הון, עסקים ומשפחה: כך יוצרים הרמוניה

הון, עסקים ומשפחה: כך יוצרים הרמוניה

השירות שמציעה חברת 'פיוניר ניהול הון' לעסקים משפחתיים, משלב בין תכנון פיננסי, ניהול השקעות ושירותי פמילי אופיס מתקדמים, לבין בניית תקשורת משפחתית שקופה ופתוחה, אשר מונעת קונפליקטים ומאפשרת הצלחה עסקית ובין-אישית גם יחד

מאת: שחר בן-פורת (צילומים: יח"צ פיוניר)
סחר ועסקים עסק משפחתי

ניהול עסקים מביא איתו אתגרים רבים, ולאלה נוספים אתגרים חדשים כאשר מדובר בעסק משפחתי, בו עובדים לצד המייסדים של החברה גם בני משפחה נוספים. אחד האתגרים העיקריים בעסקים אלה, מסבירה דפנה גונן, מנכ"לית פיוניר ניהול הון (Pioneer Wealth Management), הוא כיצד לנהל את ההון העסקי-משפחתי בהצלחה, כיצד להשתמש בו ביומיום, באופן שמכבד את כל בני המשפחה, וכיצד להעביר אותו הלאה לדור ההמשך, בבוא העת.

"עסק משפחתי בדרך כלל מתנהל בצורה מאוד 'משפחתית'", מסבירה גונן. "כלומר, לרוב הדור שהקים את העסק מנהל אותו ובכל מקרה מאוד מעורב בו, וגם הדור השני או השלישי עשויים להיות מעורבים. בארוחות יום שישי מתפתחות שיחות בהן מדברים על העסק ולכולם, כולל בני או בנות הזוג של הילדים, יש מה להציע ולתרום".

  דפנה גונן
  (צילום: רון אוריאל)

זה אמנם נשמע אידאלי, היא אומרת, אבל זה גם לא פשוט. "המעורבות של בני המשפחה יכולה לתרום להצלחה של העסק אבל היא גם יכולה לגרום לחיכוכים ולמריבות, שכן מדובר במשפחה. לעתים כל אחד מבני המשפחה רואה את הדברים אחרת, לא פעם יש התנגשות בין רצונות ותפיסות עולם, ולעתים יש כאלה שעשויים לכעוס על החלטות שונות או להרגיש דחויים. והרי מה ההורים באמת רוצים? שהילדים שלהם יחיו בשלום ובאהבה אחד עם השני".

עוזרים ליצור תקשורת טובה

פיוניר ניהול הון הינה חברה בינלאומית ועצמאית לניהול הון ופמילי אופיס, המשרתת לקוחות אמידים ומשפחות בעלות ממון רב בארץ ובעולם מאז 1986. פיוניר משרתת בעיקר לקוחות בישראל, דרום אמריקה ודרום אפריקה, והיא בעלת רישיון לניהול השקעות. בין שירותי החברה אפשר למצוא תכנון פיננסי, ניהול השקעות ושירותי פמילי אופיס מתקדמים, כאשר רבים מבין לקוחות החברה הם אנשי עסקים, ופעמים רבות הבעלים של עסקים משפחתיים.

לדברי גונן, בעסקים משפחתיים מתמודדים בעלי העסק עם אתגרים הקשורים בניהול ההון המשפחתי ובחלוקה ההוגנת שלו בין הילדים. במקרים בהם רק חלק מהילדים משתלבים בעסק, עולות לא פעם סוגיות סביב מידת ההשפעה שיש לאלה שהשתלבו בעסק לעומת מי שלא השתלב בו. כאן נכנסת לתמונה פיוניר, המציעה למשפחות שירות ייחודי, המצטרף לסל השירותים הכולל של החברה – 'דירקטוריון משפחתי'.

"מעבר לניהול ההון שאנו אחראים עליו, המתנהל כפי שהמשפחה רוצה שהוא יתנהל מבחינת רמת הסיכון והפיזור שלו, אנו מכנסים את כל בני המשפחה אחת לתקופה, כולל את אלה שאינם מעורבים בניהול העסק באופן פעיל. במפגש הזה אנו מוסרים דיווח על אופן ניהול הכסף, מתקבלות החלטות על אופן הניהול והפיזור שלו, ודנים בסוגיות שונות הקשורות בעסק המשפחתי, כולל הערכות לעברת העסק לדור הבא, או המכירה שלו".

