הקמה וביצוע של מרכזים לוגיסטיים

הקמה וביצוע של מרכזים לוגיסטיים

כיצד מקימים מרכז לוגיסטי? האם יש הבדלים מהותיים בין מרכזים לוגיסטיים שונים וכמה זמן בכלל לוקח להקים מרכז שכזה?

מאת: אלעד צור (צילומים: יח"צ)
מרכזים לוגיסטיים נדל"ן

הקמת מרכזים לוגיסטיים, גם אם הם למעשה מבנה תעשייתי, שונים ממבנה תעשייתי רגיל. רמת הדיוק הנדרשת לעתים, גבוהה יותר וישנם גם שיקולים אחרים. אחת המגמות הבולטות כיום בביצוע המרכזים, היא בנייה לגובה, כאשר יותר ויותר יזמים מחליטים לבנות לגבהים גבוהים ממה שהיה מקובל בעבר, כדי לנצל את מקסימום הקרקע. הגובה השכיח עד היום הוא 13.7-14.5 מטרים, אבל יזמים רבים מתכננים מבנים בגובה של 23 ואף 26 מטרים.

גם אם השיטה לא משתנה, זה מחייב תכנון הנדסי וחשיבה קצת אחרת לגבי הנדסת ההקמה, שהופכת להיות משהו מאוד ייחודי למבנים האלה, כי אתה מתעסק כבר עם אלמנטים מאוד גבוהים, עמודים גבוהים, הרכבות בגובה גבוה ולכן כל ההיבט ההקמתי מקבל פה משנה תוקף. היזמים מקבלים כתוצאה מההגבהה שטח אחסון גדול יותר, אבל גם עלויות ההקמה גדלות בהתאם. בשורה התחתונה – היזם עושה את השיקול שלו אם זה משתלם, במקרים רבים נראה שהתשובה חיובית.

השפעת מחירי הקרקע

שרון נחום, מנכ"ל חברת שרונים מפרט כי "פעם אחת, מבנים גבוהים. בגלל שערכי הקרקע עלו באופן די גדול, מנצלים את המקסימום שטח האפשרי. ניתן לבנות לרוב בתכסית של עד 50% משטח הקרקע ומרימים את המבנה לגובה של כ-14 מטרים, שזה גובה אופטימלי למלגזות, גם מבחינת עלות המבנה. אם בונים גבוה יותר, זה מקפיץ את עלויות הבנייה ובנייה נמוכה, גורמת לכך שערך הקרקע מעיק על הבניין".

מעבר לגובה, וגם כתוצאה ממנו, מסביר נחום, הרצפה המדויקת – הסופר פלאט פלור, זה מה שמאפשר למלגזות מיוחדות שנעות על סיבים אופטימיים, לנוע במהירות מספיק גבוהה כדי לספק את הסחורה: "מלגזה שמטפסת וגולשת לתוך ציר תנועה בגובה 10 מטרים – אם הרצפה לא מדויקת, הכל מיטלטל ואז התנועה מאוד איטית. כך היא שטה בתנועה מהירה ויוצאת מהמרלו"ג במהירות עד להפצה".

מרלו"ג ומפעל שניב נייר – מערך אוטומציה ומחסן רובוטי. ניהול ופיקוח אשל הנדסה

טכנולוגיה שונה

ערן לב, סמנכ"ל השיווק של קבוצת סופרין מסביר: "קיים הבדל גדול בתכנון ובטכנולוגיות הבנייה המשמשות להקמת סוגי מרכזים לוגיסטיים שונים, מאחר ומרכזים שונים מיועדים לשימוש קהלים שונים, לשימושים ולאחסון מסוגים שונים. מרכז לוגיסטי מרכזי של אסם לא יקום באותה שיטה כמו מרכז לוגיסטי עבור מספר גדול של סוחרים. בדרך כלל במרכז לוגיסטי המיועד לחברה אחת מרכזית, דוגמת שופר סל, נבנה על מפלס אחד כשהתקרות בגובה 20 או 30 מטר, כך שניתן לאחסן מוצרים לכל אורך הקירות, גם בגובה.

