Creative Native

Creative Native

הבשורה החדשה מבית היוצר של המעצב שים אדרי שומרת אמונים לחזון המוביל את בית העיצוב שכטר: יצירה כהצהרה של טרנדים חדשים. והפעם קולקציית בדי הריפוד המערבת השראות מעולמות שונים ומגלמת בתוכה צבעוניות, טקסטורות, מרקמים לא צפויים ועושר חזותי

מאת: שחר בן-פורת (צילומים: איליה מלניקוב)
Designer סגנון חיים

רק כאשר סיים את העבודה על קולקציית הבדים החדשה לבית שכטר, אשר קיבלה את השם Creative Native, זיהה מעצב הבית, שים אדרי, את מקור ההשראה העיקרי לקולקציה: מלון HOBO בשטוקהולם, בירת שוודיה. "הייתי במלון בקיץ שעבר, במסגרת חגיגות יום הולדת 40 שלי", הוא מספר, "ולא הבנתי עד כמה עיצוב המלון היווה עבורי השראה, עד שסיימתי לעצב את הקולקציה. השראה זה לא משהו שרואים ואז עושים בדומה לה, אלא משהו שנטמע בך ויוצא החוצה בהמשך הדרך. זה כמו טיפול פסיכולוגי", הוא צוחק, "רק אחרי שנה אתה יודע אם זה הצליח".

הקולקציה משלבת בתוכה עולמות, אשר על פניו נראים כי אינם קשורים זה לזה: אלמנטים אתניים מאפריקה ודרך המשי, יחד עם צעצועים פרימיטיביים בצד משחקי ילדות מודרניים יותר, ושילובי צבעים של ירוק, צהוב-חרדל, כחול והשחור-לבן, המאפיין את עיצוביו של אדרי.

"ההשפעות האתניות היו תמיד בעולם בדי ריפוד, כי בסופו של דבר הטכניקות הפרימיטיביות לאריגת בדים הן שקבעו את החוקים שאנו מכירים", הוא אומר ומוסיף: "רק מי שאינם חשופים לעולם המודרני יכולים ליצור שילובי צבעים כאלה, וזה נוכח גם בעבודה שלי. אנשים אומרים לי שוב ושוב שהם לא חשבו על שילוב צבעים שכזה. זה מאוד חשוב לי, ליצור חוקים חדשים של צבעוניות, טקסטורות, שילובי מרקמים לא צפויים היוצרים עולם חדש".

האריגה כיצירה

אחת לשנה מוציא לאור בית שכטר קולקציה חדשה של בדים, שעל עיצובם אמון אדרי בעצמו. הפעילות של שכטר החלה בכלל במכירת מזרונים: שאול שכטר החל למכור בתל אביב מזרונים בעודו רוכב על אופניים, וזאת במטרה לעזור בפרנסת הבית. בתקופת הצנע הוא עבד עבור בן גוריון בדרום הארץ, וייצר ספות שהפכו לפופולריות במיוחד באותה תקופה.

ההצלחה הניעה אותו לחזור לאזור המרכז ולפתוח חברה המתמחה בריהוט לסלון. בהמשך, כאשר ראה שיש צורך בגיוון, החל לעצב בדים. פעילות החברה התרחבה לאחר שבנו, עדי, נכנס לפעילות, וכיום מייצרים בשכטר בדי ריפוד, וילונות, שטיחים ועוד, כאשר כל המוצרים מיוצרים באירופה בבתי הייצור הטובים ביותר בענף. מוצרי החברה משווקים ל-400 רשתות וחנויות בישראל, ובמקביל ניתן למצוא אותם ב"שכטר בוטיק", חנות המתפרסת על פני שלוש קומות בתל אביב, בה ניתן לרכוש את הבדים, הווילונות, השטיחים והטפטים של החברה, לצד פריטים משלימים לעיצוב הבית. ניתן למצוא כאן פריטים של בתי עיצוב מובילים מאיטליה, ספרד ועוד, כאשר לב לבה של החנות הוא הקולקציה הייחודית של אדרי, וזו מתבססת על שני בדים עיקריים.

