer סגנון חיים

 

אמן: Thomas Bayrle, מיצב: iPhone Pietà , 2017 ,MAK/Georg Mayer ©

Thomas Bayrle – If it's Too Long – Make it Longer

היכן: וינה, אוסטריה: MAK
מתי: עד ה-2 באפריל, 2018
www.mak.at

בתערוכת יחיד זו משלב תומס ביירלי (יליד ברלין, 1937) טכניקות קראפט מסורתיות עם אמנות מבוססת עבודת מחשב של עידן האינפורמטיקה. באמצעות מטפורות על צביעה ותכנות, ביירלי חושף את האמביוולנטיות של אמנות, קראפט ותעשייה, ומציג צורניות מורכבת עם התייחסות לייצור המוני של קישוטיות.

ביירלי פיתח את ה-Superforms האגדתיות שלו כתגובה לאייקונים תרבותיים שהפכו בעידן המודרני לתעשייתיים, דוגמת ישו, מאו, הכביש המהיר, או לחלופין הסמארטפון. לטובת התערוכה הקים ביירלי ברחבת הכניסה למוזיאון, המוקפת עמודים, מיצב ענק Phone meets Japan, המתייחס לתקשורת הדיגיטלית העכשווית ובה נראה זה המתקשר באמצעות החושים בלבד (ללא טלפונים ניידים).

ביירלי יצר מיצב נוסף iPhone Pietà – שטיח ארוג ידנית בצרפת, תוך שימוש בסמארטפונים ותוך כדי התכתבות עם מושג הפייטה המסורתי. עבודותיו של ביירלי הופכות את המעצב לאמן, לאורג ולפילוסוף גם יחד.


צמיד 2010 ,Horn, פורצלן וציפוי זהב

Noordeman and Wright: Audiowear

היכן: ניו יורק, ארצות הברית: MAD – Museum of Art & Design
Part of the Sonic Arcade – Shaping Space with Sound
מתי: עד ה-11 בפברואר, 2018
www.madmuseum.org

Sonic Arcade – Shaping Space with Sound היא תערוכה מרובת מרכיבים הכוללת מיצבים אינטראקטיביים, סביבות דינמיות ופריטים מדגימים, החוקרים כיצד הצליל הופך לחפץ. בעידן בו קיימת סביבנו אינפורמציה חזותית רבה כל כך, תערוכה זו מספקת חוויה חושית מסוג שונה. הצליל נבדק כסוג של חומר אותו ניתן לעבד, לעצב ולהעביר באמצעים שונים, כגון מעגלים חשמליים, גלי רדיו וכו'. אמנים ומעצבים עכשוויים עושים במסגרת התערוכה שימוש ב"חומר" זה. החלק המכונה Audiowear הוא שיתוף פעולה של המעצבים ההולנדיים ארג'ן נורדמן וכריסטי רייט, שיצרו במיוחד עבור התערוכה סדרה של תכשיטים מוזיקליים.


מבט לתערוכה: Joris Laarman Lab: Design in the Digital Age (צילום: Matt Flynn © Smithsonian Institution)

Joris Laarman Lab: Design in the Digital Age

היכן: ניו יורק, ארצות ברית: Cooper-Hewitt Design Museum
מתי: עד ה-15 בינואר, 2018
www.cooperhewitt.org

העתיד העיצובי כבר כאן. כך משתקף מתערוכה מקיפה ראשונה בארצות הברית של המעצב ההולנדי ג'וריס לארמן (Joris Laarman) והצוות המולטי-דיסציפלינרי שלו, הידועים בזכות היישומים האלגנטיים והחלוציים של טכנולוגיות דיגיטליות. המעבדה של לארמן פועלת על התפר שבין עיצוב, אמנות ומדע, והתוצרים מטשטשים את האבחנות המסורתיות בין "עבודת יד" ל"עבודת מכונה", ובין "דקורטיבי" ו"פונקציונלי", על מנת ליצור עיצוב שמגלם יופי מושלם וגאונות טכנולוגית גם יחד.

בתערוכה מוצגים פריטים המדגימים את החקר של מעבדת עיצוב זו, מהכיסא האייקוני Bone Chair, שנוצר מאלגוריתמים המחקים צמיחה של עצם, ועד גשר תלוי להולכי רגל, שנוצר תוך שימוש בהדפסת תלת-ממד רובוטית מתקדמת. כמו כן, מוצגים 23 סרטונים המדגימים את תהליכי הייצור הדיגיטליים המרתקים ואת הצוות הרב-תחומי של המעבדה.


כנסיית השילוש הקדוש, אוסטריה. אדריכלים: פריץ ווטרובה (1971-1976). (צילום: וולפנג לייב, 2011)

SOS Brutalism: Save the concrete monsters

היכן: פרנקפורט, גרמניה: Deutsches Architekturmuseum
מתי: עד ה-2 באפריל, 2018
www.dam-online.de

מוזיאון האדריכלות בפרנקפורט מציג תערוכה מקיפה, ראשונה מסוגה, הסוקרת את האדריכלות הברוטליסטית משנות ה-50 וה-70 של המאה ה-20. "ברוטליזם" אינו גזור מהמילה "ברוטלי", אלא דווקא מהמונח הצרפתי “béton brut” – המתייחס לבטון חשוף. לפיכך, ההגדרה "אדריכלות ברוטליסטית" מתייחסת לאדריכלות שהתפתחה כתגובה למציאות החברתית והתרבותית שנוצרה לאחר מלחמת העולם השנייה, המשתמשת וחוגגת את החומר הדל, החשוף והגולמי.

לאורך השנים נוצר שיח ער ותוסס סביב האסתטיקה של האדריכלות הזו, כאשר לצד המצדדים קמה גם תנועה ערה הרואה בה כיעור של מפלצות בטון, כאשר מבנים ברוטליסטים רבים נמצאים כיום בסכנת הריסה. לאור זאת, הרחיב המוזיאון את היקף התערוכה גם לחלק אינטרנטי (#SOSBrutalism) ובו מוצגים כ-1,000 פרויקטים ברוטליסטים. בתערוכה עצמה הברוטליזם נבחן מחדש עם מודלים נדיבי ממדים מיפן, ברזיל, יוגוסלביה, ישראל וכן בריטניה, בה נולד מושג הברוטליזם החדש.



[email protected]

תגובות

Comments are closed