"במרכזים כאלה בדרך כלל ובשונה גם ממגדלי משרדים ומגורים למשל, משולבים אלמנטים רבים יותר של בנייה קלה ומתועשת. אולם, במרכזים לוגיסטיים המיועדים כאמור למספר רב של משתמשי קצה, זה סוג אחר של מרלו"ג – נבנה בגובה כ 14 מטרים, עם מספר קומות, לעיתים עד 6 קומות ושיטות האחסנה שונות". לב מוסיף :"התפתחות ענף המרלו"גים מתבטאת גם בחידושים רבים. למשל אנחנו מתכננים כעת מרכז עם מרתף לוגיסטי, אחסנה תת קרקעית שאין כיום בארץ. בשדה התעופה הית'רו בניו יורק למשל הדבר כבר קיים, שם מקימים 200 אלף מ"ר מתחת לפני הקרקע לאחסנה".

מרלו"ג גבוה, מעברים צרים

עמית הלפרין, מנכ"ל קבוצת דנישרא מספר כי ביצוע מרלו"גים שונה מהקמת מחסן רגיל בטכנולוגיית הבנייה וכו'. לדבריו, ענף המרכזים הלוגיסטיים עובר תמורות משמעותיות בשנים האחרונות. משתמשי המרכזים הלוגיסטיים כיום דורשים שימוש מיטבי בשטח האחסנה למטרת אחסנה ופעילויות ערך מוסף אחרות תוך יישום ההתפתחויות הטכנולוגיות בענף. השינויים באים לידי ביטוי כבר בשלב התכנון, לא עוד תכנון גנרי שיתאים למגוון לקוחות רחב, אלא תכנון מותאם לקוח (Tailor Made) לדרישות הייחודיות שלו.

חברות הלוגיסטיקה, הוא מוסיף, מבקשות לנצל את ההתפתחות הטכנולוגית בענף השינוע וההרמה ומבקשות מרלו"ג גבוה בעל מעברים צרים לניצול מיטבי של שטחי האחסנה והמתאים למלגזות איתן יבקשו לעבוד. גם הרצפה מושפעת מהגבהת המבנה. הרצפות הנוצקות צריכות לעמוד בתקנים מחמירים של סטיות על מנת לאפשר ללקוח שינוע מהיר ובטיחותי גם בגבהים הגבוהים. למניעת אירועי בטיחות, נוהגים הלקוחות לרכוש מלגזות בעלות ניהוג עצמאי במעברים הצרים והקבלן נדרש כבר בשלבי התכנון לשלב את ספקי המלגזות והמדפים לתכנון אופטימלי של המרלו"ג.

"ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת לנו כיום לתכנן ולבצע את המרלו"ג בלוחות זמנים קצרים ביותר תוך שאלמנטים רבים כגון, עמודים, קורות וקירות, מיוצרים במפעלים חיצוניים ומגיעים לאתר הבנייה להרכבה מתוזמנת ומדויקת", הוא קובע.

מערכת משווי הגובה

אורי גבעולי, מנכ"ל משותף בקבוצת גרין מבנים, מסביר שיש מרלו"גים שניתן לעשות בצורה מאוד פשוטה ומהירה וכמובן זולה, מה שנקרא מרכזים לוגיסטיים טיפשים, שניתן ליישם במהירות ובזול, גם באמצעות בנייה טרומית. לצדם, יש כאלה, כמו מרלו"גים של תעשיית הרכב למשל, שהם יותר מורכבים ואז נדרש ביצוע ארוך יותר, כאשר ככל שהרמה עולה, כך כמובן עולה גם המחיר.

מה המאפיינים הייחודיים להקמת מרלו"גים איכותיים?

