מארג של יצירה

מארג של יצירה

עידוד וטיפוח השיח בתחום העיצוב והאמנות, והשאיפה לחשוף מעצבים מקומיים, מחזקים את מעמדו של יריד 'צבע טרי', שמציין עשור לפעילותו. סקירה מקדימה

מאת: יעל אפרתי
Designer סגנון חיים

כמדי אביב, ייערך גם השנה יריד האמנות הגדול ״צבע טרי״, והפעם במתכונת חגיגית ומורחבת, כיאה לאירוע המציין עשור, פרק זמן שאינו מובן מאליו במציאות חיינו כאן. ״׳צבע טרי׳ נוצר בזמנו ומכוון מאז להוות קטליזטור לשדה האמנות המקומי״, מסבירה יפעת גוריון, שמנהלת את היריד עם שרון טלינגר. ״אחרי חמש שנות פעילות חשבנו שיש להרחיב את המתכונת ולכלול בה לצד האמנות את תחום העיצוב.

"בעיניי, אין היררכיה בין שני השדות הללו וכך לאור הדרישה הגדלה מהשטח והחשיפה של 'צבע טרי' לעשרות אלפי מבקרים, יזמנו במסגרתו את 'עיצוב טרי', שהולך ומתרחב מדי שנה, כאשר המטרה נשארה זהה: לעודד ולטפח את השיח בתחום ובה בעת לחשוף את המעצבים המקומיים ולעזור להם להתפרנס״. לדבריה, מיעוט הגלריות שמציגות כאן עיצוב מחדד את הצורך ב״עיצוב טרי״ כפלטפורמה שחושפת את המעצבים לקהל מקצועי, ובכך מקדמת אפיקים לפרויקטים ולשיתופי פעולה, ובמקביל מנגישה את העיצוב לקהל הרחב שגם שיוכל לרכוש את כל העבודות המוצגות.

מדף מתכת SO SHERMAN של מעצבת הפנים אורית שרמן נהרי (צילום: יח"צ)

צעירים מול ותיקים

השנה הוגשו לוועדת הקבלה של ״עיצוב טרי״ 150 פרויקטים, מתוכם נבחרו 35, כולם פרויקטים עדכניים של מעצבי מוצר, שיציגו קולקציות חדשות של גופי תאורה, פריטי ריהוט, כלים בעבודות יד ועוד, כשהשנה לראשונה יוחד לתצוגת העיצוב מתחם גדול ונפרד, מהלך יקר שהתאפשר בזכות הזמנה שקיבל "צבע טרי" ממרכז הירידים, לבצע בשטחו ציור קיר ענק בשטח כולל של 1,700 מ"ר. על אפיון המציגים ביריד העיצוב אומרת טל גולני, מנהלת "עיצוב טרי": "המעצבים שנבחרו להציג את עבודותיהם הם תמהיל שכולל מעצבים צעירים שרק לאחרונה סיימו את לימודיהם, כאלה שכבר צברו ניסיון ומימשו פרויקטים, וגם מעצבים ותיקים ומוכרים שחלקם כבר הציגו ביריד ומזמנים אפשרות לעקוב אחר התפתחותם בפרויקטים מתמשכים וגם לבחון את רעיונותיהם החדשים״.

לצד המעצבים שישהו במקום התצוגה במשך הארוע ויסבירו למעוניינים את העבודות שלהם ואת התהליכים שהובילו לתוצאה המוגמרת, יוצגו בביתן שלושה פרויקטים מיוחדים: ״לדבר בשפתם״, תערוכה גדולה של ״בית בנימיני״, שבה יציגו 13 מעצבות ומעצבי קרמיקה – צעירים מבטיחים לצד ותיקים ומוכרים – את התייחסותם ופרשנותם לשאלה הגדולה ״האם יש עיצוב ישראלי?״.

לדברי גולני, בעזרת מקבץ העבודות האלה ניתן יהיה לבחון ולהסיק האם מדובר בפרגמנטציה של מעצבים בבחינת "זאבים בודדים", או במארג עיצוב קוהרנטי שמתפתח לשפה מקומית. בית העיצוב הוותיק של דניאלה להבי, המתמחה בעיצוב נעליים ותיקים, יציג בביתן קולקציה ייחודית מעור של פריטים מעוצבים לבית, וחממת העיצוב של ״בצלאל״ תמשיך בשיתוף הפעולה עם ״עיצוב טרי״, ובמסגרתו יוצג פרויקט אינטראקטיבי בדמות פס ייצור ובו חמש נקודות ייצור שבהן יוכל הקהל לעבור ולהשתתף באורח פעיל.