עד כמה הפגישות האלה חשובות?

"הפגישות האלה עוזרות לשקיפות ולתחושה של הגינות בתוך המשפחה, ומונעות הרבה מאוד ריבים. אין דבר יותר מחטא מאשר אור השמש, ולכן אנו עוזרים לחשוף את כל המידע לעיני כל בני המשפחה. כאשר בני המשפחה יושבים סביב אותו שולחן, רואים את הדו"חות של כל ההון המשפחתי, את הצוואה אם יש כזו, את חלוקת המניות בין הילדים, והכל נעשה באופן שקוף, זה מונע הרבה רגשות שליליים ומסייע במניעת קונפליקטים, בהווה ובעתיד".

המשפחה יכולה לקיים את הפגישה הזו בעצמה, למה למעשה צריך אתכם?

"תיאורטית הם יכולים להתכנס ולדבר ללא העזרה שלנו, אבל מה שגיליתי הוא שלרוב המשפחות לא עושות את זה לבד. כאשר יש גורם חיצוני, שלא מעורב רגשית, כל ההתנהלות הרבה יותר חלקה, במיוחד כאשר מדובר בגורם חיצוני שרכש את האמון של בני המשפחה השונים. במרבית המקרים, אחד מבני המשפחה פונה אלינו ויוצר איתנו את ההתקשרות העסקית הראשונית. מאותו רגע, עלינו לרכוש את האמון של כל בני המשפחה, וחובת ההוכחה היא עלינו. ברגע שזה קורה – ואמון הוא דבר שנבנה לאורך תקופה – הם רואים בנו גורם נייטרלי, שנותן עצות מקצועיות שאנו מאמינים שהן העצות הטובות ביותר עבורם".

כיצד אתם רוכשים את האמון של הלקוחות שלכם?

"ראשית, במסגרת שירותי ניהול ההון של החברה, הלקוח הוא היחיד שמשלם לנו, בין אם אנו מנהלים את הנכסים שלו או רק מפקחים עליהם. במידה ומתקבלות עמלות בגין מוצרים פיננסיים כלשהם, הן מוחזרות ללקוח. כמו כן, אין לנו "מוצרי בית" ותיקי ההשקעות נבנים באופן נטול ניגודי עניינים. שנית, הוותק הממוצע של עובדי החברה עומד על למעלה מעשור, ויש עובדים בפיוניר הנמצאים בחברה כבר שני עשורים ואפילו יותר. זה בוודאי תורם ליצירת מערכות יחסים יציבות המבוססות על היכרות אישית ואמון.

"לבסוף, זו המקצועיות שלנו. אנחנו עובדים בצורה סדורה ומובנית בכל הקשור לבחינת ההשקעות השונות. יש לנו ניסיון רב בשווקים הגלובליים וגישה לטובי המומחים בתחומי ההשקעות, המס, ראיית החשבון, עריכת הדין, הנאמנויות ועוד".

עד כמה עמוקה יכולה להיות המעורבות שלכם בניהול ההון של המשפחה?

"אחד הלקוחות שלנו הם זוג הורים עם שלושה ילדים, ובמקרה המדובר אחת הבנות עמדה בפני חתונה. ההורים רצו לקנות לה דירה אבל הם לא היו בטוחים עד כמה הנישואים הקרבים יחזיקו מעמד. מאחר שהבת והארוס שלה סירבו לחתום על הסכם ממון, הם פנו אלינו לעזרה. הצענו להם שלא יתנו את הדירה כמתנה אלא כהלוואה, וכך ההון המשפחתי יישמר והבת תקבל עזרה. במקרה הזה, מי שבישר לבת מה הוחלט לא היו ההורים אלא אנחנו. התגובה הראשונית לא היתה חיובית, אבל אחרי שהיא הבינה את ההיגיון העסקי, זה התקבל והצליח".

זה לא מעורר אנטגוניזם, לשמוע מידע כזה מגורם חיצוני ולא מההורים עצמם?

"זה תלוי במשפחה ובצורת ההתנהלות שלהם. לא תמיד לבני המשפחה קל לתקשר סביב נושא מסוים, ואנחנו, בתור אנשי האמון של המשפחה, יכולים לסייע בכך".

תגובות