גבעולי: "יש מאפיינים רבים שמבדילים את המרלו"ג ממבנה תעשייתי רגיל. למשל, מערכת משווי גובה – כשהמשאית מגיעה לפרוק, היא צריכה להיכנס למחסן שלא תמיד באותו גובה. במרלו"ג של שסטוביץ למשל, בנינו כמות גדולה של כ–40 משווי גובה. יש גם אלמנטים שנועדו לייעל את העבודה, כמו המחסן האוטומטי, שיודע לפרוק ולאחסן את המוצרים".

נקודה נוספת חשובה, קובע גבעולי, היא הסופר פלאט פלור – כלומר, רצפה סופר שטוחה. קבוצת גרין ביצעה רצפה כזו במספר גדול של מרלו"גים, ממחסן תרופות בירוחם, דרך חברת מנדלסון שעוסקת במוצרי אינסטלציה ועד קיה, בלורן ושסטוביץ.

מה זה בדיוק? האם הרצפה לא ישרה תמיד?

גבעולי: "במבנים רגילים, הרצפה כמובן ישרה, אבל תיתכן סטייה של מילימטרים בודדים שלא מרגישים כאשר פוסעים או אפילו נוסעים עליה. אבל, כאשר מקימים מרלו"ג גבוה, לעתים נוסעת מלגזה שמטפסת לגובה של 12-14 מטרים. במקרה כזה, כל סטייה של מילימטר ברצפה למטה, תביא לסטייה של עשרות מילימטרים והתוצאה – פגיעה במדפים. לכן, הרצפה חייבת להיות סופר מדויקת. זה דורש טכנולוגיה מתקדמת בזמן היציקה ולכן זו כמובן גם רצפה יקרה יותר".

עוד נושא שלפעמים רוצים להטמיע במרלו"ג, בגלל אחסנה של ציוד כבד או שוחק, מסביר גבעולי, הוא שכבת שחיקה של רצפת הבטון. גם את זה מיישמים תוך כדי היציקה, בהתאם לדרישות ספציפיות וסוג האחסון.

הגבהת הרצפה

פורת קרבי, מנכ"ל חברת 'המתועשת' בע"מ מקבוצת אורון אחזקות והשקעות, המתמחה כבר שנים רבות בתכנון והקמת מרלו"גים, מסביר שהשינוי שעבר תחום הלוגיסטיקה וניהול המלאי שינה גם את מבנה המחסנים הנבנים בשנים האחרונות.

"גובה המחסנים הכפיל עצמו מ-9 לכ–18 מטרים במהלך 20 השנים האחרונות. במחסנים אוטומטים, הגובה יכול להגיע גם ל–40 מטרים. גם רצפת המבנים הוגבהה באופן שמאפשר למשאיות להיצמד למחסן "גב אל גב", כך שהסחורה עוברת מהמשאית ישירות לתוך המחסן באמצעות מלגזה החולפת על "משווי גובה" מרצפת המחסן לתוך הקונטיינר שעל המשאית, ובכך מיעלת את תהליך הפריקה\טעינה ומונעת סיכוני גניבה או סיכונים פיזיים לעובדי המרלו"ג. רצפות המרלו"ג, שהעומסים בו הולכים וגדלים, מחויבות להיות כאלה המתוכננות לשאת את המשקלים המדוברים ואף להיות חזקות מספיק כדי לעמוד בפני שחיקת גלגלי המלגזות".

בהקמת מרלו"ג, חשובה במיוחד תשומת הלב לאיכות הביצוע של רצפת המחסן ולעמידתה בדרישות מפרט מחמירות הוא אומר. דוגמה טובה לנושא זה היא רמת המישוריות ברצפת המרלו"ג. "כל סטייה במישוריות הרצפה גוררת סטייה שהולכת וגדלה עם גובה המחסן באופן שהעין בקצה תורן המלגזה עלולה שלא להצליח לקרוא כראוי את הקידוד שעל קופסת הפריט וכן תתקשה לשלוף אותה החוצה.