שרפרפים בעיצוב מאור אהרון (צילום: מאור אהרון)

לחוות את הטבע

החלק המרכזי של ״עיצוב טרי״ כולל 35 עבודות חדשות ומרתקות שמאירות רעיונות, חומרים, טכניקות ושפות אישיות של מעצבות ומעצבים, שמרכיבים שדרה חשובה בעיצוב המקומי. הנה לכם שלוש דוגמאות. מאור אהרון הוא מעצב צעיר שסיים לפני פחות משלוש שנים את לימודיו במכון הטכנולוגי בחולון (HIT), ומציג פרויקט מחקרי מתמשך, שהתחיל כפרויקט הגמר המצטיין שלו ועוסק בצורה, בחומר ובתנועה. האובייקטים שיוצגו בביתן – שרפרפים ואגרטלים – מיוצרים בטכנולוגיה של יציקת פלסטיק בשילוב תנועה צנטריפוגלית ועבודת יד, מפגש שמייצר מופעים ויזואליים מיוחדים של חומר וצבע.

את הפרויקט שלו מתאר אהרון כ"מפעל של איש אחד", המתקיים בסטודיו שלו בדרום תל אביב. "אני איש של חומר. התהליכים שלי תמיד יתחילו בניסוי ועם הידיים, והמקום הכי טבעי לי ליצור הוא בסטודיו, עם בגדים מלוכלכים והרבה אבק". מקור ההשראה העיקרי שלו בשנים האחרונות הוא עולם הבישול. "בזכות העושר הצבעוני והחומרים, בשילוב תהליכים של ערבוב מרכיבים יבשים ורטובים, הוספת תבלינים, עיבוד ידני או בעזרת מכונות – עד שבסוף מתקבל משהו חדש וטעים, מקביל מאוד לדרך שבה אני עובד עם חומר וטכנולוגיה".

גוף תאורה בעיצוב בר דוידוביץ' (צילום: כפיר זיו)

המעצב בר דוידוביץ' מציג בתערוכה את Street Iamp, גוף תאורה שעוצב בהשראת מנורות רחוב ושומר על איזון בין גסות לעדינות, בין מחוספס למדויק, ומייצר בחלל מופע שקשה להתעלם ממנו. המנורות קיימות בגרסאות קיר ותקרה, בארבעה צבעים שונים. דוידוביץ' שלמד עיצוב במילאנו, מספר כי הוא אוהב לפתח רעיונות חדשים לעיצוביו במהלך טיסות שבהן הוא מרבה, כחלק משיתופי פעולה עם חברות בחו"ל. הוא תמיד לוקח איתו מחברת סקיצות, ואחר כך בסטודיו ממשיך את הפיתוח. החלק האהוב עליו בתהליך העיצוב הוא "פיצוח הקונספט שמלווה בדרך כלל בהרבה שרטוטים וקשקושים במחברת, ואז מגיע הרגע הזה שאתה פשוט יודע שזה הכיוון הנכון להתקדם בו".

עדיטל אלה היא מעצבת מוערכת שהציגה ב"עיצוב טרי" הראשון, לפני כחמש שנים, ומוכרת בזכות עיצוביה העשויים חומרים טבעיים וממוחזרים. אלה עומדת בראש חברת CREATERRA, המשיקה בימים אלה סדרות ייחודיות של מוצרים שעשויים 100% חומרים טבעיים וחלק מהם יוצגו ביריד (ראו תמונה בראש העמוד). הם מיוצרים בטכנולוגיה חדשנית וירוקה, שפותחה על ידי צוות העיצוב והפיתוח של החברה, הכולל לצדה את אלאור לוי, דן אליאש ותומר דה סילבה, "במטרה לאפשר למשתמשים בהם לחוות את הטבע גם בבית", אומרת אלה.

קולקציות החברה כוללות סדרות אריחים משושים ב-14 גוונים טבעיים, מוצרים לעיצוב פנים, ושולחנות דקורטיביים שמיוצרים מאדמה וסיבים מן הצומח. לייצור הסדרות הללו קדמו ארבע שנות מחקר ופיתוח, ומאות דגימות שאישרו את חוזקם ועמידותם. על מקור ההשראה העיקרי שלה, שמעוגן בתפיסתה הכללית את העיצוב, סיפרה אלה:

"הסטודיו כולו התחיל ברגע אחד בהודו, בשנת 2000, בו נחשפתי לכוס הצ'אי ההודית, כוס חימר המיובשת בשמש ומשמשת מסורתית לשתיית תה ברחוב. שותים את התה בשלוק אחד ואת הכוס מטיחים חזרה אל הקרקע. החימר, שלא עבר שריפה, חוזר ברגע להיות חלק מהאדמה. כשנחשפתי כמעצבת צעירה למעגל החיים הקסום והקצרצר הזה של מוצר, הבנתי שטמונה כאן חוכמה גדולה שצריכה להיות הבסיס של עיצוב מעגלי, והוא שהפך לתשתית הרעיונית והערכית של הסטודיו".


יריד "צבע טרי" ו"עיצוב טרי" יתקיימו במרכז הירידים בתל אביב בתאריכים 26-30.4.2018.


[email protected]

תגובות

Comments are closed