הראשון הוא פליימוביל, בד המשלב משחקי ילדות וצעצועים פרימיטיביים עם אלמנטים אפריקאים. הבד השני נקרא קופנהגן, ובהתאם, הוא מבוסס על הצבעוניות של הרהיטים הדניים. "הדנים היו ידועים בטכניקה של כיפופי עץ וגימורים ידניים, שהיום רק מכונות יכולות לעשות. הם הקדימו את זמנם". הקולקציה כוללת עוד ארבעה בדים נוספים בעיצובו של אדרי, כולם בדים ארוגים. זאת בניגוד לבדים המודפסים שאנו מורגלים בהם. לקולקציה הזו התאים אדרי בדים משלימים, כולל בדים שנוצרו בהשראת שמיכות הפיקה, בדי פפיטה חדשים, המעצימים את האווירה האתנית, ושלושה בדים המשלבים צורות נאיביות, המדמות נגזרות נייר.

  לחצו להגדלה

טרנד נולד

הקולקציה החדשה מושקת לקראת החגים, והיא מהווה ביטוי לרצון של אדרי ליצור בדים שיישארו רלבנטיים לאורך זמן. "פעם היו מחליפים את הספות כל 15 שנה, והיום מחליפים אותן כל 6-7 שנים. כורסאות מחליפים כל ארבע שנים, ואילו כריות נוי כל שלוש שנים", הוא מסביר.

"לרשתות קל לקנות את הפריטים הכי מעודכנים, אבל התפקיד של שכטר כבית עיצוב הוא להביא ללקוחות את מה שיהיה רלבנטי בעוד שנה. אם אני אביא משהו שהטרנד שלו עכשווי, אני מקצר לו את אורך החיים – ואתה לא רוצה להחליף את הריפוד של הכורסה אחרי חצי שנה".

אחד הדברים המאפיינים את הקולקציות של אדרי הוא כאמור הרב-תרבותיות. "אני לא אוהב שמסתכלים על הבדים שלי ואומרים זה אתני, טרופי או קלאסי. אני אוהב שזה נראה רב-תרבותי. אני לוקח השראה מדרך המשי, שטוקהולם, אפריקה, משנות ה-80, ויוצר לוק חדש שלא חשבת עליו. ככה ממציאים טרנד".

מאחר שאדרי יוצר טרנדים, הלקוחות לא תמיד מגיבים אליו בהתלהבות מיידית. "אנשים לא תמיד יודעים איך לעכל את הבדים החדשים. היום אני כבר לא נבהל כשלא מבינים מה עשיתי, כי אחרי שנה זה נטמע ונוצר ביקוש משמעותי. הגלריות לעיצוב רהיטים הן בדרך כלל הראשונות להשתמש בהם, כי גם הן מחפשות להביא בשורה ללקוחות, שתהיה שונה מהייצור ההמוני. יש 30 אלף איש שעוקבים אחרינו ברשתות החברותיות, וזה אומר שאתה לא יכול לחזור על עצמך ולאכזב אותם. מקוריות היא הדבר הכי חשוב".

חשיפת הקולקציה החדשה מתרחשת בשני אופנים: באמצעות המותג AA, המורכב מתיקים, נעליים, הדומים וספסלים, העשויים מהבדים אותם יוצר אדרי. "כך אנו מציגים ללקוחות את הבדים מבלי להיכנס לתחרות עם יצרניות הרהיטים, הרוכשות מאיתנו בדים". במקביל יוצר אדרי מדי שנה קמפיין, החושף לקהל הרחב את הבדים. הקמפיין כולל ספסלים והדומים המרופדים עם הבדים החדשים, בצד תיקים וכריות בהם הטמיע אדרי סרטי פוליפופילן, "חומר שהדליק אותי לעבוד איתו".

בקמפיין הוא שילב עבודות קרמיקה ייחודיות של המעצב טל בטיט, שיצר כדי חימר משולבים בגלזורות צבעוניות, המשלימים בסגנון שלהם את הקולקציה החדשה של אדרי. לדבריו, הקמפיין החדש הוא הקשה ביותר שעשה עד כה. "אני רואה הרבה עיצוב ומאוד קשה לי להתרגש מדברים, כי הכל נראה דומה אחד לשני עבורי", הוא מסביר. "בה בעת, אנחנו צריכים להביא משהו חדש, שונה ובעיקר מרגש".

תגובות

Comments are closed