כמו כן, גובה הליקוט גורם לרגישות גבוהה הרבה יותר לגליות קצרה ברצפה, שעלולה לגרום לטלטול מסוכן בתורן המלגזה ובכך מונעת את נסיעת המלגזה בתורן פתוח ומעכבת את קצב ליקוט האריזות מהמדפים", אומר פורת קרבי ומדגיש כי הרצפות שיש להציב במחסנים מוגדרות "Super Flat Floor ", בהן רמת המישוריות והגליות הקצרה הם מעבר לרמה המחמירה ביותר הקיימת בתקן.

אלמנט נוסף ומשמעותי שנדרש ברצפת המרלו"ג הוא החדרת תיל אינדיקטיבי שמלגזת הצריח "מתלבשת" עליו ונעה לאורכו. "גם הצבת התיל הזו מחייבת תשומת לב זהירה מאוד", אומר פורת קרבי. "מדובר בתיל שיוצר שדה חשמלי שנקלט ע"י הגלאי שבמלגזה ועל מנת שהמערכת תוכל לעבוד חשוב שפני הרצפה יהיו נקיים לחלוטין משדה חשמלי מתחרה. הבעיה העיקרית היא שרשתות הפלדה הנדרשות לצורך שריון הבטון ברצפה לצורך קבלת העומסים הכבדים, יוצרות השראה חשמלית מזיקה. כדי להתגבר על התופעה הזו משריינים את רצפות המרלו"גים בסיבי פלדה המתפזרים בצורה אקראית ולכיוונים שונים בחתך הרצפה ומבטלים את יצירת השדה החשמלי", מסביר קרבי.

ההבדל מתחיל בתכנון

מוטי שפריצר, מנהל שותף בחברת ניהול פרויקטים וקסמן גוברין גבע, המתמחה בתכנון והקמה של מרכזים לוגיסטיים לתעשיית הרכב וכן מתכננת ומקימה מפעלי תעשיה ומזון מסביר:

"המרכזים הלוגיסטיים שינו משמעותית את תחום האחסון עם מעבר ממחסנים ומחסני ערובה למתחמים מרוכזים, שינוי אשר הביא לקיצור זמן האספקה ללקוחות. ההבדל בביצוע מרלו"ג בהשוואה למחסנים מתחיל קודם כל בשלב התכנון. נקודה מכרעת בתכנון מרכז לוגיסטי יעיל היא גיבושה של התפיסה התפעולית של המחסן החל ממערכות האחסון והשינוע ודרך שיטות הליקוט, הסידור הנכון של הפריטים במחסן והשימוש באמצעים טכנולוגיים לאיתור המוצרים. יש לשים דגש על תכנון תנועת המשאיות, על אופן פריקתן וטעינתן ועל צורת האריזה בקבלה ובשילוח".

כמו כן, הוא מוסיף, מומלץ להתאים את המבנה למערכת האחסון (הפוך מהמקובל במבני משרדים לדוגמה) – בדרך זו יתאפשר תכנון אפקטיבי של רוחב המעברים, מיקום עמודי המבנה וגובה האחסון ביחס לאגדי הגג. חשוב גם לוודא את הגובה המותר לאחסנה מבחינת רשויות כיבוי אש, והתאמת מערכות כיבוי האש, הספרינקלרים והאוורור בהתאם לרמת הסיכון שנקבעה. בעת תכנון הרצפה ישנה חשיבות רבה לקביעת רמת פילוס הרצפה והעומס המרבי של רגלי מערכות האחסון. כמו כן, יש לשים דגש על מיקום ותכנון משרדי המרלו"ג, חדרי הנוחות, אזורי טעינת המלגזות וכו'; תכנון נכון ישפיע על היעילות של עובדי המחסן בקבלת ושילוח הסחורות.

"מבחינת הביצוע, בישראל נהוג לבנות מרלו"גים מבנייה קלה, כאשר הקירות בהיקף המרלו"ג נישאים לגובה של כ-1.5-2 מטר, והינם קירות קשיחים מבטון אשר מעליהם מערכת מובנת של קירות מפח או פנלים, וכן גג קל כדוגמת גג קלזיפ. סוג הבידוד ועוביו לקירות ולגג נקבעים בהתאם לדרישות האקלימיות של המבנה, הדרישות האקוסטיות וכן מתקני בטיחות האש".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

המרלו"גים מתגייסים

מי שזיהה את היתרונות של המרכזים הלוגיסטיים, הם כוחות הביטחון – הצבא והמשטרה. בימים אלו מתנהלים מכרזים להקמת מרלו"גים בהיקף של כ-225 אלף מ"ר לצבא ועוד כ-10,000 מ"ר למשטרה. הכותרת של המכרז הצבאי – ייעול שרשרת ההספקה של צה"ל, תוך הבטחת השרידות והרציפות התפקודית בשגרה ובחירום.

עוזי שפיגל, בעלים משותף ברוזנשטוק הנדסה, המייעצת לצבא ולמשטרה בקידום המכרז, מסביר כי מדובר בהקמת מערך לוגיסטי תומך, בו תפיסת ההפעלה מבוססת על רשת לוגיסטית גמישה ומגוונת, רציפות התפקוד וגמישות בהפעלה בשגרה וחירום, טכנולוגיות מתקדמות לשליטה על המלאי, שיפור השירות ליחידות והתייעלות תפעולית והקטנת ההוצאה על שרשרת האספקה.

לדבריו, בניית המרה"ס – מרכז אספקה אחוד של משרד הביטחון הוא אתגר לוגיסטי בסדר גודל שטרם נראה בארצנו. האתגר כולל מעבר פיסי וביצוע סינרגיה של מחנות קיימים, שינוי שיטות עבודה והטמעת טכנולוגיות מתקדמות. כל אלה נועדו לשפר את האפקטיביות של שרשרת ההספקה הצה"לית בשעת שגרה וחירום ולאפשר את רציפות התפקוד וגמישות תפעולית.

הפרויקט כולל ומיזוג 15 מחנות לכדי 3 בסיסי הספקה ראשיים והוא עתיד להסתיים בשנת 2026. פורת קרבי, מנכ"ל המתועשת מקבוצת אורון, אשר משתתפת במכרז, מספר כי רק 5 או 6 קבוצות צלחו את המיון הראשוני בשל מורכבות הפרויקט.

לדבריו, מדובר בפרויקט שמוערך בכ-15 מיליארד דולר. " אני משוכנע שאת הבניות המאסיביות, הם יביאו מגופים מחו"ל, כולל אלמנטים מוכנים, כי בסופו של דבר, אי אפשר יהיה להתמודד בהיקפים האלה".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====


איזו פרפקט סיסטם של א. אדירן

המרלו"ג כמכלול אחד

חברת א. אדירן הנדסה וסוכנויות בע"מ מתמחה בתכנון והטמעת פתרונות כוללים ואיכותיים עבור מרכזים לוגיסטיים, מפעלים ומבני תעשייה ומסחר. אבי ולר, מנכ"ל משותף בחברה מפרט כי "אחד היתרונות שלנו הוא היכולת להעניק פתרון כולל ומלא לכל שלבי הפעילות השוטפת במרכזים הלוגיסטיים, דבר המתבטא בצד הלקוח בהגברת היעילות וחסכון בהוצאות ומצידנו בעוד לקוח מרוצה".

א. אדירן מובילה את הטמעת הגישה החדשנית כיום בעולם, הרואה את כל שלבי העבודה במרכזים הלוגיסטיים כמכלול אחד, ומציעה מגוון פתרונות טכנולוגיים חכמים ומשולבים לכלל הצרכים ברחבי המבנה, הוא מוסיף.

בחברה מסבירים כי היא הנציגה הבלעדית של היצרנים המובילים בעולם בתחומי הדלתות האוטומטיות, מערכות אוורור וסינון תעשייתיות, מערכות ארגון וזיווד רכבי שירות ופתרונות להנדסת הסביבה.

רם זהבי, מנכ"ל משותף בחברה, מוסיף כי שותפויות אלו, בשילוב הידע המקצועי הרב שנרכש במעל לשלושים שנות פעילות, מאפשר לחברה להציע את המוצרים המתקדמים ביותר ולהעניק ללקוחותיה מגוון פתרונות טכנולוגיים איכותיים, ברמת שירות גבוהה במיוחד ובהבנה מעמיקה של צרכי הלקוחות.

זהבי מסביר כי “אנחנו לא מוכרים מוצרים. אנחנו מעניקים פתרונות משלב התכנון ועד לתפעול השוטף של הלקוח”. לחברה, שנוסדה ב-1987, מאות לקוחות להם היא מעניקה שירותי התקנה ותחזוקה שוטפת בכל רחבי הארץ.

מאוורר Altra-Air של א. אדירן

איטום תרמי מלא

בעשור האחרון עולם הלוגיסטיקה עבר מהפך בעקבות התגברות הסחר האינטרנטי והפיכת העולם לשוק אחד גדול. גורמים אלו מחייבים פעילות סחר בינלאומית ולכן גם ניהול חכם ויעיל יותר של המרכזים הלוגיסטיים.

אחת המגמות הבולטות בעולם כיום היא ראיית שרשרת התפעול השוטף כמכלול אחד ומתן פתרונות גורפים לכלל הצרכים. המטרה היא לייעל את שטף העבודה, לחסוך בעלויות, להתאים את המערכות הפועלות לצרכים מוגדרים מראש ולשלב טכנולוגיות חכמות המאפשרות מעקב אחר כלל התהליכים במרכז הלוגיסטי.

אחת הדרכים בהן א. אדירן מיישמת מגמה זו, מסביר זהבי, "היא באמצעות המוצר פורץ הדרך "איזו-פרפקט סיסטם" (Isoperfect System) המורכב מדלת פנלים, שרוול אטימה ומשווי גובה הנשלטים כולם דרך פאנל בקרה יחיד. מערכת זו מספקת פתרון טכנולוגי מתקדם ומקיף לתעשיות הדורשות קירור\הקפאה באמצעות איטום תרמי והגנה מפני כניסת אבק, עשן וחרקים. המערכת מאפשרת פתיחה של דלתות המשאית בתוך חדר הקירור תוך שמירה על טמפרטורה יציבה והגנה מקסימלית על הנהג, הצוות והמוצרים עצמם. ראיית התהליך והפתרון כמכלול אחד מבטיחים חסכון בזמן ועלויות".

עוד עלויות שאפשר לחסוך בצורה משמעותית, יחסית בקלות, מספר זהבי, הן עלויות המיזוג והקירור בשטחי העבודה הגדולים. הפתרון של א. אדירן לבעיה הוא מאוורר התקרה הקנדי התעשייתי Altra-Air, הפועל בשיטת HVLS (high volume low speed) ובטכנולוגיית Whale Power (סנפיר הלוויתן) המבטיחה יעילות אווירודינמית חסכונית באנרגיה תוך פעילות שקטה במיוחד. תנועת האוויר האופקית מורגשת גם במרחק רב מהמאוורר ומאפשרת באמצעות מאוורר בודד להזרים אוויר בשטח יחסית גדול. השילוב של כל אלו במוצר אחד מבטיחים חסכון בעלויות הקירור ויצירת סביבת עבודה נעימה.

תגובות